Hoe kom je d'r bij? Ik hoef als Nederlander echt nul komma nul Nederlandse wet te gehoorzamen als ik niet in Nederland ben hoor.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat je hier allemaal roept heeft echt geen enkel belang voor deze discussie. Dat mensen met de Nederlandse nationaliteit in Nederland volgens de Nederlandse wet alleen de Nederlandse wet hoeven te gehoorzamen is logisch, maar doet helemaal niets af aan het feit dat individuën met een dubbele nationaliteit de wetten van twee landen dienen te gehoorzamen.
Quequote:Dat de Nederlandse wet ergens geen uitspraak over doet, wil nog helemaal niet zeggen dat iets niet zo is.
Dat zal allemaal best, maar dat lijkt me niet ons probleem, maar van degene met een dubbele nationaliteit.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:12 schreef sigme het volgende:
Dat is precies wat geldt als je expliciet in de wet opneemt dat Nederlandsers maar één staatsburgerschap hebben: dat Marokkaanse staatsburgerschap blijft gewoon, zoals bananen krom zijn.
Eh, de wet geldt voor ons, zij met een dubbele nationaliteit zijn ons.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best, maar dat lijkt me niet ons probleem, maar van degene met een dubbele nationaliteit.
Dusquote:Op donderdag 8 maart 2007 15:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh, de wet geldt voor ons, zij met een dubbele nationaliteit zijn ons.
Sterker, je hoeft je aan geen enkele wet ter wereld te houden. Er staat nergens dat je je aan de wet moet houden. Je krijgt alleen met nare gevolgen te maken als je het niet doet..quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:17 schreef sigme het volgende:
Hoe kom je d'r bij? Ik hoef als Nederlander echt nul komma nul Nederlandse wet te gehoorzamen als ik niet in Nederland ben hoor.
Dat is maar net welke wetgeving er bij de betreffende nationaliteit hoort. In Nederland ben je bij voorbeeld praktisch verplicht een naam te dragen en bij een gemeente ingeschreven te zijn en school te gaan. Ikzelf moest op mijn 18e nog naar de dienstkeuring. In een ander land moet je misschien driemaal daags de grote leider aanbidden.quote:Staatsburgerschap maakt niet eens belastingplichtig. Het *doet* he-le-maal NIETS.
Maar hij is het wel degelijk voor dat andere land, en daarin zit hem nu juist de kneep. Naargelang de mate waarin hij prijs stelt op die tweede nationaliteit, er van profiteert of er afhankelijk van is, diskwalificeert dat hem voor een positie in het Nederlandse landsbestuur.quote:Op donderdag 8 maart 2007 14:54 schreef sigme het volgende:
Een Nederlands staatsburger *is* geen onderdaan van een ander land, voor de Nederlandse wet.
Liever niet!quote:De Belgen laten zich gewoon niet zoveel gelegen liggen aan wat de Marokkaanse koning er zoal van vindt. Zouden we een voorbeeld aan moeten nemen.
welk probleem?quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best, maar dat lijkt me niet ons probleem, maar van degene met een dubbele nationaliteit.
Zeggen dat een wet voor Nederlanders niet ons probleem is, is raar. Of ben je geen Nederlander in Nederland? Dan zou het niet jouw probleem zijn, inderdaad.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
DusVolgens mij snap je m'n punt niet helemaal.
Je bent niet in Nederland belastingplichtig omdat je de nederlandse nationaliteit hebt.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:36 schreef dvr het volgende:
[..]
Sterker, je hoeft je aan geen enkele wet ter wereld te houden. Er staat nergens dat je je aan de wet moet houden. Je krijgt alleen met nare gevolgen te maken als je het niet doet..
Delen van de Nederlandse wetgeving zijn ook toepasbaar als je in het buitenland verblijft. Als jij in Marokko, strict theoretisch hoor, dat fraaie kontje op iets te opdringerige wijze aan kleine Marokkaanse jongetjes laat zien, kun je daar in Nederland zodra je terugbent voor vervolgd worden. En er zijn natuurlijk allerlei verplichtingen waar je nog mee te maken kunt hebben ook al verblijf je even elders. Op tijd belasting betalen en dergelijke.
Dat maakt geen van die zaken verplicht voor Nederlandse staatsburgers die niet in Nederland verblijven.quote:[..]
Dat is maar net welke wetgeving er bij de betreffende nationaliteit hoort. In Nederland ben je bij voorbeeld praktisch verplicht een naam te dragen en bij een gemeente ingeschreven te zijn en school te gaan. Ikzelf moest op mijn 18e nog naar de dienstkeuring. In een ander land moet je misschien driemaal daags de grote leider aanbidden.
Dat klopt, en zoals ik al een paar maal gezegd heb: als we het in merendeel, politiek gesproken, belemmerend zouden vinden, dan was het dat ook. Het zou het ook best kunnen zijn, er zijn best goede redenen dat te vinden. Maar niet strikt formeel; niet als wet.quote:[..]
Maar hij is het wel degelijk voor dat andere land, en daarin zit hem nu juist de kneep. Naargelang de mate waarin hij prijs stelt op die tweede nationaliteit, er van profiteert of er afhankelijk van is, diskwalificeert dat hem voor een positie in het Nederlandse landsbestuur.
Nou, dan zou ik de wetgeving niet naar hun oplossing toeschrijvenquote:[..]
Liever niet!Leuk volk, maar in het immigratie/integratiedebat lopen ze nog een paar jaar achter op Nederland. Net als de meeste andere Europese landen.
quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Zeggen dat een wet voor Nederlanders niet ons probleem is, is raar. Of ben je geen Nederlander in Nederland? Dan zou het niet jouw probleem zijn, inderdaad.
WTF kunnen de USA en Israel mij nou schelenquote:Op donderdag 8 maart 2007 16:06 schreef sigme het volgende:
Lemmeb, nogmaals: probeer dan eens te bedenken waarom de USA en Israel niet die belemmering opnemen.
Noord-Korea zal dat nooit doen, want Noord-Korea weet helemaal niet van het bestaan van individuele Nederlandse burgers af. Marokko weet dat blijkbaar wel, gek, hoe zou dat toch komen?quote:Ik zal je een voorzetje geven. NoordKorea is een erkend land, en een erkende dwarsligger. Die kunnen eenvoudig ieder Nederlands bewindslid tot eigen staatsburger benoemen. Dat verandert natuurlijk geen klap aan de werkelijkheid..
Het gaat er niet om dat Nederland zich door een buitenlandse mogendheid de wet voor zou laten schrijven, maar bepaalde Nederlanders, die met een dubbele nationaliteit welteverstaan.quote:.. tenzij Nederlands zo stupide zou zijn zich de wet te laten voorschrijven door wat andere mogendheden claimen als hun burgers.
Idd., maar sommige andere verplichtingen wel, zoals destijds de dienstplicht of het gebod je te onthouden van seksueel kindermisbruik, maar dat varieert van wetgeving tot wetgeving. In België kunnen als ik het wel heb zelfs niet-Belgen vervolgd worden voor mensenrechtenschendingen die niet in België plaatsvonden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:54 schreef sigme het volgende:
Staatsburgerschap is niet gekoppeld aan belastingplicht.
Niks, maar het zou je iets kunnen zeggen over zo'n wet.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
WTF kunnen de USA en Israel mij nou schelen
Natuurlijk wel, malle. Als NoordKorea er belang bij heeft het Nederlands bestuur te verlammen dan weten ze dat wel. Het is openbaar bestuur notabene; de individuele bestuurders zijn met naam & toenaam bekend.quote:[..]
Noord-Korea zal dat nooit doen, want Noord-Korea weet helemaal niet van het bestaan van individuele Nederlandse burgers af. Marokko weet dat blijkbaar wel, gek, hoe zou dat toch komen?
Nee, het gaat over de juridische verlamming die in je juridisch systeem sleept als je enerzijds andere staatsburgerschappen erkent, en anderzijds deze staatsburgerschappen formele rechten of verboden toekent. Dan maak je je eigen bestuur afhankelijk van andere landen.quote:[..]
Het gaat er niet om dat Nederland zich door een buitenlandse mogendheid de wet voor zou laten schrijven, maar bepaalde Nederlanders, die met een dubbele nationaliteit welteverstaan.
quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:17 schreef dvr het volgende:
[..]
Idd., maar sommige andere verplichtingen wel, zoals destijds de dienstplicht of het gebod je te onthouden van seksueel kindermisbruik, maar dat varieert van wetgeving tot wetgeving. In België kunnen als ik het wel heb zelfs niet-Belgen vervolgd worden voor mensenrechtenschendingen die niet in België plaatsvonden.
Hoe dan ook, je lijkt er maar van uit te gaan dat Nederlandse buitenlanders geen banden meer onderhouden met hun oude vaderland. Maar dat is geen terechte veronderstelling. En zelfs zonder die factor mee te rekenen kunnen buitenlandse overheden hun onderdanen soms nog onder druk zetten, zoals de Marokkaanse die naar believen hun nationaliteit kan intrekken, wat voor veel Marokkanen erg bezwaarlijk zou zijn. Als je het met me eens bent dat zelfs de schijn van mogelijke belangenverstrengeling ongewenst is (al dan niet door toedoen van de betrokken kandidaat zelf), dan is de stelling gewoon niet houdbaar dat mensen met een buitenlandse nationaliteit zitting moeten kunnen nemen in de regering. Met wat mij betreft als enige uitzondering mensen die er niets aan kunnen doen, maar daar moeten dan wel andere voorzorgen mee genomen worden.
Neehoor, dat zegt helemaal niks. Zoveel zaken zijn in Nederland nu eenmaal een beetje anders geregeld dan in de rest van de wereld.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:18 schreef sigme het volgende:
Niks, maar het zou je iets kunnen zeggen over zo'n wet.
Nou dan maken we toch gewoon een uitzondering voor Noord-Korea? Mocht dat land tot zoiets besluiten, dan wordt het toch door niemand meer serieus genomen. En dan is er toch geen hond die daadwerkelijk van plan is de Noord-Koreaanse wet na te gaan leven, aangezien Noord-Korea geen enkel machtsmiddel heeft om dit bij individuen af te dwingen. Itt Marokko en Turkije, die machtsmiddelen te over hebben.quote:Natuurlijk wel, malle. Als NoordKorea er belang bij heeft het Nederlands bestuur te verlammen dan weten ze dat wel. Het is openbaar bestuur notabene; de individuele bestuurders zijn met naam & toenaam bekend.
Nee, juist door nu niet in te grijpen maak je ons eigen bestuur afhankelijk van andere landen.quote:Nee, het gaat over de juridische verlamming die in je juridisch systeem sleept als je enerzijds andere staatsburgerschappen erkent, en anderzijds deze staatsburgerschappen formele rechten of verboden toekent. Dan maak je je eigen bestuur afhankelijk van andere landen.
Die regeling hebben ze dan ook rap weer geschrapt, omdat die inderdaad het eigen systeem verlamde.Maar het is ook een andere principe:quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:17 schreef dvr het volgende:
[..]
Idd., maar sommige andere verplichtingen wel, zoals destijds de dienstplicht of het gebod je te onthouden van seksueel kindermisbruik, maar dat varieert van wetgeving tot wetgeving. In België kunnen als ik het wel heb zelfs niet-Belgen vervolgd worden voor mensenrechtenschendingen die niet in België plaatsvonden.
Dus je houdt de uitzondering, en je maakt er geen wet op. Daartegen zie ik geen enkel bezwaar, en daartegen heb ik dan ook geen enkel bezwaar gemaakt.quote:Hoe dan ook, je lijkt er maar van uit te gaan dat Nederlandse buitenlanders geen banden meer onderhouden met hun oude vaderland. Maar dat is geen terechte veronderstelling. En zelfs zonder die factor mee te rekenen kunnen buitenlandse overheden hun onderdanen soms nog onder druk zetten, zoals de Marokkaanse die naar believen hun nationaliteit kan intrekken, wat voor veel Marokkanen erg bezwaarlijk zou zijn. Als je het met me eens bent dat zelfs de schijn van mogelijke belangenverstrengeling ongewenst is (al dan niet door toedoen van de betrokken kandidaat zelf), dan is de stelling gewoon niet houdbaar dat mensen met een buitenlandse nationaliteit zitting moeten kunnen nemen in de regering. Met wat mij betreft als enige uitzondering mensen die er niets aan kunnen doen, maar daar moeten dan wel andere voorzorgen mee genomen worden.
quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:26 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Neehoor, dat zegt helemaal niks. Zoveel zaken zijn in Nederland nu eenmaal een beetje anders geregeld dan in de rest van de wereld.
[..]
Nou dan maken we toch gewoon een uitzondering voor Noord-Korea? Mocht dat land tot zoiets besluiten, dan wordt het toch door niemand meer serieus genomen. En dan is er toch geen hond die daadwerkelijk van plan is de Noord-Koreaanse wet na te gaan leven, aangezien Noord-Korea geen enkel machtsmiddel heeft om dit bij individuen af te dwingen. Itt Marokko en Turkije, die machtsmiddelen te over hebben.
[..]
Nee, juist door nu niet in te grijpen maak je ons eigen bestuur afhankelijk van andere landen.
Volgens mij ging het hier niet over het eigen recht maar over het internationale recht. Je weet wel, de mensenrechten enzo. Dat verandert de zaak natuurlijk weer.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Die regeling hebben ze dan ook rap weer geschrapt, omdat die inderdaad het eigen systeem verlamde.Maar het is ook een andere principe:
Niet-staatsburgers vervolgen voor iets dat volgens eigen recht strafbaar is, maar niet op eigen grondgebied heeft plaatsgevonden versus
Eigen-staatsburgers vervolgen voor iets dat volgens eigen recht strafbaar is, maar niet op eigen grondgebied heeft plaatsgevonden
Bovenstaand zinnetje klopt dan dus ook niet: staatsburgerschap is weldegelijk gekoppeld aan vervolgbaarheid. het geeft alleen mooi aan dat vervolgbaarheid van een staatsburger van een bepaald land mbt internationaal recht (blijkbaar) niet gekoppeld is aan de nationaliteit van de aanklager.quote:Het geeft wel mooi aan dat een staatsburgerschap niet gekoppeld is aan vervolgbaarheid.
Volgens mij schrijft dvr iets heel anders, magoed. Hij schrijft: je maakt er wel een wet op, waarin je eventueel en onder strikte voorwaarden en met het in werking treden van bepaalde maatregelen, een uitzondering definieert.quote:Dus je houdt de uitzondering, en je maakt er geen wet op. Daartegen zie ik geen enkel bezwaar, en daartegen heb ik dan ook geen enkel bezwaar gemaakt.
Och, in de dagelijkse praktijk gebeurt niet anders. Een uitzonderingetje hier, een uitzonderingetje daar. Dan kan dit er ook nog wel bij, want dit lijkt me wel héél belangrijk.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:35 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
Lemmeb, echt, je bent een aardige jongen, je hebt ook vaak goeie betogen, maar als het op jurische sluitendheid aankomt dan lijk je vaak te denken dat een bedoelinkje hier en een uitzonderingetje daar de boel wel geschikt maakt om tot wet te verheffen.
Nou, dan zijn we toch klaar? Jij doet de hele tijd net of het allemaal niet zou kunnen, en daar ging het mij even om. Het kan weldegelijk, en daar zijn we het nu dus blijkbaar nog eens over eens ook.quote:Nee, wetten zijn niet star, maar ze zijn ook niet van elastiek zoals jij ze laat optreden. Tenminste (en dat is mijn terugkerend probleem met jouw "oplossingen") niet in een rechtsstaat.
Natuurlijk kán alles zoals jij het voorstelt.
Ik wil de dubbele nationaliteit niet verbieden (tenminste, niet in dit topicquote:Hup: dubbele nationaliteit verbieden, landen die je niet aanstaan juridisch negeren, maar een nationaliteit toestaan
Mooi.quote:en Nederlanders op de boot naar Marokko zetten als Marokko ze claimt als burger. Kan.
Och, als eea beperkt blijft tot het verbieden van mensen met dubbele nationaliteit om bepaalde publieke functies uit te oefenen, dan valt het met die dictatuur allemaal reuze mee. Ik kom zelf op grond van bepaalde eigenschappen ook niet voor bepaalde functies in aanmerking.quote:Maar een rechtsstaat heb je hier dan niet meer, en waarom we dan bang waren voor de grote boze moslim is me onduidelijk. Dictatuur is dictatuur.
Wat mij betreft juist wel (wetgeving), en dat is me vooral ingegeven door de demografische waarschijnlijkheid dat over een paar decennia het Nederlandse electoraat voor een groot deel bestaat uit mensen die een geloof aanhangen dat apert ondemocratische waarden propageert, die geen democratische traditie kennen, en wier voorouders niet voor het opbouwen en behouden van dit landje hebben hoeven strijden. Dat die groep zal willen meeregeren is begrijpelijk en zelfs wenselijk, maar dan wel alleen degenen die volledig achter de beginselen van de democratische rechtsstaat staan. Tegen een Zweedse of Japanse staatsburger in onze regering zou ik ook bezwaren hebben, principiële, maar ik zou er niet de bange gedachten bij krijgen die me bevangen nu zelfs een veronderstelde 'topper' als Aboutaleb al in zijn eerste regeringsdagen een scheve schaats begint te rijden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:29 schreef sigme het volgende:
Dus je houdt de uitzondering, en je maakt er geen wet op.
Ze hebben het afgeschaft, Lemmeb. Het bleek juridisch niet houdbaar. Er opende zich een doos van Pandora toen eenmaal een paar wakkere mensen die wet gingen gebruiken.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:41 schreef Lemmeb het volgende:
Bovenstaand zinnetje klopt dan dus ook niet: staatsburgerschap is weldegelijk gekoppeld aan vervolgbaarheid. het geeft alleen mooi aan dat vervolgbaarheid van een staatsburger van een bepaald land mbt internationaal recht (blijkbaar) niet gekoppeld is aan de nationaliteit van de aanklager.
Weet ik. Maar volgens mij was het probleem eerder dat de wet in de praktijk niet uitvoerbaar bleek.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Ze hebben het afgeschaft, Lemmeb. Het bleek juridisch niet houdbaar.
Er staat me nog wel iets van bij. Was het niet dat ze Geroge Bush hadden aangeklaagd? Heb jij trouwens een goede link naar meer info over hoe dit ook alweer zat? Ik heb al even snel gezocht, maar kon absoluut niks vinden.quote:Er opende zich een doos van Pandora toen eenmaal een paar wakkere mensen die wet gingen gebruiken.
Klopt, het kan, bij afschaffing van onze veelgeroemde vrijheden en rechtsstaat. Dat bestrijd ik helemaal nooit; bijna alles kan. Zeker juridisch. NoordKorea kan juridisch, Iran, allerlei landen hebben wetten en staatsburgers en rechters en gevangenissen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:53 schreef Lemmeb het volgende:
Nou, dan zijn we toch klaar? Jij doet de hele tijd net of het allemaal niet zou kunnen, en daar ging het mij even om. Het kan weldegelijk, en daar zijn we het nu dus blijkbaar nog eens over eens ook.
Eigenschappen die door een instantie buiten Nederlandse juridistrictie op je conduitestaat geschreven zijn?quote:Och, als eea beperkt blijft tot het verbieden van mensen met dubbele nationaliteit om bepaalde publieke functies uit te oefenen, dan valt het met die dictatuur allemaal reuze mee. Ik kom zelf op grond van bepaalde eigenschappen ook niet voor bepaalde functies in aanmerking.
Ik wil er nog wel even bij vermelden dat we in eerste instantie natuurlijk beginnen zonder uitzonderingen (of misschien een uitzondering voor EU-landen). Maar mocht de uitzonderlijke situatie zich toch voordoen (en ik acht dat zéér onwaarschijnlijk) dat Noord-Korea zich zoiets geks in de bol haalt als jij hierboven omschreef, dan zien we tegen die tijd wel weer wat we dan doen. Je hebt in zo'n geval meerdere mogelijkheden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:53 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Och, in de dagelijkse praktijk gebeurt niet anders. Een uitzonderingetje hier, een uitzonderingetje daar. Dan kan dit er ook nog wel bij, want dit lijkt me wel héél belangrijk.
Niet doorgelezen: http://www.law.kuleuven.ac.be/iir/nl/opinies/JWyerodiaVK.pdfquote:Op donderdag 8 maart 2007 17:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Weet ik. Maar volgens mij was het probleem eerder dat de wet in de praktijk niet uitvoerbaar bleek.
[..]
Er staat me nog wel iets van bij. Was het niet dat ze Geroge Bush hadden aangeklaagd? Heb jij trouwens een goede link naar meer info over hoe dit ook alweer zat? Ik heb al even snel gezocht, maar kon absoluut niks vinden.
In elk geval eigenschappen waar ik zelf vrij weinig aan kan veranderen. Geslacht, bepaalde physieke kwaliteiten, je kent het wel.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:24 schreef sigme het volgende:
Eigenschappen die door een instantie buiten Nederlandse juridistrictie op je conduitestaat geschreven zijn?
Dat laatste valt nog maar te bezien. Volgens mij kunnen ze er namelijk alles aan doen, alleen ontbreekt gewoon de wil er wat aan te doen.quote:Kijk, wat mij betreft mogen ze iedereen die in een paaps kerkboek voorkomt uitsluiten van politieke bevoegdheden, en zolang we die vijanden van eigen bodem niet eens aanpakken hoor je mij niet over Marokkanen, die er notabene vaak nog minder aan kunnen doen.
Ik onderbreek het aardappel schillen wel even.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik wil er nog wel even bij vermelden dat we in eerste instantie natuurlijk beginnen zonder uitzonderingen (of misschien een uitzondering voor EU-landen). Maar mocht de uitzonderlijke situatie zich toch voordoen (en ik acht dat zéér onwaarschijnlijk) dat Noord-Korea zich zoiets geks in de bol haalt als jij hierboven omschreef, dan zien we tegen die tijd wel weer wat we dan doen. Je hebt in zo'n geval meerdere mogelijkheden.
Maar nogmaals, vooralsnog is het door jou geschetste een nogal hypothetische, onrealistische gang van zaken. Bovendien, kun je op elke wet wel dit soort onrealistische uitzonderingen gaan verzinnen, maar dat maakt die wetten nog niet minder nodig.
Nou, dat is niet helemaal wat ik denk. Ik ken de exacte regeltjes niet op dit vlak, maar die boeien me ook niet zo. Waar het mij om gaat is dat het in de praktijk simpelweg onmogelijk is om een dergelijk bezwaar in te dienen, wat er theoretisch gezien ook mogelijk zou zijn of juist niet, omdat al die politiek correcte figuren in de Kamer van de notie alleen al stijl achterover slaan. Je hebt toch gezien toch hoe die kamervoorzitster, Verbeet ofzo, reageerde? Een regelrechte schande natuurlijk.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik onderbreek het aardappel schillen wel even.
Jij lijkt te denken dat we nu de mogelijkheid niet hebben om mensen met dubbele nationaliteit om die reden uit te sluiten als bewindspersoon.
Er zijn allerlei eigenschappen die jou ongeschikt maken voor vanalles.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
In elk geval eigenschappen waar ik zelf vrij weinig aan kan veranderen. Geslacht, bepaalde physieke kwaliteiten, je kent het wel.
Je kan niet van twee walletjes blijven eten. Het zijn Nederlanders, anders vervalt het hele punt van discussie.quote:Anyway, of ze er zelf wel of niks aan kunnen doen is verder ook niet zo relevant. Dat is vooral het probleem van die Marokkanen, en dat wil ik ook graag zo houden.
Je wil dat de kamer in meerderheid het zo bezwaarlijk vindt dat ze er een wet op aannemen, maar zelfs maar de theoretische mogelijkheid doet de kamer in meerderheid achteroverslaan..quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou, dat is niet helemaal wat ik denk. Ik ken de exacte regeltjes niet op dit vlak, maar die boeien me ook niet zo. Waar het mij om gaat is dat het in de praktijk simpelweg onmogelijk is om een dergelijk bezwaar in te dienen, wat er theoretisch gezien ook mogelijk zou zijn of juist niet, omdat al die politiek correcte figuren in de Kamer van de notie alleen al stijl achterover slaan. Je hebt toch gezien toch hoe die kamervoorzitster, Verbeet ofzo, reageerde? Een regelrechte schande natuurlijk.
Daarom zou ik graag zien dat hier eens lang en goed over nagedacht wordt (waarbij men uiteraard maar tot één conclusie kan komen, namelijk de mijne) en dat eea expliciet op papier wordt vastgelegd.
Nee, dat klopt. Is gewoon een kwestie van mazzel. Magoed, de regeltjes omtrent het gekozen mogen worden en die omtrent het bestuurder mogen worden zijn natuurlijk wel verschillende setjes regeltjes.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Er zijn allerlei eigenschappen die jou ongeschikt maken voor vanalles.
Maar er zijn er geen die maken dat je niet gekozen zou mogen worden, geen dat je niet mag kiezen, en geen die maken dat je geen bestuurder mag worden.
Nou, vergelijk zo'n dubbele nationaliteit bij landsbestuurders dan maar gewoon met handelingsonbekwaamheid bij het passief stemrecht.quote:(behalve bij gekken, maar dan als handelingsonbekwaamheid).
Ik kan niet van twee walletjes blijven eten?quote:Je kan niet van twee walletjes blijven eten. Het zijn Nederlanders, ander vervalt het hele punt van discussie.
Hier had ik zelf ook al over nagedacht. Maar ik denk dat men tot andere conclusies komt als men even de tijd heeft om er goed over na te denken en zich bewust te worden van alle consequenties van de dubbele nationaliteit. Daarom is het maar goed dat Wilders dit aangekaart heeft.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Je wil dat de kamer in meerderheid het zo bezwaarlijk vindt dat ze er een wet op aannemen, maar zelfs maar de theoretische mogelijkheid doet de kamer in meerderheid achteroverslaan..
Ook als het draagvlak er is, vind ik zo'n wet wel gewenst. Ik wil namelijk voorkomen dat dat draagvlak op korte termijn verdwijnt als binnenkort de halve kamer vol met Turken en Marokkanen komt te zitten.quote:Het probleem is dráágvlak, politiek gesproken. Als dat draagvlak er *is*, is die wet niet nodig, en sterker nog: bezwaarlijk.
Ik heb het wel even doorgelezen (was maar één pagina) en nog wat andere bronnen opgezocht. En het heeft te maken met het principe van de 'universele rechtsmacht', hetgeen inderdaad, zoals ik al schreef voortkomt uit het internationale recht.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet doorgelezen: http://www.law.kuleuven.ac.be/iir/nl/opinies/JWyerodiaVK.pdf
Bronquote:Marokko houdt vast aan verplichte nationaliteit
RABAT (ANP) - De Marokkaanse regering is niet van plan haar standpunt met betrekking tot de verplichte nationaliteitstoekenning te wijzigen. De kwestie over de dubbele nationaliteit is een Nederlands probleem, stellen hoge functionarissen binnen de Marokkaanse overheid.
PvdA-vicepremier Wouter Bos gaf onlangs aan graag met de Marokkaanse overheid te praten over het opgeven van de nationaliteit. Volgens de Marokkaanse wet kan geen afstand worden gedaan van de Marokkaanse nationaliteit.
,,Marokkaan blijf je tot je dood, of je wilt of niet'', zeggen Marokkanen. De Marokkaanse nationaliteit blijft verplicht, verzekeren regeringsbronnen. Marokko vindt dat het toekennen van de nationaliteit behoort tot de soevereiniteit van de staat.
Standpunt
Tijdens het bezoek van toenmalig minister van Vreemdelingenzaken Rita Verdonk aan Marokko in 2005 werd al gepraat over de dubbele nationaliteit. Ook toen hield Marokko vast aan het standpunt dat ieder land dit voor zijn eigen burgers moet bepalen.
In een nieuwe nationaliteitswet die wordt besproken in het Marokkaanse parlement, is sprake van enige keuzevrijheid. Volgens de nieuwe wet krijgen voor het eerst ook vrouwen die zijn getrouwd met een buitenlandse man de mogelijkheid de Marokkaanse nationaliteit over te dragen aan hun kinderen. Tot nu toe werd de nationaliteit uitsluitend door de man overgedragen.
In theorie bestaat voor Marokkaanse ouders in Nederland al de mogelijkheid hun kinderen de Marokkaanse nationaliteit te onthouden: door ze niet in te schrijven bij het Marokkaanse consulaat.
MUAHAHAHA wat een debiele standpunten houden die Marokkanen er op na!quote:De kwestie over de dubbele nationaliteit is een Nederlands probleem, stellen hoge functionarissen binnen de Marokkaanse overheid.
Overigens wel mooi dat dit nu eindelijk erkend wordt. Dit legt de verantwoordelijkheid voor de dubbele nationaliteit van kinderen impliciet bij hun Marokkaanse ouders.quote:In theorie bestaat voor Marokkaanse ouders in Nederland al de mogelijkheid hun kinderen de Marokkaanse nationaliteit te onthouden: door ze niet in te schrijven bij het Marokkaanse consulaat.
De azijnbode weer zeker? Wat een leugenachtige tyfuskrant is dat toch ook. Ze zouden hem moeten verbieden!quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:11 schreef PJORourke het volgende:
Vandaag nog in de kutkrant: De Marokkaanse wet laat het opgeven van de nationaliteit niet toe. Nou, dat is aantoonbaar een leugen.
Om een groot zanger te citeren: geef mij maar Trouw.quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:13 schreef Lemmeb het volgende:
De azijnbode weer zeker? Wat een leugenachtige tyfuskrant is dat toch ook. Ze zouden hem moeten verbieden!
Joop Visser.quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Om een groot zanger te citeren: geef mij maar Trouw.
Als ik een politiciquote:Op donderdag 8 maart 2007 20:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Joop Visser.Ken je ook dat nummer van hem over 'Politici', uit Kopspijkers meen ik?
Is dat dan ooit niet erkend geweest? Natuurlijk kan je je kinderen gewoon niet aangeven. 't Is alleen zo jammer dat je dan keihard de Marokkaanse wet aan het overtreden bent. Dat is niet zo netjes en bovendien ben je zwaar de lul als je onderweg naar opa en oma aan de grens aangehouden wordt en je een berg kleintjes achterin de wagen hebt zitten.....quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Overigens wel mooi dat dit nu eindelijk erkend wordt. Dit legt de verantwoordelijkheid voor de dubbele nationaliteit van kinderen impliciet bij hun Marokkaanse ouders.
Die is wel mooi, kunnen mijn eventuele toekomstige kinderen ook genieten van de geneugten van een dubbel paspoortquote:In een nieuwe nationaliteitswet die wordt besproken in het Marokkaanse parlement, is sprake van enige keuzevrijheid. Volgens de nieuwe wet krijgen voor het eerst ook vrouwen die zijn getrouwd met een buitenlandse man de mogelijkheid de Marokkaanse nationaliteit over te dragen aan hun kinderen. Tot nu toe werd de nationaliteit uitsluitend door de man overgedragen.
Inderdaad, dat is ooit niet erkend geweest. Men heeft het ons altijd zo voorgespiegeld als zou alles automagisch gebeuren.quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Is dat dan ooit niet erkend geweest?
Het zou niet meer dan logisch zijn als Marokkanen net zoveel schijt zouden hebben aan de Marokkaanse wet als men heeft aan de Nederlandse.quote:Natuurlijk kan je je kinderen gewoon niet aangeven. 't Is alleen zo jammer dat je dan keihard de Marokkaanse wet aan het overtreden bent.
Waarom niet?quote:Bovendien kan de Nederlandse regering er ook niets mee omdat onderdanen verplichten om moedwillig de wetten van een bevriende natie te overtreden niet echt handig is natuurlijk.
Ja, moet je lekker doen! Je kinderen zullen je straks als tweederangsburgers eeuwig dankbaar zijn!quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Die is wel mooi, kunnen mijn eventuele toekomstige kinderen ook genieten van de geneugten van een dubbel paspoort![]()
Mij niet hoor....quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:54 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is ooit niet erkend geweest. Men heeft het ons altijd zo voorgespiegeld als zou alles automagisch gebeuren.
quote:Het zou niet meer dan logisch zijn als Marokkanen net zoveel schijt zouden hebben aan de Marokkaanse wet als men heeft aan de Nederlandse.
Gebruik eens een beetje je fantasiequote:Waarom niet?
Ja, inderdaad we staan binnen no-time op voet van oorlog met Marokkoquote:Overigens duurt dat van die 'bevriende natie' niet lang meer als het zo doorgaat.
Tweederangs?quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:58 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, moet je lekker doen! Je kinderen zullen je straks als tweederangsburgers eeuwig dankbaar zijn!
Nee, want jij bent een insider. Zo'n halve Marokkaan. Maar de rest van Nederland heeft zich al die jaren van alles op de mouw laten spelden door de politiek correcte gemeente.quote:
Ik heb eigenlijk liever dat jij het me even uitlegt.quote:Gebruik eens een beetje je fantasie
Dat is wat overdreven. Er zit nog heel wat tussenin.quote:Ja, inderdaad we staan binnen no-time op voet van oorlog met Marokko
Jep. Wacht maar af.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |