abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54128484
Dat zijn flinke beelden
  woensdag 24 oktober 2007 @ 09:46:49 #102
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_54128673
Lichtpuntje: al die verwoesting is natuurlijk wel goed voor de huizenprijzen.
Dat verandert alles
  woensdag 24 oktober 2007 @ 10:05:21 #103
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54129023
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 09:46 schreef Kiegie het volgende:
Lichtpuntje: al die verwoesting is natuurlijk wel goed voor de huizenprijzen.
Als ze maar flink omlaag gaan, vind ik het prima.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 24 oktober 2007 @ 10:06:18 #104
26467 raphidae
...antichrist...
pi_54129047
Op die foto's zie ik een vliegtuig en een helicopter rood 'water' dumpen... Is dat water met een kleurtje of wat anders? En waarom?
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_54129141
Dat is een mengsel van water en een brandvertragend goedje. De naam is iets met een F, geen idee meer hoe het heet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_54129362
Een vriend van mij zit nu in Castiac vlak bij Santa Clarita. Dat is in de buurt van waar de meest noordelijke branden zijn. Een van de branden daar smeult alleen nog maar de rest fikt behoorlijk door. Het schijnt er druk met blushelicoters te zijn, veel wegen afgesloten en de wijk waar hij zit heeft een voorwaarschuwing gehad. Dat betekend dat als het tegenzit ze snel moeten evacueren.
Whiskyplankje
  Moderator woensdag 24 oktober 2007 @ 10:35:07 #107
8781 crew  Frutsel
pi_54129622
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 10:10 schreef Karstman het volgende:
Dat is een mengsel van water en een brandvertragend goedje. De naam is iets met een F, geen idee meer hoe het heet.
In het Engels heet het "Fire Retardant", al weet ik daar de nederlandse naam zo niet voor.
Wiki meldt --> http://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_firefighting#Fire_retardant
pi_54129774
Phos-Chek, zo heet het spul dat ik bedoel http://en.wikipedia.org/wiki/Phos-Chek hoorde het in een reportage van CBS over die DC-10 die ze bij het blussen gebruiken.
Whiskyplankje
pi_54133216
Wat sattelietfoto's;
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  woensdag 24 oktober 2007 @ 14:39:01 #110
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54135027
Sterkte... het zijn wel mooie beelden soms... paar fire tornadoes gezien ook
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54135138
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 14:39 schreef maniack28 het volgende:
Sterkte... het zijn wel mooie beelden soms... paar fire tornadoes gezien ook
die moeten wel eng zijn? een brandende slurf?
  woensdag 24 oktober 2007 @ 14:54:59 #112
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54135363
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 14:44 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

die moeten wel eng zijn? een brandende slurf?
Yeah soort van... klein maar hoor.. moet je maar eens op youtube zoeken naar fire tornadoes

edit- zoiets dus : http://www.youtube.com/watch?v=5Fw1qiAld2U
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54136545

"Two NASA satellite images from October 21, 2007 show how quickly the fires spread. The right image was taken just 3 hours 15 minutes after the left image."

Daar valt niet tegen te blussen...
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  Moderator woensdag 24 oktober 2007 @ 16:14:56 #114
8781 crew  Frutsel
pi_54137126
ik moet zeggen dat FOX sensationele koppen houdt

SAN DIEGO — Faced with unrelenting winds whipping wildfires into a frenzy across Southern California, firefighters conceded defeat on many fronts to an unstoppable force that has chased more than 500,000 people from their homes and closed a major interstate connecting Los Angeles.

It is the biggest evacuation in California history, from north of Los Angeles, through San Diego to the Mexican border.

Fire crews said they could do little more than prevent new spot fires until the shrieking Santa Ana winds subside — and that is not expected for at least another day.

http://www.foxnews.com/story/0,2933,304623,00.html
pi_54137145
Grote branden schering en inslag in Californië

SAN DIEGO - De Amerikaanse staat Californië wordt elk jaar getroffen door branden. Een van de vuurhaarden van deze week behoort tot de grootste die zich ooit hebben voorgedaan in de staat aan de westkust. Een kort overzicht van de grootste brandhaarden die Californië tot nog toe hebben getroffen.

Cedar Fire: woedde in oktober 2003 ten noorden en noordoosten van de metropool San Diego en legde ruim 113.000 hectare land in de as. Vijftien mensen kwamen om door het vuur en 2820 gebouwen werden verwoest.

Zaca Fire: begon op 4 juli 2007 en was pas op 2 september volledig onder controle. Het vuur verwoestte een oppervlakte van 97.200 hectare woestenij. De kosten voor het bestrijden van het vuur bij Santa Barbara bedroegen 117 miljoen dollar.

Witch Fire: begon op 21 oktober 2007 en raasde tot nog toe over 79.000 hectare land ten noordoosten van de stad San Diego. Zeker vijfhonderd huizen werden verwoest. Minstens twaalf brandweerlieden zijn gewond geraakt. Witch Fire is de grootste brandhaard van het moment. Op een vijftiental andere plaatsen woedden ook branden.

Marble-Cone Fire: woedde in augustus 1977 in de verlaten Santa Lucia bergen. Een gebied van 72.000 hectare werd getroffen.

Laguna Fire: begon in september 1970 en was lange tijd de grootste brand die de staat trof. Uiteindelijk verwoestte de brandhaard 71.000 hectare land, de helft van de provincie Flevoland. Acht mensen vonden de dood.

Day Fire: ontstond op 4 september 2006 en legde uiteindelijk 65.500 hectare land in de as. De bestrijding ervan kostte meer dan 70 miljoen dollar. Op het hoogtepunt streden 4600 brandweerlieden tegen de brandhaard.

woensdag 24 oktober 2007 @ 16:20:27 #116
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54137277

BREAKING NEWS: Los Angeles en San Diego legalize Marijuana!

Deed me denken aan dat plaatje van New York.....
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54139621
The Terminator

woensdag 24 oktober 2007 @ 18:14:16 #118
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54139631
Even een kleine update vanuit Orange County.

De "Santa Ana" winden zijn gaan liggen. De droge woestijnwinden zijn gestopt, en doordat een hogedrukgebied landinwaards trekt krijgt een lagedrukgebied wat meer kans om dichterbij te komen en dat betekend meer vocht in de lucht. Vandaag, morgen, en waarschijnlijk vrijdag blijft de lucht echter kurk en kurkdroog.

Dat de winden gestopt zijn brengt ook een groot nadeel. Niet zozeer voor de branden, maar voor de luchtkwaliteit. Waar voorheen de rook voornamelijk direct over zee werd weggeblazen (zie de satellietfoto's) duurt dat nu veel langer, met als gevolg dat alle roetdeeltjes neerslaan, en de lucht dus ook vol zit met as momenteel.

Waar ik woon is het niet zo erg, maar waar ik werk (waar ik nu zit) is de luchtkwaliteit echt miserabel. De zon is fel oranje in plaats van geel, omdat de kleur donkerder wordt door al de rook. Het is 9:00 s'ochtends hier, en normaliter is de zon fel genoeg om er in te kunnen kijken, maar niet vandaag. Orange County is in principe omsingeld door vuren, die je eigenlijk in een grote halve circel om Orange County kan trekken, van San Diego tot San Bernadino tot Los Angeles, en een groot deel van de rook komt dus inderdaad deze kant op. San Diego stad heeft het nog erger te verduren omdat daar veel grotere branden de stad omringen.

Ik zie regelmatig helikopters vliegen. Om de anderhalf uur ongeveer. Ze halen hun water uit Lake Irvine, wat vlak bij het vuur ligt (ik heb ze dat in het verleden eens zien doen), maar ze moeten wel om de zoveel tijd benzine halen, en volgens mij doen ze dat momenteel op Orange County Airport, of op Marine Base Camp Pendleton. Ik heb ook al een paar brandvliegtuigen gezien (niet die DC-10 nog) die richting brandhaarden vlogen.

Ikzelf zit veilig en zal ook veilig blijven. Ik heb alleen een enorme hoop zwarte aanslag op alles in de tuin, dus over een week of anderhalf ga ik de boel maar eens goed afspuiten met de tuinslang. Nu heeft dat geen zin.

Om een idee te krijgen wat mensen hier nu dagelijks zien.....

http://www.knbc.com/slideshow/news/14388398/detail.html
-
pi_54143465
tvp
pi_54146872

Miljoen evacués in Californië

In Californië zijn al bijna een miljoen mensen geëvacueerd vanwege de grote bosbranden. 7000 brandweermannen bestrijden in totaal 17 vuurhaarden. In totaal is een gebied groter dan de provincie Utrecht verbrand.

Volgens de Amerikaanse media zijn vijf mensen omgekomen en 70 gewond geraakt. Tegen de 1200 huizen zijn verwoest. In San Diego zijn 12.000 mensen voorlopig in een sportstadion ondergebracht.

In Malibu kunnen Jennifer Aniston, Sean Penn, Mel Gibson en andere beroemdheden weer terug naar huis. Het evacuatiebevel is ingetrokken, nu de branden rond deze voorstad van Los Angeles zijn geblust.

www.nos.nl

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2007 22:59:10 ]
pi_54150987
Vanmorgen 7:00 was de zon bloedrood. imc met de rook van Irvine die van de berg afkwam was het gewoon echt een akelig gezicht. Alle autos hier zijn bedekt met een laag as en de straten zijn hier en daar gewoon wit van het as. Voor mijn gevoel is deze brand erger dan in 2003
Free people own guns! Slaves do not!
pi_54151548
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:15 schreef Vampier het volgende:
Vanmorgen 7:00 was de zon bloedrood. imc met de rook van Irvine die van de berg afkwam was het gewoon echt een akelig gezicht. Alle autos hier zijn bedekt met een laag as en de straten zijn hier en daar gewoon wit van het as. Voor mijn gevoel is deze brand erger dan in 2003
pics?
  donderdag 25 oktober 2007 @ 01:56:13 #123
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54151555
Hmmm.... ik denk dat deze brand erger is dan 2003 voor Orange County. Maar in schade over heel Zuid California staan de branden van 2003 denk ik nog wel bovenaan.

Waar ik woon is het niet zo erg met de rook/as, maar hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe beroerder het wordt.
-
  donderdag 25 oktober 2007 @ 02:02:03 #124
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54151620
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:54 schreef LoggedIn het volgende:
pics?
Als ik er aan denk neem ik morgen even de cam mee..... mijn telefoon neemt waardeloze foto's

Als er nog veel rook is tenminste, ik geloof dat ze de boel aardig onder controle beginnen te krijgen.
-
pi_54152603
Op goedemorgennederland (baggerprogramma btw) stond dat de bosbranden in California af namen.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  Moderator donderdag 25 oktober 2007 @ 08:19:41 #126
8781 crew  Frutsel
pi_54152798
Optimisme in Californië na afnemen wind

SAN DIEGO - In de Amerikaanse weststaat Californië woedt nog steeds een groot aantal branden, maar de autoriteiten verwachten het vuur beter te kunnen bestrijden nu woensdagavond (plaatselijke tijd) de harde oostenwind is gaan liggen.

De schroeiende Santa Ana-winden die sinds zondagavond met uitschieters tot 150 kilometer per uur over het land raasden, zijn gaan liggen. Er waait nu een bries vanaf zee waardoor de bijna 8900 brandweerlieden de kans krijgen om in het offensief te gaan.

Van de 22 natuurbranden die woeden in het zuiden van Californië zijn er inmiddels zeven onder controle. Het gaat onder meer om de grote branden bij de metropool Los Angeles. Dit geldt echter niet voor de branden rond San Diego, het zwaarst getroffen district.

Burgemeester Jerry Sanders van San Diego is optimistisch. Hij zei tegen de Los Angeles Times dat „het ergste achter ons ligt”. Er vielen vijf doden en 76 mensen raakten gewond. Er zijn 1436 huizen verwoest, aldus gouverneur Arnold Schwarzenegger. Nog 25.000 gebouwen worden bedreigd.

Het inferno heeft meer dan 1700 vierkante kilometer land in de as gelegd ofwel tien keer de omvang van de hoofdstad Washington. De schade rond San Diego bedraagt volgens de autoriteiten alleen al een miljard dollar. Bijna een miljoen mensen zijn gevlucht.

De politie in San Bernardino heeft een vermeende brandstichter doodgeschoten. Het gaat om een 27-jarige dakloze uit de staat Arizona. In Hesperia arresteerde de politie een 48-jarige man. Een automobilist verklaarde te hebben gezien dat de man langs de weg brand stichtte.

Onderzoekers gaan er vanuit dat zeker twee grote branden zijn aangestoken. De autoriteiten hebben een beloning uitgeloofd voor tips die leiden tot de arrestatie van brandstichters. De politie zet intussen meer personeel in om plunderingen te voorkomen.
pi_54168358
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 16:14 schreef Frutsel het volgende:
ik moet zeggen dat FOX sensationele koppen houdt

[ afbeelding ]
FOX met zijn Al Qai'da links..
klik
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  donderdag 25 oktober 2007 @ 22:02:14 #128
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54169548
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:20 schreef venomsnake het volgende:
FOX met zijn Al Qai'da links..
klik
Daar hebben we het hier op het werk ook over gehad.... en wij kwamen tot de conclusie dat als ze op zo'n manier een terroristische aanslag wilden plegen, dat ze 20 jihadi's hadden gebruikt die allemaal tegelijk en op gevaarlijke punten branden aanstaken, en zolang ze nog vrijuit rondliepen de volgende dag weer op plekken brand stichten. Als ze dan gesnapt zouden worden, dan blazen ze zichzelf op voor de 70 maagden.

Het HAD nog veel erger kunnen zijn.
-
  Moderator vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:13:21 #129
8781 crew  Frutsel
pi_54176182
ORANGE COUNTY, California (CNN) -- One of the larger fires in Southern California was deliberately started by someone with apparent knowledge of arson, a fire official said Thursday.

The Santiago Fire in Orange County was started in two places along a little-traveled road, according to Chief Chip Prather of the county's fire authority.

The fire, which has burned more than 25,000 acres, was started in brush just off Santiago Canyon Road, not close to homes. It spread rapidly, indicating the arsonist had some knowledge of winds and other factors.

"It is a confirmed arson. There was evidence found at the scene. That is the purpose of our early declaration of it being an arson-caused fire," Prather said. He would not describe the evidence.

Prather said officials originally thought the fire had three points of origin instead of two.

The Santiago Fire's points of origin are considered crime scenes, said Jim Amornino, a spokesman for the Orange County Sheriff's Department.

The reward for information leading to an arrest has increased to $250,000 -- $50,000 each from the governor's office, the U.S. agency of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives, and the FBI, Prather said. KFI radio has chipped in another $100,000, the sheriff's department said.

e state established a toll-free arson tip line at 800-540-7085. Gov. Arnold Schwarzenegger said anyone convicted of arson would be dealt with harshly.

If a suspect is to be found, "it's going to be by a clue from the public," said county Sheriff Mike Corona.

About 1,100 firefighters were working on controlling the Santiago Fire, which has destroyed at least 22 structures, according to Orange County Fire Battalion Chief Kris Concepcion. The California Department of Forestry and Fire Protection said the fire was only 30 percent contained Thursday morning after being 50 percent contained the day before.

http://edition.cnn.com/2007/US/10/25/fire.arson/index.html
  Moderator vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:01:34 #130
8781 crew  Frutsel
pi_54176860
Dodental branden Californië omhoog
LOS ANGELES - Het dodental als gevolg van de natuurbranden in de Amerikaanse weststaat Californië is opgelopen tot negen.

De grenspolitie ontdekte donderdagmiddag (lokale tijd) in de buurt van de grens met Mexico vier verkoolde lichamen. Vermoedelijk gaat het om illegale immigranten, aldus de Los Angeles Times.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:42:37 #131
8781 crew  Frutsel
pi_54177605
David Barnes redt heel zijn straat - Heldenrol Californische spuitgast

CANYON COUNTRY - David Barnes is de held van zijn straat. De brandweerman zorgde er afgelopen maandagavond in zijn eentje voor dat zijn eigen woning en die van zijn buren niet ten prooi vielen aan de vuurstorm die door de wijk Canyon Country, iets ten westen van Malibu, raasde.

De situatie in Zuid-Californië begint langzaam te verbeteren. De wind is gedraaid en eindelijk slaagt de brandweer erin meer branden te blussen dan er ontstaan. Toch is de situatie rondom met name Big Bear nog steeds hachelijk, en moesten er ook gisteren weer mensen geëvacueerd worden.

Met het doven van het vuur komen mondjesmaat heroïsche verhalen los. Van mensen die met gevaar voor eigen leven huis en haard wisten te redden. Een van hen is David Barnes (47). Zelf neemt de spuitgast het allemaal nogal laconiek op, terwijl hij voor zijn huis op Hawksridge Drive aanwijst hoe dicht het vuur naderde. "Kijk, aan die verschroeide schutting kun je zien dat het kantje boord was."

Telefoontje

Barnes was stand-by in de kazerne verderop, toen hij een telefoontje kreeg van zijn zoon dat het vuur over de heuvel bij zijn huis dreigde te komen. "Meteen heb ik wat spullen gepakt en ben naar huis gereden. Daar stond een agent klaar om me aan het begin van de straat tegen te houden. Iedereen was immers geëvacueerd." Maar Barnes, die al achttien jaar bij de brandweer werkt, liet zich niet tegenhouden. "Toen de agent mijn brandweerpak zag, mocht ik toch door. Op eigen verantwoording."

Eenmaal thuis stond zijn zoon Chris, die ook de straat niet had willen verlaten, zijn vader al op te wachten. "Het vuur was toen al boven aan de heuvel. Vlammen van twintig meter hoog kwamen ons tegemoet. Je weet dat je dan snel moet zijn, want als het vuur eenmaal beneden is, dan kan dat de hele heuvel in minder dan een minuut in vlammen zetten. Vuur gaat namelijk zestien keer sneller omhoog dan naar beneden."

Met behulp van een geleende dompelpomp en extra dikke tuinslangen, gingen vader en zoon aan de slag. "Water haalden we uit het zwembad, en dat is ons geluk geweest, daarom hadden we genoeg capaciteit om het vuur tegen te houden."

Het was maar goed ook dat Barnes het initiatief nam om zijn eigen huis te verdedigen. "Mijn collega's hadden namelijk geen tijd. Ze waren op andere plekken druk."

In touw

Toen het vuur op de heuvel naast zijn huis was bedwongen, keerde hij terug naar zijn eenheid. In totaal was hij 48 uur achtereen in touw. "Keer op keer werd onze dienst verlengd. Maar het was vaak vechten tegen de bierkaai. Alleen al in onze omgeving zijn vijftig huizen ten prooi gevallen aan het vuur."

Zo ook het huis van de buren van de Schot Stewart Ross. "Ik heb mijn buren sinds ze geëvacueerd zijn niet meer gezien." Zijn eigen huis heeft geen schrammetje. "Op een gegeven moment werd ons gemeld dat we moesten vluchten. Mijn vrouw en kinderen zijn gegaan, maar ik niet. Ik heb ooit bij de Britse paratroepers gediend. En dan vlucht je niet." (Telegraaf)
pi_54178993
Wat een drama..
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:46:13 #133
88981 Nood-kloon
(Genetisch wan-product.)
pi_54180228
Nu zijn er al een hoop huizen verloren gegaan. Zijn er al celebs die dakloos zijn?
Ik poep op AZ Alkmaar.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:54:05 #134
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54180404
Ik kom veel op een Amerikaans fotografie forum. Een aantal leden wonen er erg dichtbij, niemand is volgens mij persoonlijk geraakt door de branden. Wel een aantal mooie foto's die heel goed weergeven hoe het daar nu is / was

http://www.dpchallenge.com/forum.php?action=read&FORUM_THREAD_ID=693083&page=4

(ik hoop dat de link het doet, en dat ie niet in het members only gedeelte staat )
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_54180439
Nu de rook minder wegwaait, en de Marine Layer komt, heb je straks volgens mij een nog viezere lucht.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_54180487
interessante discussie over de relatie tussen orkaanactiviteit en droogte in Zuid-Californië:
http://www.climateaudit.org/?p=2268#comments

Ironisch genoeg zou de opwarming van de aarde moeten leiden tot minder bosbranden, aangezien meer orkanen (een voorspeld effect) zou moeten leiden tot meer regenval in ZW USA. Aan de andere kant: gezien de relatie tussen Noord-Atlantische stormen en Noordoost-Pacifische stormen, kan het in Californië flink droger worden, als de opwarming ertoe zou leiden dat meer stormen al in het Atlantische bassin tot orkaan worden.

Nog een stukje ironie: door inspanningen van natuuractivisten schijnen er er weinig toegangswegen te zijn, en geen stroken voor vuurvertraging, wat de branden moeilijker te bedwingen maakt.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:08:04 #137
8781 crew  Frutsel
pi_54180695
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:54 schreef Puckzzz het volgende:
Ik kom veel op een Amerikaans fotografie forum. Een aantal leden wonen er erg dichtbij, niemand is volgens mij persoonlijk geraakt door de branden. Wel een aantal mooie foto's die heel goed weergeven hoe het daar nu is / was

http://www.dpchallenge.com/forum.php?action=read&FORUM_THREAD_ID=693083&page=4

(ik hoop dat de link het doet, en dat ie niet in het members only gedeelte staat )
Neej, tis gewoon zichtbaar
Indrukwekkende foto's
pi_54180811
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:57 schreef Ared het volgende:
Nog een stukje ironie: door inspanningen van natuuractivisten schijnen er er weinig toegangswegen te zijn, en geen stroken voor vuurvertraging, wat de branden moeilijker te bedwingen maakt.
whehe, ze hebben hun doel iig wel bereikt Is nu flink wat extra CO2 de lucht in gegaan, dus de komende jaren hebben ze weer wat te janken
pi_54181628
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:57 schreef Ared het volgende:

Dat klopt, als je op de kaart kijkt van Los Angeles, dan zie je dat de berggebieden direct rondom de stad nauwelijks toegankelijk is. Dan kun je alleen nog blusvliegtuigen inzetten.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_54181905
Ik land zondagmorgen in LA. Ben benieuwd wat ik van die branden mee zal krijgen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:05:01 #141
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54183816

Gisterenochtend even gemaakt. De zon was eigenlijk nog roder dan in de foto. Gelukkig hebben ze nu bijna alle branden onder controle.

Probably_on_pcp: Waarschijnlijk merk jij er niet zo heel veel meer van, behalve dat de luchtkwaliteit nog erg beroerd zal zijn. En nee, dat is dan niet door de smog
-
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:10:58 #142
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54183937
Terwijl ik dit typ vliegen er trouwens twee enorme blushelikopters over. Het is weer dag, dus de helikopters kunnen weer aan de slag.
-
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:58:46 #143
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54185901
Goed nieuws en slecht nieuws:

Het goede nieuws: Er is weer MIST! En dat betekend dus dat er vochtige lucht vanuit de zee komt, en dat betekend goed nieuws voor de helden van deze week: De brandweerlieden.

Het slechte nieuws: De luchtkwaliteit is door mist van de ene kant en rook van de andere kant echt ENORM beroerd waar ik woon.

Gratis "meeroken" dus.
-
pi_54186066
Vochtige lucht is prima, maar regen lijkt me toch beter!

* Evil_Jur doet een regendansje voor jullie!
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 20:26:57 #145
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54188794
Regenen gaat het voorlopig nog niet. Vochtige lucht is ook al vrij goed om de boel onder controle te kunnen krijgen.....

Maar die as en rook.... ben ik echt zat. Als je een praktijkstudie "gevaren van meeroken" zou willen doen is Zuid-California nu een ideale plek om een symposium te houden.
-
pi_54233889
Zeer zware luchtvervuiling na branden

De autoriteiten in de Amerikaanse staat Californië hebben de inwoners zaterdag gewaarschuwd voor een extreem gevaarlijke luchtvervuiling in de nasleep van de natuurbranden. De inwoners van vijf zuidelijke districten is aangeraden binnen te blijven.

Volgens het departement van Milieu lopen vooral ouderen, kinderen en mensen met hartkwalen en ademhalingsproblemen gevaar door de vervuiling. Patricia Rey van het departement zei dat door de branden een hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer is uitgestoten vergelijkbaar met wat 440.000 auto's doorgaans in een heel jaar produceren.

,,De lucht is van ongezond naar gevaarlijk gegaan wat betekent dat het advies aan iedereen is om binnen te blijven'', aldus Rey. De waarschuwing geldt voor de districten San Diego, Orange, Los Angeles, San Bernardino en Riverside. ,,Wij zijn zeer bezorgd'', zei Rey.
Door de natuurbranden waren 640.000 mensen gedwongen hun huizen te verlaten, meldde een zegsvrouw van de gemeente San Diego zaterdag. Nog steeds kunnen 19.000 mensen niet terug naar huis.

Het vuur heeft iets meer dan 200.000 hectare land in de as gelegd en verwoestte 1800 huizen en bedrijven. De schade in de regio San Diego bedraagt alleen al 1 miljard dollar. Zeker twee grote branden zijn aangestoken. De brandweer heeft nog steeds negen branden niet onder controle.

Bron: ANP
  Moderator maandag 29 oktober 2007 @ 09:40:32 #147
8781 crew  Frutsel
pi_54238793
California fire officials said Sunday they are still looking for an elusive white Ford pickup that was seen in the area about the same time the Santigao fire, one of the largest of the blazes, started.

Orange County Fire Authority Battalion Chief Kris Concepcion told FOXNews.com there have been over 800 calls made into the arson tip line but none has led to any information about the Ford F150 model believed to be between the years of 1998-2004 with chrome tubular running boards.

"We're not considering the owner or operators of the vehicle suspects, merely they are just wanted in connection for details to help solve the crime."

A reward for information leading to the arrest and conviction of a suspect in what investigators believe was a deliberately set fire now stands at $250,000.

eanwhile, firefighters Sunday hoped to hold on to the strong gains they made against Southern California blazes, despite a forecast of warmer, drier weather and a continuing threat to some homes.

Firefighters say they're optimistic they can make more gains today against Southern California wildfires even though the weather will be hotter and drier.

Calmer winds and even a little drizzle yesterday helped crews tighten the noose on the major fires after a week of blazes that killed seven people, destroyed more than a half-million acres of land and burned nearly 1,800 homes.

Four fires in San Diego and San Bernardino counties are nearly fully contained.

However, more than 21,000 structures are still threatened and more than 15,000 firefighters are on the lines.

Several churches in fire areas will be holding Sunday services for fire victims. The congregation of a church in San Diego County will worship even though their church was gutted by fire.

http://www.foxnews.com/story/0,2933,305757,00.html
  Moderator maandag 29 oktober 2007 @ 21:03:30 #148
8781 crew  Frutsel
pi_54251862

Fires in Southern California

By October 25, the Witch Fire burning in San Diego County, California, had started to subside. Fierce winds that propelled the flames across 197,990 acres quieted, giving fire fighters a chance to battle the flames. However, the massive fire was still just 30 percent contained when NASA’s Advanced Land Imager sensor on the EO-1 satellite captured this image on October 25, 2007. The image shows the fire burning around Ramona, California, north of downtown San Diego. Flames glow red, yellow, and orange in the infrared-enhanced image, and plumes of smoke are faintly visible traces of blue. The drought-dry vegetation is deceptively green, though irrigated lawns are brighter in tone than natural vegetation. Dark brown-red covers land charred in the wake of the flames.

The top image shows one front of the fire in the mountains immediately east of Ramona. The flames follow the jagged line of the ridge. The west side of the mountain is burned, providing a clearer view of the rough terrain that made fighting the fire so difficult. The burn scar also makes it easier to see the canyons that channeled the strong Santa Ana winds from inland high-altitude deserts in the east toward the Pacific Ocean in the west. The image only shows part of the burned area. The fire extended much farther to the west.

The lower image shows sections of the fire near the western edge of Ramona. Neatly shaped lawns and silver-blue roof-tops reveal that this is a residential area. Interstate 15, which runs vertically through the image, was flanked by two actively burning segments of the Witch Fire. Spots of red within the burned landscape point to hotspots where the fire still smolders. The San Diego Tribune reported that firefighters expected to contain the fire by October 28. As of October 26, the Witch Fire had killed two people, injured an additional 14, and destroyed 1,061 homes and 30 commercial properties, said the Tribune.
  maandag 29 oktober 2007 @ 21:29:32 #149
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54252463
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:01 schreef aloa het volgende:
Zeer zware luchtvervuiling na branden

De autoriteiten in de Amerikaanse staat Californië hebben de inwoners zaterdag gewaarschuwd voor een extreem gevaarlijke luchtvervuiling in de nasleep van de natuurbranden. De inwoners van vijf zuidelijke districten is aangeraden binnen te blijven.
Ik merk het ook echt in mijn keel, en aan mijn ogen etc.... de lucht is lang niet zo rokerig als vorige week, maar ik woon dus in de buurt van het Santiago Fire, en die fikt nog steeds flink.

Ik hou ook alle deuren en ramen gesloten, maar je ontkomt er bijna niet aan..... je moet toch naar je werk enzo, en de lucht op mijn werk is door de AC ook niet echt gezond. (een AC unit koelt lucht van buitenaf, maar de meesten filteren ze niet, tenzij je in een ziekenhuis of laboratorium bent waar schone lucht echt nodig is)

Gratis meeroken dus deze week.

Er zijn al aardig wat ouderen en astma patiënten opgenomen met ademhalingsklachten.
-
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:07:08 #150
153653 goa.the-god
Ja hoor, jij wel
pi_54263231
Krijg er spontaan zin in een ijsje er van
Hmm, waarom lees je dit ?
  Moderator woensdag 31 oktober 2007 @ 09:13:14 #151
8781 crew  Frutsel
pi_54278310
Spelen met lucifers oorzaak bosbrand Californië

LOS ANGELES - De politie in Los Angeles heeft een jongen gepakt die per ongeluk de recente grote brand rond Santa Clarita heeft gesticht. De jongen, wiens identiteit niet is bekendgemaakt, heeft toegegeven met lucifers te hebben gespeeld, aldus een politiewoordvoerder.

„We hebben een minderjarige geïdentificeerd als de persoon die de brand heeft gesticht. Onderzoekers hebben hem ondervraagd en hij heeft toegegeven dat hij met lucifers speelde en per ongeluk brand stichtte”, aldus zegsman Steve Whitmore volgens de krant Los Angeles Times. De brand rond Santa Clarita verwoestte ruim 15.000 hectare land en legde 21 woningen in de as.
  donderdag 1 november 2007 @ 00:42:19 #152
69307 Pat-man
.: || StarsDesign || :.
pi_54294219
Bizar om dit te lezen zo allemaal zeg. Vorig jaar in Newport Beach stage gelopen dus herken veel foto's wel.
Fijn dat je alle berichten zo bij elkaar hebt gezet! Topwerk.
If the human brain was so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't
designer of : www.dissident-wear.com
  Moderator donderdag 1 november 2007 @ 08:06:07 #153
8781 crew  Frutsel
pi_54295793
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:42 schreef Pat-man het volgende:
Bizar om dit te lezen zo allemaal zeg. Vorig jaar in Newport Beach stage gelopen dus herken veel foto's wel.
Fijn dat je alle berichten zo bij elkaar hebt gezet! Topwerk.
Tja, de één vind het fijn, de ander weer niet...
Ik vind het zelf wel prettig... maar als het straks weken/maanden weer niet van toepassing is.... kan het zijn dat er een nieuw topic komt in de toekomst. Gelukkig kunnen we die dan altijd nog mergen
  donderdag 1 november 2007 @ 17:29:31 #154
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54301899
Ik wil proberen trouwens (als de wegen al weer open zijn) om a.s. zaterdag of zondag eens Santiago Canyon Road af te rijden, en te zien wat de schade is van het Santiago vuur dat nu geloof ik als laatste brand eindelijk ook bedwongen is.

Als het kan en de wegen zijn daar weer open, dan zal ik hier wel foto's plaatsen. Het zou kunnen dat ze helemaal niet willen dat een stel ramptoeristen komen koekeloeren, en dat respecteer ik uiteraard gewoon.
-
pi_54327976
Is dat Cleveland Nat'l forest helemaal afgefikt?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  Moderator zondag 25 november 2007 @ 19:08:04 #156
8781 crew  Frutsel
pi_54831344
Opnieuw branden bij Malibu

LOS ANGELES - In de Amerikaanse staat Californië zijn zaterdag weer natuurbranden uitgebroken. Dat meldde de Los Angeles Times.

Opnieuw lopen de huizen van de superrijken in Malibu gevaar. Het vuur verwoestte al 35 huizen en nog eens 200 worden bedreigd door de vlammen. Tienduizend mensen zijn al geëvacueerd, maakten de autoriteiten bekend.

Brandweer

De brandweer is massaal uitgerukt om het vuur te bestrijden. Naast driehonderd brandweerlieden hebben de autoriteiten zes blushelikopters en twee blusvliegtuigen ingezet.

Het vuur breidt zich echter in een razend tempo uit door de harde wind en de kurkdroge omstandigheden.

Noodtoestand in delen Californië

MALIBU - De Amerikaanse gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft in delen van Californië weer de noodtoestand afgekondigd nadat natuurbranden meer dan vijftig gebouwen in Malibu hadden verwoest. Dat meldde de nieuwszender CNN zondag.

De autoriteiten vermoeden dat het vuur, dat zaterdagmorgen uitbrak, is aangestoken.

Inmiddels is de beruchte Santa Ana-wind gaan liggen waardoor de brand beter kan worden bestreden. De brandweer verwacht zondag 50 procent van het vuur onder controle te krijgen.

Geëvacueerd

In totaal verwoestten de vlammen tot dusver 51 panden waaronder 49 huizen. Ruim 1900 hectare is in de as gelegd. Ongeveer 10.000 mensen zijn tijdelijk geëvacueerd.

Schwarzenegger beloofde alle hulp beschikbaar te stellen die hem ter beschikking staat. "De noodtoestand die ik vorige maand afkondigde is opnieuw van kracht zodat er geen tijd wordt verspild om de benodigde middelen ter plekke te krijgen om het vuur te bestrijden of om getroffen Californiërs te helpen", aldus de gouverneur.

Red Hot Chili Peppers

De autoriteiten zetten in totaal 1750 brandweermannen, 45 brandweerwagens, 23 blushelikopters en twee blusvliegtuigen in om het vuur te bestrijden. Zes brandweerlieden raakten lichtgewond.

In Malibu en omgeving wonen veel rijke mensen. Een van de getroffenen is Flea, de bassist van de Red Hot Chili Peppers. Zijn huis brandde tot de grond toe af.

Regen

Het is de tweede keer in korte tijd dat de Amerikaanse weststaat te kampen heeft met grote natuurbranden. Het is er kurkdroog omdat het al lang niet meer heeft geregend.

Vorige maand gingen bijna 2000 huizen in vlammen op, vooral rond San Diego. Toen kwamen zeventien mensen om het leven en moesten tussen een half en een miljoen mensen hun huizen verlaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')