abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 maart 2007 @ 20:05:20 #126
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_46953291
quote:
Op maandag 5 maart 2007 00:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Niet waar Dat is de Nederlandsche Bank, waar ooit dit stond:

[afbeelding]
Zonde dat die afgefikt is
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_46954707
quote:
Op zondag 4 maart 2007 22:05 schreef Jerruh het volgende:

[..]

vroeger was dit HET postkantoor van amsterdam! Ontworpen door Cuypers, die ook onder andere een hoop kerken en het centraal station van amsterdam op zijn geweten heeft. Ik vind het zelf ook een superfraai gebouw maar in die tijd werd het bespot om zijn historisme: veel stilistische kenmerken geleend van andere stromingen (zoals gothiek etc) die tezamen een gebouw maken en waarbij die stilistische kenmerken hun oorspronkelijke betekenis niet meer hebben.
Cuypers heeft mooie gebouwen gemaakt, maar niet het oude postkantoor in Amsterdam. Dat is van C.H. Peters, rijksbouwmeester in die tijd. Overigens is het wel opgetrokken in dezelfde stijl als waarin Cuypers werkte, Neogotisch
  maandag 5 maart 2007 @ 20:48:09 #128
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46955019
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:40 schreef bietser het volgende:

[..]

Cuypers heeft mooie gebouwen gemaakt, maar niet het oude postkantoor in Amsterdam. Dat is van C.H. Peters, rijksbouwmeester in die tijd. Overigens is het wel opgetrokken in dezelfde stijl als waarin Cuypers werkte, Neogotisch
ow, dan heb ik dat verkeerd gelezen. hij had trouwens ook het rijksmuseum ontworpen, en dat heb ik in de war gehaald met het oude postkantoor .
ik vind het alleen jammer dat dit gebouw niet goed tot zijn recht komt aan de nieuwezijdse kolk daar, of hoe die straat ook mag heten: zijn grootheid is niet echt te ervaren!
put
your
clothes
on!
pi_46955473
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:48 schreef Jerruh het volgende:

[..]

ow, dan heb ik dat verkeerd gelezen. hij had trouwens ook het rijksmuseum ontworpen, en dat heb ik in de war gehaald met het oude postkantoor .
ik vind het alleen jammer dat dit gebouw niet goed tot zijn recht komt aan de nieuwezijdse kolk daar, of hoe die straat ook mag heten: zijn grootheid is niet echt te ervaren!
Tja het lijkt een beetje verloren achter het paleis, maar goed het blijft een prachtig gebouw, zelfs na de restauratie tot winkelcentrum.

Ook mooi gebouw uit meer moderne tijd vind ik het provinciehuis van Gelderland in Arnhem. Ben er 1x binnen geweest. Prachtig uitzicht over de Rijn.
Helaas kan ik geen foto plaatsen want heb geen idee hoe dat moet.
  maandag 5 maart 2007 @ 21:04:46 #130
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46955655
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:59 schreef bietser het volgende:

[..]

Tja het lijkt een beetje verloren achter het paleis, maar goed het blijft een prachtig gebouw, zelfs na de restauratie tot winkelcentrum.

Ook mooi gebouw uit meer moderne tijd vind ik het provinciehuis van Gelderland in Arnhem. Ben er 1x binnen geweest. Prachtig uitzicht over de Rijn.
Helaas kan ik geen foto plaatsen want heb geen idee hoe dat moet.
pak het linkje van de foto en zet hem tussen deze tags: [img]linkjefoto[/img]
put
your
clothes
on!
pi_46957985
Nieuwezijds Voorburgwal zit ie
pi_46958444

Stadhuis Rotterdam

Milleniumtoren Rotterdam
pi_46961399
Westergasfabriek in Amsterdam is ook mooi. Maar 't mooiste gebouw van Nederland? In vergelijking met andere landen heeft Nederland mijns inziens niet echt gewéldig mooie, ronduit fantastische gebouwen. Wij hebben niet bijvoorbeeld een Pantheon (Parijs), een San Marco (Venetië), een Paleis van Versailles (Parijs), opéra Garnier (Parijs) of Sagrada Familia (Barcelona). Dát zijn pas bouwwerken.

Dat gezegd hebbende kan ik wel bijzonder genieten van al die foto's in dit topic. Stuk voor stuk prachtige gebouwen...
Audite et alteram partem
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:28:35 #134
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46972621
pantheon staat in rome .
put
your
clothes
on!
pi_46972959
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 13:28 schreef Jerruh het volgende:
pantheon staat in rome .
Yep, daar staat er ook eentje. Maar ik vind dat van Parijs (nog) mooier (= appels met peren vergelijken, maar dat heb je in zo'n topic). Het verbaast me niet dat je het niet kent, het is een van de meest onderschatte gebouwen van Parijs.

Edit: als je architectuur studeert en architectuur toch je interesse is, zou je het eigenlijk moeten kennen... even off-topic plaatje dan maar:

[ Bericht 10% gewijzigd door Roy_vdm op 06-03-2007 13:48:28 ]
Audite et alteram partem
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:09:16 #136
118161 maikel112
100% Radio Active
pi_46974015
Ik ben zelf wel fan van het Efteling theater:
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:27:05 #137
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46989096
Sint Jan in Den Bosch

Sint Jan in Waalwijk ( Maar dan vooral de licht val binnen op een zonnige dag)

Abdij Koningshoeven
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_46989964
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 13:37 schreef Roy_vdm het volgende:

[..]

Yep, daar staat er ook eentje. Maar ik vind dat van Parijs (nog) mooier (= appels met peren vergelijken, maar dat heb je in zo'n topic). Het verbaast me niet dat je het niet kent, het is een van de meest onderschatte gebouwen van Parijs.

Edit: als je architectuur studeert en architectuur toch je interesse is, zou je het eigenlijk moeten kennen... even off-topic plaatje dan maar:

[afbeelding]
jij vindt het parijse pantheon mooier
Het romeinse pantheon is een baken van de bouwkunst die ze toen al hadden, ruim 1600 jaar voor het franse pantheon gebouwd!
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_46990178
Veel mooie, favoriete gebouwen al de revue zien passeren, dus hier de Groene Draak in Rotterdam:

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:52:35 #140
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46990262
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:45 schreef komrad het volgende:

[..]

Het romeinse pantheon is een baken van de bouwkunst die ze toen al hadden, ruim 1600 jaar voor het franse pantheon gebouwd!
true, maar smaak kan anders zijn.
en ja ik ken het pantheon in parijs, alleen bij echt archtiectonische hoogstandjes zou je het niet plaatsen. Zijn verschijning is een verzameling van verschillende gebouwen die ver voor deze tijd juist met hun verschijning baanbrekend en origineel waren. Dit gebouw leent juist zijn kracht door zijn functieveranderingen en als tombe voor veel befaamde personen. . Overigens vind ik dit gebouw wel een sterke verschijning en mooi.
put
your
clothes
on!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 20:55:17 #141
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46990385

scheepvaarthuis in amsterdam
put
your
clothes
on!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:01:08 #142
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_46990631
`Die kerk in waalwijk vind ik net een moskee
silence can say more than thousand words
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:35:41 #143
154136 Stammies
We can save this world.
pi_46991907

de inktpot in Utrecht
You people don't understand. I'm not locked in here with you, you're locked in here with me!
pi_46992168
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:45 schreef komrad het volgende:

[..]

Voor het Romeinse Pantheon moeten we allemaal bijzonder veel respect hebben. Ik ben er geweest en het is in één woord magnifiek. Alleen die zuilen al... en de tekst (Agrippa fecit...) ... beetje reclame voor jezelf kan geen kwaad

Maar het Pantheon in Rome vind ik (nog) mooier. Net zoals ik muziek van Rachmaninov, Brahms en Prokofiev stukken mooier vind dan die van Bach en Mozart... met de jaren is men natuurlijk op technisch (en dus decoratief) vlak meer gaan kunnen. Het Pantheon in Rome vind ik een hoogtepunt, van binnen en van buiten (net als de Sint Pieter in Rome) net zoals ik de muziek van Rachmaninov, Brahms en Prokofiev een hoogtepunt vind.

Van de andere kant zijn er mensen die juist het Pantheon in Rome mooier vinden, juist omdat het voor die tijd een onvoorstelbaar technisch hoogtepunt was (en het Pantheon in Parijs waarschijnlijk relatief minder), net zoals er mensen zijn die juist de muziek van Bach en Mozart meer waarderen (hoewel die op mij nogal eentonig, saai en kil overkomt).
Audite et alteram partem
  † In Memoriam † dinsdag 6 maart 2007 @ 22:53:02 #145
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_46995798

Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein, Amsterdam.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_46996879
Hee Cynix, jij hier?

De Mozes & Aäronkerk heeft toch een deel van zijn charme verloren toen de gracht die ervóór lag (waar nu de straat "Waterlooplein" ligt (dus niet waar de markt gesitueerd is)) gedempt werd. Ik heb wel eens een foto gezien van de oude situatie... sprookjesachtig mooi. Als je bovenstaande foto bekijkt, lag de gracht vanaf de kerk, via het camerastandpunt, richting Amstel.

Maar zelfstandig bezien blijft het een mooi bouwwerk natuurlijk.

Edit: dit is een foto van de Houtgracht, genomen van de andere kant. De gracht die ik hierboven beschreef is de Leprozengracht. Op deze site kun je die Leprozengracht en de kerk bekijken en de oude & nieuwe situatie vergelijken. Spoiler alert!!! Waarschuwing: het bekijken van die foto's kan leiden tot gevoelens van treurnis en moedeloosheid. Ik weet zeker dat iedereen die het ziet denkt "wow".

[ Bericht 35% gewijzigd door Roy_vdm op 06-03-2007 23:29:48 ]
Audite et alteram partem
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:19:12 #147
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46997252
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:53 schreef Cynix ® het volgende:
[afbeelding]

Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein, Amsterdam.
erg mooi ook!!
zelfde vind ik van de nicolaaskerk in amsterdam

put
your
clothes
on!
  woensdag 7 maart 2007 @ 00:10:51 #148
107525 Caithlinn
Still me....
pi_46999678
http://home.comcast.net/~garbl/europe/art/amstelhotel.jpg

Dit blijf ik een van de mooiste gebouwen van Amsterdam vinden, het Amstelhotel.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_47002158
Als ik langs de Maasboulevard rijd en die skyline bekijk word ik altijd een beetje emo.
Het Unilever gebouw, de Erasmus- en Wilhelminabrug met in de verte de Euromast. Dat kan volgens mij alleen een Rotterdammer mooi vinden.

Maar even OT: Het Nationale Nederlanden gebouw is mooi. En het Postkantoor naast het Stadhuis in Rotterdam.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
  woensdag 7 maart 2007 @ 01:33:18 #150
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_47002599
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:17 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Dat kan volgens mij alleen een Rotterdammer mooi vinden.
Ten percent faster with a sturdier frame
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')