abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47227802
Ik had al zo mijn vermoedens, maar sinds gisterenavond weet ik het echt zeker. Nederland lijdt massaal aan een pandemie die zijn weerga niet kent. Steeds meer mensen raken besmet met deze zeer makkelijk overdraagbare aandoening: de Ziekte van Die.

De druppel die de emmer definitief deed overlopen, kwam gisteren in het NOS Journaal voorbij. In een item over een nieuw vogelboek wist de verslaggever te melden: "... gebundeld in een boekwerk die ook wel de vogelbijbel wordt genoemd."

Of om maar eens een willekeurige Fok-user te citeren:
quote:
Op zondag 11 maart 2007 22:17 schreef Meki het volgende: Wilders is een monster die niet alleen gif produceert maar haat en kwaad
Of, zoals een poosje geleden, dit overheidsspotje op de radio:
"Let op het registratieformulier die binnenkort op uw deurmat valt."

Ik had hier nog tientallen andere voorbeelden kunnen plaatsen, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. Ik ben het nu officieel spuugzat en ik stel voor dat mensen al op jonge leeftijd een inenting krijgen tegen de Ziekte van Die. Een inenting in de vorm van beter taalonderwijs op scholen.

Ook moet er een landelijk Die-meldpunt komen, met als doel om de ziekte de wereld uit te krijgen. Vooralsnog kan dit topic fungeren als meldpunt.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:10:05 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_47227961
Een overzich van grammaticaal correcte alternatieven had die informatie in de OP wel beter gefundeerd gemaakt

Nog zo'n stuk uitstchot ------> bedrijven die betalen voor reclame op je auto/kleren..
Lang leve mij! *O*
pi_47228078
Heel simpel Echo99: naar onzijdige woorden verwijs je met DAT...

Het registratieformulier DAT op de deurmat valt
Het boekwerk DAT ook wel een vogelbijbel wordt genoemd.

Ga er maar eens op letten hoe vaak mensen tegenwoordig te pas en te onpas 'die' gebruiken. Het loopt dusdanig de spuigaten uit dat ik de benaming 'Ziekte van Die' op zijn plaats vind.
pi_47229688
Die gekke topicje
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:14:27 #5
71513 _Liquid_
Pimp maintenance
pi_47229978
die arm van dat mocro
:r Patty Brard :r
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:15:15 #6
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47230014
"een willekeurige Fok-user" en dan met Meki op de proppen komen
pi_47230139
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:15 schreef Frollo het volgende:
"een willekeurige Fok-user" en dan met Meki op de proppen komen
Inderdaad, met een post over Wilders
pi_47230692
Toch was het gekozen voorbeeld geheel willekeurig. Het onderwerp (Ziekte van Die) schoot me toevallig te binnen toen ik zijn bericht zag...

Misschien dat Marokkaanse of Arabische invloeden wel hebben geleid tot de Ziekte van Die, maar het komt echt niet alleen onder die bevolkingsgroepen voor. Ook autochtone Nederlanders gaan massaal de fout in. En dat is toch echt een modeverschijnsel van de laatste jaren.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:58:47 #9
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47231569
Ik ben het op zich wel met je eens, dVTB. Maar wat kunnen wij er verder nog aan doen als het onderwijs het laat afweten?
Het goede voorbeeld geven hier op Fok, dat sowieso!
pi_47231684
Echt ergeren is het niet, maar ik vind het ook 'irritant' als mensen allen aanduiden met 'die'.
pi_47231782
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:58 schreef Frollo het volgende:
Ik ben het op zich wel met je eens, dVTB. Maar wat kunnen wij er verder nog aan doen als het onderwijs het laat afweten?
Het goede voorbeeld geven hier op Fok, dat sowieso!
Landelijke actie. Die-Meldpunt. Er *moet* iets gebeuren
pi_47264546
Mensen die "Die meisje" zeggen. Of "Een type die". En dat hoor je echt steeds vaker.
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:50:17 #13
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_47265969
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:10 schreef Echo99 het volgende:
Een overzich van grammaticaal correcte alternatieven had die informatie in de OP wel beter gefundeerd gemaakt

Nog zo'n stuk uitstchot ------> bedrijven die betalen voor reclame op je auto/kleren..
'Bedrijven die betalen'. Correct heur, dat 'bedrijf' onzijdig is maakt niet uit, gezien het feit dat het hier om een meervoudsvorm gaat. 'Die' dus.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_47266378
Klopt, Rasing. Meer meervoud is 'die' correct. Mijn klacht gaat om onzijdige woorden of verkleinwoorden (worden automatisch onzijdig) waar met 'die' naar wordt verwezen, in plaats van dat.

En dat hoor je inderdaad vaker en vaker.
pi_47268076
Hoe zit het trouwens met het omwisselen van "de" en "het"?

Voorbeeldje, de Van Dale zegt het volgende:

ap·pel·sap (het ~)
1 vruchtensap, uit appels bereid

Het appelsap dus. Maar als ik om een pak appelsap vraag, dan zeg ik toch echt altijd " mag ik DE appelsap even?"

Sterker nog, ik vermoed dat ik raar aangekeken word als ik zou vragen naar "het appelsap"

iemand?
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:01:46 #16
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_47296060
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 15:50 schreef _Arual_ het volgende:
Hoe zit het trouwens met het omwisselen van "de" en "het"?

Voorbeeldje, de Van Dale zegt het volgende:

ap·pel·sap (het ~)
1 vruchtensap, uit appels bereid

Het appelsap dus. Maar als ik om een pak appelsap vraag, dan zeg ik toch echt altijd " mag ik DE appelsap even?"

Sterker nog, ik vermoed dat ik raar aangekeken word als ik zou vragen naar "het appelsap"

iemand?
Ik zeg ook 'de sap', hoewel als ik erover nadenk 'het sap' wel beter klinkt. Maar 'het appelsap' klinkt dan weer nergens naar.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_75826960
Misschien komt het omdat het lidwoord de vaker voorkomt dan het?
pi_75855368
Er is jaren geleden discussie gevoerd, of we niet beter het onzijdig lidwoord en het daarbij behorende 'dat' kunnen laten vervallen. Dan zou je meer naar de situatie gaan die ze in het Engels kennen, met één bepaald lidwoord. Belangrijkste argument voor was om het Nederlands toegankelijker te maken voor buitenlanders, maar zelfs onder moedertaalsprekers duurt het vrij lang voordat het correcte gebruik van 'het' en 'dat' zich in het taalgevoel nestelt.

Persoonlijk denk ik dat het vrij lastig is om zoiets voor elkaar te krijgen, omdat het van de moedertaalsprekers eist dat ze tegen hun taalgevoel in een andere vorm gaan gebruiken, maar ik kan, buiten een gevoelsmatige, geen sluitend argument geven waarom we het niet zouden kunnen proberen.

Overigens ben ik van mening dat de taalregels het taalgebruik volgen. Dus als 90% van de sprekers van het Nederlands 'de appelsap' zegt, dan is dat de enige juiste weergave van het taalgebruik onder de moedertaalsprekers en staat het verkeerd in het woordenboek.
  zondag 20 december 2009 @ 22:00:31 #20
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_75856068
Op zich wel mee eens Hoewel ik mezelf er ook vaak op betrap die en dat door elkaar te gebruiken.

Maar over die quote van Meki; ik vind dat in dat geval gevoelsmatig toch wat raar klinken Misschien omdat ik die in mijn hoofd terug laat verwijzen naar Wilders ipv monster...
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_75856528
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:14 schreef dVTB het volgende:
Heel simpel Echo99: naar onzijdige woorden verwijs je met DAT...

Het registratieformulier DAT op de deurmat valt
Het boekwerk DAT ook wel een vogelbijbel wordt genoemd.

Ga er maar eens op letten hoe vaak mensen tegenwoordig te pas en te onpas 'die' gebruiken. Het loopt dusdanig de spuigaten uit dat ik de benaming 'Ziekte van Die' op zijn plaats vind.
Oh, bedoel je dat.
Dat is niet de ziekte van die, dat is een vervaging van onderscheid tussen de- en het-woorden. En op zichzelf is dat verschijnsel al weer een vervaging van het onderscheid tussen de geslachten van zelfstandige naamwoorden. Is inderdaad erg storend: "Het stuur van de fiets dat daar stond." of "De deur van het huis dat openstond."

Ik dacht dat je bedoelde, dat het woordje die steeds vaker gebruikt wordt ter vervanging van hij of zij.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75925443
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:10 schreef Echo99 het volgende:

Het is dat bedrijf, maar die bedrijven. Ik zie de fout niet.
Daar zit je dan.
  dinsdag 22 december 2009 @ 15:04:42 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75926323
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 14:40 schreef Csbs het volgende:

[..]

Het is dat bedrijf, maar die bedrijven. Ik zie de fout niet.
Ja, dat was in 2007 ook al geconstateerd. Schiet lekker op.
The love you take is equal to the love you make.
pi_76047812
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 15:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat was in 2007 ook al geconstateerd. Schiet lekker op.
Ik dacht dat ik alles goed had gelezen...
Daar zit je dan.
pi_76047866
Zoiets?

Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')