quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 20:19 schreef tnimble het volgende:Aangezien ik al al het gereedschap bezit stel ik voor om of het stukgereedschap ter donatie aan te bieden. Er zijn vast instellingen in NL (of buitenland) die belangeloos bezig zijn voor anderen en daarbij ook wel gereedschap kunnen gebruiken. b.v. zoiets als een project waar Gurb aan heeft meegeholpen.
Om hier even op te reageren:
Ik weet hier namelijk nog wel een goede instelling voor, die ook nog aardig in de K&W sfeer blijft.
Komend najaar gaat mijn vader namelijk voor 3 maanden naar Ghana, om daar een machinale timmerwerkplaats te gaan bouwen.
Mijn vader werkt bij het overkoepelend orgaan voor het leerlingstelsel in de bouw, en heeft veel contacten met opleidingscentra en de vakbonden.
Een aantal jaar geleden heeft een oud-directeur van dat bedrijf samen met de FNV een stichting opgericht die samen met de vakbond in Ghana het doel heeft om door middel van scholenbouw de toekomst van de Ghanezen te verbeteren.
In 2001 is daar een groep nederlandse leerlingen naartoe gegaan onder leiding van een leermeester / uitvoerder / hoofdleider. Die groep heeft daar een werkplaats gebouwd.
In 2004 is een tweede groep gegaan en heeft daar 6 lokalen bijgebouwd. Deze school is een ontzettend groot succes, maar er ontbrak nog een uitgebreide machinale werkplaats.
En komend najaar gaat mijn vader die bouwen, samen met een aantal leerlingen (bouwkunde, elektra en loodgieter, in totaal 7 jongens)
En daarnaast gaat ie in een ander dorp 40 kilometer verderop een begin maken met een nieuwe school.
Mijn vader is vroeger zelf allround timmerman / metselaar geweest, en heeft daarna gewerkt als leraar bouwkunde, en is daarna behoorlijk maatschappelijk betrokken, en zodoende is hij gevraagd om mee te gaan.
Na lang nadenken en uitzoeken heeft ie het met mijn moeder (die blijft thuis in NL) en zijn werk kunnen regelen en heeft ie ja gezegd. Anderhalve week terug is ie al op orientatiebezoek geweest in de dorpjes, en nu praat ie haast nergens anders meer over
Naast het bouwen van de school en werkplaats zorgt de stichting ook voor de gereedschappen en machines in de scholen.
Dit doen ze in samenwerking met de stichting gered gereedschap, deze stichting zamelt oud gereedschap in, knapt dit op en geeft het een tweede leven mede via zulke stichtingen.
Dus, mocht er gereedschap overblijven, zal ik via mijn vader eens kunnen kijken of ze een mooie bestemming kunnen krijgen in Ghana.
De stichting waar het om gaat heeft ook een website:
www.kofiannanschool.nlen de stichting gered gereedschap:
http://www.geredgereedschap.nl/(ik heb dit maar ff in slowchat gepost om het andere topic niet te vervuilen, en ik weet niet hoe de moderators denken over mijn voorstel)