Zonde dat die afgefikt isquote:Op maandag 5 maart 2007 00:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Niet waarDat is de Nederlandsche Bank, waar ooit dit stond:
[afbeelding]
Cuypers heeft mooie gebouwen gemaakt, maar niet het oude postkantoor in Amsterdam. Dat is van C.H. Peters, rijksbouwmeester in die tijd. Overigens is het wel opgetrokken in dezelfde stijl als waarin Cuypers werkte, Neogotischquote:Op zondag 4 maart 2007 22:05 schreef Jerruh het volgende:
[..]
vroeger was dit HET postkantoor van amsterdam! Ontworpen door Cuypers, die ook onder andere een hoop kerken en het centraal station van amsterdam op zijn geweten heeft. Ik vind het zelf ook een superfraai gebouw maar in die tijd werd het bespot om zijn historisme: veel stilistische kenmerken geleend van andere stromingen (zoals gothiek etc) die tezamen een gebouw maken en waarbij die stilistische kenmerken hun oorspronkelijke betekenis niet meer hebben.
ow, dan heb ik dat verkeerd gelezen. hij had trouwens ook het rijksmuseum ontworpen, en dat heb ik in de war gehaald met het oude postkantoorquote:Op maandag 5 maart 2007 20:40 schreef bietser het volgende:
[..]
Cuypers heeft mooie gebouwen gemaakt, maar niet het oude postkantoor in Amsterdam. Dat is van C.H. Peters, rijksbouwmeester in die tijd. Overigens is het wel opgetrokken in dezelfde stijl als waarin Cuypers werkte, Neogotisch
Tja het lijkt een beetje verloren achter het paleis, maar goed het blijft een prachtig gebouw, zelfs na de restauratie tot winkelcentrum.quote:Op maandag 5 maart 2007 20:48 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ow, dan heb ik dat verkeerd gelezen. hij had trouwens ook het rijksmuseum ontworpen, en dat heb ik in de war gehaald met het oude postkantoor.
ik vind het alleen jammer dat dit gebouw niet goed tot zijn recht komt aan de nieuwezijdse kolk daar, of hoe die straat ook mag heten: zijn grootheid is niet echt te ervaren!
pak het linkje van de foto en zet hem tussen deze tags: [img]linkjefoto[/img]quote:Op maandag 5 maart 2007 20:59 schreef bietser het volgende:
[..]
Tja het lijkt een beetje verloren achter het paleis, maar goed het blijft een prachtig gebouw, zelfs na de restauratie tot winkelcentrum.
Ook mooi gebouw uit meer moderne tijd vind ik het provinciehuis van Gelderland in Arnhem. Ben er 1x binnen geweest. Prachtig uitzicht over de Rijn.
Helaas kan ik geen foto plaatsen want heb geen idee hoe dat moet.
Yep, daar staat er ook eentje. Maar ik vind dat van Parijs (nog) mooier (= appels met peren vergelijken, maar dat heb je in zo'n topic). Het verbaast me niet dat je het niet kent, het is een van de meest onderschatte gebouwen van Parijs.quote:
jij vindt het parijse pantheon mooierquote:Op dinsdag 6 maart 2007 13:37 schreef Roy_vdm het volgende:
[..]
Yep, daar staat er ook eentje. Maar ik vind dat van Parijs (nog) mooier (= appels met peren vergelijken, maar dat heb je in zo'n topic). Het verbaast me niet dat je het niet kent, het is een van de meest onderschatte gebouwen van Parijs.
Edit: als je architectuur studeert en architectuur toch je interesse is, zou je het eigenlijk moeten kennen... even off-topic plaatje dan maar:
[afbeelding]
true, maar smaak kan anders zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:45 schreef komrad het volgende:
[..]
jij vindt het parijse pantheon mooier![]()
Het romeinse pantheon is een baken van de bouwkunst die ze toen al hadden, ruim 1600 jaar voor het franse pantheon gebouwd!
Voor het Romeinse Pantheon moeten we allemaal bijzonder veel respect hebben. Ik ben er geweest en het is in één woord magnifiek. Alleen die zuilen al... en de tekst (Agrippa fecit...) ... beetje reclame voor jezelf kan geen kwaadquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:45 schreef komrad het volgende:
[..]
jij vindt het parijse pantheon mooier![]()
Het romeinse pantheon is een baken van de bouwkunst die ze toen al hadden, ruim 1600 jaar voor het franse pantheon gebouwd!
erg mooi ook!!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:53 schreef Cynix ® het volgende:
[afbeelding]
Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein, Amsterdam.
quote:Op woensdag 7 maart 2007 01:17 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Dat kan volgens mij alleen een Rotterdammer mooi vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |