Het zwaartepunt speelt een rol, maar ook de traagheid van het hele systeem om een versnelling in een bepaalde richting mogelijk te maken.
Ik weet niet of veel mensen ervoor zorgen dat het zwaartepunt lager komt te liggen. De vloer ligt immers vrij hoog en het zwaarste deel van een wagon is het chassis (onderste balken, wielen, wielophanging). Meer mensen zou betekenen dat er extra gewicht bijkomt boven het zwaartepunt. Ik persoonlijk denk dus dat een lege wagon natuurlijk minder weegt maar ook een lager zwaartepunt heeft dan een volle.
Het is wel zo dat bij een botsing een zwaardere wagon moeilijker kantelt omdat er een grote kracht voor nodig is de zaak om te duwen. De hoek waarbij een wagon moet kantelen om volledig om te vallen wordt dan bepaald door de hoogte van het zwaartepunt.
Mijn idee is dus dat een volle wagon bij een kleinere hellingshoek omvalt maar dat er een grotere kracht voor nodig is om een bepaalde hellingshoek te bereiken. De aard van de botsing zelf speelt dus ook een heel belangrijke rol bij de vraag of een volle wagon moeilijker of gemakkelijker zal kantelen.
Dan speelt nog eens mee (zoals boven aangegeven) dat mensen niet vastgegespt in een stoel zitten en het zwaartepunt dus ook nog eens verandert tijdens de botsing.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik
hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.