abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47121824
Ik heb een vraagje:

Wij hebben een bankirai terras en door de winter heen is die steeds groener geworden
en dus willen we hem schoonmaken.

Maar we weten er niet veel van. Wie kan me ervaringen vertellen over het schoonmaken
van zo'n terras en wat voor spullen (liefst iets met snoer dat hard voor je werkt?) je
hiervoor moet gebruiken..

Alvast bedankt!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_47121883
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:16 schreef DarkElf het volgende:
(liefst iets met snoer dat hard voor je werkt?)
heb je een hond?
feest
pi_47122147
Voor mijn terras (5 m2 ongeveer) gebruik ik HG Hardhouten Tuinmeubelen reiniger. Soort van bleek middel. Spul op het hout spuiten, even in laten werken en daarna met de schrobber en water er overheen.

Wanneer het schoon is zou ik het hout met olie behandelen (2 of 3 maal)zodat het vuil de volgende keer niet zo snel kan intrekken.
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2007 @ 13:58:56 #4
34726 Fratz
Max
pi_47122805
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:18 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

heb je een hond?
heeft een hond een snoer?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_47122837
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:58 schreef Fratz het volgende:

[..]

heeft een hond een snoer?
Mijne wel. Zum laufen weißt.
feest
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:02:09 #6
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_47122864
Heb net het mijne gewaterstraald!
Dat is de makkelijkste manier om groene algaanslag weg te halen.
Daarna: lichtjes schuren en in de olie...
Dat verandert alles
pi_47122893
Iig geen hoge druk spuit gebruiken, daarmee maak je meer kapot dan lief voor je is. Waarschijnlijk heeft HG wel een goede reiniger.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:04:39 #8
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_47122915
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:03 schreef Marsepein het volgende:
Iig geen hoge druk spuit gebruiken, daarmee maak je meer kapot dan lief voor je is. Waarschijnlijk heeft HG wel een goede reiniger.
Kapot maken?
Wat valt er kapot te maken?
Dat verandert alles
pi_47122968
Je spuit de vezels/structuur open waardoor er meer vocht wordt opgenomen. Dat heb ik me althans laten vertellen.
pi_47122972
Bleekmiddel, water en een harde borstel.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:14:33 #11
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_47123141
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:06 schreef Marsepein het volgende:
Je spuit de vezels/structuur open waardoor er meer vocht wordt opgenomen. Dat heb ik me althans laten vertellen.
Mwjah, je moet natuurlijk niet doorgaan tot je het blanke hout weer voor je hebt. Maar het lijkt mij dat het wegblazen van een vuillaag geen beschadigingen aanricht (wat ik naar je zult begrijpen ook van harte hoop).
Dat verandert alles
pi_47124346
quote:
ja HG hadden we al bedacht ja (en werd hier ook genoemd)

de reden waarom we liever iets elektrisch zouden willen gebruiken is dat het terras
40m2 is en dat is op je knieen met een borstel nogal een werk
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_47126328
Op tegels e.d. werkt het prima om een fles glorix (of ander bleekmiddel) in een emmer water te doen en dat er dunnetjes overheen te gieten. Niks borstelen, de groene alg gaat er gewoon van dood.
Werkt vast ook wel voor hout.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_47127184
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 16:24 schreef quo_ het volgende:
Op tegels e.d. werkt het prima om een fles glorix (of ander bleekmiddel) in een emmer water te doen en dat er dunnetjes overheen te gieten. Niks borstelen, de groene alg gaat er gewoon van dood.
Glorix ! hoezo milieu ?

Gebruik dan St. Marc.
pi_47130179
Absoluut niet met hogedrukspuit

Glorix overheen spuiten en water dan met borstel /schrobber ligt overheen gaan. Afspoelen. Klaar.
pi_47130404
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:04 schreef DarkElf het volgende:

[..]

ja HG hadden we al bedacht ja (en werd hier ook genoemd)

de reden waarom we liever iets elektrisch zouden willen gebruiken is dat het terras
40m2 is en dat is op je knieen met een borstel nogal een werk
Met een bezemsteel. Een schrobber. Niet op je knieen.

Terras tegels idem. Heb hier 100m2 in een half uurtje is het schoon.

Bij ons in de haven word je geroyeerd als je het waagt om de steigers met de hogedrukspuit schoon maakt.
pi_47245713
Hogedruk sloopt je hout en versnelt het verouderingsproces. Gebruik Teak cleaner van Hermadix, op basis van natuurlijke zuren. Verdunnen met water en je terras ermee insoppen. Even laten inwerken en vervolgens met een luiwagen (harde bezem met korte haren) goed uitborstelen. Daarna naspeolen met water en als het weer goed droog is 3 laagjes Bankirai Olie aanbrengen. Hoe beter je het hout verzadigd met de olie hoe langer het mooi blijft.

Hermadix Teak-Cleaner en Bankirai Olie is bij nagenoeg ieder tuincentrum te verkrijgen.
pi_47465478
Het grootste gedeelte van onze tuin is ook voorzien van Bankirai hout en wij hebben hetzelfde probleem op kunnen lossen door met de Kärcher hogedrukspuit MET ROTERDENDE BORSTEL het gehele terras af te poetsen.
Dit gaf een goed resultaat maar dit moet wel jaarlijks herhaald worden.
pi_47465905
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:13 schreef jgwvdp het volgende:
Het grootste gedeelte van onze tuin is ook voorzien van Bankirai hout en wij hebben hetzelfde probleem op kunnen lossen door met de Kärcher hogedrukspuit MET ROTERDENDE BORSTEL het gehele terras af te poetsen.
Dit gaf een goed resultaat maar dit moet wel jaarlijks herhaald worden.
Och denk maar zo. Je hoeft het nog maar twee jaar zo te doen, dan kun je het terras naar de stort brengen.
pi_47467116
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 16:24 schreef quo_ het volgende:
Lijkt me niet zo goed voor je gazon of plantjes die aangrenzend staan.
pi_47470651
Van Albastine bestaat er ook een fles (of blik) met schoonmaakspul voor hard hout en andere soorten hout..
Dit smeer je er op met een kwast (het is nogal een raar spul) wel handschoenen aantrekken het bijt nogal.. Na een tijdje als het ingetrokken is kan je het er af spoelen en gaat de groene laag mee..

[ Bericht 0% gewijzigd door Tally op 20-03-2007 15:12:12 ]
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_47471779
hier gewoon rommel over de tegels en hout gegooit,

ff natmaken, paar uur wachten en wegspoelen!
  dinsdag 20 maart 2007 @ 14:47:53 #23
167723 sanni
Acima de seu
pi_47472546
Heeft iemand voor mij een voorbeeld van een Bakshakira terras o.i.d.?
pi_47473431
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:53 schreef Tally het volgende:
Van Albastine bestaat er ook een fles (of blik) met schoonmaakspul voor hard hout en andere soorten houden..
Dit smeer je er op met een kwast (het is nogal een raar spul) wel handschoenen aantrekken het bijt nogal.. Na een tijdje als het ingetrokken is kan je het er af spoelen en gaat de groene laag mee..
mm we zullen eens kijken in de gamma en zo.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_47473497
Je bedoelt bankirai, dat is hardhoutsoort:
pi_47647849
Snap er niks van........ Heb zelf ook houten vlonder...... In de winter alg, maar als de zon echt gaat branden( halverwege voorjaar of zo...) gaat de alg vanzelf weg! Heb nog nooit moeite hoeven doen om het weg te krijgen! Gaat vanzelf! Hetzelfde geldt voor mijn terras (cobblestones)...
pi_47658815
quote:
Op zondag 25 maart 2007 19:09 schreef Broertie het volgende:
Snap er niks van........ Heb zelf ook houten vlonder...... In de winter alg, maar als de zon echt gaat branden( halverwege voorjaar of zo...) gaat de alg vanzelf weg! Heb nog nooit moeite hoeven doen om het weg te krijgen! Gaat vanzelf! Hetzelfde geldt voor mijn terras (cobblestones)...
Niet alle terrassen liggen zomers in de volle zon he
pi_47661949
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:59 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Niet alle terrassen liggen zomers in de volle zon he
ja die van ons van ' s ochtends tot een uur of vijf wel maar toch vonden we de alg dit keer (winter) zo erg geworden dat we er toch maar ergens in april in een vrij weekend iets aan gaan doen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 28 maart 2007 @ 22:14:19 #29
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_47768943
Ik doe mijn terras al 6 jaar achtereenvolgens met de hogedrukspuit, daarna met kleurhersteller en dan in de olie, werkt prima

Ik ga jullie advies opvolgen en het dit jaar met dat HG spul en een luiwagen doen, stond zowiezo al voor deze week op de planning, dus komt mooi uit. Eens even kijken wat dat scheelt.

Mijn terras vertoont trouwens nergens extreme slijtage van het spuiten, en ziet er elke keer weer perfekt uit na het reinigen...
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_48808041
voor wie het wil weten,

we hebben vandaag geboend. Hebben van Cuprinol (een merk van alabastine) krachtreiniger voor bankiraihout gekocht en die onderdund met een borstel aan gebracht, geschrobd, en grondig afgespoeld.

en ja het werkt en ja het is pokkewerk
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_48809491
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:26 schreef DarkElf het volgende:
voor wie het wil weten,

we hebben vandaag geboend. Hebben van Cuprinol (een merk van alabastine) krachtreiniger voor bankiraihout gekocht en die onderdund met een borstel aan gebracht, geschrobd, en grondig afgespoeld.

Dat is diegene die ik bedoel.. Vroeger heette het alleen Albastine
Maar is zeer goed spul.. Ik heb vorige week mn meubels schoon gemaakt..
En de tegeltjes er onder zijn ook goed schoon geworden..
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_48811946
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 22:14 schreef Sounddragon het volgende:
Ik doe mijn terras al 6 jaar achtereenvolgens met de hogedrukspuit, daarna met kleurhersteller en dan in de olie, werkt prima

Ik ga jullie advies opvolgen en het dit jaar met dat HG spul en een luiwagen doen, stond zowiezo al voor deze week op de planning, dus komt mooi uit. Eens even kijken wat dat scheelt.

Mijn terras vertoont trouwens nergens extreme slijtage van het spuiten, en ziet er elke keer weer perfekt uit na het reinigen...
Hou er maar eens een nieuwe plank naast dan zie je dat die oude van jou poreus zijn. mn aan de bovenkant.
  zondag 29 april 2007 @ 00:47:19 #33
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48821244
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:26 schreef DarkElf het volgende:
voor wie het wil weten,

Hebben ze zou iets ook voor ander hardhout?

En heb je voor en na foto's misschien?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48825417
Oh nee voor foto's heb ik al helemaal niet! maar geloof me het is lichter en de algenplekken zijn weg.

ik zou even in de bouwmarkt kijken, hebben we het ook vandaan en ze hebben van
alles daar voor hout, ook hardhout an sich volgens mij (of ik moet echt scheel zijn)

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 1 mei 2007 @ 09:57:29 #35
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_48881452
Niet zo kinderachtig schat, de planken in de kattenren zijn vóór, en die erbuiten ná
  vrijdag 3 juli 2009 @ 22:46:01 #36
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70628812
Kickje en TVP, want wij gaan dit weekend ons terras schoonmaken en ik wil van te voren nog mooi even de tips hier doorlezen!

Wij zetten de hogedrukreiniger erop (ondanks de afraders hier) en zetten de boel dan in de olie, denk ik. We hopen eigenlijk dat schuren niet nodig is. Lijkt me een kutklus!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_70628999
we hebben een hogedrukreiniger gekocht met speciale houtkop erop, werkt als een tierelier...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 3 juli 2009 @ 23:03:00 #38
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70629426
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 22:50 schreef DarkElf het volgende:
we hebben een hogedrukreiniger gekocht met speciale houtkop erop, werkt als een tierelier...
Een speciale houtkop?

Voerde je hem wodka dan ofzo?

Nee maar hoe ziet dat eruit? Is dat zo'n spitse pijp toevallig?
pi_70631142
nee zo'n rond ding wat je erop schroeft, speciaal voor terrassen en dus ook hout.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 4 juli 2009 @ 00:07:28 #40
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70631439
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 23:56 schreef DarkElf het volgende:
nee zo'n rond ding wat je erop schroeft, speciaal voor terrassen en dus ook hout.
Aha! Zo'n rond ding hebben wij er ook bij. Dank voor de tip!
  zondag 5 juli 2009 @ 17:53:22 #41
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70673643
Nou, het schrobben zit erop! Wat een klus, zo in de brandende zon. We hebben overigens toch de hogedrukspuit niet gebruikt. Op de verpakking van het reinigingsmiddel werd dat nadrukkelijk afgeraden.

Morgen zet ik de boel in de olie. Maar wat is het al opgeknapt zeg!
  maandag 6 juli 2009 @ 21:13:11 #42
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70716720
... En vandaag de eerste olielaag erop gebracht. Knapt wel op. Maar helaas keert die mooie bankiraikleur niet meer terug. Misschien ook wel logisch als er jaaaaaren niets aan is gedaan en het wel de hele dag in de volle zon staat. Soit.
pi_70717590
wij hebben geen reinigingsmiddel gebruikt, met alleen water knapte het ook op. je ziet wel verschil bijv waar potten gestaan hebben maar t blijft verder prima

zonde van die kleur idd, vrienden van ons hebben het ook geolied en toen besloten wij meteen het zelf niet te doen, vond het zonde...

post eens een pic als het klaar is?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 6 juli 2009 @ 22:02:57 #44
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70719257
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:31 schreef DarkElf het volgende:
wij hebben geen reinigingsmiddel gebruikt, met alleen water knapte het ook op. je ziet wel verschil bijv waar potten gestaan hebben maar t blijft verder prima

zonde van die kleur idd, vrienden van ons hebben het ook geolied en toen besloten wij meteen het zelf niet te doen, vond het zonde...

post eens een pic als het klaar is?
Maar de kleur was er zonder de olie ook al helemaal uit hoor, het was echt enorm grijs. Nu is het in elk geval weer houtkleur (maar in een klein hoekje waar nooit zon of regen komt, zie je nog de oorspronkelijke kleur, zó mooi! En die komt door de olie dan juist weer enorm op). Nouja, misschien over een paar jaar maar eens een nieuw terras laten leggen anders. Overigens bedenk ik me nu ter plekke dat ik in de DIY-zaak wel 'kleurophaler' voor bankirai zag staan... binnenkort toch maar eens kijken (maar dan slaan we dat dit jaar mooi over. Ik heb beurse knieën! )

Ik heb wat foto's gemaakt om later nog eens in ons klustopic te plaatsen. Zo stond het er bij, na één laagje olie (moest nog intrekken, het droogt bruin op):

Vóór was het zo (never mind the cat ):

En rechts olie, links nog niets (nou ja, wel een schoonmaakbeurt achter de rug):

Misschien een beetje lastig te zien nog. ik zal nog even een foto maken als het morgen helemaal droog is.
pi_70720156
ziet er netjes uit
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  FOK!fotograaf dinsdag 7 juli 2009 @ 07:32:45 #46
137066 fokkieslim
pi_70728086
quote:
Hd spuit gebruiken,meest effectief,goedkoop en milieufreundlich.
pi_70730266
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 07:32 schreef fokkieslim het volgende:

[..]

en de groene aanslag wordt per jaar erger door de ruimte in de planken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_70732890
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 07:32 schreef fokkieslim het volgende:

[..]

als je alleen de spuit erop zet gaan de planken 'openstaan' hebben ze ons verteld, soort beschadigingen waardoor het alleen maar lelijker wordt... en groener.

of op de knietjes borstelen of met een speciale kop was het advies.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  FOK!fotograaf woensdag 8 juli 2009 @ 00:36:08 #49
137066 fokkieslim
pi_70766321
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:26 schreef DarkElf het volgende:

[..]

als je alleen de spuit erop zet gaan de planken 'openstaan' hebben ze ons verteld, soort beschadigingen waardoor het alleen maar lelijker wordt... en groener.

of op de knietjes borstelen of met een speciale kop was het advies.
bij vurenhout kan ik er me iets bij voorstellen,

Groen wordt het toch weer.

Is zandstralen niets?
  woensdag 8 juli 2009 @ 08:37:01 #50
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70768559
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:36 schreef fokkieslim het volgende:

[..]

bij vurenhout kan ik er me iets bij voorstellen,

Groen wordt het toch weer.

Is zandstralen niets?
Zandstralen? Je wilt het groots aanpakken!

Maar goed, er is dus een een speciaal schoonmaakgoedje en dat borstel je erin en dan ben je ook klaar. Op de knietjes dus fokkieslim!
  woensdag 8 juli 2009 @ 10:01:22 #51
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_70769989
Groene zeep in heet water, een borstel en zere knieën, meer heb je niet nodig.
Naderhand afspuiten, drogen laten en in de olie zetten. Hou je je terras perfect, wij doen het al jaren zo...

ff vraagje, waarom hebben jullie eigenlijk de schroeven op de berg van het profiel geboord?
Normaal schroef je trapeziumvormige delen in de dalen van de profilering, nooit in de bergen...

Je hebt toch wel RVS schroeven gebruikt?
  woensdag 8 juli 2009 @ 12:47:42 #52
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_70774969
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 10:01 schreef ueberduitser het volgende:
Groene zeep in heet water, een borstel en zere knieën, meer heb je niet nodig.
Naderhand afspuiten, drogen laten en in de olie zetten. Hou je je terras perfect, wij doen het al jaren zo...

[ afbeelding ]

ff vraagje, waarom hebben jullie eigenlijk de schroeven op de berg van het profiel geboord?
Normaal schroef je trapeziumvormige delen in de dalen van de profilering, nooit in de bergen...

Je hebt toch wel RVS schroeven gebruikt?
Weet ik het, dat heeft de voorganger gedaan.
Foei.

Niet dat we er verder last van hebben hoor.
  maandag 13 juli 2009 @ 22:44:04 #53
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70949760
Zeg, ook ff een vraagje...
Als je zo'n terras nieuw aanlegt, is het dan idd beter om het direct stevig in de olie te zetten? Zodat die bruine kleur echt behouden blijft? Of kan je oliene wat je wilt maar grijs worden zal het?

Oh ja.... al die mooie schoonmaak middeltjes he.. das heel leuk voor een terras in de tuin, maar ste;l dat je zoiets als dakterras hebt... Wat doet dat spul met het platte dak dat daaronder zit ? Vreet dat schoonmaak spul dat leer kapot? Persoonlijk heb ik er geen probleem mee dat mijn buurman dan lekkage heeft.. ik zit toch wel droog, maar irritante is dat ik dan ws dat terras moet afbreken om zijn dak te laten repareren...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 14 juli 2009 @ 08:42:24 #54
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_70957037
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:44 schreef klusfoobje het volgende:
Zeg, ook ff een vraagje...
Als je zo'n terras nieuw aanlegt, is het dan idd beter om het direct stevig in de olie te zetten? Zodat die bruine kleur echt behouden blijft? Of kan je oliene wat je wilt maar grijs worden zal het?

Oh ja.... al die mooie schoonmaak middeltjes he.. das heel leuk voor een terras in de tuin, maar ste;l dat je zoiets als dakterras hebt... Wat doet dat spul met het platte dak dat daaronder zit ? Vreet dat schoonmaak spul dat leer kapot? Persoonlijk heb ik er geen probleem mee dat mijn buurman dan lekkage heeft.. ik zit toch wel droog, maar irritante is dat ik dan ws dat terras moet afbreken om zijn dak te laten repareren...

Heb nu zelf 3 hardhouten terrassen gemaakt, maar geen enkele direct behandeld. Gewoon na een jaar en dan elk jaar herhalen. De mate van vergrijzing en versmering is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van de situatie.

En zoals ik zei, groene zeep gebruiken, meest veilig en het werkt gewoon.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 14:56:34 #55
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_70967739
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 08:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Heb nu zelf 3 hardhouten terrassen gemaakt, maar geen enkele direct behandeld. Gewoon na een jaar en dan elk jaar herhalen. De mate van vergrijzing en versmering is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van de situatie.

En zoals ik zei, groene zeep gebruiken, meest veilig en het werkt gewoon.
even een vraagje, wat kost zo iets nou de m2?
Heul erg anti-heul!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:07:15 #56
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_70970564
Terras wat nu ligt is zo'n 38m2. en heeft me ongeveer ¤1200 gekost.
Reken maar uit dus...
Dit is dan inclusief:
-betontegels
-anti worteldoek
-hardhouten balken 11x4cm. gemiddeld hoh. ca. 700mm.
-dacht zo rond de 240m1. trapeziumplank houtsoort Massaranduba, 23mm dik.
-meende 7 pak rvs torx schroeven en bitjes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')