abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47118234
Brief aan Wilders

door Sylvain Ephimenco

Open brief aan Geert Wilders

Sylvain Ephimenco (Algerije, 1956) is een Franse auteur die in Nederland woont. Hij schrijft columns voor Trouw en publiceerde romans en essays, gebundeld in onder andere Het land van Theo van Gogh (2004) en Gedwongen tot weerbaarheid (2005).

U laat geen sprankje hoop meer aan al die gematigde moslims die u voor het gemak in de grote postzak van het onverdraagzame fundamentalisme hebt gestopt.
Retour ą l’envoyeur, allemaal, en per direct als het kan.

In een vrij recent interview met het dagblad De Pers meldde u dat een column van mijn hand u aan het denken had gezet. Fijn om te weten. Maar helaas, na enige reflectie was u er zeker van dat mijn veronderstelling over de oorzaak van uw ‘tunnelvisie’ niet klopte.
Waar ging dat stuk uit 2005 over? Ik reageerde destijds op uw Onafhankelijkheidsverklaring, een ‘politiek manifest’ in pamfletvorm dat ik sterk naar het cachot vond geuren. Ik omschreef uw gedachtegoed als een snij- en hakpartij vol afschaffingen, intrekkingen, opzeggingen, verboden en (zwaardere) straffen. Tevergeefs zocht ik in die tekst naar een spatje licht of hoop. Sneller dan mij lief was, kreeg ik het gevoel in een claustrofobisch universum te zijn beland dat door een oceaan van vijandigheid werd omringd. Het leek me toen meer dan plausibel dat de belabberde leefomstandigheden waarin u sinds de herfst van 2004 verkeerde, uw denkstructuur moesten hebben aangetast en beļnvloed. Iemand die ernstig bedreigd wordt, voor zijn eigen veiligheid in gevangeniscellen wordt ondergebracht en permanent door gewapende lijfwachten wordt bewaakt, kan niet anders dan een gitzwarte perceptie ontwikkelen van de wereld om hem heen. Achteraf denk ik dat ik vooral op zoek was naar verzachtende omstandigheden voor de hardheid van uw politieke manifest. Maar twee jaar na dato zegt u in De Pers hierover: “Toen ik de column las, heb ik daar goed over nagedacht. Maar ik ben er zeker van dat de dreigementen geen invloed hebben op mijn opvattingen.” Jammer: met deze vaststelling haalt u eigenhandig een belangrijk argument onderuit dat het oordeel over de meedogenloosheid van uw discours enigszins had kunnen verzachten.
Maar laat ik mijn freudiaanse gewroet in uw zielenroerselen terzijde leggen. U eist de volledige verantwoordelijkheid voor uw onbezonnen tirades op, en dat maakt het een stuk gemakkelijker om u daarop aan te spreken. Ik ben al een tijdje van mening dat u, in uw eentje, het hele debat rond de islam en de weerslag van deze religie op de samenleving om zeep heeft geholpen. Door op woorden en gedachten van anderen te parasiteren en daar karikaturen van te maken, door met uw klaroenstoten andermans trommelvliezen te bewerken, door grove provocaties met zinnige argumenten te verwarren, heeft u de discussie in gijzeling genomen en het debat vervuild. U eist nu alle ruimte voor u alleen op, en u overschreeuwt anderen. Het zal dan ook niemand verbazen dat intellectuelen en publicisten die zich tot voor kort in die discussie mengden, de door u in beslag genomen ruimte aan het verlaten zijn – waarschijnlijk uit vrees om met u te worden geassocieerd. Is het u niet opgevallen dat u stapsgewijs moederziel alleen bent komen te staan? Dat bijna geen van die intellectuelen die sinds een jaar of vijf de discussie voerden, vandaag aan uw zijde te vinden is? Integendeel. Iemand als Afshin Ellian bijvoorbeeld nam vorige week in zijn NRC-column duidelijk afstand van uw standpunten. Hij schreef: “De onontkoombare conclusie luidt: spijtig genoeg ontwikkelt Wilders zich in een snel tempo in de richting van extreem-rechts.” Ik voeg hieraan toe: logischerwijs wil dan niemand die een zinnige discussie wenst, deze ontwikkeling in uw kielzog meemaken.
Te lang en te vaak hebben pernicieuze geesten die zich progressief of links noemden, getracht ‘het debat’ in een kwaad daglicht te stellen. Door kritische stemmen over de (fundamentalistische) islam in diskrediet te brengen. Door democraten in hart en nieren met islamofobie, rechts-extremisme en vreemdelinghaat te associėren of de donkerste bladzijden uit de Tweede Wereldoorlog in herinnering te roepen. Maar nu u een duidelijke neiging vertoont om deze karikatuur te bevestigen, zult u de rest van de weg alleen, of beter gezegd, samen met uw snel radicaliserende kiezers moeten afleggen.

U hebt er de laatste tijd voor gekozen om u niet te beperken tot de mogelijke effecten die nare kanten van de (fundamentalistische) islam op de samenleving kunnen hebben. Als voorbeeld noem ik de door u in de Tweede Kamer aangekaarte kwestie van het boerka-verbod, dat als een volstrekt legitiem agendapunt kan worden aangemerkt. Maar u verkiest het om de discussie op een ander terrein te voeren en daar te laten ontaarden. Een uiterst explosief gebied waar het u erom te doen is om met pseudo-theologische oneliners zoveel mogelijk weerstand bij gekwetste moslims op te roepen. Daarvoor kiest u stelselmatig de twee voornaamste pilaren waarop de islam rust: de Koran en de profeet. U plaatst daar geen genuanceerde kanttekeningen of een afgemeten kritiek bij. Nee, u hakt, snijdt en scheurt als nooit tevoren. In verschillende columns (op de site van geenstijl.nl) en interviews hebt u het vooral gemunt op de grote gevoeligheid van gelovigen, naar mijn mening om de boel zo snel en zo hard mogelijk te laten escaleren. U in verbale armoe verliezend, zegt u over Mohammed: “Trouwen met een zesjarige en seks hebben met een negenjarige is natuurlijk in alle tijden voorbehouden aan ultieme viezeriken.” U probeert Ayaan Hirsi Ali scheurend voorbij te streven (die toen ze haar omstreden opmerking maakte ten minste nog geen Kamerlid was) door Mohammed een ‘barbaarse profeet’, ‘een perverse man en agressieve warlord’ te noemen. U stelt zelfs beperkende voorwaarden aan gelovigen als ze niet (door u persoonlijk?) over de grens geschopt willen worden: “Als moslims hier willen blijven, moeten ze de helft uit de Koran scheuren en weggooien.”
U weet natuurlijk dat voor een moslim elke vierkante centimeter van elke bladzijde van de Koran heilig is, ook in materiėle zin. Daarom hebt u de meest kwetsende metafoor uitgekozen, om ze zo pijnlijk mogelijk te treffen. Zoals ik al eerder opmerkte, zijn deze onbezonnen provocaties vooral bedoeld om zo luidruchtig mogelijk zo veel mogelijk weerstand op te roepen. Zoals te verwachten viel, werd u op uw wenken bediend met afkeurende reacties uit Saoedi-Arabiė, Iran en Pakistan. Mooier kon het niet voor u: die drie totalitaire staten stoelen op een duistere lezing van de islam. U lijkt hierin steeds meer op een Che Guevara van de blinde islamhaat, leunend op een dominotheorie die de wereld in vuur en vlam kan zetten. Hoe meer repressie na het provocerende woord, hoe beter. Dit stelt u in staat om vervolgens de meest wereldvreemde, megalomane en vooral lachwekkende principeverklaring af te leggen: “De Europese en Nederlandse politiek is laf. De islam zal bij een continuering van het huidige wanbeleid het Westen overwinnen en overheersen. Maar dat gebeurt niet zo lang ik hier ook maar iets voor het zeggen heb!”
Ik zal hier niet op de kwestie van het dubbele paspoort ingaan, want er is al genoeg over geschreven. Laat ik alleen constateren dat u een legitiem en interessant onderwerp op een beschamende wijze hebt behandeld door nationaliteit met islam te vermengen. Door bij voorbaat aan moslims bestuurlijke politieke functies te willen ontzeggen. U lijkt steeds meer op een tovenaarsleerling die het niet lukt zijn steen der wijzen correct te manipuleren: het goud dat u aanraakt, verandert ogenblikkelijk in vulgair lood. Er moet een waardige strijd worden gevoerd tegen het obscurantisme dat in de islam schuilt, tegen het fundamentalisme en zijn gewapende arm, die rechtsstaten en open samenlevingen bedreigen. Maar niet zonder die miljoenen moslims die naar licht en lucht snakken. Niet zonder de liberalen, gematigden en vredelievenden als medestanders.
Sinds uw Onafhankelijkheidsverklaring uit 2005 is uw hak- en snijwerk grimmiger geworden. U laat geen sprankje hoop meer aan al die gematigde moslims die u voor het gemak in de grote postzak van het onverdraagzame fundamentalisme hebt gestopt. Retour ą l’envoyeur, allemaal, en per direct als het kan. Onder de pulserende werking van uw retoriek ontvouwt zich een kale vlakte zonder begroeiing, een dorre ruimte die verlichte geesten ontvluchten. Het verkeer van gedachten is tot stilstand gebracht, en voor velen gloort alleen de wanhoop en de wrok die u, dag in dag uit, genereert. Anders dan in 2005 kan ik helaas voor u geen verzachtende omstandigheden meer ontdekken.
pi_47118252
Ach bij sommige (waaronder Wilders fan Ephimenco) mensen komt het besef wat later wat ander al van mijlenver zien aankomen.

pi_47118381
tja...en nu?
pi_47118580
Alsof Geert kan lezen...
Groet mij, vervloekte baggeraar!
pi_47118626
Kritiek leveren kan iedereen.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_47118721
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:18 schreef Daz91 het volgende:
Ach bij sommige (waaronder Wilders fan Ephimenco) mensen komt het besef wat later wat ander al van mijlenver zien aankomen.

Ephimenco is bepaald geen Wilders-fan.
Lees bv dit stukje van hem maar eens over Wilders, daarin beschrijft hij duidelijk waarom hij afstand neemt van Wilders' daden en uitspraken.

En ik ben het eigenlijk met Ephimenco eens. Wilders is, na jaren steeds meer en meer op zijn radicaal-islamitische egenstanders gaan lijken, en heeft hen nu duidelijk voorbijgestreefd in extremisme, haat en onverdraagzaamheid.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  zaterdag 10 maart 2007 @ 10:52:42 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_47118784
Interessant. Ik ben het in grote lijnen wel eens met deze brief. Wilders heeft soms goede punten maar hij gaat er niet echt slim mee om. Door iedereen tegen je in het harnas te jagen zal je uiteindelijk niks bereiken en dat is jammer aangezien er niet veel anderen in de 2e kamer het onderwerp van de Islam zullen aansnijden.
quote:
U in verbale armoe verliezend, zegt u over Mohammed: “Trouwen met een zesjarige en seks hebben met een negenjarige is natuurlijk in alle tijden voorbehouden aan ultieme viezeriken.” U probeert Ayaan Hirsi Ali scheurend voorbij te streven (die toen ze haar omstreden opmerking maakte ten minste nog geen Kamerlid was) door Mohammed een ‘barbaarse profeet’, ‘een perverse man en agressieve warlord’ te noemen. U stelt zelfs beperkende voorwaarden aan gelovigen als ze niet (door u persoonlijk?) over de grens geschopt willen worden: “Als moslims hier willen blijven, moeten ze de helft uit de Koran scheuren en weggooien.”
Ik vind daarentegen wel dat Wilders dit soort dingen moet kunnen zeggen (alhoewel het wat genuanceerder kan). Het zijn eye-openers, veel mensen weten niet veel van de Koran. Iedereen die de Koran heeft gelezen moet toegeven dat Mohammed er inderdaad een zeer slechte moraal op na hield. Grote delen van de Koran zijn daarom ook totaal niet te verenigen met onze rechtstaat, dat bedoelde Wilders toen hij zei dat ze de helft uit de Koran moeten schreuren. Ik vind alleen jammer dat Wilders dat niet nuanceert, hetzelfde gaat immers op voor de bijbel (met name het Oude Testament). En van christenen eisen we ook niet dat ze de helft van de bijbel verscheuren. Dat hoeft ook niet want gelukkig negeert zo ongeveer elke christen in Nederland de wetten uit het OT. Het probleem is dat moslims over het algemeen de Koran veel serieuzer nemen dan een christen de Bijbel. En dat is een probleem, gezien de inhoud van de Koran en Hadith.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  zaterdag 10 maart 2007 @ 10:54:18 #8
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_47118808
Pff, en niemand ziet in dat WIlders met opzet zijn doelen verder ligt dan wat hij zelf wil bereiken?
Logisch toch, hij weet dat ze het liefst hem stil willen houden en dat er comprimises worden gemaakt dus legt hij de doelen verder dan wat hij wil. Hij zal waarschijnlijk de dubbele nationaliteit in debat willen hebben. In werkelijkheid boeit hem de dubbele nationaliteit van de kamerleden niet zozeer, maar de dubbele nationaliteit in zijn geheel. Hij hamert op die van de kamerleden met opzet en daarmee met opzet hoger dan wat hij wil zodat hij krijgt wat hij wilt. En wat gebeurt er? Juist ja, dubbele nationaliteit is in discussie gekomen dankzij het voorbeeld van de kamerleden met dubbele nationaliteit. Had hij gewoon de dubbele nationaliteit aangestipt hadden ze hem weggewuift.

Overigens is de dubbele nationaliteit reeds meer dan 10 jaar ofzo in discussie, het is gewoon een erg dubieuze practijk. Stel gewoon dat je in Nederland maar 1 nationaliteit mag hebben en laat iedereen met dubbele kiezen. Ik durf te wedden dan 80-90% uit economische redenen de Nederlandse kiest.
I mean no harm
  zaterdag 10 maart 2007 @ 10:56:26 #9
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47118848
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:48 schreef Masterix het volgende:

[..]

Ephimenco is bepaald geen Wilders-fan.
Lees bv dit stukje van hem maar eens over Wilders, daarin beschrijft hij duidelijk waarom hij afstand neemt van Wilders' daden en uitspraken.

En ik ben het eigenlijk met Ephimenco eens. Wilders is, na jaren steeds meer en meer op zijn radicaal-islamitische egenstanders gaan lijken, en heeft hen nu duidelijk voorbijgestreefd in extremisme, haat en onverdraagzaamheid.
Ephimenco is dan misschien geen Wilders fan, hij is al sinds jaar en dag tegenstander van de multiculturele samenleving. Er zouden dus raakvlakken moeten zijn.
Ik zie dit dan ook voor een deel als interne kritiek. Vooral over het gedrag van Wilders en zijn manier van werken. En dat lijkt me meer dan terecht.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_47118892
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:54 schreef pomtiedom het volgende:
Pff, en niemand ziet in dat WIlders met opzet zijn doelen verder ligt dan wat hij zelf wil bereiken?
Logisch toch, hij weet dat ze het liefst hem stil willen houden en dat er comprimises worden gemaakt dus legt hij de doelen verder dan wat hij wil. Hij zal waarschijnlijk de dubbele nationaliteit in debat willen hebben. In werkelijkheid boeit hem de dubbele nationaliteit van de kamerleden niet zozeer, maar de dubbele nationaliteit in zijn geheel. Hij hamert op die van de kamerleden met opzet en daarmee met opzet hoger dan wat hij wil zodat hij krijgt wat hij wilt. En wat gebeurt er? Juist ja, dubbele nationaliteit is in discussie gekomen dankzij het voorbeeld van de kamerleden met dubbele nationaliteit. Had hij gewoon de dubbele nationaliteit aangestipt hadden ze hem weggewuift.

Overigens is de dubbele nationaliteit reeds meer dan 10 jaar ofzo in discussie, het is gewoon een erg dubieuze practijk. Stel gewoon dat je in Nederland maar 1 nationaliteit mag hebben en laat iedereen met dubbele kiezen. Ik durf te wedden dan 80-90% uit economische redenen de Nederlandse kiest.
Onzin we hoorden nooit iemand over dubbele nationaliteit en nu is het ineens een probleem.

(Wilders zijn vrouw heeft dubbele nationaliteit)
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:01:39 #11
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_47118949
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:58 schreef Daz91 het volgende:

[..]

Onzin we hoorden nooit iemand over dubbele nationaliteit en nu is het ineens een probleem.

(Wilders zijn vrouw heeft dubbele nationaliteit)
Dan is mijn geheugen beter dan het jouw vriend.

(ik ga overigens niet met links aan komen zetten want iedereen weet dat je nu bij zoekresultaten eerst door 10.000 Wilders gerelateerde links moet worstelen, en daar heb ik dus geen zin in)
Maar ik herinneren me het nog goed dat het in discussie was. Als je op forums zoals Marokko.nl zoekt zul je ziend at reeds lang voordat Wilders het aanstipte het daar al als probleem werd aangemerkt door mensen.
I mean no harm
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:03:20 #12
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47118977
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:52 schreef roobje het volgende:
Interessant. Ik ben het in grote lijnen wel eens met deze brief. Wilders heeft soms goede punten maar hij gaat er niet echt slim mee om. Door iedereen tegen je in het harnas te jagen zal je uiteindelijk niks bereiken en dat is jammer aangezien er niet veel anderen in de 2e kamer het onderwerp van de Islam zullen aansnijden.
Hij zou toch moeten kunnen beseffen dat hij zichzelf alleen maar tegenwerkt op deze manier. In politiek moet je anderen ergens van overtuigen, niet zo hard en grof mogelijk diingen schreeuwen en mensen persoonlijk aanvallen.
quote:
Ik vind daarentegen wel dat Wilders dit soort dingen moet kunnen zeggen (alhoewel het wat genuanceerder kan). Het zijn eye-openers, veel mensen weten niet veel van de Koran. Iedereen die de Koran heeft gelezen moet toegeven dat Mohammed er inderdaad een zeer slechte moraal op na hield. Grote delen van de Koran zijn daarom ook totaal niet te verenigen met onze rechtstaat, dat bedoelde Wilders toen hij zei dat ze de helft uit de Koran moeten schreuren. Ik vind alleen jammer dat Wilders dat niet nuanceert, hetzelfde gaat immers op voor de bijbel (met name het Oude Testament). En van christenen eisen we ook niet dat ze de helft van de bijbel verscheuren. Dat hoeft ook niet want gelukkig negeert zo ongeveer elke christen in Nederland de wetten uit het OT. Het probleem is dat moslims over het algemeen de Koran veel serieuzer nemen dan een christen de Bijbel. En dat is een probleem, gezien de inhoud van de Koran en Hadith.
In principe zou dat moeten kunnen. Misschien. Maar wat wil hij nu bereiken? Ik begin het me serieus af te vragen. Ik denk dat zijn afkeer van islam komt door de geweldadigheden door extreme moslims. Dus je wilt van die gewelddadigheden af. Dan moet je niet dit soort dingen gaan roepen, het is niet constructief. En dus dom.
Ik begin me dus sterk af te vragen of dit wel de beweegreden van WIlders is. Er blijft één optie open: hij is een nationalist. Dit blijkt ook uit zijn opmerking over de principes van Arib. (De uitspraak van Arib ‘Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes’, noemde hij ‘een schande’ en een bewijs dat zij geen goede Nederlander is.) Ik ben ook eerder loyaal aan mijn principes dan aan Nederland. Als Nederland de Irak-oorlog steunt, dan botst dat met mijn principes. Ben ik dan geen goede Nederlander? Totale onzin.
pi_47118988
Of Geert hier zich ook maar iets van aantrekt.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:05:51 #14
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47119023
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:04 schreef Urquhart het volgende:
Of Geert hier zich ook maar iets van aantrekt.
Dat denk ik niet nee. En daar zit het probleem. Door zijn onkunde zich iets van kritiek aan te trekken zal hij niet veel bereiken.
Behalve de frustratie van het politieke proces.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:12:19 #15
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_47119118
Misschien een hulp:

http://www.migrantenstudies.nl/inhoud/2005-4/@%206.pdf

(let op PDF formaat)

Het handeld zich niet direct over de problemen omtrend dubbele nationaliteit in het verleden maar stipt wel de oorzaak ervan aan. Het afschaffen van de afstandseis in 1992 door het CDA waardoor destijds een debat omtrend dubbele nationaliteiten los barste. Wilders komt met niets nieuws, hij heeft gewoon een oude koe uit de sloot gejat om een nog ongedempte put mee te markeren.
I mean no harm
pi_47119221
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:03 schreef ErikT het volgende:

[..]

(De uitspraak van Arib ‘Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes’, noemde hij ‘een schande’ en een bewijs dat zij geen goede Nederlander is.) Ik ben ook eerder loyaal aan mijn principes dan aan Nederland. Als Nederland de Irak-oorlog steunt, dan botst dat met mijn principes. Ben ik dan geen goede Nederlander? Totale onzin.
Vind het niet zo'n vreemde conlusie van Wilders gezien de context. Arib is tenslotte wel een gekozen volksvertegenwoordiger en dan is de uitspraak van haar over haar loyaliteit op z'n minst 'ongelukkig' te noemen.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:24:46 #17
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47119361
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:16 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Vind het niet zo'n vreemde conlusie van Wilders gezien de context. Arib is tenslotte wel een gekozen volksvertegenwoordiger en dan is de uitspraak van haar over haar loyaliteit op z'n minst 'ongelukkig' te noemen.
Ik vind het wel een vreemde conclusie. Hij zegt dat iemand die eerder loyaal is aan zijn/haar principes dan aan Nederland (of ieder ander land) geen goede Nederlander is! Dat is nogal een statement.
Hij heeft het niet over parlementariėr, nee, over Nederlander.

Overigens zou ik niet willen dat iemand die mij vertegenwoordigt loyaler is aan Nederland dan aan zijn/haar principes. Ik heb op die persoon gestemd omdat ik denk dat die persoon mijn denkbeelden kan uitdragen. Ik stem niet op iemand omdat ik denk dat die loyaler is dan een ander. Iedereen legt dezelfde eed af.
pi_47119397
Geert heeft 8 zetels en word net als toendetijd met pim veel te veel aandacht bijgezet vanwege het feit dat mensen het nodig vinden preventief tegen rechts moeten optreden.

Uiteraard had je ook de dingen gewoon zo kunnen laten zijn als ze zijn en een normaal debat voeren in de tijden die zich ervoor schikken.
/0
pi_47119401
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:58 schreef Daz91 het volgende:

Volgens mij gaat het nu om politici met een dubbele nationaliteit.
Audaces fortuna juvat
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:29:01 #20
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47119448
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:26 schreef Colnago het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het nu om politici met een dubbele nationaliteit.
Als je inwoners hebt met een dubbele nationaliteit, dan mogen deze ook vertegenwoordigd worden in de politiek.

Overigens staat in de grondwet dat iedereen met een Nederlandse nationaliteit iedere publieke functie mag uitvoeren. Dus case closed. Als Wilders dit wil veranderen moet hij heel anders te werk gaan. Dus hij is ofwel dom, of gewoon aan het rellen.
pi_47119690
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:24 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ik vind het wel een vreemde conclusie. Hij zegt dat iemand die eerder loyaal is aan zijn/haar principes dan aan Nederland (of ieder ander land) geen goede Nederlander is! Dat is nogal een statement.
Hij heeft het niet over parlementariėr, nee, over Nederlander.

Overigens zou ik niet willen dat iemand die mij vertegenwoordigt loyaler is aan Nederland dan aan zijn/haar principes. Ik heb op die persoon gestemd omdat ik denk dat die persoon mijn denkbeelden kan uitdragen. Ik stem niet op iemand omdat ik denk dat die loyaler is dan een ander. Iedereen legt dezelfde eed af.
Mwah, principes hebben ze allemaal wel, maar je kunt in een kamer niet alleen vanuit principe werken.

En dat Arib voor 2 overheden werkzaamheden verricht en een dubbele nationaliteit heeft, dat is toch wel een punt om over te twisten. Het gaat meer om de schijn tegen hebben gezien haar (voorbeeld)functie, niet zozeer of ze een of andere verraadster is.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:53:20 #22
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_47119932
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:17 schreef Daz91 het volgende:

U lijkt steeds meer op een tovenaarsleerling die het niet lukt zijn steen der wijzen correct te manipuleren: het goud dat u aanraakt, verandert ogenblikkelijk in vulgair lood.
Vind ik toch wel erg treffend... ik hoor vaak dingen dat ik denk 'goed punt!' maar Wilders is blijkbaar niet een politicus die het dan 'waar' kan maken... Ik bedoel stem van het volk okay, maar als die stem van een doofstomme buikspreker is dan schiet je er niet mee op.

Niets tegen Wilders verder, alleen zijn manier van politiek maken.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:54:34 #23
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47119952
Dat kamerleden huizenbezitters zijn en over de HRA moeten stemmen is ook belangenverstrengeling.
Dat kamerleden wegenbelasting moeten betalen is ook belangenverstrengeling.

enz enz

De tweede kamer is een volksvertegenwoordiging. In Nederland wonen mensen met 2 nationaliteiten. Die worden vertegenwoordigd. Goede zaak.
pi_47121186
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:52 schreef roobje het volgende:
[..]

Niemand wordt vrolijk van wat er in het middenoosten gebeurt natuurlijk, feit is wel dat de Islam een onderdeel van hun identiteit is geworden. Ze hebben niet veel anders om trots op te zijn. Geert Mak merkt dit op in zijn nieuwe boekje de Brug. En als iemand dan vraagt om de helft van de Koran te verscheuren dan vraagt-ie uiteindelijk of je de helft van je identiteit wilt opgeven.
I´m back.
pi_47121638
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:42 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Mwah, principes hebben ze allemaal wel, maar je kunt in een kamer niet alleen vanuit principe werken.

En dat Arib voor 2 overheden werkzaamheden verricht en een dubbele nationaliteit heeft, dat is toch wel een punt om over te twisten. Het gaat meer om de schijn tegen hebben gezien haar (voorbeeld)functie, niet zozeer of ze een of andere verraadster is.
Ze zit bij een mensenrechten organisatie in Marokko. Ze werkt niet voor de koning ofzo.
lollig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')