Maar nou zie ik het misschien verkeerd, maar als 2 mensen van elkaar houden van het zelfde geslacht, dan heeft dat imo weinig te maken met agressiviteit/kwade bedoelingen ed. Zoiets hoef je toch niet te onderdrukken? Om dat nou te vergelijken met moordneigingen.....Dus jij zegt dat homosexuelen hun gevoelens moeten onderdrukken?quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:13 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat hoeft helemaal .....
Volgens mij zegt STORMSEEKER dat je wel een relatie mag hebben, zolang je maar geen sex hebt. Een wat preciezere uitleg is misschien echter wel interessant.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar nou zie ik het misschien verkeerd, maar als 2 mensen van elkaar houden van het zelfde geslacht, dan heeft dat imo weinig te maken met agressiviteit/kwade bedoelingen ed. Zoiets hoef je toch niet te onderdrukken? Om dat nou te vergelijken met moordneigingen.....Dus jij zegt dat homosexuelen hun gevoelens moeten onderdrukken?
Wetenschappers nemen aan dat een theorie waar is tot het tegendeel bewezen is. Als na jaren experimenteren nog steeds geen enkel resultaat de theorie tegenspreekt, is die blijkbaar niet zo maar uit de lucht gegrepen. Ik geef toe dat er echter wel genoeg wetenschappers zijn die in een theorie blijven geloven, ook al spreken experimenten het tegen. Dat is niet goed.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:54 schreef DeltaSoF het volgende:
Trouwens
Nee, de wetenschap beschrijft alleen wat we zien, en is onderhevig aan verandering.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:54 schreef DeltaSoF het volgende:
Trouwens, JG, en meeste andere geloven claimen inderdaad "de waarheid", waarbij de waarheid een religieuze waarheid is die belangrijk is voor dat leven en het volgende. Maar de wetenschap claimt OOK de waarheid.
Dat zijn dan ook geen wetenschappers. Het is bijzonder onwetenschappelijk om harde claims te maken zonder dat je weet waar je het over hebt.quote:wetenschappers, als ze zeggen 'evolutie is waar' of 'zwaartekracht bestaat' dan zeggen ze iets waarin ze geloven, want als je vraagt hoe (macro)evolutie precies werkt dan staan ze met de mond vol tanden, en als je vraagt wat precies de zwaartekracht is dan weet een natuurkunde dat niet.
Het grootste probleem is dat iedereen een ander beeld heeft bij een schepper of God, en er geen definitie is die te bewijzen of te ontkrachten is.. Maar waarom zou een schepper wetenschappelijk bewezen moeten worden? Daar gaat het toch helemaal niet om?quote:Maar we kunnen wel de verschijnselen zien die door de zwaartekracht ontstaat, en daarmee rekenen. Zo kunnen religies de acties van de Schepper zien in de natuur om hun heen, en daarmee geloven en een goed leven leiden =)
Ik heb ze geloof ik in het telefoonboek al gevonden.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:45 schreef DeltaSoF het volgende:
Alicey, vergaderingen zijn meestal per gemeente anders, het is het makkelijkst om even te bellen. Je kunt op www.detelefoongids.nl zoeken naar jehovah getuigen en je kunt ook het bijkantoor in emmen bellen om te vragen wat het dichtsbijzindste kantoor is en wat de tijden zijn.
Ik denk dat de enige vorm die met kwaadwillendheid te maken heeft, een vorm is die niet direct met homoseksualiteit te maken heeft maar eerder met dominantie. Eenzelfde vorm die overigens ook bij sommige heteroseksuelen voorkomt.quote:Haushofer, Naar mijn mening hebben sommige vormen van homosexualiteit inderdaad nix met kwaadwillendheid te maken.
Dat is niet helemaal waar. Het ligt op onze weg om ons voort te planten, en in de natuur staat ook alles in het teken van voortplanting. Toch komt homoseksualiteit ook bij dieren voor op een vergelijkbare manier als het bij mensen voorkomt. Onnatuurlijk zou ik het dus niet noemen.quote:Als je kijkt hoe de natuur werkt dan kun je wel stellen dat homosexualiteit iets vreemds en onnatuurlijks is.
Zo duidelijk staat het er niet. Als je het in de bijbel wilt vinden, dan zul je het er vinden. Zoals meerdere dingen hangt het echter af van interpretatie, en of je het gegeven in historische context wilt bekijken.quote:bijbel staat duidelijk dat het onnatuurlijk en verkeerd is.
Geldt dit trouwens ook voor asexuele neigingen?quote:Als je homosexualele neigingen hebt dan moet je proberen de strijd met ze aan te gaan.
Het ligt er aan hoe je een bijbel leest. Qua evolutie denk ik dat het niet meer zo op mensen van toepassing is. We doen aan geboortebeperking en -planning, sommige mensen planten zich bewust niet voor.. De mens hoeft zich niet meer voort te planten om te overleven, er zijn er al veel te veel...quote:Maar nogmaals, om dit goed te begrijpen moet je natuurlijk oftewel al in de bijbel geloven, oftewel een darwinist zijn. Wie zei dat evolutie en geloof niet te combineren zijn? [/sarcasme]
Ons leven is gebasseerd op de bijbel. Als daarin staat dat Jehovah homoseksualiteit afkeurt in de oude tijd, zal hij dat nu ook nog doen.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:55 schreef Maethor het volgende:
Je kunt je als gelovige homoseksueel ook afvragen of de opvattingen in de laatste tweeduizend jaar niet veranderd zijn, en of het dus zin heeft om je gevoelens te onderdrukken omdat dat in een oud boek staat. Geloven is één ding, dingen in perspectief zien een tweede.
Er staat duidelijk in de bijbel dat noch mannen die bij mannen liggen gods koninkrijk zullen beërfen (waar weet ik zo even niet)quote:Op dinsdag 8 februari 2005 11:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo duidelijk staat het er niet. Als je het in de bijbel wilt vinden, dan zul je het er vinden. Zoals meerdere dingen hangt het echter af van interpretatie, en of je het gegeven in historische context wilt bekijken.
Als je daaronder verstaat dat je geen seksuele neigingen hebt, dan is dat niet erg. Je bent niet verplicht om je voort te planten.quote:[..]
Geldt dit trouwens ook voor asexuele neigingen?
Klopt. De aarde raakt aardig overbevolkt. De aarde zou wel meer mensen aan kunnen, maar het is gewoon heel oneerlijk verdeelt.quote:Het ligt er aan hoe je een bijbel leest. Qua evolutie denk ik dat het niet meer zo op mensen van toepassing is. We doen aan geboortebeperking en -planning, sommige mensen planten zich bewust niet voor.. De mens hoeft zich niet meer voort te planten om te overleven, er zijn er al veel te veel...
Mijns inziens is het niet zozeer de mening van God, alswel de heersende opvatting. Toen keurde men homoseksualiteit af, nu (minder verlichte mensen daargelaten) is dat minder. Bovendien zou het me tegenvallen als God de verdraagzaamheid tegen homoseksuelen afkeurde. Dat is toch maar een goed voorbeeld van "hebt uw naaste lief als uzelf".quote:Op dinsdag 8 februari 2005 11:17 schreef compufreak88 het volgende:
Ons leven is gebasseerd op de bijbel. Als daarin staat dat Jehovah homoseksualiteit afkeurt in de oude tijd, zal hij dat nu ook nog doen.
De wetenschap doet veel, maar geen waarheden claimen. Ze maakt modellen. En daarom zal ze altijd openstaan voor veranderingen, verkregen via waarnemingen. Als je een natuurkundige vraagt wat zwaartekracht is, dan kan hij daar net zo goed op antwoorden als dat ik jou vraag wat God is. Daar zit geen verschil in; beide worden vanuit een menselijk kader bekeken.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 10:54 schreef DeltaSoF het volgende:
Trouwens, JG, en meeste andere geloven claimen inderdaad "de waarheid", waarbij de waarheid een religieuze waarheid is die belangrijk is voor dat leven en het volgende. Maar de wetenschap claimt OOK de waarheid. Nu is het natuurlijk zo dat filosofen zoals Karl Popper zeggen dat de wetenschap waarheid nooit zal bereiken maar alleen steeds dichter kan naderen, maar dit neemt niet weg dat de meeste wetenschappers, als ze zeggen 'evolutie is waar' of 'zwaartekracht bestaat' dan zeggen ze iets waarin ze geloven, want als je vraagt hoe (macro)evolutie precies werkt dan staan ze met de mond vol tanden, en als je vraagt wat precies de zwaartekracht is dan weet een natuurkunde dat niet. Maar we kunnen wel de verschijnselen zien die door de zwaartekracht ontstaat, en daarmee rekenen. Zo kunnen religies de acties van de Schepper zien in de natuur om hun heen, en daarmee geloven en een goed leven leiden =)
Bovendien, de Westerse maatschappij ontleent zijn normen en waarden aan het Christelijk geloof, maar dat betekent niet je alles letterlijk moet nemen wat er in de Bijbel staat. Kijk naar sommige moslims en je ziet wat er van komt. Zoals ik al zei, dingen in perspectief zien is hier heel belangrijk.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 11:17 schreef compufreak88 het volgende:
Ons leven is gebasseerd op de bijbel. Als daarin staat dat Jehovah homoseksualiteit afkeurt in de oude tijd, zal hij dat nu ook nog doen.
Dus God mist de vrijheid om op zijn eigen regels terug te komen ? Dus jullie geloof staat volkomen stil....quote:Op dinsdag 8 februari 2005 11:17 schreef compufreak88 het volgende:
[..]
Er staan wel meer zaken in de bijbel, die echt niet meer modern te noemen zijn. Maar als jij zegt dat dat nu nog moet gelden, worden we wel erg inhumaan. Een paar voorbeelden gejat van een engelstalige site:quote:Op dinsdag 8 februari 2005 13:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hij mist die vrijheid niet, maar is er is geen noodzaak. God heeft de bijbel laten schrijven met regels en voorbeelden die tijdloos zijn en nu zelfs nog na duizenden jaren actueel zijn.
Het scheelt een hoop gelazer natuurlijk. Het is eigenlijk ook best redelijk. Immers, normaal wordt je gestraft omdat je iemand vermoord. En vervolgens moet je tegen je geweten in verplicht mensen vermoorden omdat 1 of andere gek zijn zin niet krijgt. Daarbij is het zo dat in het verdedigende land Getuigen niet meehelpen verdedigen, maar aan de andere kant scheelt het ook tegenstanders, want Getuigen uit het aanvallende land vechten ook niet mee. Wij houden ons er compleet buiten.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 13:57 schreef rekenwonder het volgende:
@Mix en anderen: wat vind je er van dat getuigen van Jehova automatisch vrijstelling van dienstplicht kregen/krijgen?
Maar dat druist ook tegen mijn geweten in, zelfs als agnost. Waarom werd ik dan niet automatisch vrijgesteld van dienstplichtigheid?quote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
En vervolgens moet je tegen je geweten in verplicht mensen vermoorden omdat 1 of andere gek zijn zin niet krijgt.
Zoals gezegd, zijn die regels nergens door jezus neergezet. Heeft hij zelfs niet die vrouw verdedigd die aan hoererij deed, met gij die zonder zonde is, werpe de eerste steen? Over homofielie hoor je hem al helemaal niet. Wel over overspel. Maar daar valt homoseksualiteit helemaal niet onder....quote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:29 schreef STORMSEEKER het volgende:
Toch worden er meer regels gegeven dan ''heb uw naaste lief' en ''God boven alles'' hoewel dat wel de allerbelangrijkste zijn natuurlijk. Ik noemde al de regels over bloed en ook over hoererij, overspel en homoseksuele praktijken worden verboden vermeld. Daarbij zijn de regels voor verschillende groepen mensen wel aangepast (eerst alleen Israelieten, nu alle mensen), maar Gods denkwijze omtrent basisbeginselen is nog steeds gelijk.
hmmm. Gij zult niet doden in de tien geboden en de strijd om het beloofde landquote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
Immers, normaal wordt je gestraft omdat je iemand vermoord. En vervolgens moet je tegen je geweten in verplicht mensen vermoorden omdat 1 of andere gek zijn zin niet krijgt.
De Tien Geboden zijn altijd nog geldigquote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:29 schreef STORMSEEKER het volgende:
Toch worden er meer regels gegeven dan ''heb uw naaste lief' en ''God boven alles'' hoewel dat wel de allerbelangrijkste zijn natuurlijk. Ik noemde al de regels over bloed en ook over hoererij, overspel en homoseksuele praktijken worden verboden vermeld. Daarbij zijn de regels voor verschillende groepen mensen wel aangepast (eerst alleen Israelieten, nu alle mensen), maar Gods denkwijze omtrent basisbeginselen is nog steeds gelijk.
quote:Op dinsdag 8 februari 2005 18:44 schreef Haushofer het volgende:
Jezus zei toch ook dat hij zeker niet kwam om de wetten te veranderen? Ben zo gauw het stukje kwijt
quote:In ongeveer 30 A.D. zei Jezus het volgende:
Meent niet dat ik gekomen ben om de wet te ontbinden, ik ben gekomen om te wet te vervullen.
Ik ben het niet met je eens, zeker in het kader van vredesmissies doen militairen ook goede zaken. En daarbij zijn ze gewoon nodig om ons te beschermen. Maar die discussie is misschien meer voor een ander topic.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het scheelt een hoop gelazer natuurlijk. Het is eigenlijk ook best redelijk. Immers, normaal wordt je gestraft omdat je iemand vermoord. En vervolgens moet je tegen je geweten in verplicht mensen vermoorden omdat 1 of andere gek zijn zin niet krijgt. Daarbij is het zo dat in het verdedigende land Getuigen niet meehelpen verdedigen, maar aan de andere kant scheelt het ook tegenstanders, want Getuigen uit het aanvallende land vechten ook niet mee. Wij houden ons er compleet buiten.
Natuurlijk treffen wij het in Nederland wat dat betreft (hoewel er vroeger zat lui voor in de bak hebben gezeten). Maar In Griekenland (en nogal wat andere landen) bv. zitten er nog steeds getuigen in de gevangenis omdat ze weigeren wapens op te nemen tegen hun medemens.
Ook in de 2e wereldoorlog hebben Getuigen altijd geweigerd te vechten, al kostte dat hun leven.
Dit, terwijl bv. de RK fijn wapens stond te zegenen aan beide kanten. Christenen mogen niet in oorlog gaan, simpel zat.
Nou, ik wil niet vervelend doen ofzo, maar zo zeker ben ik daar toch echt niet van. Gewoon 1 tekst:quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:00 schreef Frezer het volgende:
Nu zal een beetje actieve Katholiek/Protestant/enz. jou op precies de zelfde manier weerwoord kunnen geven, waardoor hij wel in het leger mag dienen, bloed transfusie mag krijgen, moorden in naam van God mag plegen, enz.
Die uitdrukking komt vrij hard over vind ik.quote:Ik snap er als niet-gelovige geen barst van dat je (dat geld oo voor die andere groepen Christelijken) zo zeker bent van jou uitleg van de bijbel.
Dat wil ik ook niet doen, aangezien ik de keniis er niet voor heb, en bovendien niet tot een Christelijke groepering behoor.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hoeveel verschillende ''weerwoorden'' wil je hieruit formuleren?
Echt hoor, ik snap sommige ''christenen'' niet.
In mijn ogen roep je dat eigenlijk wel, aangezien je het gelooft als de waarheid. Ik zeg al ik ben niet de juiste persoon voor een weerwoord in de vorm van bijbelquotes, maar in discussies tussen de verschillende groepen Christenen gebruiken ze ze allemaal voor hun eigen gelijk. Ik als buitenstaander krijg absoluut niet het idee dat één van die partijen de bijbel meer of minder letterlijk interpeteerd als de andere. Het feit dat er zo enorm veel onenigheid bestaat over de uitleg zegt toch al dat het niet gemakkelijk is de boodschap van de schrijvers uit te vinden.quote:Die uitdrukking komt vrij hard over vind ik.
Ik zal nooit roepen de wijsheid in pacht te hebben oid, maar als ik mij gewoon aan geboden hou waaraan anderen die zich Chistenen noemen zich ook aan zouden moeten houden maar dat niet doen, denk ik toch inderdaad wel dat ik dichter bij het geloof ben zoals Jezus het gewil heeft, dan mensen die zelf regels verzinnen en van alles negeren en er een puinhoop van maken.
Zoals ik net al liet zien met 2 kleine voorbeelden is het duidelijk dat ik helemaal geen enorm rare dingen verzin op teksten in de bijbel, het staat er gewoon in! Er zijn dingen die meer studie vereisen en misschien discussie opwekken, maar op het punt van Christenen en oorlog voeren ben ik er toch echt wel uit...
Het ging mij erom dat je impliceerde dat het per definitie mogelijk zou zijn voor anderen om hun (tegenstrijdige) gelijk te halen aan de hand van de bijbel. Ik liet dus zien dat de bijbel op iig deze punten duidelijk genoeg is en dat er geen discussie over mogelijk is. Christenen + wapens = nuloptiequote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:35 schreef Frezer het volgende:
Dat wil ik ook niet doen, aangezien ik de keniis er niet voor heb, en bovendien niet tot een Christelijke groepering behoor..
Tuurlijk, het is pittige kost, dat zonder meer. Maar hoeveel problemen zijn er wel niet ontstaan door het mengen van heidense religie met de bijbelse leer? Of het aanpassen/verzinnen van stellingen zodat ze meehelpen bij het uitoefenen van macht (hel!)?quote:Het feit dat er zo enorm veel onenigheid bestaat over de uitleg zegt toch al dat het niet gemakkelijk is de boodschap van de schrijvers uit te vinden.
Helaas is dat vaak het geval. maar zoals ik reeds opmerkte is de kennis van velen bedroevend en zijn velen geneigd dogmatisch te blijven denken wat vordering inderdaad in de weg staat.quote:Maar ik denk ook dat als je Jij, een dominee en een priester om een tafel zet om over deze onderwerpen te discusieren, jullie er niet uit zullen komen, ondanks die zelfde bron.
Ik zeg al, ik kan met jou geen discussie aan gaan over wat de bijbel zegt en hoe deze uit te leggen. Daar heb ik de kennis niet voor, en ben niet gelovig bovendien.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
...
Even om het recht te zetten: Ik ben zeker geen christen. Ik ben allergisch voor dogma's en zeker voor die van georganiseerde religies. Dat maakt mij echter nog geen slecht mens. Het maakt mij niet minder gelukkig dan welke JG of christen dan ook. De katholieke opvoeding die mijn moeder heeft gehad heeft toch wel littekens bij haar achtergelaten. Er zijn geen boeken, goden of religies nodig om een goed mens te zijn, of om zin aan mijn bestaan te geven.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:55 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ben het eens met Djenneke, over dat er ws een hoop christenen buiten de kerk zijn.
Ik geloof dat de Bijbel homosexualiteit ook niet veroordeelt. Zoals in het verhaal over Sodom en Gomorra, ging het volgens mij om mannen die een man wel een leuke afwisseling vonden. Als het om een vrouw was gegaan, was het net zo slecht geweest.
Tuurlijk. Ik denk regelmatig aan de grote vragen van het leven en aan mijn geloof/geloofsstellingen.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:49 schreef djenneke het volgende:
Heb je eigenlijk ooit wel eens overwogen dat je het ook bij het verkeerde eind zou kunnen hebben? En daarbij welke conseqenties dat dan zou hebben?
Tuurlijk is dat erg goed en daar komt het voor een groot deel inderdaad op neer, maar God heeft wel specifieke instructies gegeven voor aanbidding. Het gaat er niet om hoe wij willen aanbidden, het gaat erom wat God van ons verlangt.quote:Mijn oma was een wijze vrouw. Ik ben benieuw of jij er ook zo over denkt.
Jehovah wordt zeker beschreven als een redelijke God en hij schept behagen in het leven van mensen, niet in hun dood. Hij zal zoveel mogelijk mensen het voordeel van de twijfel willen geven, maar mensen die weten wat ze hadden moeten doen en het niet gedaan hebben kunnen niet per definitie rekenen op barmhartigheid.quote:Als god dan toch werkelijk zou bestaan, en dan toch liefdevol is etc. dan zou hij voor zulke mensen toch enig begrip moeten kunnen opbrengen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |