abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47446208
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een laf nat sneeuwbuitje in maart doet daar niets aan af natuurlijk . En ook een strenge winter volgend jaar niet.
Vanzelfsprekend, dat is heel logisch.
pi_47446282
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:23 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De zachte winter bewijst toch ook dat wij slechte mensen het klimaat verpest hebben?
Nee.
pi_47446291
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:30 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend, dat is heel logisch.
Ok goed dat we het daarover eens zijn .

Maar vanwaar dan je opmerking ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_47446566
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:32 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok goed dat we het daarover eens zijn .

Maar vanwaar dan je opmerking ?
Het is aan jouw de uitdaging uit te vogelen welke van mijn posts serieus / sarcastisch / provocerend / grappig of anders bedoeld zijn.
pi_47447220
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:23 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De zachte winter bewijst toch ook dat wij slechte mensen het klimaat verpest hebben?
Uh, wie zegt dat?
pi_47447281
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:53 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uh, wie zegt dat?
De kudde paniek-schapen.
pi_47447471
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De kudde paniek-schapen.
Ah, die niet aanwijsbare, ondefiniëerbare, anonieme kudde paniekschapen. Of wie bedoel je specifiek?
  maandag 19 maart 2007 @ 20:04:43 #108
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47447723
De stoet onheilzangers, angstprofeten, zelfkastijders, mensenhaters & alle volk dat daar bibberend achteraan loopt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_47447765
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ah, die niet aanwijsbare, ondefiniëerbare, anonieme kudde paniekschapen. Of wie bedoel je specifiek?
Ik ben niet zo sterk met namen.
pi_47447829
Erg zonde.
pi_47450560
Volgens de IPCC onderzoeken blijkt toch dat CO2 een zeer belangrijke invloed heeft op de opwarming. Het is de laatste paar duizend jaar nog nooit zo warm geweest als nu. Alleen de Middeleeuwse opwarming komt in de buurt. Maar deze was niet zo warm en de temperatuur steeg toem lang niet zo extreem.
Ik ben toch wel aardig overtuigd door de 10000 klimaatwetenschappers. Oké, er zijn een aantal wetenschappers die aan het modder gooien zijn, maar deze zijn niet zo overtuigend.
Ook de hier wel bekende 'docu' ( http://www.prisonplanet.c(...)90307warminghoax.htm ) overtuigd mij niet. Hieronder een link waar de hoofdpunten van de docu weerlegd worden:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=622775&tid=621086

En in de zelfde draad worden nog vele andere argumenten/bronnen gegeven. Meer is er te vinden op het 'Verdieping forum' van weerwoord: http://www.weerwoord.be/index.php?boardid=4 .
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_47450745
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:03 schreef i2Them2 het volgende:

Ik ben toch wel aardig overtuigd door de 10000 klimaatwetenschappers.
Waarvan dus meerderen hebben aangegeven niet achter de conclusies van het rapport staan, wiens naam dus in feite misbruikt is. Plus dat er zat namen tussen zitten die nou niet echt wetenschappers te noemen zijn.
pi_47451215
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:07 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Waarvan dus meerderen hebben aangegeven niet achter de conclusies van het rapport staan, wiens naam dus in feite misbruikt is. Plus dat er zat namen tussen zitten die nou niet echt wetenschappers te noemen zijn.
Hoeveel en wie?
pi_47451374
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:17 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoeveel en wie?
En wat onderschrijven ze niet? Alleen iets over malaria of dat koolstofdioxide uitgestoten door de mensheid de aarde opwarmt?
pi_47451717
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:17 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoeveel en wie?
Een paar mannen uit de docu. En zoals Monidique al aangaf, is een geval al voldoende om het geheel te betwijfelen.
pi_47451796
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:27 schreef Evil_Jur het volgende:
En zoals Monidique al aangaf, is een geval al voldoende om het geheel te betwijfelen.
Ik kan iets dergelijks gezegd hebben, hoor, maar kun je de context geven, want ik kan nu ook alvast wel aangeven dat die paar mannen -welke eigenlijk?- in die documentaire niet voldoende zijn om het hele IPCC in twijfel te trekken.
pi_47452102
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:27 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Een paar mannen uit de docu. En zoals Monidique al aangaf, is een geval al voldoende om het geheel te betwijfelen.
Noem ze eens. Ik tel ze wel op voor je.
pi_47452535
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:29 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik kan iets dergelijks gezegd hebben, hoor, maar kun je de context geven, want ik kan nu ook alvast wel aangeven dat die paar mannen -welke eigenlijk?- in die documentaire niet voldoende zijn om het hele IPCC in twijfel te trekken.
Maar 1 wetenschapper die 'misrepresented' was, was voor jou al voldoende om de docu af te doen als onzin. Voor je hem uberhaupt gezien had nog wel...
quote:
Op zondag 11 maart 2007 22:37 schreef Monidique het volgende:
En ja, dit zegt genoeg, hè?
[..]

http://observer.guardian.co.uk/uk_news/story/0,,2031455,00.html

Hoelang laten mensen zich nog voor de gek houden door de zogenaamde sceptici?
Waarom houd je een tendentieuze docu aan hogere standaards dan een zogenaamd wetenschappelijk rapport?
pi_47452605
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:35 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Noem ze eens. Ik tel ze wel op voor je.
De link staat in de OP, ik geef niet genoeg om dit alles om het voor je op te boeren.
pi_47452897
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Maar 1 wetenschapper die 'misrepresented' was, was voor jou al voldoende om de docu af te doen als onzin. Voor je hem uberhaupt gezien had nog wel...
Klopt. Een documentaire met als titel dat klimaatverandering één grote zwendel is, gemaakt door iemand die een geschiedenis heeft van misleiding, waarin prominente "sceptici" hun woordje mogen doen en waarvan enkele argumenten al bekend waren, daarover zegt één wetenschapper, die misleid is door de documentairemakers en het tegenovergestelde van mening is van wat men hem impliciet toedicht, al genoeg, ja. Of het dan onzin is, ach, het zegt genoeg.
quote:
Waarom houd je een tendentieuze docu aan hogere standaards dan een zogenaamd wetenschappelijk rapport?
Ach, silly me.
pi_47452917
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:45 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De link staat in de OP, ik geef niet genoeg om dit alles om het voor je op te boeren.
Ik heb de film gezien. Eigenlijk kom ik op 3 mensen die antropogenische klimaatverandering afwijzen, hun credenties zijn hiervoor al onder de loep genomen.

- Richard Lindzen
- Fred Singer
- Tim Ball

Wat jij?
  maandag 19 maart 2007 @ 21:52:36 #122
80382 manny
30 is best veel
pi_47452933
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:29 schreef Monidique het volgende:

[..]

Bespaar je de moeite. Je probeert logisch te redeneren. Dat werkt niet, je kunt beter gewoon lekker uit de onderbuik roepen wat je het beste uitkomt.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_47452979
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:52 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik heb de film gezien. Eigenlijk kom ik op 3 mensen die antropogenische klimaatverandering afwijzen, hun credenties zijn hiervoor al onder de loep genomen.

- Richard Lindzen
- Fred Singer
- Tim Ball

Wat jij?
Dat kan wel kloppen hoor, je punt?
pi_47453404
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:53 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat kan wel kloppen hoor, je punt?
Je hebt dus 1 persoon die onterecht geciteerd werd, 1 niet-wetenschapper die 40 jaar geleden zijn hoogtepunt beleefde en 1 professor die de directiestoel van onbestaand departement bekleed.

Uit posts die je voorheen plaatste denk ik dat je de evolutietheorie wel accepteert. Misschien ken je de actie van Discovery Institute om zo veel mogelijk wetenschappers (inmiddels 700) een document te laten signeren die de evolutietheorie zoals daar beschreven niet accepteren. Gaat hierbij het argument:
quote:
is een geval al voldoende om het geheel te betwijfelen
ook op?
pi_47453836
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:02 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Je hebt dus 1 persoon die onterecht geciteerd werd, 1 niet-wetenschapper die 40 jaar geleden zijn hoogtepunt beleefde en 1 professor die de directiestoel van onbestaand departement bekleed.

Uit posts die je voorheen plaatste denk ik dat je de evolutietheorie wel accepteerd. Misschien ken je de actie van Discovery Institute om zo veel mogelijk wetenschappers (inmiddels 700) een document te laten signeren die de evolutietheorie zoals daar beschreven niet accepteren. Gaat hierbij het argument:
[..]

ook op?
Accepteren gaat me te ver, ik vind de Darwinistische evolutie theorie, alhoewel onvolledig, de meest waarschijnlijke die ik tot nu toe gelezen heb wat het onderwerp betreft. Offtopic; Ik denk dat mensen sowieso eens The Origin of Species moeten lezen, het heeft namelijk veel meer weg van een filosofische dan een wetenschappelijke text.

Maar de consensus wat betreft de huidige klimaatverandering is me te onvolledig (beperkt), te veranderlijk en vooral te politiek om een kant te kiezen, ik ben van nature nogal sceptisch wat dat soort zaken betreft.
pi_47454017
Vooral sceptisch blijven, dat is een gezonde eigenschap.
pi_47454253
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:10 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Accepteren gaat me te ver, ik vind de Darwinistische evolutie theorie, alhoewel onvolledig, de meest waarschijnlijke die ik tot nu toe gelezen heb wat het onderwerp betreft. Offtopic; Ik denk dat mensen sowieso eens The Origin of Species moeten lezen, het heeft namelijk veel meer weg van een filosofische dan een wetenschappelijke text.

Maar de consensus wat betreft de huidige klimaatverandering is me te onvolledig (beperkt), te veranderlijk en vooral te politiek om een kant te kiezen, ik ben van nature nogal sceptisch wat dat soort zaken betreft.
Maar een aantal twijfelende wetenschappers is bljikbaar geen reden genoeg om het geheel te betwijfelen. Dat was het punt dus.
pi_47454803
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:19 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Maar een aantal twijfelende wetenschappers is bljikbaar geen reden genoeg om het geheel te betwijfelen. Dat was het punt dus.
Dat doe ik sowieso al, en het helpt me natuurlijk niet uit mijn sceptische houding.
pi_47457791
Ik dacht trouwens dat het cluppie van Gore e.d. allemaal zo zwaar in God geloven en dus op God vertrouwen?

Gore e.d. komen met hun gepreek over alsof ze God niet vertrouwen. Al (Gore, Violence, Mutilation, Guns, Knives, Bodies on Fire, Strangulation, etc) zal toch niet een dubbele agenda hebben?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_47471408
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:19 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Een aantal twijfelende wetenschappers is toch ook voldoende om dat hele global warming circus aan ons te voeren? Ik vraag me nog steeds af waarom van de dingen TEGEN alles bewezen moet worden, maar alle dingen VOOR als zoete koek geslikt worden.
Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....
pi_47472325
Beetje off-topic:
quote:
A House committee released documents Monday that showed hundreds of instances in which a White House official who was previously an oil industry lobbyist edited government climate reports to play up uncertainty of a human role in global warming or play down evidence of such a role.

In a hearing of the House Committee on Oversight and Government Reform, the official, Philip A. Cooney, who left government in 2005, defended the changes he had made in government reports over several years. Mr. Cooney said the editing was part of the normal White House review process and reflected findings in a climate report written for President Bush by the National Academy of Sciences in 2001.

They were the first public statements on the issue by Mr. Cooney, the former chief of staff of the White House Council on Environmental Quality. Before joining the White House, he was the “climate team leader” for the American Petroleum Institute, the main industry lobby.

He was hired by Exxon Mobil after resigning in 2005 following reports on the editing in The New York Times. The White House said his resignation was not related to the disclosures.
http://www.nytimes.com/2007/03/20/washington/20climate.html?_r=1&hp&oref=login

Inderdaad, de wetenschap wordt gepolitiseerd.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=joj_5NypSYI&eurl=http%3A%2F%2Fgristmill%2Egrist%2Eorg%2Fstory%2F2007%2F3%2F19%2F103823%2F040
pi_47477460
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 14:17 schreef dmace het volgende:

[..]

Een aantal twijfelende wetenschappers is toch ook voldoende om dat hele global warming circus aan ons te voeren? Ik vraag me nog steeds af waarom van de dingen TEGEN alles bewezen moet worden, maar alle dingen VOOR als zoete koek geslikt worden.
Nee, een aantal twijfelende wetenschappers is ook niet voldoende om het circus aan jou te voeren. Nou ja, wel om te voeren, voor mij niet voldoende reden om het te slikken.

Het gaat om het onderzoek dat erachter zit, niet of drie of vier wetenschappers iets vinden. Voor en tegen moet worden aangevoerd...als je alleen de pro- of tegenargumenten slikt ben je wat mij betreft niet goed bezig. Dus ja, ook de tegenargumenten moeten worden bewezen, en dat is nogal schamel heb ik de indruk.
  FOK!fotograaf woensdag 21 maart 2007 @ 10:06:00 #133
18921 freud
Who's John Galt?
pi_47501157
Dit zegt het imo allemaal wel zo'n beetje...

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_47501990
quote:
Jup, en natuurlijk gebeurt dat dan aan meerdere kanten, maar vooral aan de kant van de massa.
pi_47502059
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 10:06 schreef freud het volgende:
Dit zegt het imo allemaal wel zo'n beetje...

[afbeelding]
Inderdaad, die ecoterroristische, zwendelende, inquisitiegroenen met hun milieufascistische planeconomieagenda zijn net gelovigen en kunnen slechts op kritische geluiden reageren met persoonlijke aanvallen, want argumenten hebben ze niet.
pi_47503306
quote:
quote:
House Republican Leader John Boehner would have appointed Rep. Wayne Gilchrest to the bipartisan Select Committee on Energy Independence and Global Warming -- but only if the Maryland Republican would say humans are not causing climate change, Gilchrest said.

"I said, 'John, I can't do that,' " Gilchrest, R-1st-Md., said in an interview. "He said, 'Come on. Do me a favor. I want to help you here.' "

Gilchrest didn't make the committee. Neither did other Republican moderates or science-minded members, whose guidance centrist GOP members usually seek on the issue. Republican moderates, called the Tuesday Group, invited Boehner to this week's meeting to push for different representation.
http://www.delmarvanow.co(...)EWS01/703200302/1002
  FOK!fotograaf woensdag 21 maart 2007 @ 11:20:26 #137
18921 freud
Who's John Galt?
pi_47503493
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 10:38 schreef Monidique het volgende:

Inderdaad, die ecoterroristische, zwendelende, inquisitiegroenen met hun milieufascistische planeconomieagenda zijn net gelovigen en kunnen slechts op kritische geluiden reageren met persoonlijke aanvallen, want argumenten hebben ze niet.
Het hele global warming heeft zeker trekjes van een religieus dogma hoor. Als je als wetenschapper afwijkt van mening, dan is het al direct een stempel op je kop met ongeloofwaardig etc. Jij kan ook niet ontkennen dat er niet echt een sfeer is waarin men gelijke kansen krijgt qua onderzoek.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 21 maart 2007 @ 12:20:44 #138
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_47505706
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

En wat onderschrijven ze niet? Alleen iets over malaria of dat koolstofdioxide uitgestoten door de mensheid de aarde opwarmt?
Alleen door de mensheid uitgestoten CO2 ? Is dergelijke CO2 te herkennen dan?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_47506259
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:20 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Alleen door de mensheid uitgestoten CO2 ? Is dergelijke CO2 te herkennen dan?
Wat bedoel je? Mijn vraag was, waarover verschillen de wetenschappers van mening? De algemene, heersende theorie, of een bepaald aspect, zoals de verspreiding van malaria?
  woensdag 21 maart 2007 @ 12:49:50 #140
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_47506802
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:35 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Mijn vraag was, waarover verschillen de wetenschappers van mening? De algemene, heersende theorie, of een bepaald aspect, zoals de verspreiding van malaria?
Zie ook mijn PI.
Poging tot humor door slechts een deel van je vraag uit te vergroten, met het doel je in verwarring achter te laten.
Mission accomplished.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_47506880
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:49 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Zie ook mijn PI.
Poging tot humor door slechts een deel van je vraag uit te vergroten, met het doel je in verwarring achter te laten.
Mission accomplished.
Oké, goed, je vroeg dus niets? De menselijke uitstoot is overigens inderdaad te herkennen. Niet dat het uitmaakt, want ja, we stoten dat spul gewoon uit, daar is geen twijfel over.
pi_47510923
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 10:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
Daar zit hem dan ook het probleem: Het gemis aan argumenten.
Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....
pi_47541435
quote:
quote:
I know that Sen. James Inhofe is a far-right bomb-thrower. I know he's built a career out of saying absurd things, particularly about global warming. I know nobody expects anything different from him.

Despite all that, I was astonished at his performance in today's hearing.

It's not that he disagrees with Gore. Plenty of legislators in both houses disagreed with Gore, thoughtfully and respectfully. What Inhofe did is flounce around and bitch and moan like a petulant adolescent. He could not have made Gore look better if he'd tried.

First, he spent the beginning of the hearing whining about the rules, and whether Gore submitted his testimony in time, and whether he was going to get his full 15 minutes, and whether if Gore's answers were too long he'd get time added, and etc. etc.

Then when time came to question Gore, he started by demanding yes-or-no answers to charged and misleading questions. He repeatedly cut Gore off and talked over him. At one point he demanded that Gore respond in writing! Then he said verbal responses are OK if they're "brief." When Boxer tried to intervene to give Gore a little time to answer, he snapped and her and whined about not getting his full time.

Then -- the hacktacular coup de grace -- he asked Gore to sign a pledge to reduce his personal home energy use to that of an average American. As gimmicks go, this one would embarrass a high school student, but Inhofe's band of knuckle-draggers seems quite pleased with themselves. I'm sure there were frat boy back slaps all around.

When Gore tried to respond that he's purchasing green energy and offsets and trying to put solar panels on his house, Inhofe just rode right over him.

Ponder for a moment: What could any of that conceivably have to do with the business of the U.S. Senate? Even if you think Gore's wrong, is trying to catch him in a clumsy gotcha the way to advance your case? What a small, sad man.

You think I'm kidding about any of this? Watch this video.

The man is a U.S. Senator. Boxer had to treat him the way I treat my three year old. Even his fellow Republicans on the committee were visibly embarrassed.

Obviously I'm not a good judge of these things, but it seemed pretty obvious to me that Inhofe came out of the exchange looking like an idiot -- and in contrast, made Gore appear even more the statesman. By the end, Gore seemed measurably energized. Like, "I was worried about this dimwit?" He glided through the rest of the hearing.
http://gristmill.grist.org/story/2007/3/21/164115/800
  donderdag 22 maart 2007 @ 23:00:08 #144
167723 sanni
Acima de seu
pi_47565251
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 11:20 schreef freud het volgende:

Het hele global warming heeft zeker trekjes van een religieus dogma hoor. Als je als wetenschapper afwijkt van mening, dan is het al direct een stempel op je kop met ongeloofwaardig etc. Jij kan ook niet ontkennen dat er niet echt een sfeer is waarin men gelijke kansen krijgt qua onderzoek.
en ik maar denken dat ik de enige was die dit constateerde.
pi_47609958
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 14:48 schreef dmace het volgende:

[..]

Daar zit hem dan ook het probleem: Het gemis aan argumenten.
Ja, vast. Heb je deze twee topics gelezen? Boordevol argumenten waarom deze documentaire waardeloos is en in feite gewoon septische propaganda.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 19:26:42 #146
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_47617957
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:09 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, vast. Heb je deze twee topics gelezen? Boordevol argumenten waarom deze documentaire waardeloos is en in feite gewoon septische propaganda.
Nou kan het natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de (onder andere door jou) aangedragen data gecorrigeerd is naar het huidige politieke klimaat.

Sorry, maar ik blijf kritisch over wat je hebt gepost. Of het nou wel of niet klopt met de aangeleverde statistiekjes: Groenland was ooit (zo'n 1000-1200 jaar geleden) groen, in tegenstellling tot nu, daar zijn alle historici die zich erin verdiept hebben het wel over eens. En in de tijd van de grote schilders was het echt kouder dan nu (of hebben alle schilders een metertje extra sneeuw erbij bedacht?), ook daarover zijn alle (kunst-)historici het wel eens. Tot 15 jaar geleden klopten de bijbehorende metingen in het poolijs zelfs, maar dan blijken de metingen plots niet te kloppen, worden metingen gecorrigeerd (en niet een beetje ook), ruwweg gelijk met de eerste mensen die roepen dat we de aarde aan het smelten zijn.

Sorry, maar ik blijf sceptisch over die gecorrigeerde metingen, en ik blijf van mening dat we VEEL te weinig weten over klimaten om met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat de mens ervoor verantwoordelijk is. Dat we de planeet langzaam naar de kloten helpen is voor iedereen wel duidelijk, maar dan denk ik eerder aan vervuiling, ontbossing en overbevissing, en niet aan temperaturen.
- Privacy Matters
pi_47655689
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 19:26 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nou kan het natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de (onder andere door jou) aangedragen data gecorrigeerd is naar het huidige politieke klimaat.

Sorry, maar ik blijf kritisch over wat je hebt gepost. Of het nou wel of niet klopt met de aangeleverde statistiekjes: Groenland was ooit (zo'n 1000-1200 jaar geleden) groen, in tegenstellling tot nu, daar zijn alle historici die zich erin verdiept hebben het wel over eens.
Wat bedoel je? Dat groenland nu niet groen meer is? Of dat er vroeger geen ijskap was?
quote:
En in de tijd van de grote schilders was het echt kouder dan nu (of hebben alle schilders een metertje extra sneeuw erbij bedacht?), ook daarover zijn alle (kunst-)historici het wel eens.
Dus toen was het in Europa kouder... Of heb je nog schilders uit Azië, Afrika en Amerika om aan te tonen dat het om een wereldwijd fenomeen ging?
quote:
Tot 15 jaar geleden klopten de bijbehorende metingen in het poolijs zelfs, maar dan blijken de metingen plots niet te kloppen, worden metingen gecorrigeerd (en niet een beetje ook), ruwweg gelijk met de eerste mensen die roepen dat we de aarde aan het smelten zijn.
Sorry, maar ik blijf sceptisch over die gecorrigeerde metingen, en ik blijf van mening dat we VEEL te weinig weten over klimaten om met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat de mens ervoor verantwoordelijk is.
Jij baseert je kennis van het milieu op verhalen van vroeger en een hoop schilderijen. Lijkt me nog een stuk minder nauwkeurig dan metingen...
pi_47655791
Kijk, natuurlijk was het vroeger kouder, we hebben het immers over een opwarming...
  zondag 25 maart 2007 @ 23:48:14 #149
132605 kawotski
Il Dottore
pi_47658438
loop ik vanmiddag buiten, smelt de CO2 m'n ijsje..leuk topic, echter blijf ik bij mn standpunt dat ik niet overtuigd raak van het feit dat Al Gore's film geloofwaardiger is. Was vandaag op een duitse zender een programma over gletsjers, ook daarin geen woord over CO2, wel de mindere hoeveelheid bewolking en daarbij behorende neerslag en de toegenomen hoeveelheid zon.. maar ja, hoe belasten we die zon..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  maandag 26 maart 2007 @ 00:05:44 #150
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_47659010
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:44 schreef Doderok het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Dat groenland nu niet groen meer is? Of dat er vroeger geen ijskap was?
Specifiek: dat de kusten van Groenland warm genoeg waren om vegetatie mogelijk te maken. Voldoende vegetatie in ieder geval om de kust van Groenland groen te kleuren, en een viking-gemeenschap te kunnen voeden. Die ijskap lag er wel, maar was in oppervlakte kleiner.
quote:
[..]

Dus toen was het in Europa kouder... Of heb je nog schilders uit Azië, Afrika en Amerika om aan te tonen dat het om een wereldwijd fenomeen ging?
Nee, en ik heb er niet naar gezocht ook. Ik ken alleen maar zeer winterse plaatjes van Europese meesters.
quote:
[..]

Jij baseert je kennis van het milieu op verhalen van vroeger en een hoop schilderijen. Lijkt me nog een stuk minder nauwkeurig dan metingen...
Zo kun je ook een verhaal uitleggen, het maakt je reactie niet overtuigender in ieder geval.

De "algemeen geccepteerde" kennis van het klimaat van de afgelopen duizenden jaren is op niet veel meer feitenmateriaal gestoeld hoor! Een paar metingen van enkele duizenden meters ijs is eigenlijk alles wat we hebben, want echte metingen van het weer doen we pas 200 jaar, en dan eigenlijk nog vooral in Europa. Om je vorige redenatie (over de schilders) even aan te halen: een paar metingen op Groenland en Antarctica zeggen natuurlijk alleen maar iets over het weer daar, en niet over het weer in ZuidAmerika en Eurazie, laat staan de hele wereld.

De "verhalen van vroeger" over onder andere Eric de Rode worden ondersteund door 3 clusters van zo'n 450 ruines van boerderijen en viking-nederzettingen aan de zuidwestkant van Groenland. Bij elkaar hebben we het over zo'n 500 jaar geschiedenis, waarin de Vikingen onder andere als eerste Europeanen voet zetten op het vaste land van Noord-Amerika. De Europese meesters schilderden over het algemeen wat ze zagen in landschappen. Natuurlijk kan het zijn dat er een paar het plaatje wat aandikten, door het net even wat witter te maken, maar in een bepaalde tijdsspanne schilderden alle meesters hetzelfde: een dik pak sneeuw. Tegen dezelfde tijd (eind 15e eeuw, vlak voor Columbus Amerika herontdekte) verdwenen de Vikingen van Groenland. Dat lijkt me toch een aardige indicatie. In ieder geval indicaties waar de broeikas-gemeenschap (ik heb even geen betere uitdrukking) vrij gemakkelijk overheen stapt, ik heb er in ieder geval nog geen redelijke verklaringen voor gezien.

Kijk overigens ook eens hiernaar. Het klimaat veranderde regelmatig, soms voor tientallen jaren. Dit keer gebaseerd op archeologisch onderzoek, een paar voorbeelden:
  • Meerdere meerjarige periodes van droogte die leidden tot het omvallen van het Maya rijk in Mexico (8e, 9e en 10e eeuw na Chr)
  • Gletsjers in Zwitserland die veel kleiner waren dan nu (9e en 10e eeuw)
  • De boomgrens kwam veel noordelijker dan nu in het noorden van Canada (9e t/m 12e eeuw)
  • Boomringdateringen suggereren een warmer klimaat door hoge zonne activiteit. (11e eeuw)
    vreemd genoeg begint de ijskap op Mt Kenia te groeien (11e eeuw)
  • overvloedige graanoogsten in de Baltische regio leidt tot een bevolkingstoename, tegelijkertijd zwaare droogtes in het midden van wat nu de VS is, en minimale ijsgang rond IJsland (11e t/m 13e eeuw)
  • Een zware droogte leidt tot de verdwijning van de Amasazi in het zuidwesten van de VS.
  • Volgens radiiocarbondatering van hout in de grindelwald-gletsjer groeiden er in 1280 bomen op de plek waar de gletsjer lag. Op die plek groeien tot op de dag van vandaag geen bomen.

Daarna vanaf ongeveer 1200:
  • Gletsjers nemen toe in Europa en IJsland.
  • Wijngaarden nemen in omvang af in Duitsland, en verdwijnen zelfs geheel in Engeland.
  • midden 14e eeuw was het door zware ijsgeng niet meer mogelijk om direct vanaf IJsland naar het westen te varen in de richitng van Groenland. De meest noordelijke nederzetting daar wordt verlaten.
  • Uit de gebitsresten van bewoners van Groenland valt op te maken dat er in de periode 1400-1700 een behoorlijke klimaatverschuiving plaats vindt: het wordt kouder.
  • ca 1410: de laatste betrouwbare berichten uit Groenland, iedereen was overleden tegen het einde van de eeuw.
  • 1530-1575: onder andere de Mt Blanc gletsjer wordt groter.
  • 1570 IJslandse gletsjers zijn veel groter dan nu.

De lijst met aanwijzingen VOOR een warme middeleeuwse periode en een kleine ijstijd op de pagina is enorm. Ow, en de site is van een universiteit in Kansas. En ook de Universiteit van Amsterdam suggereert hier dat deze periodes er waren:
    quote:
    De klimatoloog Lamb heeft met zijn team voor W-Europa via archiefonderzoek een vrij gedetailleerde klimaatsreconstructie gemaakt voor de periode van de laatste 1000 jaar. Opmerkelijke klimatologische ontwikkelingen die gereconstrueerd konden worden zijn het middeleeuwse klimaatsoptimum van 1000-1200 AD en de Kleine IJstijd (1590-1700 AD). Het verschil tussen beide perioden was ongeveer 1,5 graad Celsius, wat erg weinig is vergeleken met een echte ijstijd (glaciaal) en warme periode (interglaciaal), want daar verschilt de temperatuur 10 graden. Toch hadden de in de historische tijd plaatsvindende klimaatsveranderingen ingrijpende gevolgen. De schilderijen uit de periode van de Kleine IJstijd bijvoorbeeld zijn voornamelijk van winterse landschappen. Dit was niet omdat ze dat opeens zo mooi vonden, maar omdat in die periode het elke winter erg koud was. Maar ook de economisch waren de gevolgen groot. Uit historische bronnen (zoals inscripties, kronieken, dagboeken etc) met informatie over productie in de landbouw bleek dat er soms sprake was van hongersnoden vanwege mislukte landbouwoogsten. Vooral gebieden in de buurt van de landbouw noordgrens waren kwetsbaar.

Daarentegen waren er in de warme perioden wijngaarden in de zuidelijke Nederlanden en Z-Engeland! (De 18oC juli-isotherm valt samen met de noordgrens van het gebied waar wijnbouw mogelijk is). Maar ook bewoning zegt iets over het klimaat, want dit zegt vaak ook iets over voedselproductie. Tijdens datzelfde klimaatsoptimum vestigden Scandinaviers zich op Groenland; tijdens de Kleine IJstijd konden zij zich daar niet meer handhaven. In die koude periode gingen de IJslanders over van het vooral verbouwen van tarwe naar een schapenteelteconomie.

Door al deze informatie zijn ze gekomen tot een zeer gedetailleerde klimaat reconstructie. De temperatuursveranderingen van nu kunnen we dus in een groter perspectief zien. De temperatuur is nu nog niet zo hoog als tijdens de klimaatsoptimum in de middeleeuwen, maar het lijkt er op dat het wel die richting opgaat. Het probleem van de klimaatsverandering is de stijgende zeespiegel. In de middeleeuwen was Nederland nog niet zo dicht bevolkt en was het stijgende water niet zo groot probleem. Nu worden er echter veel mensen bedreigd als het water maar blijft stijgen. Wat de toekomst van ons klimaat is zal niemand kunnen vertellen. Het kan hier subtropisch worden, maar het kan ook dat er een nieuwe ijstijd aankomt.

Dus wie zal het zeggen?

Of het broeikaseffect hiermee te maken heeft is ook nog niet duidelijk. Wel is bekend dat de uitstoot van CO2 verminderd moet worden, al is het enkel om op de energie te bezuinigen.
    de tekst is door mij hier en daar vetgemaakt

Het lijkt er op dat de klimatologen uit het broeikas-kamp nog wat zendingswerk te doen hebben. Hun wetenschappelijke collegas uit andere disciplines ondersteunen hun bevindingen namelijk niet.
  • - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Privacy Matters
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')