quote:
ls PSV er tegen Arsenal in slaagt een tegendoelpunt te voorkomen, plaatst het zich voor de kwartfinale van de ...
... Champions League. Een groot deel van die verantwoordelijkheid is in handen van Heurelho Gomes. De Braziliaanse doelman is de beste keeper van de eredivisie en maakt ook in Europa steeds meer naam.
Vorig jaar zat de selectie van PSV ergens te eten, toen Heurelho Gomes per ongeluk een flesje frisdrank van tafel stootte. De doelman reageerde alsof hij in de finale van de Champions League een beslissende bal op zich kreeg afgevuurd. Nog voor het flesje contact met de grond kon maken, had Gomes het te pakken. Klemvast.
Die katachtige reflex vormde een bewijs voor het uitzonderlijke reactievermogen waarover de Braziliaan beschikt. Gomes koppelt die snelheid aan een indrukwekkende sprongkracht.
Gigantisch, oordeelt de oud-keeper Hans van Breukelen zelfs. ,,Als je hem voor de wedstrijd boven de lat ziet uitspringen, daar komt-ie bijna een meter bovenuit. Iemand als Edwin van der Sar heeft zo ongeveer dezelfde lengte, maar zo hoog als Gomes komt hij niet.’’
Keeperstrainer Joop Hiele voegt daar geamuseerd aan toe: ,,Laat ik het zo zeggen: Toen hij bij ons kwam, was het ontwikkelen van zijn sprongkracht niet prioriteit nummer één.’’
Bijna drie jaar is Heurelho Gomes nu in Nederland. Zijn kwaliteiten beginnen in Nederland mythische proporties aan te nemen. Tijdens Vitesse-PSV (0-1) keepte hij begin december zó goed, dat Aad de Mos al twintig minuten voor tijd moedeloos achterover ging zitten. PSV-trainer Ronald Koeman zei die avond: Bij deze keeper scoor je alleen als je de bal met 130 kilometer per uur in de kruising schiet.
In de zomer van 2004 wandelde hij binnen bij PSV. Een ruwe diamant, klaar om in Europa geslepen te worden. ,Hij kwam als een jongen met grote mogelijkheden, herinnert Hiele zich.
,,Omdat hij atletisch was en snel. Een goede coördinatie en een goede reflex had. Maar er moest nog wel wat verbeteren, dat wist hij zelf ook. Het aannemen en spelen van de bal kon beter. Dat gold ook voor het lezen van de wedstrijd, het herkennen van situaties. Daarin is hij duidelijk beter geworden.’’
In zijn beginperiode was niet iedereen overtuigd van zijn kunnen. ,,Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik behoorde tot het clubje mensen dat zich afvroeg wat PSV met een Braziliaanse keeper moest, zegt Van Breukelen. ,,Uit Brazilië haal je een spits, maar toch geen keeper?
Maar alle twijfel rond de Zuid-Amerikaan is verdampt, als een laagje dauw op een kokend hete dag. Neem nou die thuiswedstrijd tegen Arsenal,’’ zegt Van Breukelen. Toen hield hij een paar prachtige ballen tegen. Maar het is niet alleen die fantastische reflex.
Ik was vooral onder de indruk van de macht en uitstraling op tien, elf meter van zijn doel. Dat hij de bal daar zo makkelijk plukt, geeft een elftal zó’n goed gevoel. En eigenlijk is het vreemd. Gomes heeft een heel rare motoriek, zijn armen zijn heel lang in relatie tot zijn lijf. Dat hij zo lenig is, is een klein wonder.
Wie Gomes na een training naar zijn auto ziet lopen, kan zich inderdaad niet voorstellen dat daar een van de beste keepers ter wereld loopt. ,,Maar ín het veld is zijn motoriek wel heel goed,’’ weet Hiele.
Zijn bewegingsritme, de oog-arm-been-coördinatie. In de goal is het prima verzorgd. Gomes is de bescheidenheid zelve. De Braziliaan zal zich nooit op de borst slaan om een knappe redding of een briljante ingreep.
In het openbaar lijkt hij altijd vrolijk en ook steeds bereid tijd vrij te maken voor supporters van PSV. Ooit moest Guus Hiddink hem zelfs eens naar binnen roepen, omdat de doelman nog altijd bezig was handtekeningen uit te delen terwijl de groep al bijna aan tafel zat.
Voor de thuiswedstrijd tegen Heerenveen betaalde het PSV-publiek hem terug door een levensgroot spandoek uit te rollen met de tekst: Gomes, O Goleiro Grande (Gomes, de grote doelman). De Braziliaan was zichtbaar geroerd. Hij heeft een geweldige uitstraling naar de supporters, vindt Van Breukelen.
PSV kent een lange traditie van uitstekende keepers.Tot de entree van Gomes stonden Jan van Beveren en Hans van Breukelen bovenaan in de Eindhovense hiërarchie, maar steeds vaker wordt beweerd dat Gomes de grootste doelman uit de geschiedenis van PSV is.
Als ze mij met Gomes vergelijken dan vind ik dat alleen maar een heel grote eer, zegt Van Breukelen. Willy van der Kuylen, generatiegenoot van Van Beveren, vindt Gomes zelfs completer.
Van Beveren was op de lijn een fantastische, atletische keeper. Uit zijn doel was hij misschien wat minder. Gomes heeft het allebei. Toen hij net bij PSV was, schrokken we daar wel eens van. Hadden we opeens een keeper die op de penaltystip ballen uit de lucht plukte.
Hiele begrijpt de euforie, maar het behoort tot zijn taak om af en toe met de voet op het rempedaal te gaan staan. Gomes is topkeeper in wording, vindt hij. Dan praat je over Dida, Preud homme en Kahn in hun beste tijd. Bij dat niveau begint hij een beetje aan de bel te trekken. Niet qua stijl, wél qua niveau.
Tegelijkertijd moeten we het ook niet overdrijven, vindt de man die dagelijks met Gomes op het veld staat. Hij heeft ook heus zijn mindere wedstrijden, hij kan nog completer worden. Daar heeft hij wedstrijden op topniveau voor nodig. Zoals twee weken geleden tegen Arsenal. De Engelse kranten waren lyrisch over hem. Hopelijk doet hij daar nu een schepje bovenop.