Nee hoor:quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:29 schreef ASroma het volgende:
tot 1935 jah,
On March 21, 1935, Iran was officially accepted as the new name of the country. After Persian scholars' protests to this decision, in 1953 Mohammad Reza Shah announced both names "Iran" and "Persia" could be used.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor:
Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat beide namen officieel gebruikt mogen worden. Een inwoner van Iran/Perzië is een Iraniër of een Pers of in het Perzisch; Irani of Pars (ایرانی).
Maar wel dat je Hollander bent?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:29 schreef ASroma het volgende:
tot 1935 jah, ik zeg toch ook niet dat ik uit het derde rijk kom
Farsi en Perzisch zijn hetzelfde. Farsi is de naam die de arabieren eraan hebben gegeven, omdat die de 'P' niet konden uitspreken.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
Een Iranees/Iraniër/Pers legde het aan mij uit dat zij dit doen om zich te distantiëren van het huidige Iran.
Overigens spreken ze daar Farsi en niet Perzisch. Maar ach, men zegt ook dat ze in Finland Fins spreken ipv Suomi. Minor detail.
Parsi = Perzisch. De woorden hebben dezelfde stam, dus zijn verwant (cognate).quote:Op maandag 5 maart 2007 15:31 schreef Double-Helix het volgende:
Ook niet Perzisch maar Parsi,Afghanistan hoorde vroeger ook bij Perzie,ze spreken nu daar Dari,een form van Parsi.
die moet ik onthouden voor een volgende keerquote:Op maandag 5 maart 2007 11:36 schreef Witchfynder het volgende:
Omid Djalili, dé Iraanse comedian zei eens zoiets hierover:
"Oooo, you're Persian? Brave, wonderful Persia. Like a Persian cat! Not an Iranian cat, nooo, an Iranian cat has a bomb under the bodywarmer. No no, a wonderful Persian cat."
Het land heet in de eigen taal toch ook Suomi? Dan kun je dat toch gewoon zien als de 'vertaling' van Finland? Wij zijn ook 'Dutch' in het grootste deel van het buitenland, tenslottequote:Op zondag 4 maart 2007 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
Een Iranees/Iraniër/Pers legde het aan mij uit dat zij dit doen om zich te distantiëren van het huidige Iran.
Overigens spreken ze daar Farsi en niet Perzisch. Maar ach, men zegt ook dat ze in Finland Fins spreken ipv Suomi. Minor detail.
Of we komen uit Pays-Basquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het land heet in de eigen taal toch ook Suomi? Dan kun je dat toch gewoon zien als de 'vertaling' van Finland? Wij zijn ook 'Dutch' in het grootste deel van het buitenland, tenslotte
Iran betekent Land Van Ariers.. (The name Iran is a cognate of Aryan and literally means Land of the Aryans)quote:Op zondag 11 maart 2007 03:58 schreef Waris3 het volgende:
Duidelijke definitie van (Nederlandse) terminologie:
Iran: land dat vroeger Perzië heette
Iraniër: persoon met de Iraanse nationaliteit (de nationaliteit van Iran, zie aldaar)
Pers: persoon dat tot het volk der Perzen (een Iraans volk (lekker ingewikkeld)) behoort
Perzisch taal van de Perzen (zie aldaar)
"Farsi" mag volgens mij ook in het Nederlands, maar de taal wordt meestal Perzisch genoemd. Maar je kunt nooit "Iranees" zeggen voor de taal, of "Perzisch" voor de nationaliteit. Weet iemand trouwens waar de naam "Iran" opeens vandaan komt, of wat het betekent? "Perzië" is namelijk een veel logischere naam voor het land, aangezien dat is afgeleid van het volk dat het bewoont.
'quote:Op woensdag 14 maart 2007 01:10 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
[..]
(Adam Pârsa, Pârsahyâ puça; Ariya, Ariya ciça... I am Persian, son of a Persian; an Aryan, from an Aryan lineage.)
komt eigenlijk op 't zelfde neer, ja als het goed is hoort een groot deel van Indiërs ook tot Ariya.quote:Op woensdag 14 maart 2007 15:34 schreef Waris3 het volgende:
[..]
'
Wat is dan het verschil tussen "Pârsa" en "Ariya"? Worden tot "Ariya" ook Indiërs gerekend?
Aha. Ok, duidelijkquote:Op woensdag 14 maart 2007 16:19 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
[..]
komt eigenlijk op 't zelfde neer, ja als het goed is hoort een groot deel van Indiërs ook tot Ariya.
Ārya is a Sanskrit (आर्य) and Avestan word used by Hindus, Jains, Zoroastrians and Buddhists.
Ik denk dat Hitler meerdere dingen verkeerd had begrepen..quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:01 schreef Waris3 het volgende:
[..]
Aha. Ok, duidelijk![]()
Hoe is dit woord dan bij Hitler terechtgekomen? Had-ie iets verkeerd begrepen ofzo?
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:04 schreef EricT het volgende:
Omdat Iran verlangt naar de kracht en macht van het oude perzie, de overleveraars van de beschaving en de bakermat van de beschaving (mesopotamie, babylonie, dat wat nu Irak is). En omdat ze het niet zo hebben op Arabie en haar inwoners.
Pas maar op hoor, nationalisme vindt men in Nederland eng. En haat jegens moslims is al helemaal uit den boze.quote:Op maandag 26 maart 2007 00:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Plus dat ik mezelf wil distantieren van elke arabische invloedens uit ons land, En het woord ''iran'' zo langzamerhand verkracht is door de ayatollah's die op dit moment ons land regeren.
Ik kijk dan ook uit na de dag dat mijn land bevrijd word van de ayatollah's, En ik voor het eerst de grond van mijn land kan kussen.
Moge amerika ons bevrijden!
Wat een mooie wens! Je wenst dood en verderf voor je land, dat heb ik nog niet eerder gehoord van iemand..quote:Op maandag 26 maart 2007 00:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Plus dat ik mezelf wil distantieren van elke arabische invloedens uit ons land, En het woord ''iran'' zo langzamerhand verkracht is door de ayatollah's die op dit moment ons land regeren.
Ik kijk dan ook uit na de dag dat mijn land bevrijd word van de ayatollah's, En ik voor het eerst de grond van mijn land kan kussen.
Beiden zie ik niet in zijn post.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:22 schreef Golradir het volgende:
[..]
Pas maar op hoor, nationalisme vindt men in Nederland eng. En haat jegens moslims is al helemaal uit den boze.
Het zou allebei moeten kunnen.quote:Op maandag 26 maart 2007 22:09 schreef ASroma het volgende:
het hebben over een voc-mentaliteit is not done en trots zijn op het voormalige perzische rijk kan wel.........
Nou voor mij geldt dat iig niet, kom bij mij niet aan met die prachtige VOC mentaliteitquote:
Nee hoor:quote:Op zondag 18 maart 2007 20:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik denk dat Hitler meerdere dingen verkeerd had begrepen..
De hoogtijdagen zijn naar mijn mening zeker niet lachwekkend en cultureel gezien is er nog ontzettend veel te bezichtigen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
Omdat ze stinkend jaloers zijn op het westen, en maar al te goed weten dat ze zelf helemaal niets voorstellen, niets kunnen en nog nooit iets voortgebracht hebben. Zelfs hun hoogtijdagen waren een beetje lachwekkend. Maar goed, bij gebrek aan beter doen ze alsof dat hun persoonlijke bijdrage is. Geen economie van betekenis, geen industrie van betekenis, cultureel stellen ze niets voor, internationaal zijn ze een lachtertje vanwege die religie c.q. ayatollahs van ze... tsja.
Dus als je als land jaloers bent noem je jezelf maar Perzië?quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
Omdat ze stinkend jaloers zijn op het westen, en maar al te goed weten dat ze zelf helemaal niets voorstellen, niets kunnen en nog nooit iets voortgebracht hebben. Zelfs hun hoogtijdagen waren een beetje lachwekkend. Maar goed, bij gebrek aan beter doen ze alsof dat hun persoonlijke bijdrage is. Geen economie van betekenis, geen industrie van betekenis, cultureel stellen ze niets voor, internationaal zijn ze een lachtertje vanwege die religie c.q. ayatollahs van ze... tsja.
Jouw post getuigd meer van jaloezie, want ik bedoel komop amerikaanse vlag? wat voor geschiedenis heeft amerika nou dan? misschien net 500 jaar geleden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jouw post getuigd meer van jaloezie, want ik bedoel komop amerikaanse vlag? wat voor geschiedenis heeft amerika nou dan? misschien net 500 jaar geleden.
Stinkend jaloers op het westen? nooit.
Misschien dat je het niet weet maar ongeveer 40 jaren geleden toen de shah van iran nog aan de macht was, hadden we 1 van de beste geleerden, Het was een welvarend land, kwa sterkte van het leger stonden we op de 4de plek van de wereld.
Amerika en Engeland wisten dat`en zagen dat iran een bedreiging werd voor ze.
Nog nooit iets voorgebracht? hahaha ik begrijp niet eens waarom ik reageer op je post.
Zelfs in de hoogtijden stelden ze niks voor?
Kerel alle rijken in die tijd vreesden de perzen, bang voor een invasie van perzen.
Het rijk strektte uit van Afrika tot in west-Azie.
Cultureel stellen ze niks voor? Laat me raden je bent zeker nog nooit in persepolis geweest? Of in shiraz? Nee dat blijkt.
Het enigste waar ik je in gelijk geef is dat we op DIT moment niks voorstellen nee, maar dat komt mede door de ayatollah's die niet lang meer ons land zullen regeren.
En dan wil ik jou nog wel eens zien praten.
Hehe klopt, was ik ff vergeten er aan toe te voegen, Plus de verschrikkelijke mooie tuinen die paradis genoemd worden, waar ook het woord ''paradijs'' van af komt.quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:57 schreef EricT het volgende:
[..]
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*
Nee hoor, dat zijn ze helemaal niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:57 schreef EricT het volgende:
[..]
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*
Ze zijn wel door ''ontwikkeld'' in perzie, onder andere door 1 van de beroemdste perzische wetenschapper: Al-chwarizmi(wiskunde)quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:13 schreef Djaser het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zijn ze helemaal niet.
Weet je dit wel zeker? Het lijkt mij namelijk vrij sterk...iemand?quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:43 schreef AryaMehr het volgende:
kwa sterkte van het leger stonden we op de 4de plek van de wereld.
Oh maar dat ontken ik ook helemaal niet. De Perzische bevolking heeft wat mij betreft een aantal flinke prestaties neergezet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ze zijn wel door ''ontwikkeld'' in perzie, onder andere door 1 van de beroemdste perzische wetenschapper: Al-chwarizmi(wiskunde)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
Ja, hier heb je een bron, alleen staat er dat ze de 5de van de wereld waren.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:29 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Weet je dit wel zeker? Het lijkt mij namelijk vrij sterk...iemand?
Gezien hoe de amerikanen zich hebben verslikt in irak moet je hier wellicht niet teveel op hopenquote:Op maandag 26 maart 2007 00:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Denk dat Irak nogal smerig spel speelde, met gifgas enzo...quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:05 schreef E-vangelist het volgende:
Idem dito. Ik denk dat je er niet zoveel van merkt aangezien 'ze' niet weer het hele MO onder de voet gelopen hebben. Wat in dit verband wel van belang is, is de oorlog tussen Irak en Iran van 1980-88... Irak had dan toch heel hard onderuit moeten gaan. Zie: Engelse wiki.
Verder ben ik niet zo van het spelletje: mijn land is beter dan jouw land, want... enz. Hebben we dat in Europa niet een beetje afgeleerd (niet dat wij zo ontwikkeld zijn, eerder hardleers, getuige de afgelopen eeuw).
Nee, de iran-irak oorlog was na de revolutie, nadat de shah van iran werd afgezet en bijna alle leden van de iranian imperial guards werden opgehangen in de straten, plus alle mensen die voor de shah waren.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:05 schreef E-vangelist het volgende:
Idem dito. Ik denk dat je er niet zoveel van merkt aangezien 'ze' niet weer het hele MO onder de voet gelopen hebben. Wat in dit verband wel van belang is, is de oorlog tussen Irak en Iran van 1980-88... Irak had dan toch heel hard onderuit moeten gaan. Zie: Engelse wiki.
Verder ben ik niet zo van het spelletje: mijn land is beter dan jouw land, want... enz. Hebben we dat in Europa niet een beetje afgeleerd (niet dat wij zo ontwikkeld zijn, eerder hardleers, getuige de afgelopen eeuw).
Wat wil je precies weten?quote:Op woensdag 28 maart 2007 19:47 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik weet echt verschrikkelijk weinig over Iran, wie kan er een boek aanraden?
Woordenboeken definiëren geen woorden, maar documenteren gangbare betekenissen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:52 schreef Tichelaar het volgende:
[..]
Nee hoor:
ariër (de ~ (m.), ~s)
1 blanke niet-Jood
Ari·ër (de ~ (m.), ~s)
1 Indo-Europees sprekende Indiër of Iraniër
Het is weliswaar zo dat de term ariër zonder hoofdletter is ingevoerd dankzij Hitler, maar als het echt fout was geweest dan had alleen de tweede definitie bestaan.
Perzische uitvindingen over 12.000 jaar:quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:07 schreef ImmovableMind het volgende:
Informatie over Iran voor de revolutie vind ik interessanter dan na de revolutie. Ik ga de docu dit weekend goed bekijken, merci.
De Iraniërs/Iranezen die ik ken, zeggen dat helemaal niet.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:21 schreef ASroma het volgende:
Waarom zeggen Iranezen altijd dat ze uit Perzië komen? Wat is daar de redenering achter? Zijn ze bang dat we al een oordeel over ze hebben als ze zeggen dat ze uit Iran komen? Ja ok ze spreken perzisch ofzo maar dan nog....
Ik zie Iranezen als een zeer attent en intelligent volkje, die hebben dit toch helemaal niet nodig........
Perzië![]()
Grote bullshit.quote:Op dinsdag 3 april 2007 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
in de Volkerenbond heeft de toenmalige sjah in de jaren 30 eens gezegd, dat hij de naam van zijn land van Perzië wilde veranderen in Iran: land van de Ariërs. Hij dacht dat Hitler wel een toffe gozer was. Toen hij doorkreeg dat Hitler niet zo tof was, wilde hij de naam van zijn land bij de Volkerenbond weer terug veranderen in Perzië. Dat werd hem geweigerd: we blijven niet aan de gang! Je wilde Iran heten, nou heet je Iran.
Of het waar is, weet ik niet.
Maar Ariërvriend, hoe zit het dan wel?quote:
Jij hebt genetisch onderzoek vericht?quote:Op donderdag 5 april 2007 18:53 schreef persian2008 het volgende:
iraniers zijn nakomelingen van de perzen die 3000 /8000 jaar in iran leefden!
Hij heeft gelijk hoor, tuurlijk is het land door de jaren meer gemengd geworden.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:39 schreef Djaser het volgende:
[..]
Jij hebt genetisch onderzoek vericht?
Voorzover ik weet, zijn er twee uitleggen over de herkomst van de Ariërs. Volgens de ene stroming komen ze uit Centraal-Azië, ten oosten van de Kaspische Zee en zijn ze vandaar uitgezwermd naar het oosten, tot aan Nepal, Bangla-Desh en Sri Lanka, naar het westen tot aan Ierland, de Noordkaap en Gibraltar (en later de hele wereld over) en in het midden tot aan de Perzische Golf. Dat zijn alle volken met Indo-Germaanse talen.quote:Op woensdag 14 maart 2007 15:34 schreef Waris3 het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen "Pârsa" en "Ariya"? Worden tot "Ariya" ook Indiërs gerekend?
Wat heeft dat nou met trots te maken?quote:Op donderdag 5 april 2007 22:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk hoor, tuurlijk is het land door de jaren meer gemengd geworden.
maar zoveel is dat niet hoor, iraniers hebben een grote trots en zullen niet zo snel met een ''buitenlander'' trouwen.
Meen je dat nou echt?quote:Op donderdag 5 april 2007 23:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou met trots te maken?
Jazeker!quote:
Nee slecht voorbeeld, Nederlanders hebben 0,0% band met hun afkomst en geschiedenis. Zo'n beetje alle andere volkeren wel en ik snap heel goed dat Iraniers hun land liever Perzie willen noemenquote:Op vrijdag 6 april 2007 01:06 schreef zhe-devilll het volgende:
ik vind persoonlijk de naam iran nogal niet bepaald mooi klinken
perzie daar klinkt wat meer klasse uit
dus ik denk dat ze dat daarom doen
wie noemt een land nu anders?
Nederland idem ik vind Holland ook mooier klinken?
onzin gedoe altijd
Wie noemt een land nu anders?quote:Op vrijdag 6 april 2007 01:06 schreef zhe-devilll het volgende:
ik vind persoonlijk de naam iran nogal niet bepaald mooi klinken
perzie daar klinkt wat meer klasse uit
dus ik denk dat ze dat daarom doen
wie noemt een land nu anders?
Nederland idem ik vind Holland ook mooier klinken?
onzin gedoe altijd
Ja, slecht voorbeeld. Ik heb een goed besef van mijn herkomst en de geschiedenis van Nederland en wil dus beslist niet uitgescholden worden voor hollander!quote:Op vrijdag 6 april 2007 01:16 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee slecht voorbeeld, Nederlanders hebben 0,0% band met hun afkomst en geschiedenis. Zo'n beetje alle andere volkeren wel en ik snap heel goed dat Iraniers hun land liever Perzie willen noemen
ja dat is waar we zijn wel gemakkelijk he qua afkomstenquote:Op vrijdag 6 april 2007 01:16 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee slecht voorbeeld, Nederlanders hebben 0,0% band met hun afkomst en geschiedenis. Zo'n beetje alle andere volkeren wel en ik snap heel goed dat Iraniers hun land liever Perzie willen noemen
Anderen zien dat anders...genoeg mensen die hun leven willen geven om 10cm grond te beschermenquote:Op vrijdag 6 april 2007 01:25 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
ja dat is waar we zijn wel gemakkelijk he qua afkomsten
maakt mij ook geen flikker uit hoe of wat
grenzen zijn gemaakt door domme mensen
land is land
leven is leven simpel zat!
nou je wordt geboren toevallig op een stukje landquote:Op vrijdag 6 april 2007 01:31 schreef EricT het volgende:
[..]
Anderen zien dat anders...genoeg mensen die hun leven willen geven om 10cm grond te beschermen![]()
Land is heilig en als je land in handen valt van een indringer dien je die met alle middelen te bestrijden, ik krijg een beetje genoeg van de laksheid van Nederlanders.![]()
Er heeft in het midden oosten zo veel in mengen plaats gevonden dat ik persoonlijk niet geloof in een directe bloedlijn tussen de hedendaagse Perzen en de volkeren die er duizenden jaren geleden leefden. Maar zonder onderzoek staat het je vrij het tegendeel te geloven.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk hoor, tuurlijk is het land door de jaren meer gemengd geworden.
maar zoveel is dat niet hoor, iraniers hebben een grote trots en zullen niet zo snel met een ''buitenlander'' trouwen.
Er bestaan meerdere theorieën over, ik heb ook wel eens gehoord dat het thuisland Anatolië zou zijn geweest maar daar geloof ik zelf ook weer niet zo veel van.quote:Op donderdag 5 april 2007 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Voorzover ik weet, zijn er twee uitleggen over de herkomst van de Ariërs. Volgens de ene stroming komen ze uit Centraal-Azië, ten oosten van de Kaspische Zee en zijn ze vandaar uitgezwermd naar het oosten, tot aan Nepal, Bangla-Desh en Sri Lanka, naar het westen tot aan Ierland, de Noordkaap en Gibraltar (en later de hele wereld over) en in het midden tot aan de Perzische Golf. Dat zijn alle volken met Indo-Germaanse talen.
Perzen, Parsi, Farsi, Pârsa en dergelijke termen slaan op een van de Arische volken. Overigens zijn er ook in India Parsi neergestreken, verdreven uit het oorspronkelijke thuisland, ongeveer waar nu de provincie Fars ligt in Iran.
En dat zijn de Iraanse talen... sommige zijn uitgestorven en sommige niet...quote:Azeris
Bakhtiaris
Baloch
Brahui people
Croats
Gilanis
Hazara
Kurds
Laks
Lurs
Mazanderanis (Taberians)
Ossetians
Pashtuns
Persians
Tajiks
Farsiwans
Tats
Iranis
Parsis
Serbs
Tajiks of China
Talyshi
Uzbeks
Wakhi
Zazas
Note: Azeris are, due to historical ties with various ancient Iranians, their cultural ties with Persians,[40] and their genetic ties with Iranian peoples, sometimes included as an Iranian people, although the modern Azerbaijani language is a Turkic language and the issue remains debated (see Origin of Azerbaijani people and the Iranian theory regarding the origin of the Azerbaijanis for more details).[41] In addition, the origins of South Slavic groups including the Serbs, Croats and Bulgarians are sometimes also linked to the Iranian peoples that settled in the Balkans such as the Sarmatians (see also: Theories on the origin of Serbs and Theories on the origin of Croats).
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_peoples
quote:. Oost-Iraanse talen
A. Noordoost-Iraanse talen
Avestisch*
Chorasmian*
Bactrisch*
Sogdisch*, Yaghnobi
Scythisch*, Sarmatisch*, Alanisch*, Ossetisch
B. Zuidoost-Iraanse talen
Munji, Sanglechi, Ishkashmi, Zebaki, Sarikoli, Shugni, Rushani, Yazgulami, Wakhi, Yidgha
Saka*, Pasjtoe, Waneci
II. West-Iraanse talen
A. Noordwest-Iraanse talen
Ormuri, Parachi
Yazdi, Kermani, Qohrudi, Abuzeda badi, Abyanei, Tari, Ardestani, Anaraki, Varzenei, Badrudi, Gazi, Vafsi, Khunsari, Natanzi, Nayini, Sivandi, Soi, Ashtiani, Farizandi, Yarani, Mahallati, Khuri, Kohrudi, Judeo-Golpaygani, Judeo-Yazdi, Judeo-Kermani, Judeo-Shirazi, Judeo-Esfahani, Judeo-Hamedani, Judeo-Kashani, Judeo-Borujerdi, Judeo-Nehevandi, Judeo-Khunsari
Medisch*, Koerdisch
Gorani, Kirmanci (Noord-Zaza), Dimili (Zuid-Zaza)
Parthisch*, Semnani, Sangisari
Guilaki, Mazanderani, Rashti, Shahmirzadi
Baloetsji, Bashkardi
Talysjisch, Harzani
B. Zuidwest-Iraanse talen
Oud-Iraans*, Middel-Iraans*, Nieuw-Perzisch (Dari, Tadzjieks, Hazaragi), Dzhidi (Judeo-Perzisch), Judeo-Bukharic
Judeo-Tat, Tat
Fars, Lari
Luri, Bakhtiari, Feyli, Kumzari
(* betekent dat de taal is uitgestorven)
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Iraanse_talen
ja dat is ook wat ik bedoel,,,,quote:Op dinsdag 29 mei 2007 03:50 schreef emo.gif het volgende:
Iraniers zeggen alleen in het westers Perzië. In het farsi heet het gewoon Iran. Althans... van de vele iraniers die ik ken heb ik geen een een andere benaming voor iran horen gebruiken dan Iran. In het Farsi dan. Als je ze in het Nederlands vraagt noemen ze het wel vaak Perzie ja... dat klopt. Misschien heeft het ook gewoon met een taalverschil te maken.
daar ik zelf ook een iraniers ben weet ik het denk ik ook...quote:Op dinsdag 29 mei 2007 04:08 schreef vicz het volgende:
Zal eens vragen aan mijn collega morgen...
Met alle respect: ik ken intelligente Iraniërs die niet eens hun eigen alfabet kunnen opzeggen!quote:Op dinsdag 29 mei 2007 04:22 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
daar ik zelf ook een iraniers ben weet ik het denk ik ook...
![]()
Isfahan is later de hoofdstad geworden....Isfahan (( daar ben ik trouwens geboren )) ,is pas na de komst van de islam steeds een belangrijkere stad geworden, maar voor de islamtijd was isfahan eigenlijk geen al te belangrijke stad.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Met alle respect: ik ken intelligente Iraniërs die niet eens hun eigen alfabet kunnen opzeggen!
Het huidige Iran zal best altijd Iran hebben geheten, maar volgens mijn bronnen van kennis van de geschiedenis zijn er wel degelijk ook Perzische rijken geweest, die in (de buurt van) de huidige provincie ontstonden en zich heel ver uitstrekten. De hoofdstad is ook heel lang Isfahan geweest, dat weliswaar niet in het huidige Fars ligt, maar toch wel dichtbij.
Hoe zit dat dan met die oudere rijken?
nee, een iranier voelt zich niet uitgescholden als het land Perzie genoemd wordt. in tegendeel, veel van iraniers willen graag dat men het land "Perzie" noemt. Maar das een valse naam, ook al klingt dat voor veel mensen leuker.quote:Op donderdag 31 mei 2007 02:21 schreef Kees22 het volgende:
Je hebt me wel meteen op mijn gevoelige plek: Ik heb er een grote hekel aan, als het land Nederland benoemd wordt als Holland. Ik voel me uitgescholden, als iemand Hollander tegen me zegt.
Vroeg me dat al af over Fars en Iran.
Even slapen.
Morgen verder.
Wellicht dat het je zelf in je oneindige wijsheid en betrokkenheid nog niet was opgevallen... Maar Iran is de bondgenoot die de USA maar wát graag wil hebben.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 05:28 schreef Human_Patris het volgende:
ik wil ff van je horen welke landen in Europa behalve Romeinen en Grieken iets voortgebracht hebben?
Hoho...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 05:28 schreef Human_Patris het volgende:
De profeet "Mitra" van Iran leefde geschat 5000 tot 7000 jaar geleden .
Zelfde geboortedatum als Jesuz..(( vertel me aub niet dat dat een toeval is))..Pasen wordt al sinds duizenden jaren in Iran gevierd als nieuwjaar. (( eieren horen ook bij het iraanse nieuwjaar )).
sinterklaas en zwarte pit bestaan in Iran al sinds duizenden van jaren alleen met een andere naam. (( ook toevallig natuurlijk )). netals de 1 April leugen...
Mithras was mogelijk gebaseerd op de Oud-Perzische god Mithra die ook een belangrijke rol speelde als goddelijk wezen in het Zoroastrisme, en die eerder ook als Mitra naast Varuna, Agni en Indra voorkwam in het pantheon van de Indo-Ariërs die zich op de Vedische traditie beriepen.[/quote]quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
[quote]
[quote]Hoho...Mitra is geen profeet, maar een oude god. Goden hebben geen geboortedatum
over de datum zijn er ook verschillende meningen. maar hij leefde zeker niet 3500 jaar geleden maar zeker eerder. want zoroaster leefde geschat 1000 tot 2000 jaar v.c. en gatha werd samen gesteld 1200 jaar v.c. en bovendien bestond er volgens sommige wetenschappers niet 1 zaraoster maar waarschijnlijk meer. en mitra leefde lang voor zaraoster. dus de datum wat jij hier noemt ligt dichter bij zaraoster dan bij mitra.quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Mitra
Bovendien werd Mitra pas voor het eerst genoemd rond 1400 voor Chr. en niet al 5000 tot 7000 jaar geleden.
De geboortedatum van Jesus is ook niet bekend, men viert het op 25 dec. ja, maar dat is kunstmatig op die datum geplaatst omdat het dan zou samenvallen met het romeinse feest Sol Invictus, of volgens een andere theorie ook met
mitraisme is minstens 1 eeuw v.c. bij de romeinen populair geweest, en daarna 3 eeuwen lang de officiele geloof geweest bij de romeinen.quote:Saturnalia.
Het Mitrasfeest waar jij op bedoelde, is niet direct in verband met de oude Mitras: het werd pas tussen 218-222 NA christus ingevoerd, als feest voor Mars.
dat heb ik ook niet gezegd, maar de invloed van mitra op christendom kun je niet ontkennen. zelfs de westerse wetenschappers zeggen nu dat mitra een grote invloed heeft gehad op christendom, en daarom deze soms verbasende overeenkomsten.quote:Conclusie: Jezus is NIET Mitras.
ja en het iraanse nieuwjaar wordt in iran gevierd sinds de geschiedenis van iran bekend is. en bij iraanse nieuwjaar horen sinterklaas en zwarte pit en 1 april leugen en eieren enzovoort..bij....en dat begint met pasen. en dat pasen ook zijn oorsprong in perzie heeft weten ook inmiddels veel mensen.quote:En verder: Sinterklaas is toch echt op Saint Nicholas gebaseerd, die in de 3e eeuw na christus i Turkije leefde
Hij wordt gezien als een historisch persoon die echt geleeft heeft. Dus geen kopie van oudere legendes...
ja is wel zo... maar het gaat niet op de vorm maar om de kern. dat veel tradities uit andere culturen overgenomen worden en ook een andere vorm krijgen of aangepast worden is heel normaal.quote:Op donderdag 28 juni 2007 01:46 schreef Kees22 het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar volgens mij hoort bij nowroez de figuur van Hadzji Firoez, en die draagt een rode puntmuts, is zwartgeschminckt, danst door de straten, draagt gedichten voor en deelt cadeautjes uit
Overigens kennen Sinterklaas en zwarte Piet in Europa ook veel verschillende vormen.
Hoe bedoel je, vervangen?quote:pas in de 3. eeuw n.c. heeft constantinus mitarisme vervangen door christendom.
Maar nog altijd geen mithraist.quote:maar dat had ook andersom kunnen gaan als Julianus , ( het kleinkind van Constantinus ) niet plotseling in een oorlog doodging.
Want hij was een tegenstander van christendom en ook de toekomstige heerser van de romeinen.
ja hij heeft het christendom als officiele geloof van de Romeinen verklaard. zo werd mitraisme vervangen door christendom. daarvoor was mithraisem de officiele geloof der romeinen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
[quote]
Hoe bedoel je, vervangen?
[..]
Julianus is christen geworden nadat zijn vader hem daar om gevraagd heeft. Hij is zelfs bischop geworden.quote:Maar nog altijd geen mithraist.
quote:ja hij heeft het christendom als officiele geloof van de Romeinen verklaard.
Was Diocletianus dan Mithraist?quote:zo werd mitraisme vervangen door christendom. daarvoor was mithraisem de officiele geloof der romeinen.
ja ok jij hebt wel gelijk. offieciel gezien was dat theodisius, maar constantinus heeft het christendom praktisch al als officiele godsdienst verklaard nadat hij zelf christen is geworden en veel kerken heeft gebouwd. en het christendom uitberidte.quote:Nee, dat was Theodosius.
ik weet echt niet wat hij geweest is. maar ook al geloofde hij in mithra, zijn daden hebben niks te maken met mithra.quote:Was Diocletianus dan Mithraist?
wat heeft nou islam met mithra te maken ?quote:
Ik bedoelde dat zelfs Constantijn's directe voorgangers geen Mithraisten waren, laat staan de keizers die daaraan voorafgingen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 05:51 schreef Human_Patris het volgende:
ik weet echt niet wat hij geweest is. maar ook al geloofde hij in mithra, zijn daden hebben niks te maken met mithra.
Mithra was de god van liefde.
je kunt wel sommige keizers vinden die mithraisten waren. maar volgens mij geen ene die christen was tot constantijn kwam.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 14:03 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat zelfs Constantijn's directe voorgangers geen Mithraisten waren, laat staan de keizers die daaraan voorafgingen.
Maar daarmee was het nog geen ''officiele religie''.quote:Diocletianus riep mithra uit tot weldoener van het rijk.
ja oke....wat ik bedoel is dat mithra bij de keizers naast alle andere goden een geaccepteerde geloof of god was, terwijl dat bij christendom niet het geval was.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:56 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar daarmee was het nog geen ''officiele religie''.
In die zin heb je helemaal gelijk.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:09 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
ja oke....wat ik bedoel is dat mithra bij de keizers naast alle andere goden een geaccepteerde geloof of god was, terwijl dat bij christendom niet het geval was.
in die zin kun je mithra wel als een officiele geloof zien.
Wat heeft Islam Met Perzie te maken?quote:
waar ik op doel zijn die claims dat *****insert een geloof uit de zandbak***** een geloof van liefde is. Bullshitquote:Op donderdag 5 juli 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat heeft Islam Met Perzie te maken?
Toen de islam opkwam betekende dat ook meteen het einde van het prachtige Perzische Rijk
Tuurlijk zijn ze daar wel ontwikkeld.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:13 schreef Djaser het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zijn ze helemaal niet.
Off topic, ga maar in POL spelen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 21:02 schreef raaretsalsdoG het volgende:
[..]
waar ik op doel zijn die claims dat *****insert een geloof uit de zandbak***** een geloof van liefde is. Bullshit
Nederland past ook in dit plaatje.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
Hij is leuk!!!!quote:Op maandag 30 juli 2007 05:24 schreef 43 het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=Zt2zSr07xIE
Vanaf 1.45
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |