Dat is een aanname die je doet. Zoiets kun je niet bewijzen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:27 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Mijn vraag is: Geldt de relativiteitstheorie op elke plek in het heelal, en hoe bewijs je dat de theorie werkt op die andere plekken ?![]()
Ik ga er van uit dat dit ook het geval is met de relativiteitstheorie..quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een aanname die je doet. Zoiets kun je niet bewijzen.
Juist, en vanaf dat moment is wetenschap dus een geloof.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een aanname die je doet. Zoiets kun je niet bewijzen.
Hmmmnee. Er zijn ook geen bewijzen dat het niet zo is. Aangezien er geen mechanisme bekend is waarmee het zou kunnen werken is het een geoorloofde aanname om er van uit te gaan dat het kookpunt van water bij standaard omstandigheden etc. een lichtjaar verderop hetzelfde is als hier (om maar eens een voorbeeld te noemen).quote:Op vrijdag 6 april 2007 16:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, en vanaf dat moment is wetenschap dus een geloof.
Dat is zoiets als een geoorloofd geloof..quote:Op vrijdag 6 april 2007 17:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Hmmmnee. Er zijn ook geen bewijzen dat het niet zo is. Aangezien er geen mechanisme bekend is waarmee het zou kunnen werken is het een geoorloofde aanname om er van uit te gaan dat het kookpunt van water bij standaard omstandigheden etc. een lichtjaar verderop hetzelfde is als hier (om maar eens een voorbeeld te noemen).
Nee dat is het nietquote:Op vrijdag 6 april 2007 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is zoiets als een geoorloofd geloof..
Nee dat is een stellingname om verder te kunnen gaan in je onderzoek, zoals in sudoku een getal invullen zonder dat je zeker weet dat dat klopt om de rest van de puzzel te kunnen maken en daarna dat getal te bevestigen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is zoiets als een geoorloofd geloof..
De reactie van Cajinn verwoord het wel mooiquote:Op vrijdag 6 april 2007 18:16 schreef rudeonline het volgende:
google maar eens op stelling, aanname of geoorloofd.
www.dikkevandale.nl kan je ook op weg helpen..
daar gaat het niet om, met op woorden ingaan bereik je niets, jij vergelijkt het met het geloof in een God en die vergelijking klopt niet, simpel.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:16 schreef rudeonline het volgende:
google maar eens op stelling, aanname of geoorloofd.
www.dikkevandale.nl kan je ook op weg helpen..
In de wetenschap spreekt men over axioma's, dat zijn gewoon aannames. Dat is exact hetzelfde dat als men aaneemt dat er een God bestaat. Aangezien de wetenschap net zo weinig over de oneindigheid van het universum kan zeggen als de paus kun je ze dus gewoon over 1 kan scheren. Het zijn allemaal geloven met ieder zijn eigen zienswijze. Je kunt nooit zeggen welke beter is omdat alles berust op aanname's. Eigenlijk allemaal hetzelfde dus.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:20 schreef cajinn het volgende:
[..]
daar gaat het niet om, met op woorden ingaan bereik je niets, jij vergelijkt het met het geloof in een God en die vergelijking klopt niet, simpel.
Je gelooft niet in een God zodat je een puzzel kunt completeren. In de letterlijke zin van het woord is het inderdaad hetzelfde maar de bedoeling is compleet anders, ik heb geen zin in deze zinloze woordenstrijd, me dunkt dat het punt duidelijk is.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In de wetenschap spreekt men over axioma's, dat zijn gewoon aannames. Dat is exact hetzelfde dat als men aaneemt dat er een God bestaat. Aangezien de wetenschap net zo weinig over de oneindigheid van het universum kan zeggen als de paus kun je ze dus gewoon over 1 kan scheren. Het zijn allemaal geloven met ieder zijn eigen zienswijze. Je kunt nooit zeggen welke beter is omdat alles berust op aanname's. Eigenlijk allemaal hetzelfde dus.
quote:Als iedereen tijd anders ervaart, dan meet ook iedereen een andere lichtsnelheid. De enige reden waarom we tijd als een constante zien is omdat we er een "constante" beweging aan hebben gegeven die afgeleid is van de beweging van de aarde. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de zonnewijzer.
Nee dat is het niet. Als een axioma niet blijkt te kloppen wordt deze aangepast of verworpen. De aanname "God bestaat" is binnen een geloof onaantastbaar.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In de wetenschap spreekt men over axioma's, dat zijn gewoon aannames. Dat is exact hetzelfde dat als men aaneemt dat er een God bestaat.
Jij en mijn zusje kunnen beide even weinig zeggen over de magnetische flux op een specifiek deel van de zon. Zijn jij en mijn zusje dan hetzelfde? Ik mag hopen van niet.quote:Aangezien de wetenschap net zo weinig over de oneindigheid van het universum kan zeggen als de paus kun je ze dus gewoon over 1 kan scheren. Het zijn allemaal geloven met ieder zijn eigen zienswijze. Je kunt nooit zeggen welke beter is omdat alles berust op aanname's. Eigenlijk allemaal hetzelfde dus.
Dat licht een snelheid heeft is een axioma. Relatief gezien bewegen wij immerds met omgekeerde snelheid t.o.v. het licht. De aanname is dat licht beweegt en dat wij "stilstaan", het is echter zeer eenvoudig te bewijzen dat wij nooit absoluut stilstaan.quote:Nee dat is het niet. Als een axioma niet blijkt te kloppen wordt deze aangepast of verworpen. De aanname "God bestaat" is binnen een geloof onaantastbaar.
Lijkt me enorm onhandigquote:Op vrijdag 6 april 2007 18:56 schreef ATuin-hek het volgende:
Zijn jij en mijn zusje dan hetzelfde? Ik mag hopen van niet.
Ja. Als ik een knikker laat vallen, dan kan ik ook stellen dat de volgende keer dat ik die knikker laat vallen, de zwaartekrachtswetten niet meer opgaan.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:43 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat dit ook het geval is met de relativiteitstheorie..![]()
Nee, want in de wetenschap blijkt of die axioma's ook terecht zijn opgesteld, en of ze bruikbaar zijn. In een religie niet.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In de wetenschap spreekt men over axioma's, dat zijn gewoon aannames. Dat is exact hetzelfde dat als men aaneemt dat er een God bestaat. Aangezien de wetenschap net zo weinig over de oneindigheid van het universum kan zeggen als de paus kun je ze dus gewoon over 1 kan scheren. Het zijn allemaal geloven met ieder zijn eigen zienswijze. Je kunt nooit zeggen welke beter is omdat alles berust op aanname's. Eigenlijk allemaal hetzelfde dus.
Er zijn inderdaad interpretaties dat de lichtsnelheid is veranderd gedurende de evolutie van het heelal. Er is ook onderzoek geweest naar andere constantes die veranderd zijn. Inflatie kan prima met de huidige lichtsnelheid; ruimte-tijd kan "sneller uitdijen dan het licht". De precieze inhoud van dit statement is ietwat technisch ( het betekent dat zogenaamde punten in de "comoving coordinates" met een snelheid die hoger ligt dan c uitmekaar bewegen )quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:56 schreef Schonedal het volgende:
Nu heb ik naar aanleiding van deze discussie een vraag:
Zijn er ook aanwijzingen dat de lichtsnelheid in de loop van de ontwikkeling van het heelal nog veranderd is?
De theorie van de inflatie na de big bang komt mij onwaarschijnlijk voor als de lichtsnelheid toen niet veel hoger lag.
Dit is leuk. Dit raakt aan het allerleukste dat ik op mijn middelbare school (gym-b) geleerd heb.quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wil niet als beterweter overkomen maar de Euclidische meetkunde is gebaseerd op de 5 postulaten van Euclides. De 5de postulaat gaat over de 2 evenwijdige lijnen. Euclides zelf al had heel veel moeite met de 5de postulaat en probeerde deze zoveel mogelijk niet te gebruiken.quote:Op zaterdag 7 april 2007 01:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De gewone meetkunde is gebaseerd op drie axioma's. Twee ervan ben ik vergeten, maar de derde luidt, dat twee evenwijdige lijnen elkaar nooit snijden.
Ja, dat is inderdaad niet zo moeilijk, aangezien er niet zoiets bestaat als 'absoluut stilstaan'quote:Op vrijdag 6 april 2007 19:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat licht een snelheid heeft is een axioma. Relatief gezien bewegen wij immerds met omgekeerde snelheid t.o.v. het licht. De aanname is dat licht beweegt en dat wij "stilstaan", het is echter zeer eenvoudig te bewijzen dat wij nooit absoluut stilstaan.
Een bewezen correcte axioma dan als je het zo graag zo wil zien. Licht van een gloeilamp in een kamer raakt tegenover liggende muren. Oftewel, licht beweegt. Absoluut stilstaan bestaat niet.quote:Op vrijdag 6 april 2007 19:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat licht een snelheid heeft is een axioma. Relatief gezien bewegen wij immerds met omgekeerde snelheid t.o.v. het licht. De aanname is dat licht beweegt en dat wij "stilstaan", het is echter zeer eenvoudig te bewijzen dat wij nooit absoluut stilstaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |