ik geloof zoiets..maar het is een zware vorm ofzo...geloof ik..quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:28 schreef Alicey het volgende:
Is Pancreatitis niet een alvleesklierontsteking?
Klopt. Itis is ontsteking en Pancreas is Alvleesklierquote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:28 schreef Alicey het volgende:
Ik ken zelf iemand die eerst een acute pancreatitis heft gehad, en dat is idd niet fijn! Helaas genoeg is die omgeslagen naar een chronische pancreatitis en heeft ze er al meer dan 2 jaar last vanquote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:25 schreef francis997 het volgende:
hallo allemaal,
Een oom van mij logt sinds Do avond in de Intensive care, in Chili, en is gisteren met spoed geopereerd..eerst dacht iedereen dat het een pre-infart was. Dat bleek niet zo te zijn, en sinds gisteren is het duidelijk dat het gaat om pancreatitis(dit is de spaanse naam, de NL weet ik niet). Ik weet dat het te maken heeft met de alvleesklier. Nu hebben meerdere mensen mij het geprobeerd uit te leggen, maar ik snap er alleen minder van. Nu weet ik wel dat het de acute vorm is, en dat het niet goed gaat met mn oom..
maar heeft iemand hier ooit mee te maken gehad? of kan iemand mij uitleggen wat het precies inhoudt..want ik snap het echt niet...![]()
maar kan je dus eigenlijk voot een onbepaalde periode/tot de rest van je leven hier last van hebben als ik het goed begrijp?quote:Op zondag 18 maart 2007 16:28 schreef Grootmeester het volgende:
[..]
Ik ken zelf iemand die eerst een acute pancreatitis heft gehad, en dat is idd niet fijn! Helaas genoeg is die omgeslagen naar een chronische pancreatitis en heeft ze er al meer dan 2 jaar last vanHet is een ontsteking van de alvleesklier die er voor kan zorgen dat de verteringsenzymen de alvleesklier aan gaan tasten ipv je eten doordat de enzymen niet meer naar buiten kunnen. Op deze manier wordt als het ware je alvleesklier door je eigen enzymen aangetast.
De pijnbestrijding is erg moeilijk en is bij een acute pancreatitis vaak een morfine-achtig preparaat. Bij chronische pancreatitis zijn er vershillende operaties mogelijk, waaronder het verwijderen van een deel van de alvleesklier of het doorsnijden van de zenuw die van de alvleesklier af loopt. Helaas genoeg hebben deze operaties lang niet altijd het gewenste effect.....
Kijk anders voor meer info op www.alvleeskliervereniging.nl
Alleen als je na een acute een chronische pancreatitis krijgt. Wanneer en waarom een acute pancreatitis chronisch zou worden weet ik niet precies. Misschien heeft het er mee te maken met hoe snel ze er achter komen?quote:Op zondag 18 maart 2007 16:32 schreef francis997 het volgende:
[..]
maar kan je dus eigenlijk voot een onbepaalde periode/tot de rest van je leven hier last van hebben als ik het goed begrijp?
hihi best lolligquote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:25 schreef francis997 het volgende:
en sinds gisteren is het duidelijk dat het gaat om pancreatitis(dit is de spaanse naam, de NL weet ik niet).
maar van de acute versie kan je dus genezen, en van de chronische dus niet? Maar de acute versie kan dus omslaan in een chronische versie.quote:Op maandag 19 maart 2007 21:49 schreef Lisette18 het volgende:
Ik weet precies wat pancreatitis is, heb het namelijk zelf gehad (wat zeer zeldzaam is omdat ik zo jong ben) Het betekent dat je zwaar onstoken is, bij mij was ie ook nog gaan lekken! Dit is nog erger omdat het sap wat er vanaf komt zo sterk is en bijt! Ik hoop dat je oom dit niet heeft, ik ben namelijk blij dat ik dit nog kan typen en nog leef.. Het doet zoooooveeeel pijn. Ik hoop dat je oom snel beter wordt, ik leef met 'm mee :hug:
Ja, mits alle hormonen en enzymen die de pancreas normaliter produceert vervangen wordt door pillen en insuline. En dat kan.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:06 schreef francis997 het volgende:
Maar kan je als mens zonder pancreas uberhaubt leven?
Jawel, bij een intraductale papillaire mucineuze tumor wordt nog wel eens een totale pancreatectomie (verwijderen van de pancreas) uitgevoerd. Je moet dan de rest van je leven pancrease (bevat de enzymen die je pancreas normaal maakt) bij elke maaltijd of tussendoortje innemen. Ook moet je dan blijvend insuline spuiten.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:49 schreef Lisette18 het volgende:
Zonder alvleesklier kun je volgens mij niet leven hoor
Klopt helemaal..heb er zelf ook eentje gehad in 2004....7 weken op de IC gelegen...ware hel was dat! Ik had een acute pancreatitis (alvleesklierontsteking dus inderdaad)quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:28 schreef Alicey het volgende:
Ik heb EXACT hetzelfe gehad....acute pancreatitis, 8 weken intensive care (in comateuze toestand). Daarna 3 of 4 weken op de gewone verpleegafdeling. Ik heb tijdens de 8 weken IC al die tijd kantje-boord gelegen. Doordat lekkend pancreasvocht (necrose) de nieren en lever aan het afbreken waren.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 12:44 schreef DarkElf het volgende:
kickje, nog meer mensen met info?
lig nu zelf als bijna 5 weken in het ziekenhuis met acute pancreatitis... ook geopereerd omdat er een cyste op de pancreas groeie, die hebben ze verbonden met de maag om leeg te laten lopen, tegelijkertijd hebben ze de galblaas (de oorzaak) eruit gehaald..
gelukkig lig ik nu al 2 weken op een gewone afdeling, heb denk ik alles bij elkaar 2 weken op de ic gelegen... is idd een hel.
de dr's denken dat ik alles bij elkaar 8-9 weken zoet ermee zal zijn en dus opgenomen zal zijn.
als extra complicatie zijn er, doordat er pancreassap oplekte, 2 aders verwijd die ze maandag preventief gaan behandelen (via de lies gaan ze ze opzoeken en dichtmaken)... daar zie ik wel tegenop...
Acute pancreatitis is, zoals de term impliceert, inderdaad een spoedgeval. Chronische pancreatitis niet, dat is een heel ander beeld.quote:Op zondag 21 maart 2010 23:08 schreef Isabeau het volgende:
Een pancreatitis is een medisch spoedgeval en niet iets waar je een paar jaar mee rond kan lopen, geppie
Oh oke, had even het verschil gemist tussen acuut en chronischquote:Op zondag 21 maart 2010 23:08 schreef Isabeau het volgende:
Een pancreatitis is een medisch spoedgeval en niet iets waar je een paar jaar mee rond kan lopen, geppie
Wel vaag dat je nog steeds pijnaanvallen hebt, daar zou toch een reden voor moeten zijn zou je denken. Een maagonderzoek is dan best een logische stap om eens te kijken of daar niet iets mis is. En ik begrijp je angst wel, maar misschien toch eens stoer zijn en bedenken dat het danwel naar is, maar het duurt ook maar heel even.
....het is helemáál niet zo zeldzaam hoor. Is zelfs een pancreasvereniging, met lotgenoten, hoofdzakelijk allemaal chronische patienten.....quote:Op zondag 21 maart 2010 23:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Chronische pancreatitis manifesteert zich meestal met meer klachten dan alleen pijn, het beloop is progressief (steeds meer klachten) en het is vrij zeldzaam.
Nee, maar er zijn een hoop aandoendingen die misselijkheid en buikpijn geven die veel vaker voorkomen. Incidentie van pancreatitis is 1,3 tot 56 patiënten per 100.000 per jaar, niet gigantisch veel. Herhaaldelijke episodes van acute pancreatitis kunnen overgaan in een chronische pancreatitis, maar het zijn primair wel verschillende pathofysiologische mechanismen.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:52 schreef joers1 het volgende:
[..]
....het is helemáál niet zo zeldzaam hoor. Is zelfs een pancreasvereniging, met lotgenoten, hoofdzakelijk allemaal chronische patienten.....
Acute pancreatoitis gaat in 50% van de gevallen over in chronische.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |