Syncretisme heet dat: 'nieuwe' religies pikken ideeën en mythen/verhalen op van oudere religies. Waarom denk je anders dan islam en christendom zo veel op elkaar lijken? Het Romeinse en Griekse pantheon (ondanks een tijdsverschil van enkele eeuwen!)? Vergeet ook niet dat de christelijke religie al een hele tijd bestaat, en (maar) 3 eeuwen na het hoogtepunt van de Griekse beschaving zijn snelle opmars startte.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 18:29 schreef johanswart het volgende:
Dat er overeenkomsten zijn tussen alle religies van de huidige tijd moge duidelijk zijn. Maar echt onderoek naar de klassieke grieken is er niet geweest. enkel enkele stellingen. een daarvan is de gelijkenis tussen jezus en heracles. beiden voortgekomen uit een goddelijke vader en een menselijke moeder. beschikkend over boven menselijke krachten en juist door die krachten een leven moeten leven vol beproevingen. Aan het einde van hun leven beiden eeuwig leven geschonken door de vader. ook dit was de reden waarom het christelijke idee makkelijk aansloeg in het klassieke griekenland. Maar nu, apart van deze gelijkenis, zijn er meer treffende geliijkenissen tussen de klassiek griekse opvattingen en de christelijke? Deel uw kennis en uit uw mening.
Dat klopt inderdaad wel, het is helemaal niet zeker of het christendom voor Constantijn wel een grote aanhang had maar daarna is het snel gegaan.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 20:42 schreef WanEnOonlie het volgende:
Waarom het Christendom zo snel aanhang kreeg? Omdat het werd bestempeld als de officiële godsdienst van het Romeinse Rijk natuurlijk! Als een 'pagan religion' was gebleven was het net als zovele culten waarschijnlijk hard vervolgd. De details weet ik niet precies uit mijn hoofd, maar dat is wel de meest voor de hand liggende (en volgens mij ook meest geaccepteerde) reden.
Mee eens.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 22:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens ben ik van mening, dat dit topic in WFL hoort
De cultus van Sol Invictus was niet de staatsreligie van het Romeinse Rijk (het is sowieso misleidend om voor Theodosius van staatsreligie te spreken).quote:Op vrijdag 2 maart 2007 20:50 schreef WanEnOonlie het volgende:
De Sol Invictus-cultus (daarvoor de officiële staatsreligie) verloor m.i. ook aan aanhang.
Daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 02:52 schreef Apropos het volgende:
[..]
De cultus van Sol Invictus was niet de staatsreligie van het Romeinse Rijk (het is sowieso misleidend om voor Theodosius van staatsreligie te spreken).
Ikzelf vind het best plausibel dat het Christendom tenminste ten dele is voortgekomen uit een Hellenistisch ethos, maar ik begrijp die vergelijkingen met andere godheden nooit zo goed. De verschillen tussen Heracles en Jezus zijn net zo groot als de overeenkomsten.
quote:Op zondag 4 maart 2007 17:15 schreef nickybol het volgende:
Je moet niet vergeten dat de hele katholieke visie op seksualiteit van Plato is overgenomen...voor die tijd waren de Christenen niet zo vies van het stoffelijke en het seksuele.
Met ''voor die tijd'' bedoel je neem ik aan de periode voor de Christenen de confrontatie aangingen met het gedachtengoed van de heidense filosofen? Want Plato is van ruim voor Jezus.quote:Op zondag 4 maart 2007 17:15 schreef nickybol het volgende:
Je moet niet vergeten dat de hele katholieke visie op seksualiteit van Plato is overgenomen...voor die tijd waren de Christenen niet zo vies van het stoffelijke en het seksuele.
Het was Augustinus die Plato met het christendom verenigde, na een studie van het platonisme en neoplatonisme (m.n. Plotinus)quote:Op zondag 4 maart 2007 22:13 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Is dat echt zo? En hoezo is dat zo dan?
![]()
Ik zou het niet weten beste johanswart...quote:Op zondag 4 maart 2007 14:10 schreef johanswart het volgende:
experimental, dat zijn nou juist de voorbeelden die ik zocht. dat de gelijkenissen , veranderingen van namen en zelfs overnames van het gehele gedachtengoed bestaan is geen verassing, maar deze namen en voorbeelden zijn precies wat ik intrigerend vind. Maar een vraag over mithras, is de associatie tussen mithras en dyonissos dermate sterk dat er een slijter naar is vernoemd? off topicnatuurlijk, maar wel interessant
Ik geloof niet dat Plato precies de hoofse relatie voor ogen had.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:52 schreef nickybol het volgende:
Denk hierbij ook eens aan een platonische relatie, en de hoofse liefde die in de christelijke middeleeuwen het verheven ideaal was.
O, echtquote:Op maandag 5 maart 2007 20:09 schreef nickybol het volgende:
Geschiedwetenschap jongetje, geschiedwetenschap.
Ja, ik zou bijna vragen hoe je eraan komt.quote:Op maandag 5 maart 2007 20:16 schreef nickybol het volgende:
Goed he?
Ja, Lilith heeft daarvoor zelfs ook nog gedaanteveranderingen ondergaan. Rond 2000 v chr was ze een beschermster van zwangere vrouwen , moeders en kinderen. Ze had nogal wat seksuele associaties en ze is daarom steeds meer neergezet als een soort demoon.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 20:40 schreef Djaser het volgende:
Voor overeenkomsten tussen christelijke mythologie en andere religies kun je beter naar Mesopotamische kijken. Uit de grote doos:
Zondvloed = Atrahis
Mozes in biezen mandje = Sargon
Lilith = Lilitu
En het scheppings verhaal schijnt ook flink beinvloed te zijn door het Enuma Elish.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |