Vroegah heete dat poorten, en moest je zo snel mogelijk naar de lataarnpaal rennen als je gepoort werd.quote:Een nieuw, ongekend ruwe rage domineert de schoolpleinen in Twente. Tikkertje en knikkeren zijn verdrongen door 'hekkertje', een balspel met een pak rammel als boete. De politie in de oostelijke streek slaat alarm, maar de jeugd is zich van geen kwaad bewust.
Hekkertje wordt in Twente ook wel 'hakje' genoemd of soms gewoon 'panna', naar de minder brute versie van het ‘vernedervoetbal’. Bij hekkertje is het net als bij panna de bedoeling iemand te poorten - de bal door de benen van een ander te schieten. Alleen moet degene die gepoort is vervolgens zo snel mogelijk naar een vooraf aangewezen buutplek. Onderweg mag iedereen hem of haar naar hartelust schoppen en slaan.
Daarbij gaat het er vaak hard aan toe. Het gepoorte kind kan fikse klappen oplopen onderweg naar de buut. "Gewoon lekker hard schoppen, zodat je het voelt", zei een veertienjarige middelbare scholier uit Hengelo onlangs in de Twentsche Courant Tubantia. "De regels zijn duidelijk. Als ze geen pijn willen, moeten ze niet meedoen", stelde een leeftijdsgenoot vast.
Omstanders slaan alarm
Meerdere omstanders hebben echter al alarm geslagen toen ze het brute spel zagen en belden de politie. De Hengelose jeugdagent Roel Bollerman heeft inmiddels vastgesteld dat hekkertje op ongeveer 'honderd procent van de schoolpleinen' in zijn stad wordt gespeeld en weet dat het ook in de rest van Twente (Enschede, Almelo en omstreken) een echte rage is geworden.
Niet alleen op schoolpleinen, maar ook op veldjes in de buurt. De jeugdagent sloeg alarm en zorgde snel voor een voorlichtingscampagne op scholen. Die moet aan de kinderen duidelijk maken dat hun spel gewelddadig is, gewonden kan opleveren en strafbaar is. Leraren en ouders worden opgeroepen extra waakzaam te zijn, voordat het eerste ziekenhuisgeval een feit is. De kinderen zijn zich echter nog altijd van geen kwaad bewust.
En terecht, zinloos geweld.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Vroegah heete dat poorten, en moest je zo snel mogelijk naar de lataarnpaal rennen als je gepoort werd.
Tegenwoordig slaan ze alarm om dit spelletje![]()
LTS-en.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:03 schreef GateWayX het volgende:
Wij deden dat met blikjes. Je moest dan rennen naar een bankje om weer "vrij" te zijn. Jammer alleen dat er vaak ook mensen op de bankjes zaten![]()
Wat een heisa om niets zeg, dit spelletje wordt al 100 jaar gespeeld.
iddquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:11 schreef SoupNazi het volgende:
Inderdaad, best oud dit spel.
IDDquote:
ach wij deden dit ook, en zolang je iemand niet tegen z'n hoofd of in het kruis trapt is er niets aan de handquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:29 schreef Frollo het volgende:
Nooit van gehoord, ik was niet zo'n buitenspelert vroeger en al helemáál niet als er voetbal aan te pas kwam. Het klinkt vrij ziek in ieder geval.
Het gebeurde ook alleen in de pauze. Na school was er meestal wel wat leukers te doen.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:29 schreef Frollo het volgende:
Nooit van gehoord, ik was niet zo'n buitenspelert vroeger en al helemáál niet als er voetbal aan te pas kwam. Het klinkt vrij ziek in ieder geval.
quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:33 schreef Damzkieee het volgende:
En dichtbij de deur blijven en je benen over mekaar houden he ...
Hee, als je het spel speelt moet je je aan de regels houden. Besides, als 20 man je loopt te schoppen ben je drukker met rennen denkikquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb mijn hele leven gevoetbalt, maar had hier nog niet van gehoord. Mag je wel gewoon terugslaan en schoppen als men je schopt?
Ik neem ook aan dat als je met vrienden speelt dat je ze niet verrot schopt ofzo. Had men bij mij in ieder gavel niet moeten proberen... maar goed... ik zou me ook niet laten poorten![]()
Die mensen mocht je bij ons altijd schoppen. Je deed mee of niet.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:33 schreef Damzkieee het volgende:
En dichtbij de deur blijven en je benen over mekaar houden he ...
nope, gewoon als een malloot rennen naar de aangewezen plek (lekker ver weg natuurlijkquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb mijn hele leven gevoetbalt, maar had hier nog niet van gehoord. Mag je wel gewoon terugslaan en schoppen als men je schopt?
nee als jij panna krijgt dan ben je de lul.. je mag alleen mensen terugschoppen die jou nog iets aandoen nadat je de paal (of wat dan ook) heb geraakt. tot die tijd ben je sitting duckquote:Op woensdag 14 maart 2007 11:35 schreef Yi-Long het volgende:
Ik neem ook aan dat als je met vrienden speelt dat je ze niet verrot schopt ofzo. Had men bij mij in ieder gavel niet moeten proberen... maar goed... ik zou me ook niet laten poorten![]()
Benen over mekaar was ook schoppen bij ons, maar tactisch spelen bij de deur was wel slim.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:40 schreef VoreG het volgende:
[..]
Die mensen mocht je bij ons altijd schoppen. Je deed mee of niet.
Ja daahaag, zelf spelen ze toch mee?quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:02 schreef dVTB het volgende:
Ouders financieel aansprakelijk stellen voor de kosten van medische zorg, wanneer zo'n kind met een gebroken rib het ziekenhuis wordt binnengebracht.
Hakkertje heette het bij ons.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:04 schreef Mutant01 het volgende:
Dit spel is inderdaad al deccenia oud.. 10 jaar geleden speelden wij het ook en dat was nog wel in 't Gooi met allerlei kakkerkindjesWe noemden het gewoon Poorten trouwens.
Verstandig.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:20 schreef HostiMeister het volgende:
dat speelde wij vroeger ook, alleen heette dat spel bij ons 'kever'. Je kon je alleen afbuten bij het zien van een kever (insect of auto). Maar dat speelden we niet op het schoolplein...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |