abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56427913
zijn hier ook boeken over? heb nog een bol.com bon liggen
pi_56428164
Eten voor kleintjes - Van borst tot boterham van Stefan Kleintjes.
pi_56556011
Zag dit plaatje en moest aan dit topic denken .
Is dit ook rapley... ?!

Fake it till you make it...
pi_56556101
Fons vond van wel...

pi_56556208
Nog 2 maandjes dan zal ik ook eens wat beesten in huis halen, kan ze gaan oefenen . Misschien beginnen we toch eerst maar met wat groente/fruit (dat is wat minder harig).
pi_57667596
Omdat we van de week allebei vrij waren en Mirte erg aan het kauwen is op vingers, speelgoed enzovoort (vast tandjes aan het maken...) wilden we eens kijken wat ze zou doen als we haar iets van groente gaven...

Ze heeft nu al een paar keer worteltjes gehad... Vastgehouden, stukjes afgeknabbeld en deze zo snel mogelijk weer naar buiten gewerkt (ik vond ze zelfs terug in haar mouw).
Er komt volgens mij nog niks binnen verder, maar het is wel leuk om te zien. Ook goed om te zien hoe ze het zelf oplost als ze het te ver naar binnen duwt of als er een groot stuk in haar mondje zit.
Gisteren hebben we een stukje komkommer gegeven, maar dat vond ze al niks toen ik het op het blad van de kinderstoel legde. Ik had er reepjes van gemaakt, maar zat te denken dat een plakje misschien handiger is, als je de kern eruit haalt zit er een mooi gat in voor houvast...?! Kunnen we straks wel proberen...

Ik ben een beetje zoekende naar andere groenten... broccoli is handzaam, maar ik vind het ook wel een beetje "engig" met al die kleine frummel stukjes die het zijn (maar dat is denk ik meer mijn idee). Courgette, hoe geeft je dat? Dat eten we zelf niet zoveel eigenlijk, wel eens in de pastasaus, maar verder niet.

Geven/gaven jullie fruit en groente door elkaar of eerst het een en dan het ander?
En wat is handig fruit, peer lijkt me wel lekker zacht, maar is zo glibberig, idem met meloen... Banaan vinden ze volgens mij vaak wel lekker, maar Mirte is al niet zo'n makkelijke poeper en ik ben wat bang dat het dan nog lastiger gaat (al krijgt ze er nu nog weinig van binnen, dus zal dat nog wel meevallen ).

Hoe stond jullie CB tegenover het Rapley-en? Ik denk dat ze hier gaan steigeren... Ze zijn erg van het: en zo hoort het...
Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik pas over 2 weken weer afspraak heb, als ik zie dat ze ook wat binnen krijgt wordt ik er denk ik zelf ook wat zekerder over en kan ik meer mn mannetje (vrouwtje) staan wat dat betreft...
  vrijdag 28 maart 2008 @ 14:12:35 #257
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57672813
Een gat in de komkommer is inderdaad erg handig. Broccoli ging hier erg goed, het grappig daarvan is, is dat je het in de luier terug kunt zien. Daardoor ontdekten we dat Anna veel meer binnen kreeg dan we dachten. Ons 'CB' keek alleen bedenkelijk toen ik vertelde over de broccoli. Verder niks, maar wij waren natuurlijk al lang opgegeven. Wat je ook kunt doen is appel even koken, dan wordt het lekker zacht.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_57672984
Nijna, ik doe soms wel partjes appel even in de magentron (1,5/2 minuten). Dan is de binnenkant zacht, maar de buitenkant hard genoeg om vast te houden, en zacht genoeg om met kaakjes te pletten..
pi_57676609
Wij zijn vandaag even wezen wegen, we wilden toch even zien hoe mevrouw het doet op 4 flessen, maar dat gaat goed . Nou hadden we wel de leuke verpleegkundige moet ik zeggen en die vroeg of we al iets anders gaven dan de fles. En toen ik vertelde van het wortel avontuur reageerde ze in elk geval niet afwijzend. Ze wilde weten of het goed ging en of ze niet "grote" stukken afbeet en wat we dan deden.
Dat viel me echt 100% mee. Nou heb ik de komende keer bij de arts, maar voor die afspraak daarna ga ik zorgen dat ik bij deze vpk kom. Want die ander daar kan ik toch niet zo goed mee en die heeft echt overal commentaar op (zo hebben we Mirte steeds teveel gegeven volgens haar, daarom is ze waarschijnlijk ook zo'n 10-tonner, net 6 kilo nu ).

Maar goed on-topic. Ik heb broccoli gehaald, dus zometeen maar wat stronkjes voor haar koken. Papa en mama eten frietjes, maar dat gaan we voorlopig maar even niet aan die kleine voorschotelen .
Dat van de appel zei die vpk op het CB ook, even in de magnetron dat het wat zachter is.
En zo hebben we voorlopig wel weer even wat te oefenen .
pi_57872903
Hoe lang duurde het voordat jullie kindjes in de gaten hadden hoe ze dingen door moesten slikken?
Mirte knabbelt fanatiek stukjes af, maar ze werkt ook alles (al best fijngemalen) weer naar buiten...
Overigens was de broccoli de eerste keer nogal spannend (vond ik), maar de tweede keer was al succesvoller (en ik had het idee dat ze daar ook wel een heel klein frummeltje van binnen had gekregen).
pi_57872992
Wéken, zelfs maanden voordat je echt van een maaltijd kon spreken het ene kind heeft het snel door, het andere doet er langer over. Da's nou net, in mijn ogen dan, het ideale van je kind de regie geven over hoe en wat het eet. Dan doet ze precies wat ze kan
pi_57874992
Owlet, een maaltijd verwacht ik ook nog lang niet eigenlijk . Het lijkt me al grappig om wat terug te vinden in de luier . Al had ik laatst zo'n heel klein friemeltje broccoli had ik het idee . Ik las elders ook al dat het een kwestie is van geduld en dat het echt wel komt.

Nog een vraagje, hoe doen/deden jullie dat met de voeding erbij. Ik geef flesvoeding en ik had van de week het CB gebeld over opvolgmelk. Want ik heb het idee dat hun adviezen erg gericht zijn op kindjes die potjes krijgen en dus al sneller meer binnenkrijgen. Ik moest maar terug naar 3 flessen en die 4e vervangen door wat anders te drinken en een koekje/rijstewafel, als ik opvolgmelk ging geven... Ik vind het allemaal wel snel hoor. En als ze nou aardig wat binnen zou krijgen dan zou ik er wat minder mn vraagtekens bij hebben.
Ik heb de 14e onze volgende afspraak op het CB dan zal ik het ook nog eens vragen. (er zit soms nog aardig wat verschil tussen het advies van de infolijn en het advies wat je op het CB zelf krijgt... ) en ik ga ook aangeven dat ik het erg jammer vind dat ze zo weinig tot niks weten over het aanbieden van stukken. Want ik voel me daar dan toch wel wat alleen in staan ofzo... en dat maakt me dan ook wel wat onzeker...
  zondag 6 april 2008 @ 20:29:46 #263
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_57876072
Nijna, hier werd inderdaad ook het advies gegeven om max 3 flessen te geven, en nr 4 wat anders. Maar hier geen last met eten, het meeste gaat gepureerd/geprakt, maar ook stukjes kan hij goed opeten.

Ik denk dat het lastiger is om rapley en FV te combineren. Rapley gaat uit van kinderen die zelf kunnen kiezen hoeveel ze willen eten/drinken, en dat doen zodra ze er (motorisch) klaar voor zijn. Dat wordt lastig als je een max hebt om te geven aan melkvoeding.
Ik heb geen ervaring, maar het cb adviseerde ons om de 4e fles nr1 te blijven geven totdat deze niet meer nodig was. Misschien kunnen jullie ook zoiets doen? alle flesjes half om half, of 2 flessen nr1 en 2 flesjes nr2.
pi_57876640
De 4e fles nummer 1 is ook nog een idee, totdat ze echt wel wat binnenkrijgt. Op die 4 flessen doet ze het prima en ik verwacht eerlijk gezegd ook wel dat als ze het eten meer onder de knie krijgt, die 4e er vanzelf af zal gaan.
Ik neem je idee even mee volgende week naar het CB. Ik hoop dat ze de tijd hebben, ga ze het hemd van het lijf vragen .
  maandag 19 mei 2008 @ 12:48:05 #265
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_58759838
Ik ga vandaag beginnen.
Ik heb net worteltjes gekocht.
Iemand enig idee hoe lang ze moeten koken? Dat staat namelijk niet duidelijk in het boek.

Verder vraag ik me af of ik ook met bambix oid moet beginnen.
pi_58759891
je moet niets

worteltjes koken totdat je er makkelijk in kunt prikken.

of je bambix wilt geven moet je zelf weten, bambix mengt iig niet met borstvoeding, biobim wel...
  maandag 19 mei 2008 @ 12:52:27 #267
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_58759903
ah bedankt voor de tip, wilde het nl met BV gaan mengen.
Ben reuze benieuwd hoe het strakjes gaat met de wortel.
pi_58766760
Hoe is het gegaan amaranta?

Gisteren en vandaag heeft Mirte halve druifjes gegeten, heerlijk vond ze ze.
Ik ben tegenwoordig maar een mixje aan het doen van Rapley en geprakt, want sommige dingen lukken (nog) niet zo ala Rapley (mango glibbert iets te veel en bv witlof daar kan ze niks mee uit de hand).
Maar ze vindt het allemaal prima. Als we een keer een dag weg zijn neem ik een potje mee.
Op het KDV zijn ze verbaast dat ze mangoprakje eet, ondanks dat er nog stukjes inzitten en idem met peer (ik geef het vaak geprakt mee, maar laatst banaan in stukken laten geven). Voelt toch wel als een compliment. Geen idee of het komt doordat we zijn begonnen met stukken aanbieden dat ze zo makkelijk is (en laten we hopen dat dat zo blijft ). Maar ik vind het wel prettig hoor.
Ontzettend trots op mn grote kleine meisje en erg leuk om te zien hoe ze steeds beter stukjes op kan pakken en in haar mond kan stoppen.
Als ik haar van een lepeltje geef wil ze graag ook "zelluf doen", ze graait naar de lepel en wil 'em liever niet los laten .
  maandag 19 mei 2008 @ 21:44:48 #269
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_58768877
hmmm ze snapt het niet zo..
plus dat ze echt vies keek bij de wortel.
Dr kokreflex werkt overigens goed. Kwam gelijk terug
En ze begon te piepen, maar er zat niks in dr keeltje.
Morgen gaan we gewoon stug weer aan de wortel hoor.

Wat leuk dat zhet zo graag zelluf doet zeg!
pi_58769074
Wortel hier de eerste paar keer was ook raar. Toch stopte ze hem steeds weer (soms te ver) in haar mond. Ik heb de eerste weken echt getwijfeld en me afgevraagd of ik wel goed deed aan het aanbieden van stukken. Vooral ook als ik anderen dan hoorde vertellen dat hun kindje zo goed at (potjes). Maar ik ben blij dat we het zo doen nu . Veel plezier amaranta, het komt echt!
  vrijdag 4 juli 2008 @ 19:16:18 #271
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59895393
Ok, Rapley...
Kind heeft zijn knuistjes vol met sperziboontjes, een deel ervan is inmiddels geplet op het blad van de kinderstoel en dat wat er in zijn mondje zit komt voor het grootste deel met alle smaak en kleurstoffen eruitgesabbelt weer uit zijn mondje gekwijld.
Dit hoort zo neem ik aan?

Maarreh... wanneer gingen jullie dan over op een fles/voeding minder? Ik kijk nu een beetje naar wat hij op heeft en dan krijgt hij van mij 'de rest' alsnog in een fles. Is dat het idee?
pi_59896470
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 19:16 schreef Brighteyes het volgende:
Ok, Rapley...
Kind heeft zijn knuistjes vol met sperziboontjes, een deel ervan is inmiddels geplet op het blad van de kinderstoel en dat wat er in zijn mondje zit komt voor het grootste deel met alle smaak en kleurstoffen eruitgesabbelt weer uit zijn mondje gekwijld.
Dit hoort zo neem ik aan?
quote:
Maarreh... wanneer gingen jullie dan over op een fles/voeding minder? Ik kijk nu een beetje naar wat hij op heeft en dan krijgt hij van mij 'de rest' alsnog in een fles. Is dat het idee?
Hm, geen idee eigenlijk het lijkt me dat dat wel de juiste manier is, je merkt dan vanzelf of hij later toch meer honger krijgt.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 20:24:37 #273
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59896830
Ok! Thanks!

Ik geef hem ook wel eens een stukje appel als we in de auto zitten (en ik een appel eet), dat komt dan meestal ook vrijwel doorzichtig, helemaal uitgezogen en afgelebberd weer uit z'n mondje.
pi_59896921
BE, leuk hè dat ontdekken . Wij zijn voeding gaan minderen toen ze ook echt wat begon te eten.

Wij doen tegenwoordig het avondeten toch grof geprakt. Omdat ze dan beter eet over het algemeen. Fruit gaat zoveel mogelijk uit het vuistje en dat gaat hardstikke goed. Ze smult en smikkelt.
Ik hoop echt dat het zo'n lekkere fruit-eter blijft zeg.
Bij de groente heeft ze toch wel zo haar voorkeuren merk ik. Aardappel met witlof en een beetje appel gaat als een trein. Als er ergens tomaat in zit valt het vaak minder in de smaak.
Wel grappig om te zien.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 21:05:10 #275
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59897741
Ik hem nu eerst een tijdje laten klooien en daarna idd een deel grof geprakt gevoerd totdat hij het zat was. Het lekkerst schijnt het te zijn als ik het met mijn vingers in zijn mondje stop.

Dat van die witlof vind ik zo grappig, volgens mij zijn er heel veel kinderen die dat lekker vinden terwijl ik het vroeger echt haatte!

Ik vind het wel lastig trouwens want ik heb het idee dat hij alles meer fijn knijpt en plet dan dat het erin gaat, maar goed. Over een week in frankrijk lekker stukken perzik en meloen doen. In zijn blootje met luier, klieder maar een eind raak!
pi_59898707
Ik vond het vroeger ook heerlijk, het kon me niet bitter genoeg zijn volgens mn moeder (die deed er geen appel bij ). En tegenwoordig eet ik witlof eigenlijk alleen als salade .

BE, heel herkenbaar, het gevoel dat hij meer fijnknijpt e.d. dan erin gaat. Was hier ook zo en ik heb ook heel wat getwijfeld. Ben nu toch blij dat we hebben doorgezet!
Dat wordt smikkelen en smullen in frankrijk!
pi_59898713
Zo deden en doen we het ook vaak, BE. Op het laatst nog een beetje voeren. Als er dan nog honger is dan gaat er wat eten in en anders is het ook geen probleem.
Dat fijn knijpen en pletten is normaal, je moet het maar zien als een ander deel van zijn ontwikkeling. Hij leert tasten en doordat hij zijn eten zo door en door leert kennen wordt het zelf eten ook weer makkelijker. Het is een natuurlijke stap naar leren eten
  vrijdag 4 juli 2008 @ 22:47:43 #278
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59899966
pi_59900129
  vrijdag 4 juli 2008 @ 23:19:21 #280
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59900666
jammie!

Ik moest vanavond weer denken aan zelf eten. Emma eet zowel met haar vingers als met haar bestek. En, hier komt ie: Het laatste beetje wil ze geholpen worden zijn we alsnog aan het voeren
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_59903102
heel herkenbaar hoor jelief, anna is er af en toe ook dol op om een beetje gevoerd te worden, liefst nog bij me op schoot zittend ook.

BE schiet me ineens die stoelverkleiner te binnen, ik had er totaaaal niet meer aan gedacht. morgen ga ik 'm voor je opduikelen van zolder. beloofd! erg leuke foto trouwens, wat zit ie daar lekker parmantig. al een heus 'jongetje' aan 't worden!
  zaterdag 5 juli 2008 @ 21:58:17 #282
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59915435
Ik had er ook niet meer aan gedacht!
HIj zit nu gestut door handdoeken en als we terug zijn van vakantie gaan we voor een andere stoel kijken, maar het zou wel handig zijn, zo'n verkleiner, want het is wel heel ruim nu nog.
  maandag 7 juli 2008 @ 10:15:26 #283
35189 Troel
scherp en bot
pi_59942571
Het is dus volkomen normaal dat er in eerste instantie niets opgaat?
Bert probeert som Ruben echt te voeren maar dat werkt al helemaal niet
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_59942595
jahoor, da's normaal. (soms doet zich hetzelfde probleem vele instanties later weer volop voor overigens )
  maandag 7 juli 2008 @ 14:14:55 #285
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59947780
Het stomme is dat ik nu wel eens vergeet dat Emma heel goed zelf aan kan geven hoeveel ze wil eten. En dan toch nog aandringen hè.
Uiteraard is er verschil tussen dingen waarvan ik weet dat ze het lekker vind of 'nieuwe' dingen.
pi_60248002
6 maanden (en een paar dagen). Hier zijn we ook weer begonnen met bijvoeden (we moeten alleen nog slabbetjes met mouwen kopen)

En worteltjes zijn leuk!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_60252088
dat ziet er heerlijk uit!
en de worteltjes ook!
pi_60252222
Voor mijn gevoel is Yara pas net geboren Wat een lieve foto
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:49:33 #289
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60298615
oh smelt! volgend jaar zomer mag ik ook weer genieten van smakjes en vieze handjes
  woensdag 23 juli 2008 @ 17:21:08 #290
35189 Troel
scherp en bot
pi_60299341
Hier gaat het met broodkorsten en dergelijke ook prima
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60300438
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:49 schreef Jelief het volgende:
oh smelt! volgend jaar zomer mag ik ook weer genieten van smakjes en vieze handjes
da's waar ook!heb je nou ook het gevoel dat je zo hard je best gaat doen om er nóg bewuster van te genieten?
  woensdag 23 juli 2008 @ 19:39:43 #292
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60302589
ja echt wel! Bij Emma hebben we er metvolle teugen van genoten en ons steeds weer verbaasd over wat ze allemaal in haar mond stopte. Ik ben benieuwd hoe het met nr 2 gaat. Ik had dus ook al bedacht dat onsje 2 eind augustus 6 maand is en we dus nog netmet mooi(?) weer kunnen beginnen. Lekker in blotekont of luierkont fruit eten
pi_60335520
Hier gaat het op zich prima, vooral het fruit en brood wordt gretig zelf gegeten.
Maar als het fruit te hard is lukt het nog steeds niet goed (appels bijvoorbeeld). In de magnetron even of even koken het maakt allemaal niet echt uit.
Wanneer gingen jullie kindjes de wat hardere dingen eten? (misschien maakt het ook wat uit dat Mirte alleen maar een hoektand heeft...?)

Avondeten geven we de ene keer geprakt, andere keer uit de hand. Ligt er maar net aan wat we eten en of ze mee kan eten.
Gisteravond hadden we frietjes en mevrouw had couscous met wortel, courgette, rozijnen en kabeljauw (uit de opperdepop). Bakje ging schoon leeg. Ze kan zo lekker eten .
pi_60349227
ff crossposten omdat is ze gewoon te leuk vind!!

Lesje Rapley met Pepijn

met neme 2 schijfjes citroen

ff goed proeven

dat is ZUUR!!!!!

en dan wel onverstoorbaar dooreten
  vrijdag 25 juli 2008 @ 21:16:31 #295
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_60349779
Wat een gave fotos van Pepijn
  vrijdag 25 juli 2008 @ 21:20:18 #296
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60349864
Ik moet zo lachen om dat zure snoetje
pi_60350249
Pepijn wat een heerlijk koppie en dan gewoon onverstoorbaar dooreten .
pi_60357831
Wat een lekker snoetje!! en stiekum een beetje gemeen van mama om jou een citroentje te geven, ipv een lekker koekje
  zaterdag 26 juli 2008 @ 11:33:58 #299
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_60358032
Pepijn wat heb je nou gekregen van mama Lekker he dat ze dan stug door blijven eten.

Linde heeft laatst een plakje komkommer gegeten (ondank dat haar eerste 2 tandjes nog steeds niet echt goed door zijn) En dat ging heel goed. We doen dus eigenlijk potjes met een lepeltje en zelf stukjes eten door elkaar heen
  zaterdag 26 juli 2008 @ 12:01:50 #300
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60358428
Pepijn

Eten jullie kleintjes vlees? En hoe geven jullie dat dan?

Devin lust vrijwel alles, ook vlees. Brokjes binnenkant slavink en gehakt(balletjes) zijn zacht en makkelijk te eten met 2 ondertandjes + 2 boventandjes die wel door zijn maar nog niet zichtbaar.
"Vroeger" pureerden we nog weleens kip, maar prakjes en potjes heeft hij nooit zoveel gekregen.
Wat ik nu doe is, met alvast excuses voor het onsmakelijk verhaal, het letterlijk voor hem voorkauwen als we wat stugger vlees eten. Daar maak ik dan een balletje van en leg dat voor hem neer zodat hij het zelf in zijn mond kan doen. Doe ik ook met rijst, maar dat kauw ik dan weer niet voor
Kipschnitzels, biefstuk, filetlapjes.... hij vindt het heerlijk!
Vleesvervangers eten we ook regelmatig, dat is een stuk makkelijker weg te krijgen voor hem.

Dat voorkauwen is wel handig, maar natuurlijk niet ideaal buitenshuis. Maar gewoon wachten tot hij tandjes heeft, of weten jullie iets beters?
.... met gevoel voor drama....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')