En weer wat geleerd. Ik zal vanaf nu niet meer corrigeren. Alleen als er gezegd wordt.: "groter als jou" dan wel natuurlijk....quote:Op donderdag 15 maart 2007 15:04 schreef StupidByNature het volgende:
"Groter als" en "groter dan" zijn allebei goed. Alleen kun je beter als er taalnazi's in de buurt zijn beter "groter dan" gebruiken, want die voelen zich anders op hun pik getrapt
http://www.onzetaal.nl/advies/alsdan.php
en encyclopedie van misvattingen, 2005:
[..]
Lieve Sigme,quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Moet je eens goed op LXIV letten. Die verhusselt alle alsen en dannen bij tijd en wijle.
And proud of it.quote:Op donderdag 15 maart 2007 15:18 schreef Lienekien het volgende:
Taalnazi's. Hahaha.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:45 schreef sigme het volgende:
Bij vergelijkende trap is het als: even slim als
Bij overtreffende trap is het dan: slimmer dan
Niet zo handig om dan met termen te werken die niet kloppen.quote:
Ik zat net een disclaimer te overwegen. Ik ben tenslotte geen échte taalkundige.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 18:25 schreef broer het volgende:
Overtreffende trap: Lienekien is het slimst.
Is dit ook makkelijker uit te leggen? MIjn zusje is gehandicapt, meer lichamelijk maar wel een achterstand qua schoolwerk, en die snapt het zo denk ik niet. Ik kan het zelf niet uitleggen omdat ik gewoon doe/weet.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:39 schreef Lienekien het volgende:
Als wat je met elkaar vergelijkt gelijk is, dan gebruik je als.
Als wat je met elkaar vergelijkt niet aan elkaar gelijk is, dan gebruik je dan.
Dus:
'Ik ben slimmer dan jij (bent).'
'Ik ben even groot als jij.'
Let op:
'Ik heb twee keer zoveel ervaring als jij.'
Veel simpeler dan Lienekien het uitlegt kan bijna niet hoor. Misschien helpt een klein ezelsbruggetje?quote:Op maandag 17 december 2007 18:52 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Is dit ook makkelijker uit te leggen? MIjn zusje is gehandicapt, meer lichamelijk maar wel een achterstand qua schoolwerk, en die snapt het zo denk ik niet. Ik kan het zelf niet uitleggen omdat ik gewoon doe/weet.
Dank
Meer een kwestie van goed oefenen, eindeloos herhalen, dan makkelijker uitleggen.quote:Op maandag 17 december 2007 18:52 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Is dit ook makkelijker uit te leggen? MIjn zusje is gehandicapt, meer lichamelijk maar wel een achterstand qua schoolwerk, en die snapt het zo denk ik niet. Ik kan het zelf niet uitleggen omdat ik gewoon doe/weet.
Dank
Het zijn in mijn optiek vooral Nederlanders die hier moeite mee hebben. Hier zijn tenminste regels voor. Net als dt fouten.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:46 schreef ER_Online het volgende:
Kom je uit het buitenland dat je moeite hebt met als/dan en de/het? Als je de bovenstaande regels gebruikt bij gelijk/ongelijk is als/dan, dan heb je het gros goed. Verder moet je de zin af maken. Piet is groter dan mij. Dat klopt niet, want je maakt de zin langer: Piet is groter dan ik (ben).
Ja, maar je moet wel ergens mee beginnen, als zij dè uitleg gewoon niet kan snappen, kan ik daarmee oefenen tot ze een ons weegt. Maar het was wel mijn tweede plan om gewoon veeeeeeel voorbeelden te gaan gebruiken, daarnaast een uitleg en dan hopen dat ze een verband legt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 09:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Meer een kwestie van goed oefenen, eindeloos herhalen, dan makkelijker uitleggen.
Dan is de naam van mijn oom Daniël, als hij in Amerika is.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat omwisselde.
Dat hoor ik al jaren; het zou best een frisisme kunnen zijn. Sommige Friezen gebruiken 'als' als universeel woord dat de plek van 'als', 'dat', en 'of' kan innemen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:08 schreef Rasing het volgende:
Ik weet niet of het in dit topic kan, maar ik hoor de laatste tijd nog wel eens mensen 'als' en 'of' verwisselen.
'Even aan mijn broertje vragen als hij ook meegaat'
WTF? Iemand die dit ook wel eens hoort?
Ik heb trouwens als kind geleerd dat als de verglijking eindigt op de letter R, dat je dan 'dan' gebruikt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 09:42 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ja, maar je moet wel ergens mee beginnen, als zij dè uitleg gewoon niet kan snappen, kan ik daarmee oefenen tot ze een ons weegt. Maar het was wel mijn tweede plan om gewoon veeeeeeel voorbeelden te gaan gebruiken, daarnaast een uitleg en dan hopen dat ze een verband legt.
En voor de nieuwe uitleg hierboven, thank you!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |