Zware metalen in het midden van de aarde die "opraken".quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:52 schreef Ticker het volgende:
De uitdijende Aarde hypothese
Tuesday, 13 March 2007
Door de druk in de aarde ontstond er hitte die chemische en nucleaire reacties veroorzaakten waarbij H2O, water vrijkwam. Tegelijkertijd nam de zwaartekracht af, omdat de zware metalen steeds meer en meer opraakten. Dit gebeurde over een tijdsbestek van 2 miljard jaar.
Bron: Xerson
quote:Zware metalen raken niet op maar worden omgezet in andere stoffen. De aarde "lekt" niet in grote mate stoffen. Dus de massa blijft bijna hetzelfde. De totale massa bepaalt de zwaartekracht, niet hoeveel zware metalen er zijn of hoe "compact" het is.
Een kilogram water oefent net zoveel zwaartekracht uit als een kilogram ijzer. Ze bestaan immers beide uit electronen, neutronen en protonen. Net zoals een kilogram veren hetzelfde "weegt" als een kilogram lood.
Geschreven door admin op 2007-03-16 12:19:23
--------------------------------------------------------------------------------
@mike
Zoals je kunt lezen, wordt de massa omgezet in warmte. Dit betekent een verlies van massa, en dus wordt de gravitatie kleiner, en de planeet groter doordat de massa minder inelkaar gedrukt wordt.
Net als sterren steeds groter worden als hun brandstof opraakt. Dit worden op een gegeven moment rode reuzen.
Dit is onzin. De oudste oceaanbodem is volgens mij ongeveer 200 miljoen jaar oud. Nog steeds veel minder oud dan continentale gesteenten, maar dit is natuurlijk gewoon te verklaren met plaattektoniek. Omdat de oceanische korst zwaarder is dan continentale korst zinkt hij onder de continentale korst (subductie) en wordt hij vernietigd.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:52 schreef Ticker het volgende:
D
Hoe kunnen deze gesteenten op de oceaanbodem maar 70 miljoen jaar oud zijn, als de oudste gesteenten op het land maar liefst twee miljard jaar oud zijn?
Massa omzetten in warmte is onzin. Warmte is voor zover ik weet uit m'n natuurkunde lessen het trillen van een atoom. Hoe harder deze trilt hoe warmer deze is.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:41 schreef Ticker het volgende:
zelfde vraag staat op xerson, met een antwoord van de admin:
[..]
Pangea is gewoon ontstaan door plaattektoniek. De Aarde is niet ontstaan met Pangea erop. Om de zoveel miljoen (300 ofzo) jaar ontstaat er een supercontinent en Pangea was niet de eerste keer dat dit gebeurde. Eerder (voor Pangea) had je bijvoorbeeld al Gondwanaland en Rodinia. Tussendoor had je gewoon losse continenten zoals nu die na verloop van tijd door plaattektoniek bij elkaar gekomen zijn.( http://en.wikipedia.org/wiki/Supercontinent_cycle)quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:52 schreef Ticker het volgende:
Het bizarre idee dat slechts op één helft van de Aarde land was - Pangaea genaamd -, is eigenlijk te gek voor woorden. Waarom zou er een massief blok land op een planeet gevormd worden en de rest uit oceaan bestaan?
"Uit balans"? Wat zou er precies gebeuren dan?quote:Dit strookt niet met het feit dat de aarde roteerde toen deze zacht was en juist de balans opgezocht zou moeten hebben. Strookt niet met de inertie-wetten. Een blok land aan slechts een kant van de planeet zou het geheel uit balans gebracht moeten hebben.
quote:Inderdaad, de Pangaea-theorie rammelt aan alle kanten...
En waar komt die extra bouwstof dan vandaan joh?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 12:30 schreef Ticker het volgende:
Vergeet trouwens ook niet dat het eigenlijk zo logisch als wat is, dat iets (bijna) nooit begint in zijn uiteindelijk grote. Iets begint klein.. en wordt groter. Het zou dus makkelijk kunnen dat de aarde ooit nog kleiner was, dus echt als veel kleinere bol begin nog dan wordt aangenomen, en vanaf dat punt is gaan 'groeien'.
"It's alive!!! ALIVE!"
quote:Op zaterdag 17 maart 2007 12:40 schreef Ticker het volgende:
Jezus, dus je vindt het wel doodnormaal dat een planeet zichzelf maakt, maar groter worden bestaat niet volgens jou?
Hoe wordt een mens groter? Deze voed zich, zijn lichaam benut deze bron.
Hoe wordt een planeet groter? Deze voed zich.
Waarmee voed deze zich? Meest logische verklaring lijkt me te zoeken in de kern.
Nee...je verklaart dat de planeet zich voed met de kern...en dat is gewoon suf...quote:Op zaterdag 17 maart 2007 12:47 schreef Ticker het volgende:
Overigs is het vrij lomp om niet verder te kijken dan je neus lang is. De bewijzen tonen zich duidelijk in filmpjes. Hier hetzelfde verhaal over mars:
http://www.youtube.com/watch?v=d44Jj_3gp-M&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Exerson%2Enl%2Fcontent%2Fview%2F367%2F
Tevens is natuur natuur, en ook hemellichamen blijken zich aan bepaalde wetten te houden. Net als een mens.
Wil je trouwens beter lezen, ik zei dat een mens zich voedt.. natuurlijk voedt een mens zich met externe bronnen, dacht je dan dat ik bedoelde dat wij net als een planeet een kern hadden?
Nogmaals... omdat blijkbaar niet iedereen weet dat massa in warmte omzetten dikke onzin is.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 17:23 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Massa omzetten in warmte is onzin. Warmte is voor zover ik weet uit m'n natuurkunde lessen het trillen van een atoom. Hoe harder deze trilt hoe warmer deze is.
Een atoom van een zwaar metaal verdwijnt dus niet door warmte.
Een atoom verdwijnt alleen wanneer deze gesplitst wordt in andere atomen (en zelfs dan verdwijnt ie niet). Kernsplitsing.
En het lijkt me niet dat dit gebeurt in het midden van de aarde.
Mijn conclusie... dit is kwatsj.
Dus jij zou zeggen, ons water komt daar voor een groot deel vandaan?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:45 schreef TaLoN.NL het volgende:
Wat hier mooi op aansluit is de theorie van de destructie van een (water)planeet uit ons zonnestelsel genaamd Tiamat(a.k.a. Lucifer), de kuiperbelt bestaat voor een groot deel uit ijs, een ander gedeelte van de ijsbrokken van de planeet Tiamat is volgens die theorie in delen naar de aarde gekomen.
Dit is nu een voorbeeld waarmee ik bedoelde te zeggen dat er rare aannames worden gedaan.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:55 schreef Ticker het volgende:
Een bol wordt groter, en vult zich op, bij ons is dat in dit geval water!
Ik denk dat je helemaal niet de theorie leest. Volgens ben je te koppig om zelfs maar je erin te verdiepen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:53 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dit is nu een voorbeeld waarmee ik bedoelde te zeggen dat er rare aannames worden gedaan.
Jij zegt dat de bol groter wordt en zich opvult...in ons geval met water.
Maar je lijkt te vergeten dat er een zeebodem is. Als je AL het water van onze planeet even een minuutje opzij zou zetten hebben we nog steeds een mooie planeet over met hier en daar wat grote uitsteeksels (de continenten dus).
ALS het een groeiende bol zou zijn die groter wordt..dan wordt de boel nog steeds opgevuld met steen/aardkorst/whatever...NIET met water.
Maar dat is dus exact NIET wat JIJ beweert.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:57 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ik denk dat je helemaal niet de theorie leest. Volgens ben je te koppig om zelfs maar je erin te verdiepen.
Want dat is dus exact wat de beste man beweerd.
quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:59 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar dat is dus exact NIET wat JIJ beweert.
Jij leest blijkbaar ook bagger. Ik heb het niet over het artikel..maar over JOUW posts...quote:Op zaterdag 17 maart 2007 16:01 schreef Ticker het volgende:
[..]
![]()
Lees het maar inderdaad nog eens. En bekijk de filmpjes want met puur de tekst kom je er misschien niet goed in. Vooral het filmpje over europa spreekt boekdelen.
Vanuit het niets?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:57 schreef Ticker het volgende:
[..]
Onze aardbol groeit! Er komt aarde bij!
Goh! beantwoord jij zomaar even de vraag waar al een eeuw over gesteggeld wordt! Op dit moment versnelt de uitdijing van het heelal zelfs maar jij weet al met zekerheid te zeggen dat dit ooit op zal houden...quote:Op zaterdag 17 maart 2007 12:27 schreef Ticker het volgende:
Ook dat stopt op een gegeven moment met uitdijen.
Voorheen werd de massa van het heelal idd gezien als de factor die zou zorgen voor het al dan niet weer inkrimpen van het heelal. Er is toen heel wat gesteggeld over de hoeveelheid massa die het heelal bevat en volgens mij is de consensus over het al dan niet weer instorten van het heelal enkele malen van kant veranderd. Vrij recente observaties (eind jaren 90 meen ik) laten echter zien dat de uitdijing van het heelal versnelt, wat op z'n zachtst gezegd vreemd is aangezien je zou verwachten dat na een grote ontploffing de snelheid waarmee het materiaal zich verspreidt af zou nemen. Verklaring? Hebben we niet, er is hier sprake van een onbekende kracht die we vooralsnog bestempelen als donkere energie.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:00 schreef ToT het volgende:
Ik heb begrepen dat wetenschappers zeggen dat de massa van het heelal te groot is, waardoor het uitdijen zal stoppen en het op een gegeven moment door zijn eigen massa weer in elkaar zou gaan storten, waardoor je zo'n enorme klomp materie en energie bij elkaar hebt zitten, waardoor je een nieuwe oerknal zou krijgen. (Misschien hebben we al talloze oerknallen achter de kiezen?)
Maar da's weer een heel andere discussie.
Nee. Een kogel uit een geweer versnelt alleen zo lang hij in de loop van het geweer zit, en voortgestuwd wordt door de gassen van de explosie van kruit. Daarom is de vuurkracht van een geweer vele malen hoger dan van een kleine handwapen: waar een handwapen over een lengte van misschien 15 centimeter de druk van de explosiegassen uitoefenent, gebeurt dit bij een geweer over een lengte van misschien 60 centimeter. Dit is ook een van de redenen dat veel handwapens op meer dan 30 meter vaak niet meer zo heel nauwkeurig zijn en geweren een veel groter nauwkeurigheidsbereik hebben.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:30 schreef ToT het volgende:
Okay, da's wel weer bijzonder!
Maarre: als een kogel uit een geweer afgeschoten wordt, versnelt hij niet ook eerst nog voor hij weer afremt?
Nou... Bij kernreacties komen er wel degelijk electronen vrij die gewoon wegschieten, gewoon wegvliegen. En je moet je realiseren dat massa niet iets vasts is. Atomen en moleculen bestaan voor het OVEROVEROVERgrote deel uit NIETS. Het zijn hele kleine deeltjes protonen en neutronen in het midden, dan een hele grote ruimte met HELEMAAL NIETS en daaromheen een paar miniscule electronen die in een baan rond de protonen-neutronenkern vliegen en die daarmee het geheel groot maken.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:32 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Zware metalen in het midden van de aarde die "opraken".
Waar gaan die zware metalen dan naartoe? Die atomen zullen namelijk niet zomaar opeens verdwijnen.
Dit is allemaal basismateriaal natuurkunde. Electronen "vliegen" idd vrij rond tussen allerlei atomen. Sommige atomen houden hun electronen beter vast dan anderen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:43 schreef Sessy het volgende:
[..]
Nou... Bij kernreacties komen er wel degelijk electronen vrij die gewoon wegschieten, gewoon wegvliegen. En je moet je realiseren dat massa niet iets vasts is. Atomen en moleculen bestaan voor het OVEROVEROVERgrote deel uit NIETS. Het zijn hele kleine deeltjes protonen en neutronen in het midden, dan een hele grote ruimte met HELEMAAL NIETS en daaromheen een paar miniscule electronen die in een baan rond de protonen-neutronenkern vliegen en die daarmee het geheel groot maken.
Het kan best hoor dat het tot minder zware elementen is gereageerd, o.a. water en zo.
Ik zeg niet dat ik de theorie geloof, maar ik vind het wel een interessante hypothese.
Precies, dat is redelijk onzinnig maar wat wel kan, is dat een deel van de lichtere elementen in de atmosfeer rondzweven en een deel van de atmosfeer de ruimte in ontsnapt. Zelfde reden als waarom de maan bijvoorbeeld nauwelijks een atmosfeer heeft, die is ontsnapt, er is niet genoeg aantrekkingskracht om die vast te houden. Dus dan verlies je wel massa.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:53 schreef Refragmental het volgende:
Het kan idd best dat het tot een minder zwaar element is gereageerd zoals je zegt. Maar een proton blijft een proton en zal niet zomaar verdwijnen. Een zwaar element kan "uitelkaar vallen" in meerdere lichtere elementen, maar dan nog blijft het kwa gewicht precies gelijk. Ook daar verdwijnt dus niet zomaar massa.
Dat sommigen hier stellen dat massa omgezet wordt in warmte is ook onzin. Warmte is zoals eerder gezegd een toestand van een element.
Ja ja h2o, ik weet 't, verspreking. Het idee blijft hetzelfde. Als een van de bijproducten van kernsplitsing waterstof is, dan kan water daar ook een bijproduct van zijn. Mits je ergens zuurstof vandaan tovert, wat uit van alles kan komen en vooral bij dat soort druk, temperaturen etc, wie weet hoe dat allemaal reageert.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:55 schreef Refragmental het volgende:
En water is overigens geen element maar een molecuul
Open gemaakt wellicht niet nee. Er is en wordt nogsteeds wel erg veel onderzoek gedaan naar het hemellichaam onder onze voetenquote:Op zaterdag 17 maart 2007 21:55 schreef Ticker het volgende:
Kennen jullie de uitzondering op de regel? Die is er altijd.
Waarom nu niet? We praten immers over een hemellichaam, daar weten we zo goed als niets van. Niet iets zeker iig! We hebben er namelijk nog nooit eentje open gemaakt om het zeker te weten.
Allemaal aan names.
quote:Doordat de zwaartekracht afnam, zette de aarde uit als een ballon, waardoor de vaste puzzelstukken van de continenten uiteenschoven. De tussenruimtes werd gevuld met het geproduceerde water. Niet alleen Afrika en oost-Amerika passen in elkaar, maar ook oost-Azie en west-Amerika, Antarctica en Australie.
Op het moment dat ergens meercellige dieren of bomen voorkomen, zijn we al enkele jaartjes verder in de evolutie. Deze vond plaats in de zee, die er echter volgens deze theorie nog niet was. Dat dezelfde bomen voorkomen op meerdere continenten steunt juist meer het Pangea-princiepequote:Intussen begon leven zich te ontwikkelen; dit verklaart waarom in Noord-Amerika en Azie precies dezelfde bomen voorkomen, en waarom Antarctica sporen van hogere temperaturen bevat, en het verklaart waarom veel diersoorten over de hele wereld voor komen.
Waar maak jij op in het verhaal dat er eerst leven was? En pas daarna zee?quote:Op maandag 19 maart 2007 09:29 schreef Patrick_NL het volgende:
Even buiten de theorie hoe de aarde uitzet.
Hoe verklaar je dit:
[..]
[..]
Op het moment dat ergens meercellige dieren of bomen voorkomen, zijn we al enkele jaartjes verder in de evolutie. Deze vond plaats in de zee, die er echter volgens deze theorie nog niet was. Dat dezelfde bomen voorkomen op meerdere continenten steunt juist meer het Pangea-princiepe
Hoe wil je dan bijv plaattectoniek verklaren?quote:Op maandag 19 maart 2007 17:43 schreef Ticker het volgende:
De theorie die je verteld verklaard natuurlijk een mogelijkheid. Maar gezien duidelijk bewijzen die ook in het europa filmpje te zien is, zie je duidelijk dat er planeet bij is gekomen.
Ik kan zelf niet anders concluderen dan dat dit ook met aarde is gebeurt, en dat de continenten allemaal aan elkaar passen, inplaats van alleen de stukken naar het midden toe te trekken.
Er zal ongetwijfeld een verklaring voor aadbevingen zijn. Ik denk niet dat iemand een uitgedachte theorie over de verschuiving van de continenten heeft, zonder daar over na te denken.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:56 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Hoe wil je dan bijv plaattectoniek verklaren?
Dat is wel iets meer dan alleen aardbevingenquote:Op maandag 19 maart 2007 22:20 schreef Ticker het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld een verklaring voor aadbevingen zijn. Ik denk niet dat iemand een uitgedachte theorie over de verschuiving van de continenten heeft, zonder daar over na te denken.
Daarbij zou ik het niet eens erg vinden als daar geen verklaring voor is, aangezien het antwoord van de theorie er al is: 'en dus zien we dat de planeten groeien'. Het mist alleen die perfect onderbouwde theorie erachter.
Ik ben trouwens ook niet iemand die alles van aardrijkskunde weet, maar ben wel slim genoeg om te zien dat deze puzzel perfect aansluit.
Als ik het verhaaltje zo lees, gaan ze er volgens mij vanuit dat er geen plaattektoniek is (In ieder geval: Ze geven een alternatieve theorie over zaken die de wetenschap verklaart met plaattektoniek) Tsja..dan houdt het natuurlijk op. Hoe willen ze dan bijvoorbeeld gebergtevorming verklaren om maar iets simpels te noemen.quote:Op maandag 19 maart 2007 22:28 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is wel iets meer dan alleen aardbevingenD'r zijn zat plekken waar je de paar cm per jaar verschuiving tussen 2 platen prima waar kan nemen. Maar komt er dus op neer dat je het niet kan verklaren?
Dat was idd ook wat ik in gedachte had. De botsing van India met de rest van Azie die nogsteeds bezig is wordt dan bijv ook erg lastig te verklaren.quote:Op maandag 19 maart 2007 22:45 schreef 6833-228 het volgende:
[..]
Als ik het verhaaltje zo lees, gaan ze er volgens mij vanuit dat er geen plaattektoniek is (In ieder geval: Ze geven een alternatieve theorie over zaken die de wetenschap verklaart met plaattektoniek) Tsja..dan houdt het natuurlijk op. Hoe willen ze dan bijvoorbeeld gebergtevorming verklaren om maar iets simpels te noemen.
Bron: Nealadams.comquote:Relative to the "growing earth" theory, write-ins have asked for a clarification on this subject… that if the Earth were smaller… that in the dinosauric past wouldn't all the waters in the present oceans cover all the land in the past…. Or if there were shallow seas ONLY in the past… how then is there so much water that it now fills the oceans of this much bigger earth.
The answer of course is that if the Earth grew, the whole Earth, all elements were created in the same proportions as now (inside the Earth.)
If you "get" or understand the basic concept that Earth had to make mass (stuff) to get to THIS present size you have to ask what "STUFF" was made. Sensibly all the same stuff that "was made" to give us the earlier smaller Earth is the same stuff, solids and gasses that gives us the mass for this now bigger Earth.
The same proportion of iron, oxygen, hydrogen, copper, tin, silicate rock, basalts, and so on.
Imagine an Earth's core like you see in a geode. (You know, those round stones that when you cut them in half and look inside you see beautiful crystals seemingly growing inward.) in the very middle, it's empty, because the crystals are, in reality, growing and pushing outward!
That's very much like the Earth (only prettier) the core area (except for the very middle) is filled with plasma (according to this theory) in which flows the intense electromagnetic field of the Earth.
Matter is created (google Carl David Anderson) from the prime matter (or aether, or dark matter, or, call it, pre-matter) that fills the universe.
Positron and electron pairs are produced which follow the electromagnetic lines isolated from each other… until the positrons gather neutral mass (prime matter) sufficient to become protons.
Those join to become hydrogen…
Then the same process that happens in the sun and its solar system happens. Hydrogen atoms are compressed into neutrons. Helium is produced. The "inner core" strips the electrons from the helium.
The helium ions join to make higher count atoms all of which fall to the inner surface of the mantle.
The minerals, silicates, irons, manganese, etc.. etc.., in gas form, work up into the mantle… until they fine a place to join, in silicate bonds.
Sorry to get complicated… the point is the newly produced gasses easily rise up through the fissures and crystal lattices of the silicate, to the surface.
These gasses, including hydrogen and oxygen erupt throughout the surface through the 80,000 miles of rifts deep in the oceans all around the world. (There are over 30 other spots around the world where gasses escape into our atmosphere.)
This is where all that water we were talking about came from.
Some escapes into space but as a growing Earth's gravity increases, less escapes. (On Jupiter, none escapes.)
Constantly renewed…. Water… the shallow seas that were once on the continental plates?
Drained now, into the new rifted open oceans. Gone entirely from the upper plates (no sign of them… well except most of these seas are great places for compressive folding… that you can call mountaining. In that case you will find the signs of some of these shallow seas at the tops of mountains. Pretty incredible, huh.
FF voor de duidelijkheid, ik betwist niet jou theorie over het uitdijen van de aarde. Daar wil ik mij liever geen mening over vormen momenteel simpelweg omdat ik niet genoeg kennis daarover bezit. Ik betwist enkel dat het plantenleven op de manier verspreid is geraakt waarop jij het verteltquote:Op maandag 19 maart 2007 17:43 schreef Ticker het volgende:
De theorie die je verteld verklaard natuurlijk een mogelijkheid. Maar gezien duidelijk bewijzen die ook in het europa filmpje te zien is, zie je duidelijk dat er planeet bij is gekomen.
Ik kan zelf niet anders concluderen dan dat dit ook met aarde is gebeurt, en dat de continenten allemaal aan elkaar passen, inplaats van alleen de stukken naar het midden toe te trekken.
Kan op zich wel, ook als de aarde uitdijt kun je magmastromen hebben onder de aardkorst die de ooit uit elkaar gerukte platen weer tegen elkaar doen drijven en botsen. Met platen die onder elkaar schuiven wordt het alweer lastiger, maar ook dat is niet onmogelijk denk ik.quote:Op maandag 19 maart 2007 23:05 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat was idd ook wat ik in gedachte had. De botsing van India met de rest van Azie die nogsteeds bezig is wordt dan bijv ook erg lastig te verklaren.
Dat zijn wel heel bizarre reacties even kort beschreven alsof dat eigenlijk logisch is.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:52 schreef Ticker het volgende:
Door de druk in de aarde ontstond er hitte die chemische en nucleaire reacties veroorzaakten waarbij H2O, water vrijkwam.
Waarom?quote:Tegelijkertijd nam de zwaartekracht af, omdat de zware metalen steeds meer en meer opraakten. Dit gebeurde over een tijdsbestek van 2 miljard jaar.
Doordat de zwaartekracht afnam, zette de aarde uit als een ballon,
Want?quote:Een blok land aan slechts een kant van de planeet zou het geheel uit balans gebracht moeten hebben.
Helaas werkt dat niet zo met theorie vorming. ALs je nieuwe verse hypothese bedenkt die iets nieuws moet gaan verklaren moet hij ook al de voorgaande waarnemingen en (kloppende)voorspellingen omvatten.quote:Op maandag 19 maart 2007 23:22 schreef Ticker het volgende:
Kijk het is natuurlijk een compleet verse theorie. Aangezien deze de vorige in de prullenbak gooit, moet alles opnieuw uitgelegd worden.
Misschien interessant om te mailen met je vragen?
Heb op zijn site nog wat meer gevonden, over een gesprek met coast to coast:
[..]
Bron: Nealadams.com
Nee, je moet aanwijzen waarom de waarnemingen van de vorige eigenlijk niet klopten. Je kunt wel zeggen "ik gooi dit in de prullenmand" maar je moet wel erbij zeggen waarom, en "ik heb een nieuw idee" is niet genoeg.quote:Op maandag 19 maart 2007 23:22 schreef Ticker het volgende:
Aangezien deze de vorige in de prullenbak gooit, moet alles opnieuw uitgelegd worden.
Met een beetje gepuzzel vast wel. Probleem blijft dat je zo veel massa in zo'n klein volume nodig hebt om een voorwerp als de aarde zo in te laten krimpen dat je behoorlijk exotische materialen nodig gaat hebben om het maar subtiel uit te drukken. Nou ben ik niet zo'n held op dat vak maar denk niet dat die materialen ook maar theoretisch haalbaar zijn.quote:Op maandag 19 maart 2007 23:53 schreef Sessy het volgende:
[..]
Kan op zich wel, ook als de aarde uitdijt kun je magmastromen hebben onder de aardkorst die de ooit uit elkaar gerukte platen weer tegen elkaar doen drijven en botsen. Met platen die onder elkaar schuiven wordt het alweer lastiger, maar ook dat is niet onmogelijk denk ik.
Sorry, maar alles is prima te verklaren met de huidige theorie. De argumenten waarom de huidige theorie niet zou kloppen (de oceaankorst is veel jonger dan de continentale korst, de continenten passen precies in elkaar, de dier/planten-soorten op verschillende continenten komen overeen etc..etc..) zijn ozin. Het is juist heel goed te verklaren met de huidige theorie.quote:Op maandag 19 maart 2007 23:22 schreef Ticker het volgende:
Kijk het is natuurlijk een compleet verse theorie. Aangezien deze de vorige in de prullenbak gooit, moet alles opnieuw uitgelegd worden.
Misschien interessant om te mailen met je vragen?
Heb op zijn site nog wat meer gevonden, over een gesprek met coast to coast:
[..]
Bron: Nealadams.com
Een theorie is kloppend omdat hij mogelijk is?quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:43 schreef 6833-228 het volgende:
[..]
Sorry, maar alles is prima te verklaren met de huidige theorie.
Een theorie klopt, als er geen bewijs is dat het niet zo is en als het een voorspellende waarde heeft, die ook uitkomt.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 17:45 schreef Ticker het volgende:
[..]
Een theorie is kloppend omdat hij mogelijk is?
Of is zoiets daadwerkelijk gebeurt?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutronensterquote:Op dinsdag 20 maart 2007 00:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Met een beetje gepuzzel vast wel. Probleem blijft dat je zo veel massa in zo'n klein volume nodig hebt om een voorwerp als de aarde zo in te laten krimpen dat je behoorlijk exotische materialen nodig gaat hebben om het maar subtiel uit te drukken. Nou ben ik niet zo'n held op dat vak maar denk niet dat die materialen ook maar theoretisch haalbaar zijn.
Offtopic: ejNogsteeds leuk met schaatsen en dansen bezig?
Zoiets heeft idd een dergelijke massa. Echter met een neutronenster in de kern was er nu geen planeet meer geweestquote:Op dinsdag 20 maart 2007 21:28 schreef Sessy het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutronenster
Mars was vroeger waarschijnlijk bewaterd, gezien de erosieplekken. Echter dat is al miljoenen jaren verdampt. Voor de rest zijn er op verschillende objecten in ons zonnestelsel, zoals manen van saturnus en jupiter watersporen gedetecteerd en ook op charon (maan rond de ex-planeet pluto) schijnt water te zijn. (in ijs vorm)quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:20 schreef Erosjuhhh het volgende:
Interessant topic
zou dit niet kunnen betekenen dat de aarde misschien al voorloopt op andere planeten omdat hier water is? of enorm achter omdat bij bijv. mars het water alweer 'weg' is?
Al het leven wat wij kennen is onmogelijk zonder water. Zonder water zou er dus geen leven zijn wat ons bekend is. De mens zou niet bestaan zoals we nu ebstaan en dat geldt voor al het leven, van de kleinste virussen tot de allergrootste walvis...quote:of is water misschien een soort van ziekte voor een planeet die allerlei soorten dieren ('bactierien') in leven houdt?
Ja en bij de aarde zou t water ook verdwijnen, dus krijg je het zelfde als op de andere planeten, alleen nog kleine deeltjes ijs, en geen complete oceanen meer,quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:27 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mars was vroeger waarschijnlijk bewaterd, gezien de erosieplekken. Echter dat is al miljoenen jaren verdampt. Voor de rest zijn er op verschillende objecten in ons zonnestelsel, zoals manen van saturnus en jupiter watersporen gedetecteerd en ook op charon (maan rond de ex-planeet pluto) schijnt water te zijn. (in ijs vorm)
[..]
Al het leven wat wij kennen is onmogelijk zonder water. Zonder water zou er dus geen leven zijn wat ons bekend is. De mens zou niet bestaan zoals we nu ebstaan en dat geldt voor al het leven, van de kleinste virussen tot de allergrootste walvis...
Zonder bacterien zou ieder mens allang dood zijn.quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:46 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Ja en bij de aarde zou t water ook verdwijnen, dus krijg je het zelfde als op de andere planeten, alleen nog kleine deeltjes ijs, en geen complete oceanen meer,
zullen alle bacterien t/m walvissen hier op aarde, misschien een ziekte zijn voor de aarde die helpen hem kapot te maken zoals bacterien dat doen in ons lijf?
Als het water verdwijnt, dan verdwijnt het leven ook. Tenminste, het leven dat we kennen. Alle droge planeten en manen die we tot nu toe hebben bezocht/bekeken, laten geen sporen zien van leven.quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:46 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Ja en bij de aarde zou t water ook verdwijnen, dus krijg je het zelfde als op de andere planeten, alleen nog kleine deeltjes ijs, en geen complete oceanen meer,
zullen alle bacterien t/m walvissen hier op aarde, misschien een ziekte zijn voor de aarde die helpen hem kapot te maken zoals bacterien dat doen in ons lijf?
De theorie dat de aarde bestaat uit platen bestaat nog steeds. In theorie is het alleen niet zo drastisch als iedereen beweerd, dat de platen als bots auto'tjes over de aarde heen bewegen.quote:Op zondag 16 september 2007 13:22 schreef starla het volgende:
Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw is dankzij de structurele geologie, seismologie, petrologie en isotopen-geochemie echter een overtuigende hoeveelheid bewijs gevonden dat subductie wel degelijk plaatsvindt. De snelheid waarmee korstmateriaal subduceert is echter moeilijk vast te stellen. Desondanks is het voorkomen van een mechanisme waarmee de aardkorst gelijk in oppervlakte blijft genoeg reden geweest voor de meerderheid onder geleerden om de theorie van een uitzettende Aarde op te geven. Wetenschappelijke bewijzen voor subductie zijn:
Met behulp van seismologie waargenomen Wadati-Benioffzones. Deze zones geven een zeer sterk vermoeden dat een stuk korst langzaam bezig is onder een ander stuk korst door de mantel in te bewegen.
Met behulp van seismische tomografie gemaakte 3D-modellen van de mantel laten zien dat op de plekken waar subductie plaatsvindt volgens de plaattektoniek, inderdaad een koude anomalie van zinkend materiaal zit.
Uit gesteenten in gebergten gereconstrueerde druk-temperatuur-tijdpaden blijkt dat tijdens gebergtevorming een eerste fase voorkomt waarin materiaal ver naar beneden beweegt, gevolgd door omkering van dit proces. Vooral de diepte tot waar het materiaal naar beneden beweegt is een probleem voor het model van een uitzettende Aarde. In veel gebergtes worden eclogieten gevonden, sommige van deze gesteenten zijn boven de 200 km diep geweest. Het materiaal is te licht om zonder van buiten uitgeoefende kracht zo diep de Aarde in te bewegen. In het subductiemodel wordt deze verticale krachtcomponent geleverd door zogenaamde "slab-pull", bij een uitzettende Aarde zouden voornamelijk horizontale krachten verwacht worden en is het zinken van stukken aardkorst naar deze diepte onverwacht.
In veel gebergten worden een of meer grote discontinue lijnen (breukzones) gevonden, waarlangs materiaal dat geografisch gezien voor de gebergtevorming ver uiteen lag (dit is door paleomagnetisme berekend) nu tegen elkaar aan ligt. Diepe boringen en structureel geologische studies geven aan dat deze grote breukzones (suturen genoemd) zeer diep doorlopen. Dit is precies wat verwacht mag worden als twee continenten door subductie tegen elkaar aan "botsen". Het uitzettende Aarde-model geeft er echter geen duidelijke verklaring voor.
Concentraties van isotopen van zeldzame aarden in vulkanische gesteenten die boven een subductiezone gevormd werden komen overeen met die in sedimenten bovenop de subducerende plaat. Zelfs als in die sedimenten een laterale verandering optreedt in isotopenconcentraties, wordt die verandering ook teruggevonden in de vulkanische gesteenten boven de subductiezone.
Weinig geologen of geofysici geloven tegenwoordig nog in het uitzetten van de Aarde. Toen steeds meer aanwijzingen werden gevonden dat subductie plaatsvindt werd het concept door de meerderheid van aardwetenschappers afgedankt.
De Amerikaanse striptekenaar Neal Adams heeft recentelijk geprobeerd de uitzetting van de Aarde te verklaren met kwantumfysische processen waardoor de massa van de Aarde kan toenemen, maar dit wordt beschouwd als pseudowetenschap. Desondanks blijven over de verschillende mechanismen in de platentektoniek nog onduidelijkheden bestaan, waar wetenschappelijke discussie over is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |