‘Kwartetten’ begint tegen Roda JCRoda JC - FC GroningenVrijdag 30 maart, 20.30 uurLive uitzending op RTL 7 ![]()
FC Groningen kan morgenavond (vrijdag – red.) in de uitwedstrijd tegen Roda JC niet beschikken over de geschorste Luis Suárez. Koen van de Laak vormt nog een vraagteken voor het duel in Kerkrade, dat om 20.30 uur begint en live wordt uitgezonden op RTL 7.
Volgens trainer Ron Jans komt de wedstrijd tegen Roda JC voor aanvoerder Paul Matthijs nog te vroeg. “Paul traint mee en dat gaat wisselend. Zijn fysieke gesteldheid is nog niet optimaal, al gaat het steeds beter. Wij vinden het te kort dag hem bij de selectie te halen. Als je op de bank zit, moet je ook kunnen invallen en dat risico achten wij nog te groot.”
HeupblessureKoen van de Laak haakte vandaag (donderdag – red.) op de laatste training af met een heupblessure. Zijn inzetbaarheid wordt op de wedstrijddag bekeken. Erik Nevland, die als invaller met Noorwegen vijf minuten in actie kwam tijdens het EK-kwalificatieduel met Turkije, keerde fit terug in Groningen en is tegen Roda JC beschikbaar.
Over de fysieke toestand van Evgeniy Levchenko was nog geen duidelijkheid. Hij was vandaag nog onderweg vanuit de Oekraïne waar de middenvelder bij de nationale selectie zat voor twee EK-kwalificatiewedstrijden van zijn land. In beide interlands kwam Levchenko echter niet in actie. “Dan lijkt hij me in ieder geval fit voor het duel van morgenavond”, concludeerde Jans.
Niet vervelendJans gaf aan het niet vervelend te vinden dat zowel Nevland als Levchenko – en eerder in de week ook Arnold Kruiswijk – interlandverplichtingen hadden. “Het is mooi dat deze jongens voor hun land worden geselecteerd. Dat geeft vaak een goed gevoel. Ik hoop dat zij tegen Roda JC hetzelfde antwoord geven als Luis Suárez tegen Excelsior deed na zijn interland met Uruguay.” De spits kopte toen als invaller direct na rust FC Groningen naar een veilige 0-2 voorsprong, die daarna ook niet meer uit handen werd gegeven.
Kwartet-spelJans vergeleek op het wekelijkse perspraatje in de aanloop naar een competitiewedstrijd de laatste serie van vijf wedstrijden met een kwartet-spel. “Over de uitwedstrijd tegen ADO Den Haag op de één na laatste speeldag valt nu nog niets te zeggen, dat ligt ook meer aan hun status van dat moment. De overige vier resterende tegenstanders, Roda JC, Feyenoord, NEC en FC Utrecht zijn in mijn ogen aan elkaar gewaagd. Ik zie het als een kwartet-spel. Van die vier duels moeten we er minimaal twee winnen. Ik zie tussen die ploegen weinig verschil en het zal dan afhangen van de vorm van de dag, geluk of pech en de absolute wil om te winnen. Als we van Roda JC winnen, halen we die ploeg bij en hebben we een grote kans bij de eerste negen te eindigen. Verliezen we, dan zijn we Roda kwijt en moeten we ons concentreren op het behalen van de negende plaats.”
KeeperJans wilde nog niet aangeven wie morgenavond in Kerkrade het doel van FC Groningen zal verdedigen. “Wij willen eerst zeker weten of Brian van Loo geen klachten meer heeft. Als we dat weten, moeten we een keuze maken. Is hij fysiek niet honderd procent, dan is de keuze niet zo moeilijk. Dan keept Bas Roorda.”
Bron: FC Groningen