Goeie trainer voor DOVO!
Wat betreft A en B.
Omdat IJsselmeervogels de landstitel grijpt, kun je niet stellen dat B de sterkste afdeling is. Dat moet je los zien. IJsselmeervogels heeft de beste ploeg, dat is duidelijk. Als ze in C hadden gezeten, waren ze ook zaterdagkampioen geworden en dan had ook niemand gedacht dat C een sterke afdeling was. Wat niet inhoudt dat ze in A geen kampioen zouden zijn geworden. Dat geloof ik niet. Uiteindelijk ook wel denk ik, maar vermoedelijk wel met meer concurrentie.
Hoewel ik de meeste teams in B niet echt in actie heb gezien, zeg ik oordelend naar selecties dat B toch niet echt super was. Quick Boys deed vorig jaar anoniem mee in A en wordt nu tweede. Sparta Nijkerk is met recht een subtopper / middenmoter, worden nu derde. Net als GVVV, ook zo'n typische ploeg voor onderkant linkerrijtje. Nunspeet als promovendus lange tijd dé concurrent van de Vogels. Petje af voor Nunspeet, ken de ploeg niet goed, maar als afdankers van Spakenburg daar belangrijke krachten zijn, dan weet ik niet hoe ik de rest moet inschatten. Desondanks knap. Spakenburg op papier sterk, viel in praktijk weer tegen. Wel een club die meestal mee kan doen. Hoek, handhaaft zich simpel en eindigt in het linkerrijtje. Was in A een jaar eerder slechts gered door een P/D-tje.
Dan gaat ASWH van 2e in B naar 4e in A, degradeert Heerjansdam ondanks een sterke eerste seizoenshelft zelfs en doet SHO het ook minder. SHO-fans verzuchten al graag in B te komen, want "altijd snel veilig daar", terwijl het in A "strijden tegen degradatie is." Slechts Kozakken Boys gaat vooruit in de stand, maar die hadden vorig seizoen hoger moeten eindigen.
Natuurlijk zijn de selecties ook wel gewijzigd. Ik schat de ASWH-selectie van 05/06 sterker in dan die van afgelopen jaar. Dus wellicht was dit ASWH ook geen 2e geworden in B, terwijl het oude ASWH wellicht hoger had gespeeld dan 4e.
Desondanks denk ik dat over de gehele linie het niveau in A, met name door de aanwezigheid van de Bollenstreek, ASWH en DOTO toch hoger ligt. Ook een Capelle is niet slecht. Degradant Vitesse Delft had het in B vrijwel op zeker wel gered, zijn een pak beter dan Geinoord of VVOG.
Voor volgend seizoen krijgt B ook nog eens twee promovendi uit de zwak bezette eerste klasse C, dus dat is ook geen versterking. A krijgt Barendrecht, andere koek.
Hoewel het verschil niet overdreven moet worden, denk ik dat het basisniveau in A toch wel een stukje hoger ligt dan in B. Wat niet betekent dat IJsselmeervogels er geen kampioen zou kunnen worden.
ASWH, de trots van de regiowww.thuisuiteten.nl