FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / [Elektra schakelingen] De schema's!
Vonkenboervrijdag 9 maart 2007 @ 21:41
Hallo mede-klussers,

Op verzoek van anderen plaats ik nogmaals in dit topic de schema's die horen bij de (meest) gebruikte elektrotechnische schakelingen om en rond het huis .

Enkele opmerkingen bij het lezen van de schema's :

1. Alle schakelingen zijn getekend in "rust" stand. In deze stand brand de lamp(en) niet.
2. De draadkleuren zijn vermeld als afkortingen.

BR = Afkorting voor de kleur bruin, dat is de STROOMVOERENDE draad; normaal uitgevoerd als 2,5 mm
ZW = Afkorting voor de kleur zwart deze draden noem je de schakeldraden.
Deze draden zijn zwart van kleur en normaal gesproken uitgevoerd als 1,5 mm.
BL = Afkorting voor de kleur blauw, dit is de STROOMAFVOERENDE draad; normaal uitgevoerd als 2,5 mm².
PE = (Protection Earth) Afkorting voor de aarde draad; de kleur hiervan is groen geel; normaal uitgevoerd als 2,5 mm².

3. Normaal gesproken word naar een lamp ook een aarde draad getrokken van 2,5 mm; deze moet je ook verplicht aansluiten als het een lamp is met metalen onderdelen. Dit staat niet vermeld op de tekeningen.

4. Maximaal mogen er 5 draden door één 5/8 buis

5.[/[b] Maximaal 1 groep door één buis.

[b]6.
Meerdere lichtschakelingen mogen dus door één buis mits het maximaal aantal draden door een buis niet overschreden wordt en de schakelingen allemaal tot dezelfde groep behoren.

[DING, DONG]
[Dienstmededeling]

*** SCHAKEL ALTIJD DE STROOM AF BIJ HET WERKEN AAN EEN ELECTRISCHE INSTALLATIE ! ***
1.Verwijder altijd de zekering uit de meterkast en/of plak de groepsautomaat met een plakbandje af.
2. Verteld je medebewoners in het pand waar je bent dat je werkt aan de electrische installatie en/of hang even een mededeling op in de meterkast.

[/EINDE DIENSTMEDELING]

1. Onder de naam van elke schakeling staat het doel van de schakeling en daar wordt grofweg verklaard wanneer je deze schakeling toepast.
2. Daaronder wordt vermeld het woord "schakeling" daar wordt verklaard hoe de schakeling werkt; iedereen met een beetje logica moet aan de hand van die informatie de schakeling moeten kunnen maken.

1. Enkelpolige schakeling - ES


Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats.
Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

Schakeling : De bllauwe nuldraad gaat naar de lamp en wordt aangesloten op het zijcontact van de fitting. De bruine fasedraad gaat vanuit de las- of trekdoos naar de schakelaar. Lamp en schakelaar zijn onderling verbonden door een zwarte lampendraad.

2. Dubbelpolige schakeling - DS


Doel van de schakeling :[/b[ Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.

[b]Schakeling :
Zowel de blauwe nuldraad als de bruine fasedraad gaan naar de schakelaar. De beide draden die van de schakelaar naar de lamp gaan mogen een zwarte kleur hebben. Het wordt aangeraden om de draad die met de blauwe nuldraad is doorverbonden eveneens blauw te nemen.

3. Enkelpolige schakelaar met wandcontactdoos


Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep met een enkelpolige schakelaar in en uitschakelen. De enkelpolige schakelaar bestaat uit een combinatie van schakelaar en wandcontactdoos.

Schakeling : Omdat de schakeling voorzien is van een wandcontactdoos dient er ook een blauwe draad te worden gevoerd naar de combinatie schakelaar/wandcontactdoos. De bruine draad is op de combinatie al doorverbonden van schakelaar naar wandcontactdoos.

4. Enkelpolige schakelaar met controle lampje


Doel van de schakeling : Een controlelampje bij of in de schakelaar kan worden gebruikt om aan te geven of een lampje brandt of niet. Meestal wordt voor het controlelampje een rood neonlampje gebruikt, dat in de wip van de schakelaar is ingebouwd.

Schakeling : Uit de schakeling blijkt dat de neonlamp brandt als de gloeilamp brandt. Omdat de schakelaar is voorzien van de neonlamp dient er ook een blauwe draad te worden gevoerd naar de schakelaar.

5. Serie schakelaar


Doel van de schakeling : Het doel van de schakeling is om twee lampen of eventueel lampengroepen naar behoefte elk afzonderlijk of tezamen in of uit te schakelen.

Schakeling : De blauwe nuldraad gaat naar beide lampen. De bruine fasedraad gaat naar de serieschakelaar (SS). De lampen zijn doormiddel van twee zwarte lampendraden met de beide helften van de serieschakelaar SS verbonden.

6. Normale wisselschakeling


Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De bruine fasedraad gaat naar de dichtstbij gelegen wisselschakelaar en wordt op de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). De blauwe nuldraad gaat naar de lamp.
Een zwarte draad loopt van de lamp naar de andere wisselschakelaar en wordt daar op de de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). Twee zwarte wisseldraden verbinden de op elke schakelaar overblijvende twee klemmen. De wisselschakeling wordt veel bij de verlichting van overlopen, trappen, gangen en slaapkamers gebruikt.

7. Wisselschakeling met omloopdraad (Amerikaanse / Vereenvoudigde wisselschakeling))


Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.

Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.

De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.

8. "Verkeerde" wisselschakeling (Franse wisselschakeling


Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De blauwe nuldraad en de bruine fasendraad monteerd men op beide schakelaars WS1 en WS2. De lamp neemt men op in de wisseldraad, die beide schakelaars met elkaar verbind.

DE TOEPASSING VAN DEZE WISSELSCHAKELING IS IN EEN HUIS(LAAGSPANNING) INSTALLATIE NIET TOEGESTAAN ! Omdat bij de toepassing van een normale schroeffitting de fase draad afwisselend op het zijcontact en het bodemcontact wordt aangesloten. Spanning op het zijcontact geeft een risico van aanrakingsgevaar. Hij staat hier dus puur als waarschuwing

9. "Verkeerde" wisselschakeling (Franse wisselschakeling


Doel van de schakeling : Naar behoefte een lamp of eventueel lampengroepen in of uit schakelen vanuit drie of meer verschillende punten.

Schakeling : Zoals uit de schakeling blijkt maakt je hierbij gebruik van twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar. De blauwe nul draad gaat naar de lamp. De bruine fase draad gaat naar de dichtsbij gelegen wisselschakelaar WS1. Een zwarte lampendraad verbindt de lamp met de andere wisselschakelaar.

Zowel WS1 als WS2 zijn door middel van twee zwarte wisseldraden met de kruis schakelaar KS verbonden. De kruisschakeling wordt toegepast in trappenhuizen, lange gangen en zeer grote kamers of zalen. Tussen de dozen "a" en "b" kan in principe een willekeurig aantal kruisschakelaars worden toegevoegd. Zij worden op dezelfde wijze geschakeld als de reeds getekende kruisschakelingen, dus in beide schakeldraden opgenomen.

10. Hotel schakeling


Doel van de schakeling : Twee verschillende lampen op twee verschillende plaatsen aan of uitschakelen. De beide lampen branden nooit tegelijk. De keus tussen beide lampen kan met een schakelaar op een derde plaats worden gemaakt.

Schakeling : Een wisselschakelaar WS1 wordt bijvoorbeeld bij de deur gemonteerd. Een wisseltrekschakelaar WS2 komt bijvoorbeeld boven het bed te hangen. Een wisselschakelaar WS3 plaatst men nabij de wastafel.

Bij het betreden van de kamer schakelt men met de schakelaar WS1 de eerste lamp in. Met behulp van trekschakelaar WS2 is de lamp vanuit het bed te bedienen. Wens je gebruik te maken van de wastafel dan moet je de schakelaar WS3 om zetten. De eerste lamp wordt dan uitgeschakeld en de tweede lamp ingeschakeld.
Zoals uit de schakeling blijkt gaat de bruine fase draad direct naar wisselschakelaar WS1. De blauwe nuldraad loopt naar beide lampen.
WS1 en WS2 zijn door twee zwarte wisseldraden met elkaar verbonden en een zwarte wisseldraad verbindt WS2 met WS3. Tenslotte loopt van elke lamp een lampendraad naar de schakelaar WS3.

Deze schakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. En is dus niet dezelfde schakeling als een wisselsschakeling :x

ING DONG*
DIENSTMEDEDELING

Einde van het topic
Vragen ? Klachten ? Opmerkingen ? Laat het horen !
Typefouten ondervoorbehoud

EINDE DIENSTMEDEDELING

Edit: Dit topic is een vervolg van Electra schakelingen; de schema's

[ Bericht 1% gewijzigd door Marsepein op 10-03-2007 08:44:03 ]
SoupNazivrijdag 9 maart 2007 @ 22:01
Mooi! Bedankt!
Repeatvrijdag 9 maart 2007 @ 22:08
ik huur wel een elektricien
Ridocarvrijdag 9 maart 2007 @ 22:32
Die Franse wisselschakeling staat idd in elk theorieboek, met de mededeling dat je deze nooit mag gebruiken. Beetje tegenstrijdig, maar nu deze theorie ook hier verteld wordt valt het me weer eens op. In België wordt deze schakeling ook vaak gebruikt.

Misschien nog een aanvulling: Een bedradingsschema erbij zetten, om het compleet en begrijpend te maken.

Ik zal er zo eentje tekenen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Ridocar op 09-03-2007 22:37:34 ]
RiDo78vrijdag 9 maart 2007 @ 22:38
Nog even een tip... als je een lampje aansluit, zorg dan dat de bruine draad aan de 'onderkant' van de lamp uit komt en de blauwe draad op de zijkant.

Anders loop je het risico dat je bij het verwissellen van de lamp een opdonder krijgt omdat je toevallig het metalen uiteinde van het peertje aanraakt.
Boekelzaterdag 10 maart 2007 @ 01:20
Nog een risico van de 'verkeerde' wisselschakeling: als de lamp uit staat kan er op bijde aansluitdelen spanning staan!!
#ANONIEMzaterdag 10 maart 2007 @ 14:34
Dat is toch wel een essentieel nadeel! Ik zat namelijk al te denken, wat het bezwaar van het omdraaien van L en N bij een lamp is, immers kun je een lamp met een stekker ook 'verkeerdom' in het stopcontact steken.
gatewayzaterdag 10 maart 2007 @ 22:40
[quote] Vokenboer schreef: "5.[/[b] Maximaal 1 groep door één buis. " van welke dikte?
Ou-Tannuzaterdag 10 maart 2007 @ 23:11
en volgens mij klopt 1 van je tekeningen ook niet

Gelukkig heb ik mn handboekje nog

staan ook weet ik veel hoeveel schakelingen in
Marsepeinzaterdag 10 maart 2007 @ 23:13
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:34 schreef Igen het volgende:
Dat is toch wel een essentieel nadeel! Ik zat namelijk al te denken, wat het bezwaar van het omdraaien van L en N bij een lamp is, immers kun je een lamp met een stekker ook 'verkeerdom' in het stopcontact steken.
Als het goed is heeft een lamp met een stekker een dubbelpolige schakelaar.
gatewayzaterdag 10 maart 2007 @ 23:17
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 23:13 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Als het goed is heeft een lamp met een stekker een dubbelpolige schakelaar.
lang niet altijd hoor! er zijn ook van die snoerschakelaars die maar enkelpolig schakelen!
Ou-Tannuzaterdag 10 maart 2007 @ 23:18
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 23:17 schreef gateway het volgende:

[..]

lang niet altijd hoor! er zijn ook van die snoerschakelaars die maar enkelpolig schakelen!
de meeste snoerschakelaars zijn enkel polig..

maar dan kan je de STEKKER er uit trekken
#ANONIEMzaterdag 10 maart 2007 @ 23:21
Ja goed, ik zou geen elektra-installatie willen waarbij de schakelaars in de nuldraad zitten.
Ik bedoelde echter het omdraaien van L en N bij de lamp zelf, zodat de stroom dus (mits de lamp aan staat) op de schroefdraad staat en niet op dat puntje achterin de fitting. Dat gebeurt namelijk als je bijvoorbeeld een plafondlamp verkeerdom aansluit, en ik zie niet helemaal het probleem dáárvan in, zolang je een schemerlamp verkeerdom in het stopcontact mag steken.

Edit: En mijn enige schemerlamp blijkt dus verkeerdom in het stopcontact te zitten en een enkelpolige schakelaar te hebben, zodat op het schroefdraad-contact altijd stroom staat!

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2007 23:24:31 ]
Ou-Tannuzaterdag 10 maart 2007 @ 23:35
ja maar vervang jij je schemerlamp zn lampje met de stekker er in?

die kan je er uit trekken.. om nou voor een vaste lamp de hele groep uit te schakelen gaat ook wat ver..

besides.. je moet toch wel rare dingen doen wil je bij t wisselen van een peertje de fitting raken
#ANONIEMzaterdag 10 maart 2007 @ 23:47
Mag ik het dan zo samenvatten, dat het niet erg is als je (bijvoorbeeld) een plafondlamp verkeerdom aansluit, zolang de schakelaar maar in de fasedraad zit, en dat het probleem van de Franse wisselschakeling dus is, dat de fitting pas gegarandeerd stroomvrij is als je de hele groep uitschakelt?
Ridocarzondag 11 maart 2007 @ 00:19
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 22:40 schreef gateway het volgende:
[quote] Vokenboer schreef: "5.[/[b] Maximaal 1 groep door één buis. " van welke dikte?
5 draden van 2.5mm^2 in een 5/8 (16mm) buis. Het heeft te maken met het vullingspercentage (mag maximaal 30% bedragen).
Duurzondag 11 maart 2007 @ 01:05
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 22:40 schreef gateway het volgende:
[quote] Vokenboer schreef: "5.[/[b] Maximaal 1 groep door één buis. " van welke dikte?
Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.
De dikte van de buis maakt niet uit... 5/8 of 2 duims beide mogen maar op 1 groep zitten

Er is één uizondering, dat is de speciale dubbele kookgroep, waar 2 gekoppelde groepen in mogen zitten. (en die vanuit de meterkast alleen op zo´n rare 5-polige stekker aangesloten wordt voor het elektrische kookapparaat.)
Ou-Tannuzondag 11 maart 2007 @ 01:27
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 23:47 schreef Igen het volgende:
Mag ik het dan zo samenvatten, dat het niet erg is als je (bijvoorbeeld) een plafondlamp verkeerdom aansluit, zolang de schakelaar maar in de fasedraad zit, en dat het probleem van de Franse wisselschakeling dus is, dat de fitting pas gegarandeerd stroomvrij is als je de hele groep uitschakelt?
Klopt!
Marsepeinzondag 11 maart 2007 @ 08:06
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 23:47 schreef Igen het volgende:
Mag ik het dan zo samenvatten, dat het niet erg is als je (bijvoorbeeld) een plafondlamp verkeerdom aansluit, zolang de schakelaar maar in de fasedraad zit, en dat het probleem van de Franse wisselschakeling dus is, dat de fitting pas gegarandeerd stroomvrij is als je de hele groep uitschakelt?
Het probleem is alleen dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat.
Vonkenboerzondag 11 maart 2007 @ 11:02
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:32 schreef Ridocar het volgende:
Die Franse wisselschakeling staat idd in elk theorieboek, met de mededeling dat je deze nooit mag gebruiken. Beetje tegenstrijdig, maar nu deze theorie ook hier verteld wordt valt het me weer eens op. In België wordt deze schakeling ook vaak gebruikt.

Misschien nog een aanvulling: Een bedradingsschema erbij zetten, om het compleet en begrijpend te maken.

Ik zal er zo eentje tekenen.
Ik zou eens kijken of ik van de week tijd kan vinden om voor alles ook nog even een bedradings schema te tekenen. Al vind het zoals ik het nu op papier heb staan ook niet geheel onbegrijpelijk
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:38 schreef RiDo78 het volgende:
Nog even een tip... als je een lampje aansluit, zorg dan dat de bruine draad aan de 'onderkant' van de lamp uit komt en de blauwe draad op de zijkant.

Anders loop je het risico dat je bij het verwissellen van de lamp een opdonder krijgt omdat je toevallig het metalen uiteinde van het peertje aanraakt.
Jup, allemaal ter voorkoming van het feit dat je een opdonder kunt krijgen als je met je vingers in je fitting komt.
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 23:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
en volgens mij klopt 1 van je tekeningen ook niet

Gelukkig heb ik mn handboekje nog

staan ook weet ik veel hoeveel schakelingen in
Ik zweer ook bij mijn handboekje licht- en krachtschakelingen

Inhoudsopgave
- Voedingen
- Lichtschakelingen
- Krachtschakelingen met gelijkstroom
- Krachtschakelingen met wisselstroom
- Domotica

(SDU uitgevers ISBN nr: 9012110238)
(Voor de DHZ een beetje overkill maar in het vak electrotechniek bijna onmisbaar)
quote:
Op zondag 11 maart 2007 01:05 schreef Duur het volgende:

[..]

Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.
De dikte van de buis maakt niet uit... 5/8 of 2 duims beide mogen maar op 1 groep zitten

Er is één uizondering, dat is de speciale dubbele kookgroep, waar 2 gekoppelde groepen in mogen zitten. (en die vanuit de meterkast alleen op zo´n rare 5-polige stekker aangesloten wordt voor het elektrische kookapparaat.)
Idd. een kookgroep (twee of driefasig) is de enige uitzondering daarop.
In één buis mag maar één groep zitten

Verder nog één opmerking : Is het allemaal duidelijk of is er behoefte aan bedradingsschema's ?
Ou-Tannuzondag 11 maart 2007 @ 12:59
quote:
Op zondag 11 maart 2007 11:02 schreef Vonkenboer het volgende:


Ik zweer ook bij mijn handboekje licht- en krachtschakelingen

Inhoudsopgave
- Voedingen
- Lichtschakelingen
- Krachtschakelingen met gelijkstroom
- Krachtschakelingen met wisselstroom
- Domotica

(SDU uitgevers ISBN nr: 9012110238)
(Voor de DHZ een beetje overkill maar in het vak electrotechniek bijna onmisbaar)
ik heb t zelfde boekje denk ik :]

erg handig!
Vonkenboerzondag 11 maart 2007 @ 13:30
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ik heb t zelfde boekje denk ik :]

erg handig!
Voornamelijk in de industrie en de utiliteitsbouw komen die krachtschakelingen soms wel erg van pas
Die schakelingen die ik hier heb opgesomd die kan ik nu wel dromen
gatewayzondag 11 maart 2007 @ 13:39
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ik heb t zelfde boekje denk ik :]

erg handig!
34 euro..... duur boekkie
Ou-Tannuzondag 11 maart 2007 @ 14:06
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voornamelijk in de industrie en de utiliteitsbouw komen die krachtschakelingen soms wel erg van pas
Die schakelingen die ik hier heb opgesomd die kan ik nu wel dromen
mijn boekje is ook al 10 jaar oud :p

mijne heeft ISBN: 90-5576-033-1

[ Bericht 8% gewijzigd door Ou-Tannu op 11-03-2007 14:11:22 ]
richie29maandag 12 maart 2007 @ 10:10
quote:
Op zondag 11 maart 2007 08:06 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Het probleem is alleen dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat.
Dat weet ik bij de schakelaars die ik recent geinstalleerd heb ook niet. Zijn namelijk terugverende schakelaars, dus dan kun je het aan de stand ook niet zien:')

Vonkie, ik weet niet of het nodig is om erbij te vermelden, maar ik doe het zelf altijd toch wel:
ALTIJD even checken met een spanningszoeker of de spanning er wel echt af is voordat ik met m'n jatten aan draden ga zitten.
Ik heb het helaas zelf gehad dat ik in de meterkast de juiste groep netjes uitschakelde, trap op naar de centraaldoos, even meten op de fasedraad voordat ik het aanraak...en ja hoor..nog steeds spanning!
Ikke natuurlijk 20 keer die aardlekautomaat vervloekt en mezelf gelukkig geprijst dat ik het 'toevallig' controlleerde, maar helaas KAN zoiets gebeuren. (Kun je de installateur wel bellen, maar dat heeft toch geen zin...zoiets blijft hoe dan ook een incident. Zie het al voor me, ik proberen te bewijzen aan de installateur dat de groep soms niet uitschakelt...en na 80 keer schakelen nog steeds niet gelukt )

Het is extreem zeldzaam, maar het kan . Na een keer in en uitschakelen was het wel in orde en ook nooit weer gehad...maar je vergeeft het jezelf nooit als je toch een opneuker krijgt (en er wél wat aan overhoudt).
Ou-Tannumaandag 12 maart 2007 @ 10:35
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:10 schreef richie29 het volgende:

[..]

Dat weet ik bij de schakelaars die ik recent geinstalleerd heb ook niet. Zijn namelijk terugverende schakelaars, dus dan kun je het aan de stand ook niet zien:')

Vonkie, ik weet niet of het nodig is om erbij te vermelden, maar ik doe het zelf altijd toch wel:
ALTIJD even checken met een spanningszoeker of de spanning er wel echt af is voordat ik met m'n jatten aan draden ga zitten.
Ik heb het helaas zelf gehad dat ik in de meterkast de juiste groep netjes uitschakelde, trap op naar de centraaldoos, even meten op de fasedraad voordat ik het aanraak...en ja hoor..nog steeds spanning!
Ikke natuurlijk 20 keer die aardlekautomaat vervloekt en mezelf gelukkig geprijst dat ik het 'toevallig' controlleerde, maar helaas KAN zoiets gebeuren. (Kun je de installateur wel bellen, maar dat heeft toch geen zin...zoiets blijft hoe dan ook een incident. Zie het al voor me, ik proberen te bewijzen aan de installateur dat de groep soms niet uitschakelt...en na 80 keer schakelen nog steeds niet gelukt )

Het is extreem zeldzaam, maar het kan . Na een keer in en uitschakelen was het wel in orde en ook nooit weer gehad...maar je vergeeft het jezelf nooit als je toch een opneuker krijgt (en er wél wat aan overhoudt).
als je op een trapje staat lig je idd wel op de vloer
Vonkenboermaandag 12 maart 2007 @ 10:53
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:10 schreef richie29 het volgende:

[..]

Dat weet ik bij de schakelaars die ik recent geinstalleerd heb ook niet. Zijn namelijk terugverende schakelaars, dus dan kun je het aan de stand ook niet zien:')

Vonkie, ik weet niet of het nodig is om erbij te vermelden, maar ik doe het zelf altijd toch wel:
ALTIJD even checken met een spanningszoeker of de spanning er wel echt af is voordat ik met m'n jatten aan draden ga zitten.
Ik heb het helaas zelf gehad dat ik in de meterkast de juiste groep netjes uitschakelde, trap op naar de centraaldoos, even meten op de fasedraad voordat ik het aanraak...en ja hoor..nog steeds spanning!
Ikke natuurlijk 20 keer die aardlekautomaat vervloekt en mezelf gelukkig geprijst dat ik het 'toevallig' controlleerde, maar helaas KAN zoiets gebeuren. (Kun je de installateur wel bellen, maar dat heeft toch geen zin...zoiets blijft hoe dan ook een incident. Zie het al voor me, ik proberen te bewijzen aan de installateur dat de groep soms niet uitschakelt...en na 80 keer schakelen nog steeds niet gelukt )

Het is extreem zeldzaam, maar het kan . Na een keer in en uitschakelen was het wel in orde en ook nooit weer gehad...maar je vergeeft het jezelf nooit als je toch een opneuker krijgt (en er wél wat aan overhoudt).
Dat soort zaken controleer ik al automagisch met een zogeheten voltstick.
Even een verkooppraatje

******************************************************************************************************************************
De VoltAlert™-wisselspanningszoeker van Fluke is gemakkelijk in het gebruik: breng de punt in aanraking met een contactstrip, contactdoos of stroomdraad. Als de punt rood oplicht, weet u dat er spanning op het net staat. Elektriciens, onderhouds- en servicepersoneel, personeel dat belast is met het garanderen van de veiligheid, en huiseigenaren kunnen snel testen of er spanning op een circuit staat en of er defecte aardingen zijn, in de fabriek, in de winkel of thuis.

# Past in de zak van een overhemd voor uw gemak
# Alle buitenoppervlakken zijn niet-geleidend uit veiligheidsoverwegingen
# Detecteert spanning zonder metaalcontact
# Geproduceerd, gedrukt en verpakt in de VS
# Geeft snel aan welke de spanningvoerende, nul- en aardingsaansluiting van elke
contactdoos zijn.

******************************************************************************************************************************



Maar inderdaad is het altijd wel slim om de spanning te controleren
richie29maandag 12 maart 2007 @ 11:03
Maar de vraag was dus of het een idee was om dit bij je dienstmededelingen te zetten

ing Dong*
Ou-Tannumaandag 12 maart 2007 @ 11:12
de sjakie oplossing is:

kortgesloten stekker,
gatewaymaandag 12 maart 2007 @ 11:45
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat soort zaken controleer ik al automagisch met een zogeheten voltstick.
Even een verkooppraatje

******************************************************************************************************************************
De VoltAlert™-wisselspanningszoeker van Fluke is gemakkelijk in het gebruik: breng de punt in aanraking met een contactstrip, contactdoos of stroomdraad. Als de punt rood oplicht, weet u dat er spanning op het net staat. Elektriciens, onderhouds- en servicepersoneel, personeel dat belast is met het garanderen van de veiligheid, en huiseigenaren kunnen snel testen of er spanning op een circuit staat en of er defecte aardingen zijn, in de fabriek, in de winkel of thuis.

# Past in de zak van een overhemd voor uw gemak
# Alle buitenoppervlakken zijn niet-geleidend uit veiligheidsoverwegingen
# Detecteert spanning zonder metaalcontact
# Geproduceerd, gedrukt en verpakt in de VS
# Geeft snel aan welke de spanningvoerende, nul- en aardingsaansluiting van elke
contactdoos zijn.

******************************************************************************************************************************

[afbeelding]

Maar inderdaad is het altijd wel slim om de spanning te controleren
mag je die officeel als elektricien wel gebruiken om te kijken of ergens spanning op staat???
Vonkenboermaandag 12 maart 2007 @ 11:58
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:45 schreef gateway het volgende:

[..]

mag je die officeel als elektricien wel gebruiken om te kijken of ergens spanning op staat???
Ja
(eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet; al blijft de meest betrouwbare oplossing toch wel duspol http://www.bouwweb.nl/BWplaatjes/050423duspol.jpg en dan de analoge versie; niet die met ledjes.)
gatewaymaandag 12 maart 2007 @ 12:10
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ja
(eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet; al blijft de meest betrouwbare oplossing toch wel duspol http://www.bouwweb.nl/BWplaatjes/050423duspol.jpg en dan de analoge versie; niet die met ledjes.)
ik heb een duspol ook met ledjes (en een versie nieuwer heeft een display erbijop)
Ou-Tannumaandag 12 maart 2007 @ 12:45
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:


# Geeft snel aan welke de spanningvoerende, nul- en aardingsaansluiting van elke
contactdoos zijn.
nou de aarde aansluiting heb ik dat ding echt NIET voornodig hoor
RiDo78maandag 12 maart 2007 @ 17:31
quote:
Op maandag 12 maart 2007 12:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
nou de aarde aansluiting heb ik dat ding echt NIET voornodig hoor
Totdat je bij een schakeling komt waarbij een of andere prutser de aarde en nulleiding omgedraaid heeft. Komt helaas ook wel eens voor.
Ou-Tannumaandag 12 maart 2007 @ 18:53
quote:
Op maandag 12 maart 2007 17:31 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Totdat je bij een schakeling komt waarbij een of andere prutser de aarde en nulleiding omgedraaid heeft. Komt helaas ook wel eens voor.
moauw
Allan24donderdag 29 maart 2007 @ 22:27
Goed topic Vonkenboer, ik stuur de link even door naar wat bekenden. Ik weet zelf geen reet van elektrische schakelingen af, als het niet werkt durf ik niet zelf te gaan klooien maar laat ik iemand ernaar kijken die er wel verstand van heeft
Vonkenboervrijdag 30 maart 2007 @ 10:24
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 22:27 schreef Allan24 het volgende:
Goed topic Vonkenboer, ik stuur de link even door naar wat bekenden. Ik weet zelf geen reet van elektrische schakelingen af, als het niet werkt durf ik niet zelf te gaan klooien maar laat ik iemand ernaar kijken die er wel verstand van heeft
De schema's logisch benaderen scheelt een hoop
En als je het niet snapt; gewoon hier vragen hoor
Allan24vrijdag 30 maart 2007 @ 16:07
Mijn kennis van elektra gaat niet veel verder als 'hier schakelaar omzetten betekent daar licht aan' en ik heb ook niet de durf om er actief mee aan de slag te gaan, maar bedankt voor het aanbod
NT-T.BartManzaterdag 2 juni 2007 @ 10:36
tvp. Moet schakeling 7 nog eens beter bestuderen.
NT-T.BartManzaterdag 2 juni 2007 @ 23:21
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 10:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
tvp. Moet schakeling 7 nog eens beter bestuderen.
Ok, die schakeling 7 dus...

Situatie: ik heb bij de voordeur een dubbele wisselschakelaar zitten waarmee ik de buitenlamp aan en uit zet (één kant van de dubbele wisselschakelaar is dus als serieschakelaar in gebruik) en een wisselschakelaar voor de lamp in de gang beneden.. (noem dit schakelaar A). De bedrading voor de buitenlamp loopt via een aparte buis vanaf de schakelaar en kan dus buiten beschouwing blijven.

Aan de andere kant van de gang zit een dubbele wisselschakelaar die de lamp in de gang schakelt en de lamp op de etage. Bij deze schakelaar zit ook een wcd. (noem dit schakelaar B)

Op de etage zit een enkele wisselschakelaar (noem dit schakelaar C) en een lamp die met een aparte buis vanaf deze schakelaar loopt en daarom buiten beschouwing kan blijven.

Op dit moment is dit zo druk bedraad dat er géén PE meeloopt en dat de nulleiding naar schakelaar B een 1,5 mm zwarte draad is.

Hoe ga ik dit op een zinnige manier herbedraden? Volgens mij ontkom ik bij schakelaar B niet aan het trekken van 6 draden? (4x zwart voor twee wisselschakelaars, blauw en bruin)?

Vanaf schakelaar A moet er dus één wisselschakeling via de centraaldoos naar schakelaar B, en vanaf schakelaar B moet er één wisselschakeling via de centraaldoos naar schakelaar C (er lopen dus twee wisselschakelingen van B naar de centraaldoos). De lamp in de gang is direct op de centraaldoos aangesloten.

Ik was aan het overwegen om de 'Franse' oplossing te gebruiken, maar hoe 'verboden' is deze?? Kan het op de 'Amerikaanse' manier zonder de 5/8" buizen te overbelasten?
Ou-Tannuzondag 3 juni 2007 @ 00:40
kan je het mischien ff logisch tekenen? want uit je verhaal kom ik er niet uit wat je exact bedoelt eigenlijks :$
Giantbiker_73zondag 3 juni 2007 @ 08:43
Ander probleem: een wisselschakeling in een gang, lichtpunt er midden tussenin. Nu moet elke wisselschakelaar ook van een wandcontactdoos voorzien worden. Volgens mij kan het niet (wcd's moeten altijd spanning voeren) omdat de P van de schakelaar altijd met en van de polen van de wcd verbonden is. Of er moet schakelmateriaal bestaan waar een wissel-wcd 5 aansluitingen heeft.
Vraag: kan het? Zo ja, Hoe?
NT-T.BartManzondag 3 juni 2007 @ 13:15
quote:
Op zondag 3 juni 2007 00:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
kan je het mischien ff logisch tekenen? want uit je verhaal kom ik er niet uit wat je exact bedoelt eigenlijks :$
Vanavond post ik een schema(tje)
Ou-Tannuzondag 3 juni 2007 @ 13:34
quote:
Op zondag 3 juni 2007 08:43 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Ander probleem: een wisselschakeling in een gang, lichtpunt er midden tussenin. Nu moet elke wisselschakelaar ook van een wandcontactdoos voorzien worden. Volgens mij kan het niet (wcd's moeten altijd spanning voeren) omdat de P van de schakelaar altijd met en van de polen van de wcd verbonden is. Of er moet schakelmateriaal bestaan waar een wissel-wcd 5 aansluitingen heeft.
Vraag: kan het? Zo ja, Hoe?
buistechnisch kan het volgens mij als je iig geen randaarde toepast
Vonkenboerzondag 3 juni 2007 @ 18:29
quote:
Op zondag 3 juni 2007 08:43 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Ander probleem: een wisselschakeling in een gang, lichtpunt er midden tussenin. Nu moet elke wisselschakelaar ook van een wandcontactdoos voorzien worden. Volgens mij kan het niet (wcd's moeten altijd spanning voeren) omdat de P van de schakelaar altijd met en van de polen van de wcd verbonden is. Of er moet schakelmateriaal bestaan waar een wissel-wcd 5 aansluitingen heeft.
Vraag: kan het? Zo ja, Hoe?
Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnen
Ou-Tannuzondag 3 juni 2007 @ 19:07
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnen
1 van de 2 kan je wel aarden volgens mij..

of je spanningsvoerende draad moet uit een andere buis komen
Ridocarzondag 3 juni 2007 @ 20:34
Spaarschakeling toepassen, Dan kun je gewoon de aarde meetrekken naar de wcd's. Je zult wel andere schakelaars moeten halen, De fase moet iig op een van de schakelcontacten van beide schakelaars, de overige twee aansluitingen moeten tussen de schakelaars onderling worden verbonden. Het andere schakelcontact (dus niet die met de fase of het p-contact) moet aan de lamp worden geknoopt.
NT-T.BartManzondag 3 juni 2007 @ 20:49
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:15 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Vanavond post ik een schema(tje)


De 'blauwe' wisselschakeling moet de lamp boven bedienen, de 'rode' wisselschakeling moet de lamp beneden bedienen. De aansluiting van de lamp boven zit vast aan de wisselschakelaar boven, de lamp beneden zit aan de centraaldoos vast en de buitenlamp zit vast aan de 'rechter' wisselschakelaar beneden (waarvan dus één schakelaar als serieschakelaar moet dienen).

Is dit duidelijk genoeg?

[edit]
De originele vraag was dus: hoe kan ik dit bedraden zonder de limieten voor een 5/8" buis te overschrijden?

[ Bericht 8% gewijzigd door NT-T.BartMan op 03-06-2007 23:02:40 ]
Giantbiker_73zondag 3 juni 2007 @ 22:12
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnen
Het huis is nog net van voor de bepaling dat alles geaard moest worden. De wcd's zijn dus niet geaard. Wat de buisvulling aangaat is het geen enkel probleem.
Wat wel een probleem is, is dat de P-contacten van de wisselschakelaars met 1 pool van het wcd zijn verbonden. Ik kan geen wisselschakeling bedenken waar op beide wisselschakelaars of de fase of de nul op het P-contact ligt. Het is al wat jaren geleden dat ik dit probleem had en ik heb het toen opgelost door 1 combinatie te verbouwen met een extra aansluiting voor het P contact. Hoobyist oplossing,maar het werkt wel. Een andere oplossing zou natuurlijk zijn om een extra inbouwdoos te boren.
NT-T.BartManmaandag 4 juni 2007 @ 22:20
Hoopvolle kick voor een schema van mijn bedrading (zie boven)
Ou-Tannumaandag 4 juni 2007 @ 22:26
Volgens mij kan het niet met die WCD dr bij? gezien je vanaf je centraaldoos naar de wisselschakelaar welke bijde lampen bedient al 1x fase en 5x schakel nodig hebt?
NT-T.BartManmaandag 4 juni 2007 @ 22:39
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
Volgens mij kan het niet met die WCD dr bij? gezien je vanaf je centraaldoos naar de wisselschakelaar welke bijde lampen bedient al 1x fase en 5x schakel nodig hebt?
Volgens mij kan ik het op de 'Amerikaanse' methode met 4x zwart, blauw en bruin af. Maar hier wil ik graag de mening van een meer electrisch onderlegd persoon hebben
Ou-Tannumaandag 4 juni 2007 @ 22:53
mag er 4x zwart en br / bl in 1 buis? maakt wel 6 draden..? en iets zegt me dat dat teveel is?
Marsepeinmaandag 4 juni 2007 @ 23:51
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnen
Kun je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. Zodat we weten welke kleur waar, en hoeveel en welke draden in welke buis gaan?
DivineJestervrijdag 12 oktober 2007 @ 12:11
In de hoop dat er nog mensen uit dit topic op Fok! aanwezig zijn:

Ik wil een groep halogeen spotjes met dimmer aansluiten op een wisselschakeling waardoor ik de lampen op de overloop en beneden aan de trap aan en uit kan schakelen. De klikdimmer (zo eentje die je aan en uit kunt zetten) zit op de overloop, de (wissel)schakelaar beneden. Nu heb ik de zaak aangesloten, maar ik kan nog steeds alleen met de dimmer de lampen aan en uit zetten. Als ik de schakelaar overhaal knippert het licht wel, en als ik hem tussen beide standen inzet is het licht uit. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik zowel beneden als boven de boel aan/uit kan zetten?
Marsepeinvrijdag 12 oktober 2007 @ 12:35
Ik denk dat je een P en een wisselcontact op dimmer hebt gewisseld, of helemaal geen 3 draden op de dimmer hebt aangesloten.
bbtb77vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:37
Is de dimmer wel geschikt voor een wisselschakeling?
DivineJestervrijdag 12 oktober 2007 @ 13:11
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 12:35 schreef Marsepein het volgende:
Ik denk dat je een P en een wisselcontact op dimmer hebt gewisseld, of helemaal geen 3 draden op de dimmer hebt aangesloten.
Dat zou het nog wel eens kunnen zijn (die 1e dan) ik zal vanavond thuis eens kijken.
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 12:37 schreef bbtb77 het volgende:
Is de dimmer wel geschikt voor een wisselschakeling?
Ja, daar heb ik hem specifiek voor gekocht, dus dat is het probleem niet.
ROGzaterdag 13 oktober 2007 @ 03:59
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?



Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
Marsepeinzaterdag 13 oktober 2007 @ 08:45
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 03:59 schreef ROG het volgende:
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?

[ afbeelding ]

Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
Het lijkt me juist beter om er wel een eigen topic voor te openen. Zo verzand je vraag niet tussen de vragen van anderen en krijgt jouw probleem de aandacht die het verdient.
gatewayzondag 14 oktober 2007 @ 00:23
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 03:59 schreef ROG het volgende:
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?

[ afbeelding ]

Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
ja je hebt een extra groep nodig, 2 zelfs. voor die combioven en 1 voor de vaatwasser (en ik zou de stoom oven ook een eigen groep geven)

De rest zou op de bestaande groepen 2 en 5 kunnen mits ze een beetje op de goede plaats zitten.

Mjah, kun je nu nog extra leidingen infrezen etc?
ROGzondag 14 oktober 2007 @ 01:55
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 00:23 schreef gateway het volgende:

[..]

ja je hebt een extra groep nodig, 2 zelfs. voor die combioven en 1 voor de vaatwasser (en ik zou de stoom oven ook een eigen groep geven)

De rest zou op de bestaande groepen 2 en 5 kunnen mits ze een beetje op de goede plaats zitten.
De ovens komen onder de kookplaat, de vaatwasser zit naast de koel- en vrieskasten.
quote:
Mjah, kun je nu nog extra leidingen infrezen etc?
Waarschijnlijk zelf aan de slag na oplevering..
Thanks voor je antwoord.
gatewayzondag 14 oktober 2007 @ 17:19
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 01:55 schreef ROG het volgende:

[..]

De ovens komen onder de kookplaat, de vaatwasser zit naast de koel- en vrieskasten.
[..]

Waarschijnlijk zelf aan de slag na oplevering..
Thanks voor je antwoord.
graag gedaan.

JE zou natuurlijk als je plek over hebt ook de rest van de apparaten een eigen groep kunnen geven met zijn allen, zodat groep 2 en 5 minder belast worden (mjah doe je daar niet al te veel op aan gebruikers dan is het zonde van het geld en de tijd)
Gurbmaandag 15 oktober 2007 @ 15:40
Even een vraag, hopelijk bevestigen jullie mijn gedachtes:

Ik ga van de week bij een kennis van mij de bediening van de zonwering aansluiten (vorig jaar het huis gekocht, en nu eindelijk eens alle dingen afmaken, waaronder het aansluiten van de zonwering, want nu hangt ie al een jaar ongebruikt aan de gevel)
Er komt uit de kast van de zonwering een 4-aderige "grondkabel"
Mijn idee is dat de 4 draden erin het volgende voorstellen:
1 x aarde
1 x min
1 x geschakeld voor omhoog
1 x geschakeld voor omlaag

Als dat klopt dan ga ik het volgende doen:
- 2 zonwerings-schakelaars aanschaffen (het zijn 2 schermen)
- elektra doorlussen vanuit dichtsbijzijnde wandcontactdoos (dat is gelukkig een diepe inbouwdoos van 50 mm)
- 2 nieuwe dozen boren en draden trekken
- schakelaars aansluiten

Nu nog even 3vragen:
- hoe zwaar is zo'n zonweringsmotor qua vermogen, want als dat erg veel is moet ik even kijken wat er allemaal aan vaste apparatuur op die groep staat
- kan ik de zonweringsschakelaars doorlussen of gaat er dan ergens iets fout?
- kun je gewoon de schakeldraden omdraaien om de schakelaar juist in te stellen (dat je dus wilt dat naar links draaien betekend dat de zonwering zakt, maar na het installeren blijkt dat je het precies andersom hebt aangesloten)
Vonkenboermaandag 15 oktober 2007 @ 17:53
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 15:40 schreef Gurb het volgende:

*knip*

Nu nog even 3vragen:
1. hoe zwaar is zo'n zonweringsmotor qua vermogen, want als dat erg veel is moet ik even kijken wat er allemaal aan vaste apparatuur op die groep staat
2. kan ik de zonweringsschakelaars doorlussen of gaat er dan ergens iets fout?
3. kun je gewoon de schakeldraden omdraaien om de schakelaar juist in te stellen (dat je dus wilt dat naar links draaien betekend dat de zonwering zakt, maar na het installeren blijkt dat je het precies andersom hebt aangesloten)
Een zonweringsmotor is te verwaarlozen qua vermogen; een gloeilamp verbruikt meer vermogen dan die hele motor doet

Als je het aansluit volgens dit schema; moet je een heel eind kunnen komen.
Zo'n schakelaar heet trouwens een jalouzieschakelaar Noemt men overigens een jalouzieschakelaar, verkrijgbaar van diverse merken, zowel inbouw als opbouw, met diverse manieren van bedienen

Vonkenboerdonderdag 18 oktober 2007 @ 10:41
Gurb heb je aan bovenstaand schema nog iets gehad ?
Gurbdonderdag 18 oktober 2007 @ 21:19
als het goed is ga ik me er morgenavond mee bezig houden, maar dat is nog niet volledig definitief
skampenwoensdag 24 oktober 2007 @ 19:34
Ik ga voor het eerst elektra zelf aanleggen, gaat dit werken:



(dat er geen aarde loopt weet ik)
tnimblewoensdag 24 oktober 2007 @ 19:51
Dat zou in principe moeten werken.

Zodra je een instalatie wijzigt is het verplicht om de volledige instalatie in de betreffende ruimte te laten voldoen aan de op dat moment geldende NEN1010.

Dit houdt in dat als je een kapotte en lijkeke wandcontactdoos of schakelaar vervangt je onderhoud pleegt. In dat geval mag je een oud contact of schakelaar los schroeven en een nieuw exemplaar terug plaatsen. Hierbij is als voetnoot dat de instalatie wel veilig moet zijn. Heb je b.v. papieren, katoenen of loden bedrading, oude en nieuwe kleuren door elkaar, doorgeknaagde bedrading enz het niet meer onder onderhoud valt.

Bij uitbreiden, of wijzigen van de werking en bij het vervangen in geval van een geaarlijke situatie moet alles in die ruimte voldoen aan de geldende NEN1010. Dus ook 1 extra aard draad van uit een naastgeleen kamer of meterkast bijtrekken.
ACT-Fwoensdag 31 oktober 2007 @ 02:53
quote:
Op zondag 11 maart 2007 00:19 schreef Ridocar het volgende:
5 draden van 2.5mm^2 in een 5/8 (16mm) buis. Het heeft te maken met het vullingspercentage (mag maximaal 30% bedragen).
Zijn de regels inmiddels veranderd of zo? Ik kan me herinneren dat er maximaal 4 * 2,5mm^2 + 1 * 1,5mm^2 in een buis van 16mm mocht. Dat verklaart ook waarom de loze buis van de meterkast naar de keuken 19mm is, want daar mogen wel 5 * 2,5mm^2 in.
tnimblewoensdag 31 oktober 2007 @ 09:34
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zijn de regels inmiddels veranderd of zo? Ik kan me herinneren dat er maximaal 4 * 2,5mm^2 + 1 * 1,5mm^2 in een buis van 16mm mocht. Dat verklaart ook waarom de loze buis van de meterkast naar de keuken 19mm is, want daar mogen wel 5 * 2,5mm^2 in.
De buis voor een 3 fase of 2x230V elektrischekookplaat / oven moet inderdaad 19mm zijn. Het aantal draden dat is een buis mag heeft ook weinig te maken van 30% vrije ruimte. Het aantal draden is afhakelijk van de afgezekerde stroom, omgevings temperatuur, montage wijze van de buis, toegepaste type bedrading (H07V-U, H07V-K, SIF).
T-tjewoensdag 31 oktober 2007 @ 23:52
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar ... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar

Bedankt!
Marsepeindonderdag 1 november 2007 @ 07:12
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:52 schreef T-tje het volgende:
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar ... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar

Bedankt!
Bedankt voor je tip, ik heb TS een PM gestuurd of hij mij de juiste tekst en plaatjes kan aanleveren, dan pas ik e.e.a. aan.
nukiedinsdag 18 maart 2008 @ 17:44
Perfect! in 1 keer werkend!

Dank je wel voor de duidelijke schema's. (Wisselschakeling)
Vonkenboerdinsdag 18 maart 2008 @ 18:33
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:52 schreef T-tje het volgende:
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar ... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar

Bedankt!
Idd. het viel mij net ook zelf op; terzijnertijd maak ik van de week of met pasen van het weekend even een nieuw topic aan waar de gegevens wel op de juiste plekken staan; om verwarring te voorkomen
Simbawoensdag 19 maart 2008 @ 01:26
quote:
Op zondag 11 maart 2007 01:05 schreef Duur het volgende:

[..]

Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.
De dikte van de buis maakt niet uit... 5/8 of 2 duims beide mogen maar op 1 groep zitten

Er is één uizondering, dat is de speciale dubbele kookgroep, waar 2 gekoppelde groepen in mogen zitten. (en die vanuit de meterkast alleen op zo´n rare 5-polige stekker aangesloten wordt voor het elektrische kookapparaat.)
Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
gatewaywoensdag 19 maart 2008 @ 19:27
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 01:26 schreef Simba het volgende:

[..]

Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
en die rare 5 polige stekker heet perilex - stekker
nogeenmaartendonderdag 20 maart 2008 @ 13:59
ik mis nog wat uitleg van de symbolen in de schema's, vooral de rechterzijde van de schematekeningen begrijp ik niet.
Duurdonderdag 20 maart 2008 @ 14:45
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 01:26 schreef Simba het volgende:

[..]

Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
Helemaal waar, maar hier zitten nog ouderwetse smeltveiligheden, en dan zijn het echt twee groepen
(wel klote als er eentje klapt... want dan werkt je kookplaat meestal maar half, hier dus de oven)
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 19:27 schreef gateway het volgende:

[..]

en die rare 5 polige stekker heet perilex - stekker
Voor leken is dat een rare stekker
(en als je helemaal pietluttig bent vertel je ook dat er geen elektirsche stekkers bestaan, maar dat die dingen stekers heten)
Vonkenboerdonderdag 20 maart 2008 @ 18:12
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 13:59 schreef nogeenmaarten het volgende:
ik mis nog wat uitleg van de symbolen in de schema's, vooral de rechterzijde van de schematekeningen begrijp ik niet.
Wordt aan gewerkt
Binnenkort mogen jullie een nieuw topic verwachten
nogeenmaartendonderdag 20 maart 2008 @ 21:08
dat zou mooi zijn!