Vroegah heete dat poorten, en moest je zo snel mogelijk naar de lataarnpaal rennen als je gepoort werd.quote:Een nieuw, ongekend ruwe rage domineert de schoolpleinen in Twente. Tikkertje en knikkeren zijn verdrongen door 'hekkertje', een balspel met een pak rammel als boete. De politie in de oostelijke streek slaat alarm, maar de jeugd is zich van geen kwaad bewust.
Hekkertje wordt in Twente ook wel 'hakje' genoemd of soms gewoon 'panna', naar de minder brute versie van het ‘vernedervoetbal’. Bij hekkertje is het net als bij panna de bedoeling iemand te poorten - de bal door de benen van een ander te schieten. Alleen moet degene die gepoort is vervolgens zo snel mogelijk naar een vooraf aangewezen buutplek. Onderweg mag iedereen hem of haar naar hartelust schoppen en slaan.
Daarbij gaat het er vaak hard aan toe. Het gepoorte kind kan fikse klappen oplopen onderweg naar de buut. "Gewoon lekker hard schoppen, zodat je het voelt", zei een veertienjarige middelbare scholier uit Hengelo onlangs in de Twentsche Courant Tubantia. "De regels zijn duidelijk. Als ze geen pijn willen, moeten ze niet meedoen", stelde een leeftijdsgenoot vast.
Omstanders slaan alarm
Meerdere omstanders hebben echter al alarm geslagen toen ze het brute spel zagen en belden de politie. De Hengelose jeugdagent Roel Bollerman heeft inmiddels vastgesteld dat hekkertje op ongeveer 'honderd procent van de schoolpleinen' in zijn stad wordt gespeeld en weet dat het ook in de rest van Twente (Enschede, Almelo en omstreken) een echte rage is geworden.
Niet alleen op schoolpleinen, maar ook op veldjes in de buurt. De jeugdagent sloeg alarm en zorgde snel voor een voorlichtingscampagne op scholen. Die moet aan de kinderen duidelijk maken dat hun spel gewelddadig is, gewonden kan opleveren en strafbaar is. Leraren en ouders worden opgeroepen extra waakzaam te zijn, voordat het eerste ziekenhuisgeval een feit is. De kinderen zijn zich echter nog altijd van geen kwaad bewust.
En terecht, zinloos geweld.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Vroegah heete dat poorten, en moest je zo snel mogelijk naar de lataarnpaal rennen als je gepoort werd.
Tegenwoordig slaan ze alarm om dit spelletje![]()
LTS-en.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:03 schreef GateWayX het volgende:
Wij deden dat met blikjes. Je moest dan rennen naar een bankje om weer "vrij" te zijn. Jammer alleen dat er vaak ook mensen op de bankjes zaten![]()
Wat een heisa om niets zeg, dit spelletje wordt al 100 jaar gespeeld.
iddquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:11 schreef SoupNazi het volgende:
Inderdaad, best oud dit spel.
IDDquote:
ach wij deden dit ook, en zolang je iemand niet tegen z'n hoofd of in het kruis trapt is er niets aan de handquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:29 schreef Frollo het volgende:
Nooit van gehoord, ik was niet zo'n buitenspelert vroeger en al helemáál niet als er voetbal aan te pas kwam. Het klinkt vrij ziek in ieder geval.
Het gebeurde ook alleen in de pauze. Na school was er meestal wel wat leukers te doen.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:29 schreef Frollo het volgende:
Nooit van gehoord, ik was niet zo'n buitenspelert vroeger en al helemáál niet als er voetbal aan te pas kwam. Het klinkt vrij ziek in ieder geval.
quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:33 schreef Damzkieee het volgende:
En dichtbij de deur blijven en je benen over mekaar houden he ...
Hee, als je het spel speelt moet je je aan de regels houden. Besides, als 20 man je loopt te schoppen ben je drukker met rennen denkikquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb mijn hele leven gevoetbalt, maar had hier nog niet van gehoord. Mag je wel gewoon terugslaan en schoppen als men je schopt?
Ik neem ook aan dat als je met vrienden speelt dat je ze niet verrot schopt ofzo. Had men bij mij in ieder gavel niet moeten proberen... maar goed... ik zou me ook niet laten poorten![]()
Die mensen mocht je bij ons altijd schoppen. Je deed mee of niet.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:33 schreef Damzkieee het volgende:
En dichtbij de deur blijven en je benen over mekaar houden he ...
nope, gewoon als een malloot rennen naar de aangewezen plek (lekker ver weg natuurlijkquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb mijn hele leven gevoetbalt, maar had hier nog niet van gehoord. Mag je wel gewoon terugslaan en schoppen als men je schopt?
nee als jij panna krijgt dan ben je de lul.. je mag alleen mensen terugschoppen die jou nog iets aandoen nadat je de paal (of wat dan ook) heb geraakt. tot die tijd ben je sitting duckquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef Yi-Long het volgende:
Ik neem ook aan dat als je met vrienden speelt dat je ze niet verrot schopt ofzo. Had men bij mij in ieder gavel niet moeten proberen... maar goed... ik zou me ook niet laten poorten![]()
Benen over mekaar was ook schoppen bij ons, maar tactisch spelen bij de deur was wel slim.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:40 schreef VoreG het volgende:
[..]
Die mensen mocht je bij ons altijd schoppen. Je deed mee of niet.
Ja daahaag, zelf spelen ze toch mee?quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:02 schreef dVTB het volgende:
Ouders financieel aansprakelijk stellen voor de kosten van medische zorg, wanneer zo'n kind met een gebroken rib het ziekenhuis wordt binnengebracht.
Hakkertje heette het bij ons.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:04 schreef Mutant01 het volgende:
Dit spel is inderdaad al deccenia oud.. 10 jaar geleden speelden wij het ook en dat was nog wel in 't Gooi met allerlei kakkerkindjesWe noemden het gewoon Poorten trouwens.
Verstandig.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:20 schreef HostiMeister het volgende:
dat speelde wij vroeger ook, alleen heette dat spel bij ons 'kever'. Je kon je alleen afbuten bij het zien van een kever (insect of auto). Maar dat speelden we niet op het schoolplein...
Dit is van de basisschool, vrijwel iedereen deed meequote:Op woensdag 14 maart 2007 17:08 schreef Ringo het volgende:
Ik was een echt gymnasiumpikkie, deed dat soort spelletjes nooit. Maar een vriend legde me laatst toevallig uit wat het was, hij noemde het ook LTS-en.
Kinderen die mekaar slaan en schoppentismewat, maar tegenwoordig is men dan strafbaar.
![]()
in wat voor zeikland wonen we eigenlijk?
Precies!!quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Vroegah heete dat poorten, en moest je zo snel mogelijk naar de lataarnpaal rennen als je gepoort werd.
Niet op onze school.quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:16 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dit is van de basisschool, vrijwel iedereen deed mee
DAS MN VADER!quote:Op woensdag 14 maart 2007 18:58 schreef tong80 het volgende:
Wij deden paaltjes voetbal. Met menig paaltje gegooid na een verliespartij. Brak ook m'n arm toen ik twaalf was door een groffe tackel van Rinie van Gameren.
quote:Op woensdag 14 maart 2007 18:58 schreef tong80 het volgende:
Brak ook m'n arm toen ik twaalf was door een groffe tackel van Rinie van Gameren.
quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:36 schreef I.R.Baboon het volgende:
Op de middelbare school? Toen was dat toch wel voorbij bij ons.
Ik speelde tot mijn 19de op een pleintje. Terwijl ik al 4 jaar in het eerste speeldequote:Op woensdag 14 maart 2007 21:36 schreef I.R.Baboon het volgende:
Op de middelbare school? Toen was dat toch wel voorbij bij ons.
Volgens mij staat het voor Lager Technische School omdat het spel gewoon hersenloos dom is.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:17 schreef Fredo24 het volgende:
ben ik nou de enige hier die niet weet wat LTS-en is?![]()
bij ons raakte een keer iemand z'n hoofd kwijtquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:32 schreef -skippybal- het volgende:
Bij ons had er ooit iemand een ingeklapte long![]()
Bij ons iemand zijn beide voeten.quote:Op woensdag 14 maart 2007 23:30 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
bij ons raakte een keer iemand z'n hoofd kwijt
Inderdaad zegquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
quote:Op donderdag 15 maart 2007 06:16 schreef aloa het volgende:
Mooi was die tijd.
Ik wou net zeggen, dit deden wij al toen ik een jaar of tien was. En dat is echt lang geleden.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
zo noemde wij dat ook ja. het sloeg echt nergens opquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:17 schreef Jerruh het volgende:
'LTS-en".
wat een kutspel was het eigenlijk...
Inderdaad we noemden het doodschoppertjequote:Op woensdag 14 maart 2007 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Ik quote mezelf nog even 1 keer.....quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Precies!!
Ook om dit kleine gebeuren weet de media weer 1 groot massa-hysterie te scheppen....
Billen branden heette dat toch?quote:Op donderdag 15 maart 2007 21:36 schreef MrTorture het volgende:
Ook leuk: zo'n één keer aanraken en dan tegen de muur schieten (weet effe de naam niet) en dan mag de verliezer met zn gezicht richting de muur en iedereen mag dan 2x schieten om de verliezer te raken
Dit speelde ik ook, heb ik nog een lidteken vanquote:Op donderdag 15 maart 2007 21:40 schreef XiChico het volgende:
Boeiend, je had ook spelletjes met geld waarbij je je knokkels helemaal verrot kon laten maken.
omdat daar alle lompe boeren op zatenquote:Op donderdag 15 maart 2007 21:42 schreef littledrummergirl het volgende:
lts-en heette dat bij ons ook idd
benieuwd waar die afkorting vandaan komtik ken alleen lagere technische school
tienen?quote:Op donderdag 15 maart 2007 21:36 schreef MrTorture het volgende:
Ook leuk: zo'n één keer aanraken en dan tegen de muur schieten (weet effe de naam niet) en dan mag de verliezer met zn gezicht richting de muur en iedereen mag dan 2x schieten om de verliezer te raken
kontje knallen!quote:
quote:Op donderdag 15 maart 2007 21:42 schreef littledrummergirl het volgende:
lts-en heette dat bij ons ook idd
benieuwd waar die afkorting vandaan komtik ken alleen lagere technische school
Zou best kunnen jaquote:
quote:Op donderdag 15 maart 2007 22:50 schreef BansheeBoy het volgende:
Niks nieuwe rage, dit deden we 15 jaar geleden al.²
quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Precies!!
Ook om dit kleine gebeuren weet de media weer 1 groot massa-hysterie te scheppen....
Heerlijk was dat. Dat deden we met de verliezer bij het "tienen".quote:
Tienenquote:Op donderdag 15 maart 2007 22:58 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Heerlijk was dat. Dat deden we met de verliezer bij het "tienen".
Kent iemand dat nog?²
Je kon heel veel variaties doen inderdaad. Met een schouder scoren was bij ons direct eruit.quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:02 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Tienen![]()
Schieten 1 punt, koppen 2, met je lul 3, omhaal koning
![]()
Je mag me ook wel een keer gelijk geven hoor...quote:
Ik ken eigenlijk geen enkele Roemeen. Of je moet die voetballer bedoelen?quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je mag me ook wel een keer gelijk geven hoor...
Dit bericht geeft gewoon goed aan hoe men met 90% van het nieuws om gaat...... In principe is het allemaal slap gelul ( > 90%), maar toch lezen wij het allemaal, omdat wij ge-entertained willen worden, erg zijn we eigenlijk......quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk geen enkele Roemeen. Of je moet die voetballer bedoelen?²
Je hebt 100% gelijk met je 90% verhaal, je hebt zelfs 100% gelijk met de overgebleven 10%.:{quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:15 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dit bericht geeft gewoon goed aan hoe men met 90% van het nieuws om gaat...... In principe is het allemaal slap gelul ( > 90%), maar toch lezen wij het allemaal, omdat wij ge-entertained willen worden, erg zijn we eigenlijk......
Wat denk je dan van die onschuldige HappySlapping-hoax?quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:18 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je hebt 100% gelijk met je 90% verhaal, je hebt zelfs 100% gelijk met de overgebleven 10%.:{²
Knokkelen noemde we datquote:Op donderdag 15 maart 2007 21:40 schreef XiChico het volgende:
Boeiend, je had ook spelletjes met geld waarbij je je knokkels helemaal verrot kon laten maken.
Idd, speelde we al toen ik nog een brugwup wasquote:
Kippenquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wij deden het ook en toen heette het doodschoppertje.....ook was er een versie van een soort tikkertje dat degene die moest tikken moest op 1 been hinken en andere tikken, zette hij 2 benen op de grond dan mochten wehem schoppen tot hij op de vrij-plaats was, dat spel heette "kippen"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |