Pilletjes zijn overbodig. Er zijn ook erg weinig mensen die B12 pillen slikken, en dat zijn voornamelijk veganisten. Gewone vegetariërs kunnen hun B12 uit melk, yoghurt of ei halen (http://www.voedingscentru(...)e+B/vitamine+B12.htm) , er is helemaal geen vlees voor nodig.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laatst een onderzoek bekend geworden dat mensen die vitaminepillen slikken een 10 tot 15% hogere sterfteratio hadden dan de controlegroep die dat niet deed, muv vitamine C.
Niet verstandig als je van plan bent oud te worden én je laatste jaren nog redelijk gezond te verslijtenquote:Op donderdag 8 maart 2007 17:05 schreef SinjiOnO het volgende:
Eet gewoon waar je zin in hebt?
Is vlees dan juist wel of niet goed?quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:12 schreef JeRa het volgende:
[..]
Niet verstandig als je van plan bent oud te worden én je laatste jaren nog redelijk gezond te verslijten
Daar zijn de meningen over verdeeld, zie de rest van het topic..quote:Op donderdag 8 maart 2007 18:25 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Is vlees dan juist wel of niet goed?
Verbaast me niets. Doorgaans zijn mensen die vitaminenpillen slikken diegenen die van zichzelf weten dat ze een ongezonde levensstijl er op nahouden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laatst een onderzoek bekend geworden dat mensen die vitaminepillen slikken een 10 tot 15% hogere sterfteratio hadden dan de controlegroep die dat niet deed, muv vitamine C.
Ledzep kon het zo goed verwoorden dus ik quote hem even uit een ander topic.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 19:10 schreef LedZep het volgende:
[..]
Er zijn een ontelbaar aantal discussies over het feit of de mens carnivoor of omnivoor (het laatste vind ik het aannemelijkst), maar herbivoor is (vrijwel) uitgesloten. Vlees is een basisvoedingsbron voor de mens, het bevat een flink aantal noodzakelijke voedingsstoffen die je, als je geen vlees / kip / vis eet, veel moeilijker (c.q. omslachtig) op alternatieve wijzen moet binnen krijgen (supplementen etc). Bovendien is "verzadigd vet" niet 1 soort "kwaadaardig vet", maar kan je makkelijk verteerbare en moeilijk verteerbare verz. vetten onderscheiden. Daarnaast is een bepaalde hoeveelheid verz. vet noodzakelijk voor een gezonde cholesterolspiegel en dito transport. Wat van belang is bij cholesterol is dat de HDL enzymen in een goede verhouding zijn met de LDL enzymen, en niet zozeer hoe hoog het cholesterolgehalte is. Wist je dat een grote hoeveelheid onverz. vet en vrijwel geen verz. vet even ongezond is als het omgekeerde? Deze materie is ontzettend ingewikkeld en het is dan ook onmogelijk snelle conclusies te trekken over wat goed en wat slecht is. Zelfs over het feit of een laag cholesterolgehalte al dan niet (zeer) ongezond wordt door sommigen bediscussieerd.
Neemt niet weg dat je uiteraard vlees kunt vermijden uit ethisch oogpunt, betreffende bio-industrie en/ of groeihormoon etc.Maar het is wel absoluut noodzakelijk om alternatieven te vinden om bepaalde voedingstoffen / mineralen / vitaminen etc binnen te krijgen.
Edit: je schreef btw dat melk erg slecht is; ook hierover zijn de meningen verdeeld: ik ben van mening dat melk juist erg gezond is en een van de beste eiwitbronnen. Als het gaat om voeding is er bijna altijd sprake van bepaalde "meningen" of "opvattingen" over iets, en vrijwel nooit "keiharde feiten".
Er is geen "ja" of "nee", bovendien heb je die vraag al eerder gesteld in dit topic als ik het me goed herinner. Lees de reacties eens door en haal er informatie uit, mits betrouwbaarquote:Op donderdag 8 maart 2007 18:25 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Kijk, iemand die nadenkt!quote:Op donderdag 8 maart 2007 18:56 schreef Alicey het volgende:
Verbaast me niets. Doorgaans zijn mensen die vitaminenpillen slikken diegenen die van zichzelf weten dat ze een ongezonde levensstijl er op nahouden.
Ik lig dubbel hierquote:Kinderen met een hoog IQ hebben een grotere kans om later vegetarier te worden dan kinderen met een lage intelligentie. Logisch natuurlijk. Slimme kinderen denken gewoon meer en beter na over dergelijke zaken. En dus komen zij eerder tot het besluit vegetarisch te gaan eten.
Oja, want je vrienden leven precies hetzelfde als jij! Zeker als je ze zelf mag selecteren om jouw eigen leefstijl beter te laten lijkenquote:Het ging hier om vrijwilligers die vervolgens nog eens 5000 vlees etendevrienden en kennissen rekruteerden voor de controlegroep. Hierdoorwas de levensstijl van beide groepen identiek, behalve dan dat de enegroep wel vlees at en de andere niet.
Ehm ja, zou dat niet kunnen komen door het eten van meer vezels en groenten, in plaats van door het stoppen met vlees eten? Tof onderzoekquote:Het is ook aangetoond dat kanker en het eten van vlees nagenoeg hand in hand gaan. Bij vrouwen met borstkanker is aangetoond dat als ze stopten met het eten van vlees en meer vezels en groenten tot zich namen na drie (!) maanden de borststructuur al veranderd was en de kankercellen geen aanhechtingsplaats meer hadden.
Met mate vlees consumeren is gezond, maar je hebt het niet nodig. Geen vlees eten en wat meer zuivelproducten en peulvruchten is net zo gezond, volgens sommigen gezonder.quote:Op donderdag 8 maart 2007 18:25 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
http://www.kanker-actueel.nl/index.asp?blz=vr_an&nieuws=7111quote:Op donderdag 8 maart 2007 19:05 schreef Alcarin het volgende:
Ehm ja, zou dat niet kunnen komen door het eten van meer vezels en groenten, in plaats van door het stoppen met vlees eten? Tof onderzoek![]()
Ik geloof best (of ontken in elk geval niet) dat minder/geen vlees eten de kans op kanker verlaagt. Maar de manier waarop zij het brengen is gewoon niet logisch enquote:Op donderdag 8 maart 2007 20:15 schreef Elseetje het volgende:
http://www.kanker-actueel.nl/index.asp?blz=vr_an&nieuws=7111
Ik denk niet dat oncologen e.d. onderdeel van de anti-vlees lobby zijn...
Dat we omnivoren zijn betekent inderdaad niet dat we vlees moeten eten, het betekent echter wel dat we vlees kunnen eten en dat er in het traject van de mens tot nu kennelijk behoefte aan is geweest en wellicht een integraal onderdeel is van een gezonde levensstijl. Niet in de hoeveelheden vlees die hedendaags geconsumeerd worden, maar ik ben van mening dat je in veel gevallen beter op de natuur kunt vertrouwen dan de door mensen samengestelde vleessurrogaten.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:23 schreef cerise het volgende:
Ik vind het jammer dat veel mensen het niet eten van vlees beschouwen als iets belachelijks/ doms.
Meestal wordt het argument aangedragen dat mensen van nature omnivoren zijn en dat je daarom vlees moet eten. Ik geloof dat mensen inderdaad omnivoren zijn, maar dit hoeft toch niet te betekenen dat je daarom maar vlees MOET eten?
Yeah right. Daarom hebben roofdieren zo'n simpel maagdarmstelseltje, en hebben koeien 4 magen. Omdat groenvoer zo lekker makkelijk verteert.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:37 schreef SpenQuin het volgende:
Wat al in het topic aangegeven wordt is dat vlees moeilijker te verteren is samen met nog wat andere dingen.
Dat klopt, omdat het zeg maar vrijwel overeenkomt met wat er in je lichaam voor stoffen zitten.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:40 schreef Gripper het volgende:
Als er iets is waar je lichaam razendsnel de voedingsstoffen uit kan halen is het wel vlees.
Ok, maar dat is iets heel anders dan dat je het niet goed kunt verterenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:49 schreef SpenQuin het volgende:
[..]
Dat klopt, omdat het zeg maar vrijwel overeenkomt met wat er in je lichaam voor stoffen zitten.
Geloof mij maar dat ik geen vlees meer wil eten omdat mijn darmen daar echt niks mee te maken willen hebben. Het is er inderdaad zo razendsnel uit dat het niet eens de kans heeft gehad om voedingsstoffen op te nemen![]()
Hou het maar op niet kunnen verwerken ofzoiets danquote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:57 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ok, maar dat is iets heel anders dan dat je het niet goed kunt verteren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |