quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 22:16 schreef ralphk het volgende:Hoi Mammietje,
Waarom drinkt Tinka maar 1x overdag? Wil ze niet vaker of krijgt ze ander drinken aangeboden? Hoelang drinkt ze al zo vaak tussen 20.00 en 7.30 uur? Zit daar een patroon in of is dit iets van de laatste tijd? Krijgt ze veel bijvoeding?En zo ja, wat dan precies?
Misschien kan iets doen met haar ritme? Het ziet er nu naaruit dat zij haar dag en nachtritme door elkaar heeft gegooid.
Ik weet trouwens helemaal niet of jij er een probleem mee hebt dat zij zo drinkt. Maar wellicht dat een kleine aanpassing haar schema verbetert. Zowel voor haar als voor jou? De meeste kindjes willen toch zo'n 500 cc aan mm binnenkrijgen. Tinka doet dat, naar mijn idee, 's nachts...
liefs Nen
Tinka is vanaf dag 1 al een moeilijke drinker, is snel afgeleid (heb ook nog een peuter lopen), is na de tsr meestal al tevreden en daarna ook niet meer tot drinken aan te zetten en drinkt het het best (half) slapend. Daarbij is ze een erg moeilijke slaper (sliep binnen een paar weken al niet meer dan 2 keer een half uur per dag, nu tegenwoordig smiddags 2 uur met tussenvoeding) en heeft veel mamahonger, slaapt het best door als ze tegen mama aan ligt. (Dit scheelt zelfs smiddags minimaal een uur!) Omdat het altijd zo'n gevecht was en het voeden 'op verzoek' overdag alleen op mijn verzoek was, ben ik dat op een gegeven moment op gaan geven, mede in de hoop dat ze dan beter door zou drinken. (Ze groeide overigens altijd nét te weinig de eerste maanden.) Vanaf dat ze ongeveer 5 maanden oud was is hierdoor dit patroon ontstaan, ze is nu 11 maanden. Het lijkt er idd op dat ze dag en nachtritme omgegooid heeft, maar aangezien ze nogal 'ahum'... KARAKTER heeft, ben ik bang dat ze overdag zal blijven weigeren (zoals ze ook doet als we weg zijn), en mijn bv terug gaat lopen.
Haar voedingsschema:
9.30 pap van kunstmelk, 70 ml. hooguit.
11.00 koekje of doosje rozijntjes soms
12.15 flesje kunstmelk, 30 ml. hooguit.
12.30 broodje met boter, klein stukje fruit
daarna slapen, 14.00 borst tussendoor, 15.00 de andere borst
16.00 soms fruithapje, soms koekje, soms slokje ranja (als ze dat wil)
16.45 honger: dus potje babyvoer (neemt ze hooguit 1/3 van)
18.00 met de pot mee, half aardappeltje, eetlepeltje groente en stukjes fruit + hooguit 100 ml. vla
19.15 pap van kunstmelk, hooguit 70 ml, meestal gevolgd door borst op bed.
En dan dus: 22.00, 12.30, 2.30, 5.00 en 7.00 bv, en als ze niet helemaal lekker in haar vel zit, nog vaker.
Heb ik hier problemen mee? Eh... ja en nee. Vaak val ik in slaap tijdens het voeden en slapen we fijn samen verder, wel knus ook. (Ze is nou nog klein tenslotte!) Aan de andere kant hebben we ook van die nachten dat ze vaker komt (zoals de afgelopen 2 nachten) en beginnen de onderbroken nachten me toch aardig op te breken. Het lijkt soms ook wel alsof het niet om de melk gaat, maar om tegen me aan te slapen. En het irriteert me ook als ze een klein slokje drinkt om vervolgens niet meer te willen en een uurtje later me weer wakker te janken. En last maar zeker niet least.... de reacties van de buitenwereld die vindt dat ze snachts door hoort te slapen. (Mijn oudste deed dat overigens ook pas met 6 maanden.) En natuurlijk had ik dat ook het liefst, dat ze me gewoon mjn nachtrust gunt en zelf lekker doorslaapt, maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat ze overdag voldoende drinkt... Voorlopig ben ik -omdat ze iedere fles weigert op die paar ml. na, wat ik er ook instop- alléén verantwoordelijk voor haar vochthuishouding en dat maakt het erg moeilijk om haar te laten huilen....