Stats:Geboren: 28 januari 1977
Geboorteplaats: Tokio
Nationaliteit: Japanse
Debuut in F1: 3 maart 2002 (Jordan-Honda)
Teams: Jordan (2002), British American Racing (2003-2005), Super Aguri (2006-2007)
Aantal GP's gereden: 71
Takuma Sato is pas op late leeftijd begonnen aan zijn autosport carriere. In eerste instantie droomde hij van een carriere als professioneel wielrenner, totdat hij met karten in aanraking kwam. Hij boekte al vrij snel resultaten en werd in zijn tweede jaar reeds Japans kartkampioen. Tevens nam hij deel aan de Honda Racing School. In 1998 verhuisd de Japanner naar Europa, om daar zijn carriere voort te zetten. Vooral in de beginfase ging dat niet van een leien dakje. Hij reedt onder andere in de Engels Formule Opel Winter Series, het Engels Formule Vauxhall Junior-kampioenschap en de EFDA Euroseries, maar spraakmakende prestaties boekte hij niet. In 2000 werd hij derde in het Engelse Formule 3-kampioenschap en won hij de Korean Formula 3 Grand Prix. In 2001 beleefde de Japanner zijn beste jaar tot nog toe. Maar liefst vier kampioenschappen wist Takuma Sato op zijn naam te schrijven. Hij wist het Engels F3 kampioenschap, de F3 International Invitation Challange, de Marlboro Masters of F3 en de Macau F3 Grand Prix te winnen. Genoeg om Eddie Jordan te overtuigen. Sato kreeg een F1 test, mede dankzij motorenpartner Honda.
Takuma Sato in de F3![]()
Deels omdat Honda een Japanner in de Formule 1 wilde stond vond Sato voor 2002 een stoeltje bij Jordan. Het zou echter geen gelukkig seizoen worden. Sato had de naam onbesuisd te zijn, en dat bleek vooral in het begin van het seizoen. De Japanner wist alleen de laatste race in de punten te finishen, hij werd knap vijfde na een goede zevende kwalificatietijd. Dieptepunt van het seizoen is het ongeluk met Nick Heidfeld, die hem op volle snelheid raakt waarna de Japanner even buiten bewustzijn raakt. Sato wordt naar het ziekenhuis vervoert waar hij de na een dag ontslagen wordt. Hij wordt uiteindelijk vijftiende in het kampioenschap.
Sato in de Jordan tijdens een test in Barcelona![]()
In 2003 mag de Japanner plaats nemen als testcoureur bij British American Racing, waar Honda de motorenleverancier wordt. Omdat Jacques Villeneuve het na de race in de Verenigde Staten voor gezien houdt mag Sato de laatste race rijden. Hij weet de race, voor eigen publiek, op een zesde plaats te finishen. Hij wordt hierdoor achttiende in het kampioenschap.
Sato tijdens zijn invalbeurt in Japan voor het BAR-Honda team
In 2004 mag Sato bij B.A.R.-Honda plaatsnemen als racecoureur. Het zou een goed jaar worden voor het team en Sato wist daarvan uitstekend te profiteren. In de eerste drie races rijdt de Japanner vooraan mee. De daaropvolgende drie races valt Sato uit met een opgeblazen motor, maar de rest van het seizoen presteert de Japanner uitstekend. Tijdens de GP van Indianapolis weet de Japanner zijn eerste podium te scoren. Hij wordt achtste in het kampioenschap met 34 punten.
Sato viert zijn eerste podiumplek uitbundig![]()
Ook in 2005 is Sato racecoureur bij het B.A.R.-Honda-team. Het zal echter geen gelukkig jaar worden voor Sato. Al tijdens de eerste race wordt hij getroffen door pech als hij door de verregende kwalificatie achteraan moet beginnen. De daaropvolgende race is de Japanner ziek en wordt hij vervangen door Anthony Davidson. Hij kampt diverse malen met onwillige remmen en valt daardoor uit. Ook wordt het B.A.R.-Honda-team voor twee wedstrijden gediskwalificeerd nadat is gebleken dat ze een illegale tankinstallatie gebruikten. Ook is hij twee keer betrokken bij ongevallen met andere coureurs, waarvan één hem een diskalificatie oplevert. Hij weet slechts één punt te scoren en wordt hiermee drieëntwintigste in het kampioenschap. Nog achter beide Minardi-coureurs.
Sato rijdt ook in 2005 bij Honda![]()
In 2006 was er voor Sato geen plek meer bij het fabrieksteam van Honda, zoals het voormalige B.A.R. inmiddels is gedoopt. Hij vind zijn heil bij het nieuwe Super Aguri-team. Het Japanse team, aangedreven door Honda-motoren, begint het seizoen met een paar jaar oud Arrows-chassis. Het team moest helemaal vanaf nul opgebouwd worden. Sato was hierin de ervaren rot, maar kon met de oude bolide geen potten breken. Na het inzetten van de nieuwe Super Aguri gaat het beter. De bolide is gedurende het seizoen ontworpen en wordt ingezet als wapenfeit voor 2006. Het blijkt een grote verbetering en Sato weet een tiende plaats te scoren in Brazilië, het beste resultaat voor het team tot dusver.
Sato tijdens tests voor het Super Aguri-team![]()
Ook in 2007 zal de Japanner rijden voor Super Aguri. Het is nog maar de vraag of het team kan starten met een nieuwe bolide, maar de verwachting is dat het team een flinke stap kan maken in de rangorde.
Sato en Super Aguri waren ook aanwezig bij de testsessie in Bahrein
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.