quote:
Op woensdag 7 maart 2007 23:20 schreef SpecialK het volgende:[..]
Dit is nieuwe informatie voor mij. Blijkbaar betekenen landen, supernationale organisaties als de EU en de VN niet zo veel en is het allemaal eigenlijk anarchie?
Zodra er geen wetten en regels meer zijn vervalt een maatschappij tot chaos. Regels zijn jusit bedoeld om de interactie tussen mensen te versoepelen en in banen te lijden. Zodra dat weg valt worden problemen met de harde hand opgelost. Van kwaad tot erger. Er is toch geen georganiseerde macht die je tegenhoud.
Wraak, moord, geweld en verkrachting worden de leidende principes voor de samenleving waarna er een chaos onstaat die niet meer te overzien is. Vanuit die chaos onstaat uiteraard uiteindelijk weer groepsvorming simpelweg omdat samenwerking veel efficienter is en omdat mensen "geprogrammeerd zijn" om in groepen te willen werken.
Binnen die groepen onstaan vanzelf weer regeltjes, wetten en etiquettes waar je je aan moet houden... groepen/stammen gaan weer met elkaar op de vuist voor triviale zaken als wraak en landrechten.
etc.. etc...
Ja ik geloof je theorie heus wel, maar ik geloof niet dat je me begrijpt. Ik heb het niet over allemaal rampspoed zoals mensen die als gekken over straat rennen en elkaar verkrachten en vermoorden omdat er niemand is die ze tegen kan houden
![]()
Het is een algemene opvatting van anarchie, maar hij klopt niet helemaal als je het gewoon binnen de politiek bekijkt.
Kijk, binnen een staat, democratisch of dictatoriaal maakt niet uit, is een bepaald systeem van regels en wetten, geleid door een overheid die sancties op kan leggen als die wetten gebroken worden. Een duidelijke hiërarchie.
Als je kijkt naar het internationale systeem, dan heb je te maken met allemaal souvereine staten die in feite als enige onderscheid hebben dat ze verschillen in macht. Afgezien van macht zijn ze elkaars gelijken. En gelijken kunnen elkaar geen regels opleggen of bestraffen, omdat er geen hogere macht is dan de staat zelf. Je noemt supranationale organistaties als EU en VN als zijnde een soort superoverheden. Dat zijn het niet. Het zijn, het woord zegt het al, organistaties van staten die met elkaar afspraken maken en besloten hebben om (verregaand) samen te werken. Het is waar als je zegt dat er langzaamaan meer autoriteit over wordt gedragen aan de EU, maar dit neemt niet weg dat het een samenwerkingsverband is. Zelfde geldt voor de VN; een staat kan niet gedwongen worden om deel te nemen aan de VN. Of het verstandig is om niet te doen is een tweede, maar omdat een staat souverein is, en dus geen macht boven zich heeft, zijn er geen autoriteiten die een staat zomaar tot iets kan dwingen. Daarom is het internationale systeem anarchistisch.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2007 23:45:25 ]