abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 20:29:17 #1
9859 crew  Karina
Woman
pi_47028916
Tijdens mijn review kwam mijn manager met het briljante idee dat ik maar eens een ITIL training moest gaan volgen (om te beginnen Foundation).

Nu weet ik ongeveer wat ITIL in theorie inhoudt, maar wat je er mee kunt in de praktijk? Geen idee eigenlijk. Ik vind het allemaal nogal vaag (beetje zoals Prince II, naar mijn idee). Mijn manager wist er ook niet zoveel over te vertellen, alleen dat het handvaten gaf voor het werken in een ICT organisatie (of zoiets, mijn gedachten waren al weggedwaald).

Wie heeft de ITIL training gedaan en gebruikt het nu ook daadwerkelijk in de praktijk? En wat doe je er dan precies mee? En heb je er wat aan?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 7 maart 2007 @ 20:34:11 #2
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_47029135
Prince 2 is een projectmanagement methode. ITIL is de indeling van je ICT Servicedesk. Heel wat anders dus.

Dus de weg die een Call(foutmelding) neemt alvorens het probleem opgelost is. Daarbinnen valt ook verwerkt/getest en gearchiveert Maar als je dat niet weet, vraag ik me af hoe goed je met de theorie bekend bent.

linkje: http://en.wikipedia.org/wiki/ITIL
  Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 20:37:10 #3
9859 crew  Karina
Woman
pi_47029253
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:34 schreef G.Fawkes het volgende:
Prince 2 is een projectmanagement methode. ITIL is de indeling van je ICT Servicedesk.
Ik weet dat het 2 heel verschillende dingen zijn, maar ik vind het allebei even vaag, dat is wat ik ermee wilde zeggen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_47029486
ITIL is zeker meer dan wat G. Fawkes hierboven schrijft. Het is niet alleen de inrichting van je Servicedesk, maar eigenlijk een manier hoe je je hele IT bedrijf zou kunnen inrichten.

ITIL beschrijft best practices om je IT organisatie mee in te richten. Dit doen ze aan de hand van een aantal processen. Denk inderdaad aan incidentmanagement, changemanagement, configurationmanagement enz enz enz. ITIL is een leidraad en geen wet van meden en perzen om je organisatie in te richten (vandaar ook best practices).

Ik heb naast de ITIL foundation (die inderdaad erg basis is) ook de ITIL Practitioner Changemanagement gedaan. In mijn dagelijkse werk ben ik verantwoordelijk voor een IT product, wat door een groep beheerders in de lucht wordt gehouden. Om niet voor alles het wiel opnieuw uit te vinden is ITIL echt geweldig. Je krijgt voldoende handvatten om processen goed in te regelen en te sturen op je IT output. Ik kan het dan ook iedereen van harte aanbevelen.

Het examen van foundation is erg goed te doen. Door de cursus foundation te doen krijg je een goed inzicht in alle processen (ik meen dat het er een stuk of 15 zijn) en bereidt het je voor op eventuele verdiepingsslagen in specifieke processen die je in je dagelijks werk tegenkomt. ITIL is zeker niet alleen voor managers/leidinggevenden. Ik adviseer al mijn beheerders om ook de cursus te doen. Het helpt hun ook bij het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')