Nee hoor:quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:29 schreef ASroma het volgende:
tot 1935 jah,
On March 21, 1935, Iran was officially accepted as the new name of the country. After Persian scholars' protests to this decision, in 1953 Mohammad Reza Shah announced both names "Iran" and "Persia" could be used.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor:
Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat beide namen officieel gebruikt mogen worden. Een inwoner van Iran/Perzië is een Iraniër of een Pers of in het Perzisch; Irani of Pars (ایرانی).
Maar wel dat je Hollander bent?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:29 schreef ASroma het volgende:
tot 1935 jah, ik zeg toch ook niet dat ik uit het derde rijk kom
Farsi en Perzisch zijn hetzelfde. Farsi is de naam die de arabieren eraan hebben gegeven, omdat die de 'P' niet konden uitspreken.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
Een Iranees/Iraniër/Pers legde het aan mij uit dat zij dit doen om zich te distantiëren van het huidige Iran.
Overigens spreken ze daar Farsi en niet Perzisch. Maar ach, men zegt ook dat ze in Finland Fins spreken ipv Suomi. Minor detail.
Parsi = Perzisch. De woorden hebben dezelfde stam, dus zijn verwant (cognate).quote:Op maandag 5 maart 2007 15:31 schreef Double-Helix het volgende:
Ook niet Perzisch maar Parsi,Afghanistan hoorde vroeger ook bij Perzie,ze spreken nu daar Dari,een form van Parsi.
die moet ik onthouden voor een volgende keerquote:Op maandag 5 maart 2007 11:36 schreef Witchfynder het volgende:
Omid Djalili, dé Iraanse comedian zei eens zoiets hierover:
"Oooo, you're Persian? Brave, wonderful Persia. Like a Persian cat! Not an Iranian cat, nooo, an Iranian cat has a bomb under the bodywarmer. No no, a wonderful Persian cat."
Het land heet in de eigen taal toch ook Suomi? Dan kun je dat toch gewoon zien als de 'vertaling' van Finland? Wij zijn ook 'Dutch' in het grootste deel van het buitenland, tenslottequote:Op zondag 4 maart 2007 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
Een Iranees/Iraniër/Pers legde het aan mij uit dat zij dit doen om zich te distantiëren van het huidige Iran.
Overigens spreken ze daar Farsi en niet Perzisch. Maar ach, men zegt ook dat ze in Finland Fins spreken ipv Suomi. Minor detail.
Of we komen uit Pays-Basquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het land heet in de eigen taal toch ook Suomi? Dan kun je dat toch gewoon zien als de 'vertaling' van Finland? Wij zijn ook 'Dutch' in het grootste deel van het buitenland, tenslotte
Iran betekent Land Van Ariers.. (The name Iran is a cognate of Aryan and literally means Land of the Aryans)quote:Op zondag 11 maart 2007 03:58 schreef Waris3 het volgende:
Duidelijke definitie van (Nederlandse) terminologie:
Iran: land dat vroeger Perzië heette
Iraniër: persoon met de Iraanse nationaliteit (de nationaliteit van Iran, zie aldaar)
Pers: persoon dat tot het volk der Perzen (een Iraans volk (lekker ingewikkeld)) behoort
Perzisch taal van de Perzen (zie aldaar)
"Farsi" mag volgens mij ook in het Nederlands, maar de taal wordt meestal Perzisch genoemd. Maar je kunt nooit "Iranees" zeggen voor de taal, of "Perzisch" voor de nationaliteit. Weet iemand trouwens waar de naam "Iran" opeens vandaan komt, of wat het betekent? "Perzië" is namelijk een veel logischere naam voor het land, aangezien dat is afgeleid van het volk dat het bewoont.
'quote:Op woensdag 14 maart 2007 01:10 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
[..]
(Adam Pârsa, Pârsahyâ puça; Ariya, Ariya ciça... I am Persian, son of a Persian; an Aryan, from an Aryan lineage.)
komt eigenlijk op 't zelfde neer, ja als het goed is hoort een groot deel van Indiërs ook tot Ariya.quote:Op woensdag 14 maart 2007 15:34 schreef Waris3 het volgende:
[..]
'
Wat is dan het verschil tussen "Pârsa" en "Ariya"? Worden tot "Ariya" ook Indiërs gerekend?
Aha. Ok, duidelijkquote:Op woensdag 14 maart 2007 16:19 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
[..]
komt eigenlijk op 't zelfde neer, ja als het goed is hoort een groot deel van Indiërs ook tot Ariya.
Ārya is a Sanskrit (आर्य) and Avestan word used by Hindus, Jains, Zoroastrians and Buddhists.
Ik denk dat Hitler meerdere dingen verkeerd had begrepen..quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:01 schreef Waris3 het volgende:
[..]
Aha. Ok, duidelijk![]()
Hoe is dit woord dan bij Hitler terechtgekomen? Had-ie iets verkeerd begrepen ofzo?
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:04 schreef EricT het volgende:
Omdat Iran verlangt naar de kracht en macht van het oude perzie, de overleveraars van de beschaving en de bakermat van de beschaving (mesopotamie, babylonie, dat wat nu Irak is). En omdat ze het niet zo hebben op Arabie en haar inwoners.
Pas maar op hoor, nationalisme vindt men in Nederland eng. En haat jegens moslims is al helemaal uit den boze.quote:Op maandag 26 maart 2007 00:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Plus dat ik mezelf wil distantieren van elke arabische invloedens uit ons land, En het woord ''iran'' zo langzamerhand verkracht is door de ayatollah's die op dit moment ons land regeren.
Ik kijk dan ook uit na de dag dat mijn land bevrijd word van de ayatollah's, En ik voor het eerst de grond van mijn land kan kussen.
Moge amerika ons bevrijden!
Wat een mooie wens! Je wenst dood en verderf voor je land, dat heb ik nog niet eerder gehoord van iemand..quote:Op maandag 26 maart 2007 00:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Plus dat ik mezelf wil distantieren van elke arabische invloedens uit ons land, En het woord ''iran'' zo langzamerhand verkracht is door de ayatollah's die op dit moment ons land regeren.
Ik kijk dan ook uit na de dag dat mijn land bevrijd word van de ayatollah's, En ik voor het eerst de grond van mijn land kan kussen.
Moge amerika ons bevrijden!
Beiden zie ik niet in zijn post.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:22 schreef Golradir het volgende:
[..]
Pas maar op hoor, nationalisme vindt men in Nederland eng. En haat jegens moslims is al helemaal uit den boze.
Het zou allebei moeten kunnen.quote:Op maandag 26 maart 2007 22:09 schreef ASroma het volgende:
het hebben over een voc-mentaliteit is not done en trots zijn op het voormalige perzische rijk kan wel.........
Nou voor mij geldt dat iig niet, kom bij mij niet aan met die prachtige VOC mentaliteitquote:
Nee hoor:quote:Op zondag 18 maart 2007 20:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik denk dat Hitler meerdere dingen verkeerd had begrepen..
De hoogtijdagen zijn naar mijn mening zeker niet lachwekkend en cultureel gezien is er nog ontzettend veel te bezichtigen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
Omdat ze stinkend jaloers zijn op het westen, en maar al te goed weten dat ze zelf helemaal niets voorstellen, niets kunnen en nog nooit iets voortgebracht hebben. Zelfs hun hoogtijdagen waren een beetje lachwekkend. Maar goed, bij gebrek aan beter doen ze alsof dat hun persoonlijke bijdrage is. Geen economie van betekenis, geen industrie van betekenis, cultureel stellen ze niets voor, internationaal zijn ze een lachtertje vanwege die religie c.q. ayatollahs van ze... tsja.
Dus als je als land jaloers bent noem je jezelf maar Perzië?quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
Omdat ze stinkend jaloers zijn op het westen, en maar al te goed weten dat ze zelf helemaal niets voorstellen, niets kunnen en nog nooit iets voortgebracht hebben. Zelfs hun hoogtijdagen waren een beetje lachwekkend. Maar goed, bij gebrek aan beter doen ze alsof dat hun persoonlijke bijdrage is. Geen economie van betekenis, geen industrie van betekenis, cultureel stellen ze niets voor, internationaal zijn ze een lachtertje vanwege die religie c.q. ayatollahs van ze... tsja.
Jouw post getuigd meer van jaloezie, want ik bedoel komop amerikaanse vlag? wat voor geschiedenis heeft amerika nou dan? misschien net 500 jaar geleden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:19 schreef StefanP het volgende:
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jouw post getuigd meer van jaloezie, want ik bedoel komop amerikaanse vlag? wat voor geschiedenis heeft amerika nou dan? misschien net 500 jaar geleden.
Stinkend jaloers op het westen? nooit.
Misschien dat je het niet weet maar ongeveer 40 jaren geleden toen de shah van iran nog aan de macht was, hadden we 1 van de beste geleerden, Het was een welvarend land, kwa sterkte van het leger stonden we op de 4de plek van de wereld.
Amerika en Engeland wisten dat`en zagen dat iran een bedreiging werd voor ze.
Nog nooit iets voorgebracht? hahaha ik begrijp niet eens waarom ik reageer op je post.
Zelfs in de hoogtijden stelden ze niks voor?
Kerel alle rijken in die tijd vreesden de perzen, bang voor een invasie van perzen.
Het rijk strektte uit van Afrika tot in west-Azie.
Cultureel stellen ze niks voor? Laat me raden je bent zeker nog nooit in persepolis geweest? Of in shiraz? Nee dat blijkt.
Het enigste waar ik je in gelijk geef is dat we op DIT moment niks voorstellen nee, maar dat komt mede door de ayatollah's die niet lang meer ons land zullen regeren.
En dan wil ik jou nog wel eens zien praten.
Hehe klopt, was ik ff vergeten er aan toe te voegen, Plus de verschrikkelijke mooie tuinen die paradis genoemd worden, waar ook het woord ''paradijs'' van af komt.quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:57 schreef EricT het volgende:
[..]
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*
Nee hoor, dat zijn ze helemaal niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:57 schreef EricT het volgende:
[..]
*kuch* schrift, wiskunde zijn ontwikkeld in perzie *kuch*
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |