quote:
Op zondag 1 april 2007 04:49 schreef Gaoxing het volgende:*proest* Je kunt er tenminste om lachen Igen. Vertel eens wat meer: hoe lang, wat doe je, bevalt het (afgezien van de boodschappen)?
Goed, ik ben nu derdejaars student van de universteit in Bochum. Bekostigd wordt dit door de IB-Groep.
![]()
De universiteit ligt aan de rand van de stad, en kenmerkt zich door vooral heel veel beton. Aan de andere kant van de snelweg ligt daar een winkelcentrum. Dat bestaat voornamelijk uit torenflats waar werkloze gastarbeiders wonen. Om dit winkelcentrum heen staan een aantal studentenflats.
Met de universiteit zelf is verder weinig mis. De lessen zijn opzich prima. Het was wel even wennen met de omgangs-vormen. Een professor is 'Sie', maar een student-assistent is 'Du'.
De bureaucratie valt soms enorm tegen, en soms enorm mee. Een verblijfsvergunning is als EU-lid zo geregeld. Maar toen ik een bijbaantje als student-assistent aangeboden kreeg, moest ik afzeggen omdat dan mijn basisverzekering zou vervallen, en omdat ik nu nog wel basisverzekerd ben mag ik voor de duur van mijn studie niet meer in het Duitse ziekenfonds
![]()
De eerste twee jaar heb ik bij kennissen in Bochum gewoond. Ik mocht zolang één van hun acht(!) slaapkamers huren in hun monumentale villa, vlakbij het stadscentrum, met een tuin van iets van 10 bij 25 meter.
Maar toen wilde ik toch op z'n minst een kamer die je op slot kunt doen. Ik ontdekte vrij snel dat huur-appartementen in het Ruhrgebied heel goedkoop zijn, en ik dus prima met mijn uitwonende beurs een klein appartementje kan huren.
![]()
Restte nog de vraag: Waar? Het Ruhrgebied is echt ontzettend afwisselend.
![]()
Aan de zuidgrens van de stad loopt de Ruhr, en de omgeving daar is echt prachtig. Langgestrekte weides langs de rivier, bossen op de heuvels.
![]()
De woonwijken in het zuiden van de stad zijn ook mooi en rustig, alleen staan hier vooral grote vrijstaande huizen. Dat wordt dus niks.
Rond het centrum van Bochum liggen de nieuwere arbeiderswijken. Die kenmerken zich door hun jaren '50 architectuur en bijzonder kale en liefdeloos ingerichte straten. Dat is dus ook niks.
Hrmm. Ik heb alleen foto's met stralend blauwe lucht, en dan lijkt alles mooi...Verder naar het noorden vind je de oudere arbeiderswijken. Die kenmerken zich door hun architectuur van rond 1900. Hier wisselen zich huizen, industriegebouwen, braakliggend terrein, louche autohandelaren, snelwegen en spoorlijnen elkaar ogenschijnlijk zonder planning af, en de meeste huizen zien er ook niet bijster goed onderhouden uit. Dat is dus ook niks.
De straten zijn eigenlijk overal in Bochum erg slecht onderhouden. Dat schijnt beleid te zijn, want dan kunnen de auto's minder hard en dan hoef je voor de 30km-zones geen drempels te bouwen. Dat het er niet uitziet en je huis dan op z'n grondvesten schudt als een vrachtwagen voorbij komt, dat moet je maar op de koop toe nemen.
![]()
En nog iets noordelijker sluit Wanne-Eickel direct aan Bochum aan. Toevallig heb ik daar een aantal studenten leren kennen die daar ook wonen, dus heb ik daar ook eens rondgekeken. In Wanne-Eickel lijkt men wel enigszins gepland te hebben, waar de industrie en waar de woonwijken moeten komen. Ook maakt alles hier een enigszins verzorgde indruk, vooral de straten zijn ook met de fiets gewoon bruikbaar
![]()
![]()
En toen heb ik in dit blok een woning bezichtigd, in het hoekhuis.
Omdat het appartement van binnen niet echt mooi was, heb ik nog een paar andere woningen bekeken, maar die haalden het hierbij dan toch niet.
Vlakbij het centrum van Wanne-Eickel. Een paar minuten lopen naar de LIDL. Een prachtig binnenhof. Aan de voorkant uitzicht op een prachtige basisschool uit 1905. Hemelsbreed een paar honderd meter naar het Rhein-Herne-Kanaal.
![]()
![]()
Over bijna de gehele lengte loop een fietspad erlangs. Heerlijk om daar 's zomers te fietsen, en onderweg even te pauzeren met je voeten in het koele, kristalheldere water.
![]()
Het openbaar vervoer is gelukkig heel goed geregeld. De studentenkaart is 24/7 geldig voor bijna het hele Ruhrgebied, en naar Düsseldorf, Wuppertal en totaan Venlo. Een keer gaan winkelen in Düsseldorf, een keer gaan wandelen in de bergen van het Bergische Land, het kan allemaal, en wat zelfs kan is zaterdagnacht om 3 uur met de trein terug naar huis. Gratis en voor niks voor alle studenten.
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2007 11:41:13 ]