Dus wordt presteren ansich niet zo beloond, maar wat iemand hoegenaamd "waard" is.....Daar zit de fout. Prestaties dienen imo te worden beloond ipv gebakken lucht.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:31 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee, 850 keer zoveel waard voor het bedrijf volgens de eigenaren.
Er si dus geen relatie tussen presteren en belonen. Dat is het achterlijke van een arbeidsmarkteconomie....quote:Omdat Balkenende niet voor Numico werkt maar voor de staat.
Zo moeilijk is het echt niet.
Waaruit bestaat die waarde denk je? Alleen gebakken lucht?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dus wordt presteren ansich niet zo beloond, maar wat iemand hoegenaamd "waard" is.....Daar zit de fout. Prestaties dienen imo te worden beloond ipv gebakken lucht.
[..]
Er si dus geen relatie tussen presteren en belonen. Dat is het achterlijke van een arbeidsmarkteconomie....
Nee, eerlijk is het niet compleet achterlijk om voor een slechte prestatie/resultaat te worden beloond?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:33 schreef Richboy het volgende:
[..]
Tering, je zoekt ook maar om te zieken zeg....
daar zit dus de fout: dat mensen kunnne wordne beloond voor slecht presteren. een bonus krijgen voor een slechte prestatie is toch te zot voor woorden. En die kromme contracten onstaan nu net omdat de martk rond die topmensen niet functioneert. Ze spelen powerplay dus, misbruik makent van hun postitie. Daar zit het zieke in de systeem.quote:Ze hebben op basis van hun contract recht op die bonus, en uit maatschappelijke overweging (imago schade voortvloeiend uit 1 fout) doen zij afstand van een stuk van de bonus, en nog is het niet goed?
Dan moeten ze er beiden uit. Maar de praktijk is dat ze Jan Lulleke die daadwerkelijk de rekenfout heeft gemaakt eruit wordt getrapt (zonder gouden handdruk uiteraard) en meneer de directeur (die voor zijn verantwoordleikjheid toch wordt betaald?) beloond wordt met een bonus......quote:Overigens, zij hebben NIET zelf die fout gemaakt. Maar ze zijn wel verantwoordelijk. Volgens jouw logica zou diegene die die rekenfout gemaakt hebben eruit geflikkerd moeten worden?!
Voor een deel zeker....quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:45 schreef nikk het volgende:
[..]
Waaruit bestaat die waarde denk je? Alleen gebakken lucht?
Dus niet alleen gebakken lucht? Is de waarde dan niet ook gerelateerd aan prestatie, reputatie, schaarste, etc?quote:
Ik heb eerder gesteld dat het dus en-en is.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:03 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus niet alleen gebakken lucht? Is de waarde dan niet ook gerelateerd aan prestatie, reputatie, schaarste, etc?
Ik zou het wenselijk vinden dat er eenzelfde evenredigheid zou bestaan tussen prestatie en beloning bij toplieden en "normale" werknemers. Dat is geenszins sprake van. Dat vind ik moreel verwerpelijk. Zeker in de richting van het gewone NUMICO-personeel.quote:Maar stel dat de waarde puur bepaald zou worden door 'gebakken lucht'. Wie ben jij om te zeggen dat het bedrijf niet een dergelijke beloning mag geven? Ik bepaal toch ook niet hoe jij jouw geld moet besteden?
quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Echtgaaf, Rebel6, wat zouden jullie ervan vinden als een veel verdiener (zoeen die miljoenen verdient in een jaar) zo ongeveer 2 keer zoveel inkomstenbelasting zou betalen over zijn inkomen in vergelijking tot iemand die een paar keer modaal verdient?
Zouden jullie dat een tevreden stellend voorstel vinden?
Je wilt naar een soort vlaktax begrijp ik?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
EchtGaaf, wat vind jij hiervan?
[..]
Nee, ik vraag wat je er van vind als veelverdieners hun inkomen zodanig belast zou worden dat ze procentueel ongeveer het dubbele betalen van mensen die een paar keer modaal verdienen, niet het bedrag, maar het betaalde tarief.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je wilt naar een soort vlaktax begrijp ik?
Ik vind dat niet terecht. Eerlijk? Joh, waarom open je niet een topic voor het beplijten van een vlaktax?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik vraag wat je er van vind als veelverdieners hun inkomen zodanig belast zou worden dat ze procentueel ongeveer het dubbele betalen van mensen die een paar keer modaal verdienen.
Ik heb het niet over een vlaktax, Lezen!quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:28 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vind dat niet terecht. Eerlijk? Joh, waarom open je niet een topic voor het beplijten van een vlaktax?
Maar dat rechtvaardigt niet die absurde % stijgingen van salarissen en bonussen van bijvoorbeeld 6 x het jaar salaris en dat jaar in jaar uit...
ANtwoord mijn voorstel wat ik je net gedaan heb, wat zou je daar van vinden, is dat een bevredigende oplossing?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar Piet, vind je nu dat er echt niets hypocriets is aan het feit dat topmannen hun salaris elk jaar met tientallen % de lucht in zien knallen en tegelijktijd een loongolf zeer schadelijk vinden voor hun concurentiepositie.? En beginnen te kermen als de vakbonden met een looneis van 3 %aankomen voor het gewone klootjesvolk?
eerlijk? (net zoals ik daarnet?)
Ik kijk maar even waar je naar toe wil. dat is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik ben ook met andere dingen bezig, misschien handig als ik er later op terug kom.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een vlaktax, Lezen!
Moet ik over nadenken.quote:Ik heb het er over dat veelverdieners naar verhouding ongeveer dubbel zoveel belasting zouden betalen over hun inkomen als mensen die gewoon goed verdienen (zeg een keer of 2, 3 modaal)
Wat zou je daar van vinden? Zou dat een bevredigende oplossing zijn voor jou?
Nou, wat doe je dan hier behalve te lopen te kankeren op deze discussie? Wat drijft je dan?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:39 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb alleen in de eerste twee topics gepost en had het vrij vroeg in het tweede topic al opgegeven.
die beloningen gaan net zo goed echt nergens over. Het zijn excessen die volgen uit een walgelijk systeem dat markteconomie heet. (lees belonen van gebakken lucht idg)quote:Als je het zo disproportioneel ondereerlijk vindt, dan heb jij toch helemaal iets tegen wat filmsterren, voetballres en andere sporters verdienen?
wat is je alternatief?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Het zijn excessen die volgen uit een walgelijk systeem dat markteconomie heet. (lees belonen van gebakken lucht idg)
De markt daar laten waar het thuishoort: op de marktplaats. En niet verheerlijken tot ene instrument dat de hele maatschappij of een complete economie moet reguleren. Maatschappij is veel meer dan ene marktplaats...quote:
Ben je dan bewust dat dit leid tot hogere werkeloosheid, met bijbehorende kosten.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 12:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De markt daar laten waar het thuishoort: op de marktplaats. En niet verheerlijken tot ene instrument dat de hele maatschappij of een complete economie moet reguleren. Maatschappij is veel meer dan ene marktplaats...
Het alternatief is een hybride systeem met verschillende mechanismes. Deze facultatief toe te passen. Het beste systeem voor elke tak van sport. Overheid moet niet vies zijn om in te grijpen, daar waar het nodig is.....Als markt niet of niet goed functioneren, dan ingrijpen....Een misverstand is nl dat interventie per definitie tot teruggang leidt...
Maar misscihen moet dat een nieuw topic worden....
Ik pleit dus voor het stopzetten van privatiesering van overheidsdiensten...Het is compleet doorgeslagen, het marktdenken...
Je moet de dingen ook goed doen. Bij goed regelen kan daar nimmer sprake van zijn.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben je dan bewust dat dit leid tot hogere werkeloosheid, met bijbehorende kosten.
Dat is een dooddoener, geen argument.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je moet de dingen ook goed doen. Bij goed regelen kan daar nimmer sprake van zijn.
Het frapante is, jij gaat er van uit dat de markt faalt. Nou valt daar inderdaad iets voor te zeggen; de markt is verre van perfect.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je moet de dingen ook goed doen. Bij goed regelen kan daar nimmer sprake van zijn.
De praktijk ook, Duitsland en Frankrijk kennen veel meer een controlerende overheid dan NL en UK.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:53 schreef Richboy het volgende:
[..]
Het frapante is, jij gaat er van uit dat de markt faalt. Nou valt daar inderdaad iets voor te zeggen; de markt is verre van perfect.
Opvallender is dat jij er vanuit gaat dat de overheid niet faalt. Ik zal je een geheimpje verklappen: De overheid faalt per definitie minstens net zo hard als de markt.
M.i. zelfs nog harder (verschillende stromen binnen de economische wetenschap onderschrijven dat).
Maar in Scandinavie gaat het dan weer relatief goed (zij het dan dat de belastingdruk enorm hoog is), en kent de US steeds meer excessen.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De praktijk ook, Duitsland en Frankrijk kennen veel meer een controlerende overheid dan NL en UK.
Werkeloosheid, staatsschuld, tekorten, pensioen problematiek, economische groei, sociale onrust zijn in Frankrijk en Duitsland veel hoger dan in UK en NL.
In Zweden gaat het helemaal niet goed, je betaald je blauw aan de staat waar je nauwelijks wat voor terugkrijgt, er is een enorme verstopte werkeloosheid. Ondanks de gruwelijke belastingtarieven is men in staat geweest ook nog een staatsschuld op te bouwen want het was nog niet genoeg. Verder is men in Zweden hard bezig het land te hervormen meer in onze liberalere richting, net als Duitsland. En Noorwegen is een enorme energieexporteur, waardoor ze natuurlijk erg veel geld binnen krijgen, en dat kan je niet vergelijken met een doorsnee industrienatie.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:11 schreef Richboy het volgende:
[..]
Maar in Scandinavie gaat het dan weer relatief goed (zij het dan dat de belastingdruk enorm hoog is), en kent de US steeds meer excessen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |