abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46872660
Waarom zeggen Iranezen altijd dat ze uit Perzië komen? Wat is daar de redenering achter? Zijn ze bang dat we al een oordeel over ze hebben als ze zeggen dat ze uit Iran komen? Ja ok ze spreken perzisch ofzo maar dan nog....

Ik zie Iranezen als een zeer attent en intelligent volkje, die hebben dit toch helemaal niet nodig........

Perzië
  zaterdag 3 maart 2007 @ 11:25:40 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46872725
Het land heette tot niet zo lang geleden Perzië.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_46872783
tot 1935 jah, ik zeg toch ook niet dat ik uit het derde rijk kom
  zaterdag 3 maart 2007 @ 11:32:08 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46872829
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:29 schreef ASroma het volgende:
tot 1935 jah,
Nee hoor:

Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat beide namen officieel gebruikt mogen worden. Een inwoner van Iran/Perzië is een Iraniër of een Pers of in het Perzisch; Irani of Pars (ایرانی).
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:45:42 #5
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_46874203
---> HOC
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  zaterdag 3 maart 2007 @ 13:59:37 #6
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_46875930
Het is behalve de naam van het land toch ook de naam van het volk waartoe de meeste Iraniers behoren?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_46892340
Iran... Land van de Ariërs.
pi_46894002
Omdat Perzie een land was om trots op te zien en het huidige Iran na de revolutie niet.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  zondag 4 maart 2007 @ 10:37:48 #9
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_46899144
Het lijkt me dat dat veel te maken heeft met het grootse verleden van Perzie.
  zondag 4 maart 2007 @ 11:14:59 #10
167723 sanni
Acima de seu
pi_46899697
Het Groot Perzisch Rijk en de Sjah van Perzie in mindere mate
  zondag 4 maart 2007 @ 13:56:25 #11
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_46903598
Een Iranees/Iraniër/Pers legde het aan mij uit dat zij dit doen om zich te distantiëren van het huidige Iran.
Overigens spreken ze daar Farsi en niet Perzisch. Maar ach, men zegt ook dat ze in Finland Fins spreken ipv Suomi. Minor detail.

Ik dacht trouwens altijd dat het exclusief Perzië heette tot 1979, maar blijkbaar dus niet. .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_46903711
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee hoor:

Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat beide namen officieel gebruikt mogen worden. Een inwoner van Iran/Perzië is een Iraniër of een Pers of in het Perzisch; Irani of Pars (ایرانی).
On March 21, 1935, Iran was officially accepted as the new name of the country. After Persian scholars' protests to this decision, in 1953 Mohammad Reza Shah announced both names "Iran" and "Persia" could be used.

Volgens Wikipedia.
  zondag 4 maart 2007 @ 23:29:43 #13
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_46925799
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:29 schreef ASroma het volgende:
tot 1935 jah, ik zeg toch ook niet dat ik uit het derde rijk kom
Maar wel dat je Hollander bent?
Ik ga naar huis.
pi_46934588
Iran zou ik me ook niet mee willen associeren kutland
  maandag 5 maart 2007 @ 11:36:18 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_46934956
Omid Djalili, dé Iraanse comedian zei eens zoiets hierover:
"Oooo, you're Persian? Brave, wonderful Persia. Like a Persian cat! Not an Iranian cat, nooo, an Iranian cat has a bomb under the bodywarmer. No no, a wonderful Persian cat."
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 5 maart 2007 @ 11:51:18 #16
9902 Lestat
the vampire...
pi_46935359
quote:
Op zondag 4 maart 2007 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
Een Iranees/Iraniër/Pers legde het aan mij uit dat zij dit doen om zich te distantiëren van het huidige Iran.
Overigens spreken ze daar Farsi en niet Perzisch. Maar ach, men zegt ook dat ze in Finland Fins spreken ipv Suomi. Minor detail.
Farsi en Perzisch zijn hetzelfde. Farsi is de naam die de arabieren eraan hebben gegeven, omdat die de 'P' niet konden uitspreken.
Memento Mori
pi_46942649
Ook niet Perzisch maar Parsi,Afghanistan hoorde vroeger ook bij Perzie,ze spreken nu daar Dari,een form van Parsi.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  maandag 5 maart 2007 @ 19:48:08 #18
9902 Lestat
the vampire...
pi_46952556
quote:
Op maandag 5 maart 2007 15:31 schreef Double-Helix het volgende:
Ook niet Perzisch maar Parsi,Afghanistan hoorde vroeger ook bij Perzie,ze spreken nu daar Dari,een form van Parsi.
Parsi = Perzisch. De woorden hebben dezelfde stam, dus zijn verwant (cognate).
Memento Mori
  maandag 5 maart 2007 @ 19:56:18 #19
97934 ASroma
Flamboyant
pi_46952907
quote:
Op maandag 5 maart 2007 11:36 schreef Witchfynder het volgende:
Omid Djalili, dé Iraanse comedian zei eens zoiets hierover:
"Oooo, you're Persian? Brave, wonderful Persia. Like a Persian cat! Not an Iranian cat, nooo, an Iranian cat has a bomb under the bodywarmer. No no, a wonderful Persian cat."
die moet ik onthouden voor een volgende keer
pi_46962370
Omdat Iran verlangt naar de kracht en macht van het oude perzie, de overleveraars van de beschaving en de bakermat van de beschaving (mesopotamie, babylonie, dat wat nu Irak is). En omdat ze het niet zo hebben op Arabie en haar inwoners.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  dinsdag 6 maart 2007 @ 00:05:57 #21
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46962405
Sluikreclame voor de tapijtjes.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_46985024
Schop.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:38:35 #23
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46989677
quote:
Op zondag 4 maart 2007 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
Het land heet in de eigen taal toch ook Suomi? Dan kun je dat toch gewoon zien als de 'vertaling' van Finland? Wij zijn ook 'Dutch' in het grootste deel van het buitenland, tenslotte
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_47133056
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:38 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Het land heet in de eigen taal toch ook Suomi? Dan kun je dat toch gewoon zien als de 'vertaling' van Finland? Wij zijn ook 'Dutch' in het grootste deel van het buitenland, tenslotte
Of we komen uit Pays-Bas
[14.gif]
  zondag 11 maart 2007 @ 03:58:09 #25
153479 Waris3
Dikke Man
pi_47146100
Duidelijke definitie van (Nederlandse) terminologie:

Iran: land dat vroeger Perzië heette
Iraniër: persoon met de Iraanse nationaliteit (de nationaliteit van Iran, zie aldaar)
Pers: persoon dat tot het volk der Perzen (een Iraans volk (lekker ingewikkeld)) behoort
Perzisch taal van de Perzen (zie aldaar)

"Farsi" mag volgens mij ook in het Nederlands, maar de taal wordt meestal Perzisch genoemd. Maar je kunt nooit "Iranees" zeggen voor de taal, of "Perzisch" voor de nationaliteit. Weet iemand trouwens waar de naam "Iran" opeens vandaan komt, of wat het betekent? "Perzië" is namelijk een veel logischere naam voor het land, aangezien dat is afgeleid van het volk dat het bewoont.
"As je geen goeie aanvallers hep, kejje eigenlijk niet verdedigend spelen." - Watson Waterstone
Al meer dan een jaar uit: The Fat Man's Diary! Te bestellen op http://www.thefatmen.nl
pi_47252659
quote:
Op zondag 11 maart 2007 03:58 schreef Waris3 het volgende:
Duidelijke definitie van (Nederlandse) terminologie:

Iran: land dat vroeger Perzië heette
Iraniër: persoon met de Iraanse nationaliteit (de nationaliteit van Iran, zie aldaar)
Pers: persoon dat tot het volk der Perzen (een Iraans volk (lekker ingewikkeld)) behoort
Perzisch taal van de Perzen (zie aldaar)

"Farsi" mag volgens mij ook in het Nederlands, maar de taal wordt meestal Perzisch genoemd. Maar je kunt nooit "Iranees" zeggen voor de taal, of "Perzisch" voor de nationaliteit. Weet iemand trouwens waar de naam "Iran" opeens vandaan komt, of wat het betekent? "Perzië" is namelijk een veel logischere naam voor het land, aangezien dat is afgeleid van het volk dat het bewoont.
Iran betekent Land Van Ariers.. (The name Iran is a cognate of Aryan and literally means Land of the Aryans)

On March 21, 1935, Iran was officially accepted as the new name of the country. After Persian scholars' protests to this decision, in 1953 Mohammad Reza Shah announced both names "Iran" and "Persia" could be used.

het is hernoemd omdat Persia etc.. van de grieken komt zo noemden de Grieken Iran. Zelf noemden ze het Parsa ; dus Persia is de Griekse benaming voor Parsa. (Adam Pârsa, Pârsahyâ puça; Ariya, Ariya ciça... I am Persian, son of a Persian; an Aryan, from an Aryan lineage.)

verder is dit wel interessant De reden waarom Iraniërs zoals ik altijd Perzië zeggen omdat dat het Land is waar we trots op mogen zijn

The Persian Empire was a series of historical empires that ruled over the Iranian plateau, the old Persian homeland, and beyond in Western Asia, Central Asia and the Caucasus. The Persian empire has become what we know today as Persia or more commonly, Iran.

The most widespread entity considered to have been a Persian Empire was the Achaemenid Empire (648–330 BC)—famous in antiquity as the foe of the classical Greek states — a united Aryan kingdom that originated in the region now known as Pars province of Iran. It was formed under Cyrus the Great, who overthrew the empire of the Medes, and conquered the entire Middle East, including the territories of the Babylonians, the Phoenicians, and the Lydians. Babylonia was the only part of the Assyrian empire that had not been conquered by Cyrus' Mede grandfather, Astyages. Cyrus' son, Cambyses, continued Cyrus' conquests by conquering Egypt.

Most of the successive states in Greater Iran prior to March, 1935 are collectively called the Persian Empire

[ Bericht 10% gewijzigd door PrinceOfPerzia op 14-03-2007 01:27:12 ]
Only by great risks can great results be achieved.
an Achaemenian, a Persian, son of a Persian, an Aryan, having Aryan lineage...
pi_47267475
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 01:10 schreef PrinceOfPerzia het volgende:

[..]
(Adam Pârsa, Pârsahyâ puça; Ariya, Ariya ciça... I am Persian, son of a Persian; an Aryan, from an Aryan lineage.)
'

Wat is dan het verschil tussen "Pârsa" en "Ariya"? Worden tot "Ariya" ook Indiërs gerekend?
"As je geen goeie aanvallers hep, kejje eigenlijk niet verdedigend spelen." - Watson Waterstone
Al meer dan een jaar uit: The Fat Man's Diary! Te bestellen op http://www.thefatmen.nl
pi_47268995
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 15:34 schreef Waris3 het volgende:

[..]

'

Wat is dan het verschil tussen "Pârsa" en "Ariya"? Worden tot "Ariya" ook Indiërs gerekend?
komt eigenlijk op 't zelfde neer, ja als het goed is hoort een groot deel van Indiërs ook tot Ariya.

Ārya is a Sanskrit (आर्य) and Avestan word used by Hindus, Jains, Zoroastrians and Buddhists.
pi_47270339
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:19 schreef PrinceOfPerzia het volgende:

[..]

komt eigenlijk op 't zelfde neer, ja als het goed is hoort een groot deel van Indiërs ook tot Ariya.

Ārya is a Sanskrit (आर्य) and Avestan word used by Hindus, Jains, Zoroastrians and Buddhists.
Aha. Ok, duidelijk

Hoe is dit woord dan bij Hitler terechtgekomen? Had-ie iets verkeerd begrepen ofzo?
  woensdag 14 maart 2007 @ 17:07:52 #30
122997 zquing
Drama Junk
pi_47270532
nvm dit

tvp
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 18 maart 2007 @ 20:35:45 #31
111528 Viajero
Who dares wins
pi_47411741
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 17:01 schreef Waris3 het volgende:

[..]

Aha. Ok, duidelijk

Hoe is dit woord dan bij Hitler terechtgekomen? Had-ie iets verkeerd begrepen ofzo?
Ik denk dat Hitler meerdere dingen verkeerd had begrepen..
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_47656816
Volgens mij is het behoorlijk ingewikkeld met dat volk, als ik het zo lees. Ik dacht eerst dat zoroastrianisme alleen perzisch was, maar in The Ground Beneath Her Feet van Rushdie komt het ook voor (in India) en mijn vriend is hawraman, en die zij dat dat van oudsher ook hun geloof was. Ik wist niet dat dat zo'n groot geloof was. En al die talen en dialecten, daar kan ik nog geen wijs uit. Ik was wel begonnen met Sorani leren en daarbij kwam ik ook woorden tegen die hetzelfde waren als in India (en vraag me dan in vredesnaam niet welke Indiase taal, mijn kennis komt voornamelijk uit kookboeken =P). Ik vind het allemaal maar lastig, maar ik ben al wijzer geworden. Toen ik m'n vriend leerde kennen en hij zei dat ie uit Kurdistan kwam, wist ik niet eens waar het lag.
Sanity is (not) statistical
  maandag 26 maart 2007 @ 00:50:06 #33
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47660255
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 00:04 schreef EricT het volgende:
Omdat Iran verlangt naar de kracht en macht van het oude perzie, de overleveraars van de beschaving en de bakermat van de beschaving (mesopotamie, babylonie, dat wat nu Irak is). En omdat ze het niet zo hebben op Arabie en haar inwoners.
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Plus dat ik mezelf wil distantieren van elke arabische invloedens uit ons land, En het woord ''iran'' zo langzamerhand verkracht is door de ayatollah's die op dit moment ons land regeren.

Ik kijk dan ook uit na de dag dat mijn land bevrijd word van de ayatollah's, En ik voor het eerst de grond van mijn land kan kussen.
Moge amerika ons bevrijden!
pi_47669927
quote:
Op maandag 26 maart 2007 00:50 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Plus dat ik mezelf wil distantieren van elke arabische invloedens uit ons land, En het woord ''iran'' zo langzamerhand verkracht is door de ayatollah's die op dit moment ons land regeren.

Ik kijk dan ook uit na de dag dat mijn land bevrijd word van de ayatollah's, En ik voor het eerst de grond van mijn land kan kussen.
Pas maar op hoor, nationalisme vindt men in Nederland eng. En haat jegens moslims is al helemaal uit den boze.
pi_47671843
quote:

[..]

Wat een mooie wens! Je wenst dood en verderf voor je land, dat heb ik nog niet eerder gehoord van iemand..
pi_47674755
quote:
Op maandag 26 maart 2007 13:22 schreef Golradir het volgende:

[..]

Pas maar op hoor, nationalisme vindt men in Nederland eng. En haat jegens moslims is al helemaal uit den boze.
Beiden zie ik niet in zijn post.
  maandag 26 maart 2007 @ 22:09:17 #38
97934 ASroma
Flamboyant
pi_47690791
het hebben over een voc-mentaliteit is not done en trots zijn op het voormalige perzische rijk kan wel.........
pi_47692652
quote:
Op maandag 26 maart 2007 22:09 schreef ASroma het volgende:
het hebben over een voc-mentaliteit is not done en trots zijn op het voormalige perzische rijk kan wel.........
Het zou allebei moeten kunnen.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 12:59:39 #40
156603 E-vangelist
Belijdend lid.
pi_47708598
Sinds wanneer zijn we niet meer het neutrale, betweterige Nederland? Gidsland!!!
'Als je begrijpt wat ik bedoel' (O.B. Bommel)
pi_47712276
quote:
Op maandag 26 maart 2007 22:45 schreef Golradir het volgende:

[..]

Het zou allebei moeten kunnen.
Nou voor mij geldt dat iig niet, kom bij mij niet aan met die prachtige VOC mentaliteit
pi_47737064
Omdat ze stinkend jaloers zijn op het westen, en maar al te goed weten dat ze zelf helemaal niets voorstellen, niets kunnen en nog nooit iets voortgebracht hebben. Zelfs hun hoogtijdagen waren een beetje lachwekkend. Maar goed, bij gebrek aan beter doen ze alsof dat hun persoonlijke bijdrage is. Geen economie van betekenis, geen industrie van betekenis, cultureel stellen ze niets voor, internationaal zijn ze een lachtertje vanwege die religie c.q. ayatollahs van ze... tsja.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 28 maart 2007 @ 05:52:19 #43
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_47737088
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik denk dat Hitler meerdere dingen verkeerd had begrepen..
Nee hoor:

ariër (de ~ (m.), ~s)
1 blanke niet-Jood

Ari·ër (de ~ (m.), ~s)
1 Indo-Europees sprekende Indiër of Iraniër

Het is weliswaar zo dat de term ariër zonder hoofdletter is ingevoerd dankzij Hitler, maar als het echt fout was geweest dan had alleen de tweede definitie bestaan.
Asjemenou
pi_47738638
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
Omdat ze stinkend jaloers zijn op het westen, en maar al te goed weten dat ze zelf helemaal niets voorstellen, niets kunnen en nog nooit iets voortgebracht hebben. Zelfs hun hoogtijdagen waren een beetje lachwekkend. Maar goed, bij gebrek aan beter doen ze alsof dat hun persoonlijke bijdrage is. Geen economie van betekenis, geen industrie van betekenis, cultureel stellen ze niets voor, internationaal zijn ze een lachtertje vanwege die religie c.q. ayatollahs van ze... tsja.
De hoogtijdagen zijn naar mijn mening zeker niet lachwekkend en cultureel gezien is er nog ontzettend veel te bezichtigen.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_47738906
Inderdaad een lachwekkend en onbetekenend rijkje :

Het is dan wel meer dan 2.500 jaar terug, maar dat ze nooit iets hebben voorgesteld is wel erg overtrokken.
  woensdag 28 maart 2007 @ 11:48:23 #46
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_47743059
quote:
Dus als je als land jaloers bent noem je jezelf maar Perzië?

Nee nu heb ik hem door.
  woensdag 28 maart 2007 @ 12:43:45 #47
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47744954
quote:
Jouw post getuigd meer van jaloezie, want ik bedoel komop amerikaanse vlag? wat voor geschiedenis heeft amerika nou dan? misschien net 500 jaar geleden.
Stinkend jaloers op het westen? nooit.
Misschien dat je het niet weet maar ongeveer 40 jaren geleden toen de shah van iran nog aan de macht was, hadden we 1 van de beste geleerden, Het was een welvarend land, kwa sterkte van het leger stonden we op de 4de plek van de wereld.
Amerika en Engeland wisten dat`en zagen dat iran een bedreiging werd voor ze.
Nog nooit iets voorgebracht? hahaha ik begrijp niet eens waarom ik reageer op je post.
Zelfs in de hoogtijden stelden ze niks voor?
Kerel alle rijken in die tijd vreesden de perzen, bang voor een invasie van perzen.
Het rijk strektte uit van Afrika tot in west-Azie.
Cultureel stellen ze niks voor? Laat me raden je bent zeker nog nooit in persepolis geweest? Of in shiraz? Nee dat blijkt.

Het enigste waar ik je in gelijk geef is dat we op DIT moment niks voorstellen nee, maar dat komt mede door de ayatollah's die niet lang meer ons land zullen regeren.
En dan wil ik jou nog wel eens zien praten.
pi_47745504
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 12:43 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Jouw post getuigd meer van jaloezie, want ik bedoel komop amerikaanse vlag? wat voor geschiedenis heeft amerika nou dan? misschien net 500 jaar geleden.
Stinkend jaloers op het westen? nooit.
Misschien dat je het niet weet maar ongeveer 40 jaren geleden toen de shah van iran nog aan de macht was, hadden we 1 van de beste geleerden, Het was een welvarend land, kwa sterkte van het leger stonden we op de 4de plek van de wereld.
Amerika en Engeland wisten dat`en zagen dat iran een bedreiging werd voor ze.
Nog nooit iets voorgebracht? hahaha ik begrijp niet eens waarom ik reageer op je post.
Zelfs in de hoogtijden stelden ze niks voor?
Kerel alle rijken in die tijd vreesden de perzen, bang voor een invasie van perzen.
Het rijk strektte uit van Afrika tot in west-Azie.
Cultureel stellen ze niks voor? Laat me raden je bent zeker nog nooit in persepolis geweest? Of in shiraz? Nee dat blijkt.

Het enigste waar ik je in gelijk geef is dat we op DIT moment niks voorstellen nee, maar dat komt mede door de ayatollah's die niet lang meer ons land zullen regeren.
En dan wil ik jou nog wel eens zien praten.
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:06:21 #49
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47745869
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 12:57 schreef EricT het volgende:

[..]

Hehe klopt, was ik ff vergeten er aan toe te voegen, Plus de verschrikkelijke mooie tuinen die paradis genoemd worden, waar ook het woord ''paradijs'' van af komt.
De eerste windmolens werden gebruikt in het oud perzie, en zo kan ik wel even doorgaan.

Geen cultuur stefan? weet waar je over praat: http://www.kunstgeschiedenis.nl/VA/artikel.jsp?id=15160
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:13:54 #50
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_47746192
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 12:57 schreef EricT het volgende:

[..]

Nee hoor, dat zijn ze helemaal niet.
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:25:46 #51
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47746646
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 13:13 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ze zijn wel door ''ontwikkeld'' in perzie, onder andere door 1 van de beroemdste perzische wetenschapper: Al-chwarizmi(wiskunde)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Over de schrift ben ik van mening dat ze voor het eerst zijn gemaakt in Soemerië.
pi_47746809
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 12:43 schreef AryaMehr het volgende:
kwa sterkte van het leger stonden we op de 4de plek van de wereld.
Weet je dit wel zeker? Het lijkt mij namelijk vrij sterk...iemand?
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:31:14 #53
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_47746860
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 13:25 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ze zijn wel door ''ontwikkeld'' in perzie, onder andere door 1 van de beroemdste perzische wetenschapper: Al-chwarizmi(wiskunde)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
Oh maar dat ontken ik ook helemaal niet. De Perzische bevolking heeft wat mij betreft een aantal flinke prestaties neergezet.
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:49:56 #54
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47747640
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 13:29 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]

Weet je dit wel zeker? Het lijkt mij namelijk vrij sterk...iemand?
Ja, hier heb je een bron, alleen staat er dat ze de 5de van de wereld waren.
ff doorzoeken naar die andere bron die vermelde dat ze de 4de waren.

Pahlavi Era (1925 to 1979)

Iranian imperial guards

When the Pahlavi dynasty came through power the Qajar dynasty was already weak from years of war with Russia. The standing Persian army was almost non-existent. The new king Reza Shah Pahlavi, was quick to develop a new military. In part, this involved sending hundreds of officers to European and American military academies. It also involved having foreigners re-train the existing army within Iran. In this period the Iranian Air Force was established and the foundation for a new Navy was laid.

Following Germany's invasion of the USSR in June 1941, Britain and the Soviet Union became allies. Both saw the newly opened Trans-Iranian Railroad as a strategic route to transport supplies from the Persian Gulf to the Soviet region. In August 1941, Britain and the USSR invaded Iran and deposed Reza Shah Pahlavi in favor of his son Mohammad Reza Pahlavi. Following the end of the Second World War Iran's independence was respected and both countries withdrew.

Following a number of clashes in April 1969, international relations with Iraq fell into a steep decline, mainly due to a dispute over the Arvand waterway in the 1937 Algiers Accord. Iran abrogated the 1937 accord and demanded a renegotiation which ended completely in its favor. Furthermore, Mohammad Reza Pahlavi embarked on an unprecedented modernisation program for the armed forces. In many cases Iran was being supplied with advanced weaponry even before it was supplied to the armies of the countries that developed it. The Iranian military, while very well armed and trained at this point was totally reliant on external suppliers for its equipment. By 1978 Iran had the worlds 5th strongest and largest army and was the clear undisputed regional superpower. During this period of strength Iran protected its interests militarily in the region: In Yemen, the Dofar Liberation Front was quashed. In November 1971 Iranian forces seized control of three uninhabited but strategic islands at the mouth of the Persian Gulf.
pi_47747847
4e - 5e ........... het is in ieder geval indrukwekkend en ik heb er weer iets bijgeleerd
  woensdag 28 maart 2007 @ 18:05:33 #56
156603 E-vangelist
Belijdend lid.
pi_47757803
Idem dito. Ik denk dat je er niet zoveel van merkt aangezien 'ze' niet weer het hele MO onder de voet gelopen hebben. Wat in dit verband wel van belang is, is de oorlog tussen Irak en Iran van 1980-88... Irak had dan toch heel hard onderuit moeten gaan. Zie: Engelse wiki.

Verder ben ik niet zo van het spelletje: mijn land is beter dan jouw land, want... enz. Hebben we dat in Europa niet een beetje afgeleerd (niet dat wij zo ontwikkeld zijn, eerder hardleers, getuige de afgelopen eeuw).
'Als je begrijpt wat ik bedoel' (O.B. Bommel)
pi_47758576
quote:

[..]

Gezien hoe de amerikanen zich hebben verslikt in irak moet je hier wellicht niet teveel op hopen
pi_47760750
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 18:05 schreef E-vangelist het volgende:
Idem dito. Ik denk dat je er niet zoveel van merkt aangezien 'ze' niet weer het hele MO onder de voet gelopen hebben. Wat in dit verband wel van belang is, is de oorlog tussen Irak en Iran van 1980-88... Irak had dan toch heel hard onderuit moeten gaan. Zie: Engelse wiki.

Verder ben ik niet zo van het spelletje: mijn land is beter dan jouw land, want... enz. Hebben we dat in Europa niet een beetje afgeleerd (niet dat wij zo ontwikkeld zijn, eerder hardleers, getuige de afgelopen eeuw).
Denk dat Irak nogal smerig spel speelde, met gifgas enzo...
  woensdag 28 maart 2007 @ 19:42:39 #59
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47761190
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 18:05 schreef E-vangelist het volgende:

Nee, de iran-irak oorlog was na de revolutie, nadat de shah van iran werd afgezet en bijna alle leden van de iranian imperial guards werden opgehangen in de straten, plus alle mensen die voor de shah waren.

Plus dat saddam wist dat iran in een crisis verkeerdde en daar goed van gebruikt maaktte.
Als de shah in die tijd nog aan de macht was, had irak niet gedurfd 1 stap op iraans grondgebied te zetten.
waarom had saddam dan niet voor de revolutie iran aangevallen dan?
pi_47761404
Ik weet echt verschrikkelijk weinig over Iran, wie kan er een boek aanraden?
  woensdag 28 maart 2007 @ 19:57:17 #61
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47761816
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 19:47 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik weet echt verschrikkelijk weinig over Iran, wie kan er een boek aanraden?
Wat wil je precies weten?

Ik weet trouwens wel een goeie documentaire over iran.

Het gaat niet over de geschiedenis van iran/perzie, maar over het leven na de revolutie.
En hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in iran.

Rageh Omaar embarks on a unique journey inside what he describes as one of the most misunderstood countries in the world, looking at the country through the eyes of people rarely heard - ordinary Iranians.

It took a year of wrangling to get permission to film inside Iran but the result is an amazing portrayal of an energetic and vibrant country that is completely different to the usual images seen in the media.

http://video.google.nl/videoplay?docid=554201962695917482&q=rageh+inside+iran
pi_47768130
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 05:52 schreef Tichelaar het volgende:

[..]

Nee hoor:

ariër (de ~ (m.), ~s)
1 blanke niet-Jood

Ari·ër (de ~ (m.), ~s)
1 Indo-Europees sprekende Indiër of Iraniër

Het is weliswaar zo dat de term ariër zonder hoofdletter is ingevoerd dankzij Hitler, maar als het echt fout was geweest dan had alleen de tweede definitie bestaan.
Woordenboeken definiëren geen woorden, maar documenteren gangbare betekenissen.

De foute betekenissen zijn in het taalgebruik terecht gekomen dankzij vroegere Britse historici. Zij namen aan dat die "Arya's" waarover de geschriften spreken, een blank ras uit de Kaukasus was die o.a. verantwoordelijk was voor de Vedische beschaving. Hitler vond dat ook een leuke theorie en nam daarom de ook de ('Arische') swastika over als symbool. Tegenwoordig wordt die raciale theorie niet meer aangehangen. Moderne aanhangers van die theorie hebben het nu over een 'linguistische groep' uit Centraal-Azië (zoals in de tweede woordenboek-definitie), maar dat staat ook op losse schroeven.
pi_47771938
Informatie over Iran voor de revolutie vind ik interessanter dan na de revolutie. Ik ga de docu dit weekend goed bekijken, merci.
  donderdag 29 maart 2007 @ 00:10:19 #64
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47774931
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 23:07 schreef ImmovableMind het volgende:
Informatie over Iran voor de revolutie vind ik interessanter dan na de revolutie. Ik ga de docu dit weekend goed bekijken, merci.
Perzische uitvindingen over 12.000 jaar:

http://www.youtube.com/watch?v=IK6QwVBS4mQ

Laat me maar weten wat je ervan vond.

Documentaire over de grote perzische rijk:

Part 1 : http://www.youtube.com/watch?v=apbtz-mSvfo&mode=related&search=

Part 2 : http://www.youtube.com/watch?v=z20MvCrfS4k&mode=related&search=

Part 3 : http://www.youtube.com/watch?v=KTnKWtaqzj8&mode=related&search=

Part 4 : http://www.youtube.com/watch?v=eDPJs3GujC8&mode=related&search=

Part 5 : http://www.youtube.com/watch?v=NWyCg_F8u3I&mode=related&search=

[ Bericht 24% gewijzigd door AryaMehr op 29-03-2007 15:10:43 ]
pi_47791690
pi_47950516
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:21 schreef ASroma het volgende:
Waarom zeggen Iranezen altijd dat ze uit Perzië komen? Wat is daar de redenering achter? Zijn ze bang dat we al een oordeel over ze hebben als ze zeggen dat ze uit Iran komen? Ja ok ze spreken perzisch ofzo maar dan nog....

Ik zie Iranezen als een zeer attent en intelligent volkje, die hebben dit toch helemaal niet nodig........

Perzië
De Iraniërs/Iranezen die ik ken, zeggen dat helemaal niet.
Voor wat ik weet:
In de Volkerenbond heeft de toenmalige sjah in de jaren 30 eens gezegd, dat hij de naam van zijn land van Perzië wilde veranderen in Iran: land van de Ariërs. Hij dacht dat Hitler wel een toffe gozer was. Toen hij doorkreeg dat Hitler niet zo tof was, wilde hij de naam van zijn land bij de Volkerenbond weer terug veranderen in Perzië. Dat werd hem geweigerd: we blijven niet aan de gang! Je wilde Iran heten, nou heet je Iran.
Of het waar is, weet ik niet.
In Iran is er nog steeds een provincie Fars, net zoals er in Nederland twee provincies zijn die Holland heten. Als je Nederland aanduidt met Holland, ben je dom bezig, want twee provincies zijn geen natie. Als je het Verenigd Koninkrijk aanduidt met Engeland, of de Verenigde Staten met Amerika, ben je dom bezig.

Hoe dat zit met Perzië en Iran heb ik nog niet helder kunnen krijgen. Zelf gebruik ik het woord Farsi voor de taal (zoals het woord Engels voor de taal gebruikt wordt) en Iran, Iraans en Iraniërs voor het land, het bijvoeglijk naamwoord en de bewoners.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 3 april 2007 @ 01:41:27 #67
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_47950578
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 01:36 schreef Kees22 het volgende:

[..]
in de Volkerenbond heeft de toenmalige sjah in de jaren 30 eens gezegd, dat hij de naam van zijn land van Perzië wilde veranderen in Iran: land van de Ariërs. Hij dacht dat Hitler wel een toffe gozer was. Toen hij doorkreeg dat Hitler niet zo tof was, wilde hij de naam van zijn land bij de Volkerenbond weer terug veranderen in Perzië. Dat werd hem geweigerd: we blijven niet aan de gang! Je wilde Iran heten, nou heet je Iran.
Of het waar is, weet ik niet.
Grote bullshit.
pi_47991906
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 01:41 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Grote bullshit.
Maar Ariërvriend, hoe zit het dan wel?
Want er was wel wat aan de hand.
En mijn Iraanse vrienden zeggen trouwens nooit Perzië.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_48052002
iraniers zijn nakomelingen van de perzen die 3000 /8000 jaar in iran leefden!
I am Darius the Great King, King of Kings, King in Persia, King of countries, son of Hystaspes, grandson of Arsames, an Achaemenian.
  donderdag 5 april 2007 @ 20:39:34 #70
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_48055719
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:53 schreef persian2008 het volgende:
iraniers zijn nakomelingen van de perzen die 3000 /8000 jaar in iran leefden!
Jij hebt genetisch onderzoek vericht?
  donderdag 5 april 2007 @ 22:40:32 #71
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_48060987
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:39 schreef Djaser het volgende:

[..]

Jij hebt genetisch onderzoek vericht?
Hij heeft gelijk hoor, tuurlijk is het land door de jaren meer gemengd geworden.
maar zoveel is dat niet hoor, iraniers hebben een grote trots en zullen niet zo snel met een ''buitenlander'' trouwen.
pi_48063612
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 15:34 schreef Waris3 het volgende:

[..]

Voorzover ik weet, zijn er twee uitleggen over de herkomst van de Ariërs. Volgens de ene stroming komen ze uit Centraal-Azië, ten oosten van de Kaspische Zee en zijn ze vandaar uitgezwermd naar het oosten, tot aan Nepal, Bangla-Desh en Sri Lanka, naar het westen tot aan Ierland, de Noordkaap en Gibraltar (en later de hele wereld over) en in het midden tot aan de Perzische Golf. Dat zijn alle volken met Indo-Germaanse talen.
Perzen, Parsi, Farsi, Pârsa en dergelijke termen slaan op een van de Arische volken. Overigens zijn er ook in India Parsi neergestreken, verdreven uit het oorspronkelijke thuisland, ongeveer waar nu de provincie Fars ligt in Iran.
pi_48063644
quote:
Op donderdag 5 april 2007 22:40 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk hoor, tuurlijk is het land door de jaren meer gemengd geworden.
maar zoveel is dat niet hoor, iraniers hebben een grote trots en zullen niet zo snel met een ''buitenlander'' trouwen.
Wat heeft dat nou met trots te maken?
  donderdag 5 april 2007 @ 23:46:53 #74
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_48063694
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat heeft dat nou met trots te maken?
Meen je dat nou echt?
pi_48063822
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:46 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Meen je dat nou echt?
Jazeker!
pi_48063923
Trots (m) (op) 1) eftegaar, -aat (be); 2) qoroer, -haa; takabbor; 3) godparastie; baad, -haa

Ja, in die laatste twee betekenissen snap ik het weer wel.
pi_48065922
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:46 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Meen je dat nou echt?
inderdaad, was ook mijn eerste reactie...
pi_48065969
ik vind persoonlijk de naam iran nogal niet bepaald mooi klinken
perzie daar klinkt wat meer klasse uit
dus ik denk dat ze dat daarom doen
wie noemt een land nu anders?
Nederland idem ik vind Holland ook mooier klinken?
onzin gedoe altijd
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_48066308
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:06 schreef zhe-devilll het volgende:
onzin gedoe altijd
Nee slecht voorbeeld, Nederlanders hebben 0,0% band met hun afkomst en geschiedenis. Zo'n beetje alle andere volkeren wel en ik snap heel goed dat Iraniers hun land liever Perzie willen noemen
pi_48066314
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:06 schreef zhe-devilll het volgende:
onzin gedoe altijd
Wie noemt een land nu anders?
Ons land heet Nederland.
Misschien vind je Holland mooier klinken?
Het land van de Hollen:

Said a logical linguist named Rolles,
`As we always call Polish folk ”Poles”,
It's my proposition
(I am a logician)
we call folk from Holland just ”Holes”.'
pi_48066500
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:16 schreef EricT het volgende:

[..]

Nee slecht voorbeeld, Nederlanders hebben 0,0% band met hun afkomst en geschiedenis. Zo'n beetje alle andere volkeren wel en ik snap heel goed dat Iraniers hun land liever Perzie willen noemen
Ja, slecht voorbeeld. Ik heb een goed besef van mijn herkomst en de geschiedenis van Nederland en wil dus beslist niet uitgescholden worden voor hollander!
pi_48066546
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:16 schreef EricT het volgende:

[..]

ja dat is waar we zijn wel gemakkelijk he qua afkomsten
maakt mij ook geen flikker uit hoe of wat
grenzen zijn gemaakt door domme mensen
land is land
leven is leven simpel zat!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_48066667
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:25 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

ja dat is waar we zijn wel gemakkelijk he qua afkomsten
maakt mij ook geen flikker uit hoe of wat
grenzen zijn gemaakt door domme mensen
land is land
leven is leven simpel zat!
Anderen zien dat anders...genoeg mensen die hun leven willen geven om 10cm grond te beschermen
Land is heilig en als je land in handen valt van een indringer dien je die met alle middelen te bestrijden, ik krijg een beetje genoeg van de laksheid van Nederlanders.
pi_48066769
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 01:31 schreef EricT het volgende:

[..]

Anderen zien dat anders...genoeg mensen die hun leven willen geven om 10cm grond te beschermen
Land is heilig en als je land in handen valt van een indringer dien je die met alle middelen te bestrijden, ik krijg een beetje genoeg van de laksheid van Nederlanders.
nou je wordt geboren toevallig op een stukje land
waar anders?
Je moet ergens terecht komen wil je geboren worden, helaas zijn er grenzen en mensen van allerlei soorten en maten
helaas zien wij mensen nog steeds als verschillend
natuurlijk zijn er verschillen in opvattingen
maar niet onoverkoombaar
als ik zie hoe bush omgaat met zijn wapen arsenaal denk ik
wat een kleuter?
Waar zijn zijn brains?
Dankzij hem zijn er teveel doden
teveel wat niet nodig was geweest
een mens doden is wel het ergste dat de mens kan doen
maar ik kan me hier druk maken om het gebeurd toch wel
dus ik maak me niet langer druk ik weet alleen
that's all
  vrijdag 6 april 2007 @ 20:38:50 #85
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_48091280
quote:
Op donderdag 5 april 2007 22:40 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Er heeft in het midden oosten zo veel in mengen plaats gevonden dat ik persoonlijk niet geloof in een directe bloedlijn tussen de hedendaagse Perzen en de volkeren die er duizenden jaren geleden leefden. Maar zonder onderzoek staat het je vrij het tegendeel te geloven.
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Voorzover ik weet, zijn er twee uitleggen over de herkomst van de Ariërs. Volgens de ene stroming komen ze uit Centraal-Azië, ten oosten van de Kaspische Zee en zijn ze vandaar uitgezwermd naar het oosten, tot aan Nepal, Bangla-Desh en Sri Lanka, naar het westen tot aan Ierland, de Noordkaap en Gibraltar (en later de hele wereld over) en in het midden tot aan de Perzische Golf. Dat zijn alle volken met Indo-Germaanse talen.
Perzen, Parsi, Farsi, Pârsa en dergelijke termen slaan op een van de Arische volken. Overigens zijn er ook in India Parsi neergestreken, verdreven uit het oorspronkelijke thuisland, ongeveer waar nu de provincie Fars ligt in Iran.
Er bestaan meerdere theorieën over, ik heb ook wel eens gehoord dat het thuisland Anatolië zou zijn geweest maar daar geloof ik zelf ook weer niet zo veel van.
pi_48091955
Interessant topic, ga alles ff goed lezen
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_49876120
ff voor de duidelijkheid....

Perzie is niet de juiste naam van Iran.
Het land heette altijd IRAN en niet Perzie. In alle boeken van vroeger staat alleen de naam Iran.
Perzie was en is nogeteeds een provincie in iran. Maar omdat de militairen van toen, dus de leger van de iraanse rijk in deze provincie gestationeerd was en omdat Iran en Griekenland vroeger veel oorlogen tegen elkaar gevoerd hebben en ook omdat de taal Perzisch was, hebben de grieken de iraniers PERSIS genoemd.
en Persis betekende in het grieks " uit Perzie".
en zo werd het door de europeanen ( grieken ) Perzie genoemd terwijl in Iran zelf altijd de naam Iran gebruikt werd.
en de naam "Perzie" werd dan ook door andere europeanen ook gebruikt.
In 1935 heeft Reza Shah, de europeanen verzocht om voortaan de werkelijke naam van Iran te gebruiken en het land officiel Iran te noemen.
Een iranier is dus niet altijd een pers, maar een pers is altijd een Iranier. Zo ziet dat eruit.

Iraanse volkeren zijn als volgt:

Speakers of Iranian languages in modern times include:
quote:
Azeris
Bakhtiaris
Baloch
Brahui people
Croats
Gilanis
Hazara
Kurds
Laks
Lurs
Mazanderanis (Taberians)
Ossetians
Pashtuns
Persians
Tajiks
Farsiwans
Tats
Iranis
Parsis
Serbs
Tajiks of China
Talyshi
Uzbeks
Wakhi
Zazas
Note: Azeris are, due to historical ties with various ancient Iranians, their cultural ties with Persians,[40] and their genetic ties with Iranian peoples, sometimes included as an Iranian people, although the modern Azerbaijani language is a Turkic language and the issue remains debated (see Origin of Azerbaijani people and the Iranian theory regarding the origin of the Azerbaijanis for more details).[41] In addition, the origins of South Slavic groups including the Serbs, Croats and Bulgarians are sometimes also linked to the Iranian peoples that settled in the Balkans such as the Sarmatians (see also: Theories on the origin of Serbs and Theories on the origin of Croats).
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_peoples
En dat zijn de Iraanse talen... sommige zijn uitgestorven en sommige niet...
quote:
. Oost-Iraanse talen

A. Noordoost-Iraanse talen

Avestisch*
Chorasmian*
Bactrisch*
Sogdisch*, Yaghnobi
Scythisch*, Sarmatisch*, Alanisch*, Ossetisch
B. Zuidoost-Iraanse talen
Munji, Sanglechi, Ishkashmi, Zebaki, Sarikoli, Shugni, Rushani, Yazgulami, Wakhi, Yidgha
Saka*, Pasjtoe, Waneci
II. West-Iraanse talen

A. Noordwest-Iraanse talen

Ormuri, Parachi
Yazdi, Kermani, Qohrudi, Abuzeda badi, Abyanei, Tari, Ardestani, Anaraki, Varzenei, Badrudi, Gazi, Vafsi, Khunsari, Natanzi, Nayini, Sivandi, Soi, Ashtiani, Farizandi, Yarani, Mahallati, Khuri, Kohrudi, Judeo-Golpaygani, Judeo-Yazdi, Judeo-Kermani, Judeo-Shirazi, Judeo-Esfahani, Judeo-Hamedani, Judeo-Kashani, Judeo-Borujerdi, Judeo-Nehevandi, Judeo-Khunsari
Medisch*, Koerdisch
Gorani, Kirmanci (Noord-Zaza), Dimili (Zuid-Zaza)
Parthisch*, Semnani, Sangisari
Guilaki, Mazanderani, Rashti, Shahmirzadi
Baloetsji, Bashkardi
Talysjisch, Harzani
B. Zuidwest-Iraanse talen
Oud-Iraans*, Middel-Iraans*, Nieuw-Perzisch (Dari, Tadzjieks, Hazaragi), Dzhidi (Judeo-Perzisch), Judeo-Bukharic
Judeo-Tat, Tat
Fars, Lari
Luri, Bakhtiari, Feyli, Kumzari
(* betekent dat de taal is uitgestorven)
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Iraanse_talen
  dinsdag 29 mei 2007 @ 03:50:31 #88
174261 emo.gif
Crape Diem
pi_49876239
Iraniers zeggen alleen in het westers Perzië. In het farsi heet het gewoon Iran. Althans... van de vele iraniers die ik ken heb ik geen een een andere benaming voor iran horen gebruiken dan Iran. In het Farsi dan. Als je ze in het Nederlands vraagt noemen ze het wel vaak Perzie ja... dat klopt. Misschien heeft het ook gewoon met een taalverschil te maken.
web-log
Vengeance is mine.
I will repay.
pi_49876281
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 03:50 schreef emo.gif het volgende:
Iraniers zeggen alleen in het westers Perzië. In het farsi heet het gewoon Iran. Althans... van de vele iraniers die ik ken heb ik geen een een andere benaming voor iran horen gebruiken dan Iran. In het Farsi dan. Als je ze in het Nederlands vraagt noemen ze het wel vaak Perzie ja... dat klopt. Misschien heeft het ook gewoon met een taalverschil te maken.
ja dat is ook wat ik bedoel,,,,

omdat Iran vroeger Perzie genoemd werd door de europeanen, maar voor de iraniers was dat altijd Iran.
Ik weet dat veel Iraniers ( niet allemaal ) graag de naam Perzie willen gebruiken, omdat ze denken dat deze naam voor een europeaan leuker klingt en hun aan mooie oude tijden van perzische rijk (( volgens european )) herinnert.
het heette ook Perzie vroeger, maar alleen voor de europeanen....
Maar de echte naam van het land was en blijft altijd Iran....
pi_49876319
Zal eens vragen aan mijn collega morgen...
pi_49876394
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 04:08 schreef vicz het volgende:
Zal eens vragen aan mijn collega morgen...
daar ik zelf ook een iraniers ben weet ik het denk ik ook...
pi_49912407
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 04:22 schreef Human_Patris het volgende:

[..]

daar ik zelf ook een iraniers ben weet ik het denk ik ook...
Met alle respect: ik ken intelligente Iraniërs die niet eens hun eigen alfabet kunnen opzeggen!

Het huidige Iran zal best altijd Iran hebben geheten, maar volgens mijn bronnen van kennis van de geschiedenis zijn er wel degelijk ook Perzische rijken geweest, die in (de buurt van) de huidige provincie ontstonden en zich heel ver uitstrekten. De hoofdstad is ook heel lang Isfahan geweest, dat weliswaar niet in het huidige Fars ligt, maar toch wel dichtbij.
Hoe zit dat dan met die oudere rijken?
pi_49914747
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Met alle respect: ik ken intelligente Iraniërs die niet eens hun eigen alfabet kunnen opzeggen!

Het huidige Iran zal best altijd Iran hebben geheten, maar volgens mijn bronnen van kennis van de geschiedenis zijn er wel degelijk ook Perzische rijken geweest, die in (de buurt van) de huidige provincie ontstonden en zich heel ver uitstrekten. De hoofdstad is ook heel lang Isfahan geweest, dat weliswaar niet in het huidige Fars ligt, maar toch wel dichtbij.
Hoe zit dat dan met die oudere rijken?
Isfahan is later de hoofdstad geworden....Isfahan (( daar ben ik trouwens geboren )) ,is pas na de komst van de islam steeds een belangrijkere stad geworden, maar voor de islamtijd was isfahan eigenlijk geen al te belangrijke stad.
en volgens jouw bronnen bestond Perzie....en volgens mijn bronnen ook....maar alleen in de boeken van Europeanen ( lees grieken ).
is eigenlijk niet zo moeileijk te begrijpen....
De meeste landen op de wereld noemen Nederland ook Holland....terwijl Holland alleen de naam is van een provincie in Nederland...Wat is nou juist volgens jou? Holland? of Nederland?
en het zelfde was met Iran en Perzie.... de naam Iran is veel ouder dan Perzie...
Meteen na de komst van Arier`s werd het land Iran genoemd door alle 3 groepen die toen naar Iran verhuisden.(Perzen, Parthen, en Meden).
De eerste grote Empire werd opgericht door Cyros de grote, en die was een Pers.
Het kan ook zijn dat hij de naam Iran in Perzie veranderd heeft (( wat ik sterk betwijfel )), maar dat neemt niet weg dat de naam Iran veel eerder al bestond en dat het land vanaf het begin Iran heette...
En bovendien betekent Perzie ( het land van Perzen ), en Iran bestaat en bestond nooit alleen uit perzen.
Simpler kan ik dat niet meer beschrijven...de tweede grote Iraanse dynastie na archaemeniden, ( de arsakieden 240 v.C. tot 224 n. C )
was opgericht door de Parthen....en dat werd ook door de grieken Perzie genoemd.
Maar dat kan ik me niet voorstellen. is alsof een limburger heel Nederland verovert, en het land dan friesland gaat noemen. dat kan gewoon niet, hij gaat het land of Nedrland of Limburg noemen. Dus deze tijd van arsakieden die ook als Perzie beschouwd wordt klopt ook niet.
hier is ook te lezen, het land was altijd Iran maar Perzie was de naam van Iran buiten de iraanse grenzen. En buiten de iraanse grenzen waren toen niet veel landen. het belagrijkse buurland van Iran was toen griekenland, en de naam Perzie is door hen ontstonden. Zoals veel andere namen die op Perzisch anders zijn maar door de europeanen anders worden uitgesproken omdat de bron van de europeanen meestal de griekse boeken waren.

http://de.wikipedia.org/wiki/Persien

[ Bericht 10% gewijzigd door Human_Patris op 30-05-2007 04:48:48 ]
pi_49952787
Je hebt me wel meteen op mijn gevoelige plek: Ik heb er een grote hekel aan, als het land Nederland benoemd wordt als Holland. Ik voel me uitgescholden, als iemand Hollander tegen me zegt.
Vroeg me dat al af over Fars en Iran.
Even slapen.
Morgen verder.
pi_49972163
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 02:21 schreef Kees22 het volgende:
Je hebt me wel meteen op mijn gevoelige plek: Ik heb er een grote hekel aan, als het land Nederland benoemd wordt als Holland. Ik voel me uitgescholden, als iemand Hollander tegen me zegt.
Vroeg me dat al af over Fars en Iran.
Even slapen.
Morgen verder.
nee, een iranier voelt zich niet uitgescholden als het land Perzie genoemd wordt. in tegendeel, veel van iraniers willen graag dat men het land "Perzie" noemt. Maar das een valse naam, ook al klingt dat voor veel mensen leuker.
en bovendien is de naam "Perzie" polareserend.
Ik zei eerder al, een Pers is altijd een Iranier, maar een Iranier is niet altijd een Pers....

zo zit dat in elkaar..

[ Bericht 1% gewijzigd door Human_Patris op 31-05-2007 18:14:09 ]
  woensdag 6 juni 2007 @ 13:44:28 #96
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_50161881
quote:
Wellicht dat het je zelf in je oneindige wijsheid en betrokkenheid nog niet was opgevallen... Maar Iran is de bondgenoot die de USA maar wát graag wil hebben.

Gematigd, nog altijd relatief machtig, wel anti-Israel maar tevens meer pro-westers en daarnaast ook niet Arabisch.

[ Bericht 17% gewijzigd door Pappie_Culo op 06-06-2007 13:49:38 ]
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_50360766
@ Stefan P

ik wil ff van je horen welke landen in Europa behalve Romeinen en Grieken iets voortgebracht hebben?
In heel Europa heb je een religie die heel sterk op oud iraanse geloof lijkt. (( ik wil het woord copieeren in dit geval niet gebruiken)).
De profeet "Mitra" van Iran leefde geschat 5000 tot 7000 jaar geleden .
Zelfde geboortedatum als Jesuz..(( vertel me aub niet dat dat een toeval is))..Pasen wordt al sinds duizenden jaren in Iran gevierd als nieuwjaar. (( eieren horen ook bij het iraanse nieuwjaar )).
sinterklaas en zwarte pit bestaan in Iran al sinds duizenden van jaren alleen met een andere naam. (( ook toevallig natuurlijk )). netals de 1 April leugen...

De eerste verklaring van mensenrechten geschreven door Cyrus de grote rond 2600 jaar geleden, later gecopeerd door europeanen.
Alexander , genoemd Alexander de grote waar de europeanen zo troots op zijn, heeft landen die hij veroverde verwoest, terwijl Cyros landen bevrijde en de mensen vrijheid gaf. Hij heeft evenals de joden bevrijd.
Later heeft Alexader nadat hij gehoord heeft van Cyros, geprobeerd zich als Cyros te gedragen en deed hem na. Dat is wat hij zelf gezegd heeft.
Ik wil hier niet meer verdergaan.
En ja over Islam....Ik zie geen toekomst voor Islam in Iran....De niewe generatie in Iran verlangt steeds meer naar zijn eigen cultuur en oud iraanse tradities.
Immers Islam is een door geweld geinmporteerde religie in iran.

En hier 2 filmpjes voor jou...

http://youtube.com/watch?v=qHvUkJ5fwRE
http://youtube.com/watch?v=Fv5BsOWu3qY&mode=related&search=
pi_50716488
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 05:28 schreef Human_Patris het volgende:

ik wil ff van je horen welke landen in Europa behalve Romeinen en Grieken iets voortgebracht hebben?

Tot hier vond ik je wel interessante dingen zeggen.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 11:46:04 #99
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_50852252
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 05:28 schreef Human_Patris het volgende:

De profeet "Mitra" van Iran leefde geschat 5000 tot 7000 jaar geleden .
Zelfde geboortedatum als Jesuz..(( vertel me aub niet dat dat een toeval is))..Pasen wordt al sinds duizenden jaren in Iran gevierd als nieuwjaar. (( eieren horen ook bij het iraanse nieuwjaar )).
sinterklaas en zwarte pit bestaan in Iran al sinds duizenden van jaren alleen met een andere naam. (( ook toevallig natuurlijk )). netals de 1 April leugen...
Hoho...
Mitra is geen profeet, maar een oude god. Goden hebben geen geboortedatum
http://en.wikipedia.org/wiki/Mitra
Bovendien werd Mitra pas voor het eerst genoemd rond 1400 voor Chr. en niet al 5000 tot 7000 jaar geleden.
De geboortedatum van Jesus is ook niet bekend, men viert het op 25 dec. ja, maar dat is kunstmatig op die datum geplaatst omdat het dan zou samenvallen met het romeinse feest Sol Invictus, of volgens een andere theorie ook met Saturnalia.
Het Mitrasfeest waar jij op bedoelde, is niet direct in verband met de oude Mitras: het werd pas tussen 218-222 NA christus ingevoerd, als feest voor Mars.

Conclusie: Jezus is NIET Mitras.

En verder: Sinterklaas is toch echt op Saint Nicholas gebaseerd, die in de 3e eeuw na christus i Turkije leefde
Hij wordt gezien als een historisch persoon die echt geleeft heeft. Dus geen kopie van oudere legendes...
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_50904205
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:46 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
[quote]
[quote]Hoho...Mitra is geen profeet, maar een oude god. Goden hebben geen geboortedatum
Mithras was mogelijk gebaseerd op de Oud-Perzische god Mithra die ook een belangrijke rol speelde als goddelijk wezen in het Zoroastrisme, en die eerder ook als Mitra naast Varuna, Agni en Indra voorkwam in het pantheon van de Indo-Ariërs die zich op de Vedische traditie beriepen.[/quote]

Volgens sommigen zijn bepaalde kenmerken van de figuur Jezus ontleend aan Mithras. Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de twee: zo werd Mithras (net als volgens de traditie Jezus) op 25 december geboren van een maagdelijke moeder, was hij de zoon van god, had hij 12 discipelen en een laatste avondmaal, werd hij in een graf in de rotsen gelegd, en herrees hij na drie dagen uit de dood.[1]. Opvallend genoeg zou 25 december ook de geboortedag van Osiris, Adonis en Dionysus zijn. Zie ook Christendom en syncretisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras

als mensen van toen mitra als god hebben geeerd is iets anders. maar een menselijke heersens kan denken en zelf begrijpen dat het hier om een mens is gegaan die later als god is vereerd netals andere mensen die pas later als profeet of god geeerd zijn. Jesuz was ook niet populair toen hij nog leefde. Pas jaren na zijn dood werd christendom steeds sterker.
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mitra
Bovendien werd Mitra pas voor het eerst genoemd rond 1400 voor Chr. en niet al 5000 tot 7000 jaar geleden.
De geboortedatum van Jesus is ook niet bekend, men viert het op 25 dec. ja, maar dat is kunstmatig op die datum geplaatst omdat het dan zou samenvallen met het romeinse feest Sol Invictus, of volgens een andere theorie ook met
over de datum zijn er ook verschillende meningen. maar hij leefde zeker niet 3500 jaar geleden maar zeker eerder. want zoroaster leefde geschat 1000 tot 2000 jaar v.c. en gatha werd samen gesteld 1200 jaar v.c. en bovendien bestond er volgens sommige wetenschappers niet 1 zaraoster maar waarschijnlijk meer. en mitra leefde lang voor zaraoster. dus de datum wat jij hier noemt ligt dichter bij zaraoster dan bij mitra.
http://wikipedia.qwika.nl/en2nl/Zoroaster
quote:
Saturnalia.
Het Mitrasfeest waar jij op bedoelde, is niet direct in verband met de oude Mitras: het werd pas tussen 218-222 NA christus ingevoerd, als feest voor Mars.
mitraisme is minstens 1 eeuw v.c. bij de romeinen populair geweest, en daarna 3 eeuwen lang de officiele geloof geweest bij de romeinen.
bovendien heeft zich mitraisme verspreidt in heel veel europese landen en in heel noord africa waren binnen een zeer korte tijd plotseling heel veel mitranomen gebouwd en mitraisme heef zich ook daar verspreidt.
pas in de 3. eeuw n.c. heeft constantinus mitarisme vervangen door christendom. maar dat had ook andersom kunnen gaan als Julianus , ( het kleinkind van Constantinus ) niet plotseling in een oorlog doodging.
Want hij was een tegenstander van christendom en ook de toekomstige heerser van de romeinen.
quote:
Conclusie: Jezus is NIET Mitras.
dat heb ik ook niet gezegd, maar de invloed van mitra op christendom kun je niet ontkennen. zelfs de westerse wetenschappers zeggen nu dat mitra een grote invloed heeft gehad op christendom, en daarom deze soms verbasende overeenkomsten.
quote:
En verder: Sinterklaas is toch echt op Saint Nicholas gebaseerd, die in de 3e eeuw na christus i Turkije leefde
Hij wordt gezien als een historisch persoon die echt geleeft heeft. Dus geen kopie van oudere legendes...
ja en het iraanse nieuwjaar wordt in iran gevierd sinds de geschiedenis van iran bekend is. en bij iraanse nieuwjaar horen sinterklaas en zwarte pit en 1 april leugen en eieren enzovoort..bij....en dat begint met pasen. en dat pasen ook zijn oorsprong in perzie heeft weten ook inmiddels veel mensen.

en als ik het goed lees is hij een griek geweest en geen turk. hij leefde in huidige tuurkijke maar toen was dat griekenland. kan ook zijn dat wij dat van de grieken hebben. is ook niet belangrijk.
maar om te zeggen dat iran niks voortgebracht heeft vind ik niet correct. iran is een van landen die heel veel voortgebracht heeft in de geschiedenis en veel bijgedragen aan de wereldcivilicatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Human_Patris op 27-06-2007 17:04:51 ]
pi_50925148
Ik wil niet veel zeggen, maar volgens mij hoort bij nowroez de figuur van Hadzji Firoez, en die draagt een rode puntmuts, is zwartgeschminckt, danst door de straten, draagt gedichten voor en deelt cadeautjes uit

Overigens kennen Sinterklaas en zwarte Piet in Europa ook veel verschillende vormen.
pi_50926206
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:46 schreef Kees22 het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar volgens mij hoort bij nowroez de figuur van Hadzji Firoez, en die draagt een rode puntmuts, is zwartgeschminckt, danst door de straten, draagt gedichten voor en deelt cadeautjes uit

Overigens kennen Sinterklaas en zwarte Piet in Europa ook veel verschillende vormen.
ja is wel zo... maar het gaat niet op de vorm maar om de kern. dat veel tradities uit andere culturen overgenomen worden en ook een andere vorm krijgen of aangepast worden is heel normaal.
ik wil hier ook niet zeggen dat dat uit iran komt, maar de overkomsten tussen christelijke feesten en tradities met de oud iraanse cultuur en tradities zijn wel opmerkelijk.
pi_50928754
quote:
pas in de 3. eeuw n.c. heeft constantinus mitarisme vervangen door christendom.
Hoe bedoel je, vervangen?
quote:
maar dat had ook andersom kunnen gaan als Julianus , ( het kleinkind van Constantinus ) niet plotseling in een oorlog doodging.
Want hij was een tegenstander van christendom en ook de toekomstige heerser van de romeinen.
Maar nog altijd geen mithraist.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_50933819
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 09:57 schreef Apropos het volgende:

[..]
[quote]
Hoe bedoel je, vervangen?
[..]
ja hij heeft het christendom als officiele geloof van de Romeinen verklaard. zo werd mitraisme vervangen door christendom. daarvoor was mithraisem de officiele geloof der romeinen.
quote:
Maar nog altijd geen mithraist.
Julianus is christen geworden nadat zijn vader hem daar om gevraagd heeft. Hij is zelfs bischop geworden.
Maar innerlijk was hij tegen christendom en uiteindelijk heeft hij zich weer bekeerd tot mithraisme en ook een boek geschreven waarin hij christendom en de jodendom afwijst als religie.
maar hij stierf toen hij heel jong was toen hij perzie heeft aangevallen in het jaar 363 n.c.
de gebouwen die ooit mithranomen waren , dus zo`n soort kerk die voor de mithraismen bedoeld was zijn er nog overal in europa te vinden. In italie, frankrijk, spanje, engeland, duitsland, belgie, switzerland, oostenrijk, hungarije, roemenie, bulgarije, balkan-landen, griekenland, tuurkijke, syrie, libanon, palestinie, jordanie, egypt, libie, tunesie, algerije, marrokko.....).
alleen in Ostia die een kleine havenstad is geweest in Roma zijn er 14 mithranomen die toen gebouwd zijn.
een grote en een soort hoofdmithranoom werd gebouwd in capitolino die de heiligste plek van de Romeinen was.
en zo`n eer heeft nooit eerder en nooit daarna een andere buitenlandse geloof bij de Romeinen gehad.
dat mithra het christendom sterk beinvloed heeft is een feit. een voorbeeld kun je de geboortedatum van jesuz noemen die pas ingevoerd is in 325 n.c. Dus 3 eeuwen nadat jesuz er niet meer was, werd een geboortedatum voor hem gekozen door de katholieke kerk, en zij hebben 25 december gekozen omdat deze datum al langer bij de Romeinen gevierd werd als geboortedatum van Mithra.
De dag van Mehr die bij mithra letterlijk als dag van de zon genoemd was is door de Romeinen als heilig verklaard en de naam veranderd in de dag van de god. Maar in de angelosaxon talen en bij de germaanse talen wordt deze dag nogsteeds Zon-dag genoemd, dus precies zo hoe het bij mithra ook was.
Er zijn nog veel voorbeelden die precies hetzelfde zijn of alleen met de naam veranderd zijn.
pi_50954480
quote:
ja hij heeft het christendom als officiele geloof van de Romeinen verklaard.

Nee, dat was Theodosius.
quote:
zo werd mitraisme vervangen door christendom. daarvoor was mithraisem de officiele geloof der romeinen.
Was Diocletianus dan Mithraist?
pi_50959903
quote:
Nee, dat was Theodosius.
ja ok jij hebt wel gelijk. offieciel gezien was dat theodisius, maar constantinus heeft het christendom praktisch al als officiele godsdienst verklaard nadat hij zelf christen is geworden en veel kerken heeft gebouwd. en het christendom uitberidte.
quote:
Was Diocletianus dan Mithraist?
ik weet echt niet wat hij geweest is. maar ook al geloofde hij in mithra, zijn daden hebben niks te maken met mithra.
Mithra was de god van liefde.
pi_50960019
en islam is vrede
Adolf Hitler: And so I believe to-day that my conduct is in accordance with the will of the Almighty Creator. In standing guard against the Jew I am defending the handiwork of the Lord. [Mein Kampf - hst2]
pi_50960083
ow:

- Mithras was born in a cave, on December 25th, of a virgin mother. God, in the form of light, entered a virgin, Anahita.

- With twelve disciples, Mithras travelled far and wide as a teacher and illuminator of men.
At about age 30 he began his ministry, offering salvation based on faith, compassion, knowledge and valour.
He had 12 companions or disciples and was considered a great travelling teacher and master.
Mithras performed miracles.
"The god remained celibate throughout his life, and valued self-control, renunciation and resistance to sensuality among his worshippers. Mithras represented a system of ethics in which brotherhood was encouraged in order to unify against the forces of evil." Source

- Mithras was known as: Saviour; Son of God; Redeemer; Lamb of God; the Way, the Truth and the Light; Messiah; Light of the World.
He also was called the Good Shepherd and was identified with both the lion and the lamb.
"Mithras was known as the God of Truth, and Lord of Heavenly Light, and said to have stated 'I am a star which goes with thee and shines out of the depths'."

- Mithras was buried in a tomb from which he rose again from the dead – an event celebrated yearly (spring equinox) with much rejoicing.
"After the earthly mission of this god had been accomplished, he took part in a Last Supper with his companions before ascending to heaven, to forever protect the faithful from above."

- Mithras was one part of a holy trinity.
"The worshippers of Mithras held strong beliefs in a celestial heaven and an infernal hell. They believed that the benevolent powers of the god would sympathize with their suffering and grant them the final justice of immortality and eternal salvation in the world to come. They looked forward to a final day of Judgment in which the dead would resurrect, and to a final conflict that would destroy the existing order of all things to bring about the triumph of light over darkness."

etc etc

http://www.wilsonsalmanac.com/jesus_similar.html
Adolf Hitler: And so I believe to-day that my conduct is in accordance with the will of the Almighty Creator. In standing guard against the Jew I am defending the handiwork of the Lord. [Mein Kampf - hst2]
pi_50960218
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 07:11 schreef raaretsalsdoG het volgende:
en islam is vrede
wat heeft nou islam met mithra te maken ?
de katholieke kerk heeft ook verschrekkelijke dingen gedaan. maar dat heeft ook niks te maken gehad met het christendom.
Mithra is naast zaraostra en Mani een van de drie grote oud iraanse geloven.
Islam is een arabisch geloof en heeft niks te maken met Iran.
pi_50999647
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 05:51 schreef Human_Patris het volgende:
ik weet echt niet wat hij geweest is. maar ook al geloofde hij in mithra, zijn daden hebben niks te maken met mithra.
Mithra was de god van liefde.
Ik bedoelde dat zelfs Constantijn's directe voorgangers geen Mithraisten waren, laat staan de keizers die daaraan voorafgingen.
pi_51009121
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 14:03 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat zelfs Constantijn's directe voorgangers geen Mithraisten waren, laat staan de keizers die daaraan voorafgingen.
je kunt wel sommige keizers vinden die mithraisten waren. maar volgens mij geen ene die christen was tot constantijn kwam.
voor zover ik weet was Commodus de eerste keizer die mithraiste werd. Aurelianus bouwde de grote tempel.
Diocletianus riep mithra uit tot weldoener van het rijk.
vanaf het begin tot de derde eeuw hebben sommige keizers zelfs de christenen vervolgd. de eerste keizer die christen is geworden was constantijn in 313 n.c.
daarvoor is mithra netzo populair geweest al dan niet populairder. de populariteit van christendom begon pas in de derde eeuw echt een doorbraak te maken en niet eerder, terwijl mithra zijn wortels in europa had toen jesuz nog niet geboren was.

[ Bericht 2% gewijzigd door Human_Patris op 30-06-2007 19:56:23 ]
pi_51009506
quote:
Diocletianus riep mithra uit tot weldoener van het rijk.
Maar daarmee was het nog geen ''officiele religie''.
pi_51009983
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 19:56 schreef Apropos het volgende:

[..]

Maar daarmee was het nog geen ''officiele religie''.
ja oke....wat ik bedoel is dat mithra bij de keizers naast alle andere goden een geaccepteerde geloof of god was, terwijl dat bij christendom niet het geval was.
in die zin kun je mithra wel als een officiele geloof zien.
pi_51011261
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:09 schreef Human_Patris het volgende:

[..]

ja oke....wat ik bedoel is dat mithra bij de keizers naast alle andere goden een geaccepteerde geloof of god was, terwijl dat bij christendom niet het geval was.
in die zin kun je mithra wel als een officiele geloof zien.
In die zin heb je helemaal gelijk.
pi_51161328
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 07:11 schreef raaretsalsdoG het volgende:
en islam is vrede
Wat heeft Islam Met Perzie te maken?
Toen de islam opkwam betekende dat ook meteen het einde van het prachtige Perzische Rijk
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_51179617
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wat heeft Islam Met Perzie te maken?
Toen de islam opkwam betekende dat ook meteen het einde van het prachtige Perzische Rijk
waar ik op doel zijn die claims dat *****insert een geloof uit de zandbak***** een geloof van liefde is. Bullshit
pi_51242194
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 13:13 schreef Djaser het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn ze daar wel ontwikkeld.

Of weet je niet wat ontwikkelen betekenen?
pi_51242217
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 21:02 schreef raaretsalsdoG het volgende:

[..]

waar ik op doel zijn die claims dat *****insert een geloof uit de zandbak***** een geloof van liefde is. Bullshit
Off topic, ga maar in POL spelen.
pi_51833446
quote:
Nederland past ook in dit plaatje.
pi_51977585
quote:
Hij is leuk!!!!
  dinsdag 31 juli 2007 @ 11:18:28 #122
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_51983504
Even ontopic is het volgens mij een soort traditie om jezelf aan bekende/illustere voorgangers qua natie of volk in een gebied te linken.

Sommige Nederlanders zeggen dat ze Batavieren zijn.
bekender zijn Iraniërs die zich Perzen noemen,
Turken die zeggen Ottomaan te zijn. (Ligt vast heel goed bij de buurlanden ook.)
Maar ook Hongaren die zeggen af te stammen van de Hunnen, zoals ook sommige Turken dat doen. (Attila, Atilla etc. zijn ook nog veel voorkomende namen in die twee landen, daar is dat een held.)
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')