Respect moet je verdienen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 11:47 schreef Knipoogje het volgende:
Normen en waarden zijn gewoon met mijn opvoeding meegegeven. Je leeft maar 1x dus moet je het beste er van maken, respect tonen naar andere mensen accepteren voor wat ze zijn en zorgzaam zijn voor je familie.
Ik toon respect tot de ander reden geeft om dit niet meer te doen. 'Respect moet je verdienen' is volgens mij een oorzaak waarom bepaalde groepen jongeren je in de binnenstad extreem vuil aankijken als je langsloopt of zelfs lastig vallen. Je hoort niet in hun groep, dus krijg je geen respect. Je moet het eerst 'verdienen' door in hun groep te gaan horen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 11:51 schreef SpecialK het volgende:
Respect moet je verdienen.
Dat is geen respect.quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:02 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik toon respect tot de ander reden geeft om dit niet meer te doen. 'Respect moet je verdienen' is volgens mij een oorzaak waarom bepaalde groepen jongeren je in de binnenstad extreem vuil aankijken als je langsloopt of zelfs lastig vallen. Je hoort niet in hun groep, dus krijg je geen respect. Je moet het eerst 'verdienen' door in hun groep te gaan horen.
Nee, ik toon liever direct respect door vriendelijk te kijken, te groeten enzo naar onbekenden
Voila,quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:09 schreef descendent1 het volgende:
Ik denk dat ik at 'geloof' betreft aardig op één lijn zit met TS; ik geloof niet in de waarheid van enig heilig boek; maar zie het wel weer als mogelijkheid dat er een soort van God-achtig iets zou kunnen bestaan.
(agnost ja.. )
De huidige stand van zaken binnen de georganiseerde religies lijkt mij dan ook niet zoals 'God' het ooit bedoeld zou kunnen hebben; dat er van bovenaf wordt bepaald wat je moet geloven en hoe je moet leven. Brrr. Dáár komt volgens mij ook een groot deel van dat polarierende 'wij-zij' denken vandaan..
Hou toch op met je respect moet je verdienen, als ik tegen jou praat (voor het eerst in mijn leven ) dan verwacht ik dat je mij ook respecteert, al heb je geen idee wat ik ben, brandweer, satanist, loverboy, agent, imam of seriemoordenaarquote:
Je verwacht respect? Haha heb je enig idee hoe arrogant zo'n opmerking wel niet klinkt?quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hou toch op met je respect moet je verdienen, als ik tegen jou praat (voor het eerst in mijn leven ) dan verwacht ik dat je mij ook respecteert, al heb je geen idee wat ik ben, brandweer, satanist, loverboy, agent, imam of seriemoordenaar![]()
Nee vriend, het verwachten van aanzien is arrogant, het verwachten en het daarop reagerend terug geven van respect is beschaafd.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je verwacht respect? Haha heb je enig idee hoe arrogant zo'n opmerking wel niet klinkt?
Verdien het maar eerst, dan praten we verder.
Je verwacht gewoon dat iemand je in je waarde laat en je accepteert. Dat's iets compleet anders dan respect.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee vriend, het verwachten van aanzien is arrogant, het verwachten en het daarop reagerend terug geven van respect is beschaafd.
Accepteren hoeft niet eens, ik heb het over in waarde laten/respecteren van iemand.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je verwacht gewoon dat iemand je in je waarde laat en je accepteert. Dat's iets compleet anders dan respect.
Nogmaals, respect moet je verdienen. Is niet voor niets een proverb.
Je weet blijkbaar niet wat respect betekent. Deze discussie is zinloos.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Accepteren hoeft niet eens, ik heb het over in waarde laten/respecteren van iemand.
Iemand eerst het een en ander laten bewijzen/uitvoeren voor iemand te respecteren, dat is pas arrogant
Als dat zou kunnen!quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Worden we allemaal een soort 'minigod' waarin wij allemaal zelf over anderen kunnen oordelen of ze ons respect al verdienen.
Jij bepaalt toch welke mensen je zelf hoog in schat? Dat zegt niets over dat je mensen die je niet kent als stront behandeld. Jij bent zeker zo'n arrogante kloothommel die een kamer binneloopt met vreemden en dan verwacht dat iedereen meteen voor je voeten valt en je aanbidt. Calimerocomplexje anyone?quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou een leuke wereld worden als iedereen bij iedereen respect moet gaan verdienen. Wie bepaalt dan de maatstaaf? Iedereen zelf. Worden we allemaal een soort 'minigod' waarin wij allemaal zelf over anderen kunnen oordelen of ze ons respect al verdienen. De ultieme egotrip. Dat schiet niet op.
Even speciaal voor jou Van dale er bij gepakt:quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je weet blijkbaar niet wat respect betekent. Deze discussie is zinloos.
Hey, wacht, ik wet wel wat het inhoudt om iemand te respecteren.quote:res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
sorryquote:Op donderdag 8 maart 2007 13:27 schreef MarMar het volgende:
ey, ga es in je eigen topic ruzie maken!
jammer dit
Ik denk ook dat mensen zelf wel kunnen bepalen wat goed en slecht is, of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou een leuke wereld worden als iedereen bij iedereen respect moet gaan verdienen. Wie bepaalt dan de maatstaaf? Iedereen zelf. Worden we allemaal een soort 'minigod' waarin wij allemaal zelf over anderen kunnen oordelen of ze ons respect al verdienen. De ultieme egotrip. Dat schiet niet op.
ontopic: wat de TS zegt herken ik wel, zo dacht ik vroeger ook. Maar nu geloof ik niet meer dat we zelf in staat zijn om over alles een goed/slecht oordeel te vellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Respectquote:Op donderdag 8 maart 2007 13:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Even speciaal voor jou Van dale er bij gepakt:
[..]
Hey, wacht, ik wet wel wat het inhoudt om iemand te respecteren.
Tuurlijk, vandale bashen, zo valt wiki ook wel te bashenquote:Op donderdag 8 maart 2007 13:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Respect
Gaat iets verder dan onze simplistische vandalewebsite.
Ik bash de vandale niet. De vandale is gewoon anders dan wiki. Het geeft een simpele uitleg over 1 woordje. Het liefst in 1 zinnetje. Nuance is echter belangrijk en daarom zijn bronnen die die nuance leveren meestal geschikter.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tuurlijk, vandale bashen, zo valt wiki ook wel te bashen
...
Dat is ook zo, dat bepaal je zelf. Of je nou claimt een god aan je zijde te hebben of niet.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou een leuke wereld worden als iedereen bij iedereen respect moet gaan verdienen. Wie bepaalt dan de maatstaaf? Iedereen zelf. Worden we allemaal een soort 'minigod' waarin wij allemaal zelf over anderen kunnen oordelen of ze ons respect al verdienen.
Zo zou je een religie ook kunnen noemen..quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:06 schreef Autodidact het volgende:
Ik zou dit geen geloof maar een levensbeschouwing noemen.
Ik heb het artikel gelezen en de strekking is hetzelfde als de vandale. Iemand in zijn waarde laten, nederigheid tonen, het is iets wat je uit jezelf naar anderen doet totdat de ander dat recht verspeelt.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:30 schreef SpecialK het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Respect
Gaat iets verder dan onze simplistische vandalewebsite.
Nee, dat is georganiseerd, dogma's, autoriteit en zo.quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:15 schreef MarMar het volgende:
[..]
Zo zou je een religie ook kunnen noemen..
Wat is er minder aan? Zie je dit gevoel als inherent aan het universum, als natuurwet, of als motivatie die zelf gekozen hebt?quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:15 schreef MarMar het volgende:
Waar het mij meer om gaat is dat het voor mij wel degelijk "geloof" in zit, een "gevoel".. het woord levensbeschouwing klinkt mij als veel minder vanuit je gevoel dan ik bedoel.
Daar ga je al. Nederigheid tonen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:28 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik heb het artikel gelezen en de strekking is hetzelfde als de vandale. Iemand in zijn waarde laten, nederigheid tonen, het is iets wat je uit jezelf naar anderen doet totdat de ander dat recht verspeelt.
Je gaf zelf al aan dat respect ook nederigheid inhoud. Nederigheid is voor slaven.quote:Het artikel maakt melding van verschillende niveau's van respect. Jij hebt het waarschijnlijk over het hoogste niveau. Wellicht dat je dat moet verdienen. In dit topic en zoals de meeste mensen het gebruiken gaat over het basisniveau.
Passief aggressieve houding neem je daar aan. Zou je je niet eventjes wat nederiger moeten opstellen? Je hebt toch by default respect voor mij? Dit is de eerste reactie van jou op enkele van mijn posts en het getuigt niet echt van een respectvolle houding.quote:En dat wist je dondersgoed.
Heeft niets met geloof te maken. Is gewoon een levenshouding.quote:Op donderdag 8 maart 2007 11:39 schreef MarMar het volgende:
De basis van het boeddhisme ligt misschien nog het dichtst bij mijn visie.. ontdek en overwin je slechte eigenschappen en ontwikkel je goede eigenschappen,
Doe dat maar niet. Een levenshouding heeft niets te maken met hoe of wat het universum heeft doen ontstaan..quote:Dat zou ik misschien god kunnen noemen...
De meeste mensen, ongeacht wat voor religie ze aanhangen of uit wat voor cultuur ze komen hanteren de 'gouden regel'. Dat we zo zijn (lief zijn voor elkaar) is eenvoudig verklaarbaar en zit niets mystieks achter. Kuddedieren (neem schapen) gaan lief om met andere leden van de kudde omdat daarmee de kudde langer zal leven en jij dus ook.quote:Ik wil wel eens weten watvoor principes/visie andere mensen hebben die zogenaamd niet gelovig zijn hier en hoe ze daaraan komen.
ik doe liever niet aan meer minder slechter beter enzo...quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee, dat is georganiseerd, dogma's, autoriteit en zo.
[..]
Wat is er minder aan? Zie je dit gevoel als inherent aan het universum, als natuurwet, of als motivatie die zelf gekozen hebt?
Dat jij bij God gelijk denkt aan een hogere macht die het universum heeft geschapen is een denkfout.quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:42 schreef onemangang het volgende:
[..]
Heeft niets met geloof te maken. Is gewoon een levenshouding.
[..]
Doe dat maar niet. Een levenshouding heeft niets te maken met hoe of wat het universum heeft doen ontstaan..
Maar soms doe je iets helemaal voor een ander.quote:De meeste mensen, ongeacht wat voor religie ze aanhangen of uit wat voor cultuur ze komen hanteren de 'gouden regel'. Dat we zo zijn (lief zijn voor elkaar) is eenvoudig verklaarbaar en zit niets mystieks achter. Kuddedieren (neem schapen) gaan lief om met andere leden van de kudde omdat daarmee de kudde langer zal leven en jij dus ook.
Ik zou god wel iets bovennatuurlijks noemen. Ik weet niet of TS de moraal die ze hier propageert uit een bovennatuurlijke bron claimt te halen. TS?quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:51 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dat jij bij God gelijk denkt aan een hogere macht die het universum heeft geschapen is een denkfout.
Nee, alles is twee.quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:50 schreef Forkbender het volgende:
Uiteindelijk is alles één.
Doe eens normaal man. Hoezo 'hoog'?quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bepaalt toch welke mensen je zelf hoog in schat? Dat zegt niets over dat je mensen die je niet kent als stront behandeld. Jij bent zeker zo'n arrogante kloothommel die een kamer binneloopt met vreemden en dan verwacht dat iedereen meteen voor je voeten valt en je aanbidt. Calimerocomplexje anyone?
Je begrijpt me verkeerd, ik dacht dat eerst ook, maar nu geloof ik niet meer dat mensen daar toe in staat zijn. Misschien tot op zekere beperkte hoogte maar zeker niet in zijn volledigheid. Daar heb je een goddelijke bron voor nodig.quote:Op donderdag 8 maart 2007 13:30 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik denk ook dat mensen zelf wel kunnen bepalen wat goed en slecht is, of begrijp ik je nu verkeerd?
Lekker ben jij. Wordt er een vraag gesteld. Geef ik antwoord. Ga je dat afkeuren terwijl het een persoonlijk iets is. Dat is hetzelfde als tegen een neger zeggen: "Nee, je bent wit." Wie is hier aan het zeveren?quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:01 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee, alles is twee.
Wat een hol gezever weer vorkbuiger.
Dat jij god bovennatuurlijk zou noemen betekent natuurlijk niet dat alle mensen die in god geloven dat ook doen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zou god wel iets bovennatuurlijks noemen. Ik weet niet of TS de moraal die ze hier propageert uit een bovennatuurlijke bron claimt te halen. TS?
Dat klopt, je hebt ook de Spinozagod: spiritualiteit zonder mysicisme. Maar meestal wordt dat er wel mysticisme mee bedoeld, vorkbuiger.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:31 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dat jij god bovennatuurlijk zou noemen betekent natuurlijk niet dat alle mensen die in god geloven dat ook doen.
Het is precies dat ongenuanceerd laten van zaken die genuanceerder liggen die een discussie vaak onmogelijk maakt.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:41 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat klopt, je hebt ook de Spinozagod: spiritualiteit zonder mysicisme. Maar meestal wordt dat er wel mysticisme mee bedoeld, vorkbuiger.
quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:40 schreef SpecialK het volgende:
Daar ga je al. Nederigheid tonen.
Ga jij je vooral nederig opstellen in het leven, slaaf.
ik denk dat we onze eigen god en onze eigen duivel zijn, om het dan maar even een naam te geven.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd, ik dacht dat eerst ook, maar nu geloof ik niet meer dat mensen daar toe in staat zijn. Misschien tot op zekere beperkte hoogte maar zeker niet in zijn volledigheid. Daar heb je een goddelijke bron voor nodig.
Helaas worden aan het woord "god" nogal eens verschillende betekenissen gehangen waardoor het moeilijk is om daarover te discussieren. God heeft zijn herkomst (athans, in onze taal) uit het Christendom. Heel basaal en minimaal kan je daar (zonder Jezus etc.) tenminste deze eigenschappen aan toekennen:quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:51 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dat jij bij God gelijk denkt aan een hogere macht die het universum heeft geschapen is een denkfout.
en de vertaling van god als Ik ben.. daar kan je niets mee?quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
Helaas worden aan het woord "god" nogal eens verschillende betekenissen gehangen waardoor het moeilijk is om daarover te discussieren. God heeft zijn herkomst (athans, in onze taal) uit het Christendom. Heel basaal en minimaal kan je daar (zonder Jezus etc.) tenminste deze eigenschappen aan toekennen:
- De schepper van het universum
- De veroorzaker van gebeurtenissen
- Het stemmetje in je hoofd dat je zegt bepaalde dingen wel of niet te doen.
Als je alleen over het eerste spreekt, noem het dan schepper, als je alleen het laatste bedoeld, noem het dan spiritualiteit of geweten. Ik vind dat je pas van 'godsgeloof' en dus 'God' mag spreken als je gelooft dat al de drie genoemde eigenschappen dezelfde bron hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |