quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:49 schreef Falco het volgende:Wat gaan we nou weer doen, Falco?
Op andere subfora zijn er al diverse survivalgames georganiseerd, maar nog niet in dit forum. Tijd dat daar verandering in komt: we gaan survivalgamenOh, en hoe werkt dat dan?
Het principe is vrij simpel: er wordt begonnen met een lijst van films die een gelijk aantal punten hebben. Vervolgens mag elke user één keer op dag twee minpunten en één pluspunt toekennen aan drie verschillende films. Als een film op 0 punten terecht komt, doet ie niet meer mee. De film die als laatste overblijft heeft gewonnen!
In dit geval heb ik de Imdb-top 250 van zondagavond 18 februari in vijf gelijke delen willekeurig opgedeeld. In de eerste poule zitten dus 50 films, die bij aanvang ieder 7 punten hebben gekregen. Vervolgens gaan we in de poulefase zo ver dat er 10 films overblijven (de overige 40 films zijn naar 0 punten gestemd). Na 5 poules strijden de 50 overgebleven films in de allesbeslissende finale. Tot zover de organisatie van de survivalgame!
Zie hieronder voor die lijst van poule I overigens.
Klinkt allemaal erg leuk! Zijn er nog andere huishoudelijke regels?
Nou niet hele strikte regels enzo, maar probeer bijvoorbeeld wel een beetje gevarieerd te stemmen. Elke dag -1 voor twee LotR-films en +1 voor Terminator 2 doen is niet echt heel tof ofzo. Je stemmen dienen ten opzichte van de vorige dag op minstens twee films verschillen. Je kunt dus wel telkens elke dag op dezelfde LotR-film stemmen. Verder mag je de lijst wel kopiëren bij het toekennen van de stemmen, maar ik vrees dat dat een zootje zou kunnen worden. Ik houd het in ieder geval apart bij in een kekke excelsheet en zal vrijwel elke dag een update plaatsen met de tussenstand.
En ohja ook hier geldt natuurlijk de welbekende tournamentregel: alleen stemmen op een film als je hem gezien hebt!Nou oke, was dit het?
Ja! Starten maar met stemmen. Dat er maar veel gestemd gaat worden en dat er natuurlijk ook veel verhitte discussies mogen ontstaan
. Verdere vragen en opmerkingen kunnen uiteraard in dit topic gepost worden
.
Clockwork Orange ligt er al uit.quote:Op donderdag 1 maart 2007 18:17 schreef Price het volgende:
Rosemary's Baby (1968) +1
Kumonosu jô (1957) -1
A Clockwork Orange (1971) -1
En is er ook nèt door Flitspaal uitgestemd. Price heeft dus nog steeds een plusstem tegoed.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 15:59 schreef RuneRose het volgende:
Goh, waarom stemt iedereen toch zo voor Pan's Labyrinth, die heeft hier pas in april premiere!
Mijn review (tijdje terug alweer) van Die Hard in het Wat-heb-je-laatst-gezien-topic was wel aardig. Wel over the top, maar dat was de film natuurlijk ookquote:Op maandag 5 maart 2007 00:31 schreef Dannie_Dorka het volgende:
Schichinin no samurai +1
Die Hard -1 (ongelooflijk dat zo'n slechte film erin staat)
Toy Story -1
Welke Kill Bill wil je een minstem geven?quote:Op maandag 5 maart 2007 08:42 schreef Flitspaal het volgende:
The Ox-Bow Incident +1
The Big Lebowski (1998) -1
Kill bill -1
Deel 2, sorryquote:Op maandag 5 maart 2007 09:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Welke Kill Bill wil je een minstem geven?
En grappig dat animatiefilms hier zo gewaardeerd worden. In de vorige poule kwam Wallace & Gromit op de 49ste plaats terecht, nu is de 50ste plek hier voor Toy Story.
Op Japanimation na legt een animatiefilm het wat mij betreft altijd af tegen een 'echte' film. Eigenlijk zouden anime ook moet verliezen maar die zijn wat vaker volwassen. En ik ben een fanboy.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:59 schreef Falco het volgende:
[..]
En grappig dat animatiefilms hier zo gewaardeerd worden. In de vorige poule kwam Wallace & Gromit op de 49ste plaats terecht, nu is de 50ste plek hier voor Toy Story.
Jij kijkt liever naar Big Momma's House dan Toy Story 2?quote:Op maandag 5 maart 2007 10:40 schreef cwk het volgende:
[..]
Op Japanimation na legt een animatiefilm het wat mij betreft altijd af tegen een 'echte' film.
Die vond ik verrassend leuk.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:04 schreef Nepthys het volgende:
Harvey -1
Dit is een complot tegen smaak. Ik dien een motie van wantrouwen in.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het is een complot tegen Million Dollar Baby.
Million Dollar Baby +1
12 Angry Men -1
Alien -1
Zo, dat zal jullie leren.
Dat was de uitschakeling vanquote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:15 schreef Gillingham het volgende:
Dit is een complot tegen smaak.
Die heb ik niet weggestemd.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat was de uitschakeling vanToy Story
al.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:23 schreef SamuelofSEK het volgende:
Million Dollar Baby -1
Op een of andere manier vind ik dit opvallend.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:14 schreef Mike het volgende:
The Lost Weekend (1945) -1
Die Hard was er al uitgestemd, je hebt een minstem nog tegoed.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:33 schreef spoor4 het volgende:
12 angry men +1
Die hard -1
Kill Bill vol 1 -1
nog steeds leuk dat mensen zo stemmen inplaats films die ze echt slecht vinden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het is een complot tegen Million Dollar Baby.
Million Dollar Baby +1
12 Angry Men -1
Alien -1
Zo, dat zal jullie leren.
Ik vind vrijwel geen enkele film slecht bij deze selecties...het is meer waar je voorkeur ligt en waar wat minder.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 11:33 schreef Helo het volgende:
[..]
nog steeds leuk dat mensen zo stemmen inplaats films die ze echt slecht vinden.
Ik kijk graag naar films uit deze tijd, maar vind de een natuurlijk wel beter dan de ander.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:36 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Op een of andere manier vind ik dit opvallend.
The Big Lebowski -1quote:Op dinsdag 6 maart 2007 10:36 schreef Falco het volgende:
[..]
Die Hard was er al uitgestemd, je hebt een minstem nog tegoed.
Uiteraard, maar The Lost Weekend vind ik niet echt een type film die iemand het slechtst vind uit zo'n heel rijtje. Ook omdat ik er sowieso nog nooit iemand 'm slecht heb horen vinden, geloof ik...quote:Op dinsdag 6 maart 2007 11:35 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik kijk graag naar films uit deze tijd, maar vind de een natuurlijk wel beter dan de ander.
Ik vind 'm ook niet slecht, maar er staan betere films tussen. Ik stem ook niet op films die er sowieso wel uitgaan, want dat vind ik zonde van m'n minpunten.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 13:37 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Uiteraard, maar The Lost Weekend vind ik niet echt een type film die iemand het slechtst vind uit zo'n heel rijtje. Ook omdat ik er sowieso nog nooit iemand 'm slecht heb horen vinden, geloof ik...
Hoe weet jij wat ik wel en niet slecht vind?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 11:33 schreef Helo het volgende:
nog steeds leuk dat mensen zo stemmen inplaats films die ze echt slecht vinden.
De love-hate-films komen iig met de alternatieve top50 beter tot hun rechtquote:Op woensdag 7 maart 2007 00:27 schreef cwk het volgende:
Tof werk Falco.
Het laat idd de zwakte van dit systeem zien. Om over na te denken.
Heb je toevallig ook een grafiekje waarin het verloop van de eerste ronde te zien is?quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:29 schreef Falco het volgende:
[..]
De love-hate-films komen iig met de alternatieve top50 beter tot hun recht.
Van wat wil je een grafiekje zien? Van bepaalde films ofzo?quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:31 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Heb je toevallig ook een grafiekje waarin het verloop van de eerste ronde te zien is?
Ik denk dat minstemmen plusstemmen uitlokken en omgekeerd. Volgens mij is dat in een grafiekje wel goed te zien...quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:32 schreef Falco het volgende:
[..]
Van wat wil je een grafiekje zien? Van bepaalde films ofzo?
Ja klopt idd, ik zal even wat grafiekjes plottenquote:Op woensdag 7 maart 2007 00:36 schreef spoor4 het volgende:
Een love-hate film zal heel wat stemmen uitlokken, terwijl een film die niet gehaat noch erg geliefd wordt misschien wel geruisloos de volgende ronde in gaat...
En de droL of the Rings-films natuurlijk.quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:15 schreef Falco het volgende:
Ten slotte is het ook nog wel grappig om te zien welke positie beide Terminators bezetten.
Dacht het niet...quote:Op woensdag 7 maart 2007 07:42 schreef ruudbackus het volgende:
Edit: The big lebowski is er volgens mij al uit
Mijn wraakquote:Op woensdag 7 maart 2007 08:02 schreef Asap het volgende:
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back ligt eruit...![]()
kill bill vol 2 had al 0 in de post van Dannie_Dorkaquote:Op woensdag 7 maart 2007 05:14 schreef Carolyne1575 het volgende:
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) -1
Kill Bill: Vol. 2 (2004) +1
12 Angry Men -1
quote:
Nog ietsje meer technischere uitlegquote:Op woensdag 7 maart 2007 09:33 schreef Sokolsky het volgende:
Ik snap dat alternatieve lijstje niet. Hoe heb je die IMDB-formule gebruikt, met wat voor stemmen als input? En wat voor grenswaarde? En wat voor minimum aantal stemmen?
Die zit in een andere poule.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:01 schreef _GdR_ het volgende:
The Shawshank Redemption staat niet in de lijst![]()
Oké, wat je dan krijgt is dat je vijf keer een 0,33 stem optelt bij de reeds bestaande stemmen. In het huidge systeem vliegt een film met 30 plus- en 40 minstemmen er uit, terwijl een film met 2 plus- en vier minstemmen er in blijft, hoewel 'ie volgens jouw systeem een hogere rating heeft. Dat komt niet eens door die 0,33, maar vooral door die 7. Een film met één plusstem en geen minstemmen wordt door die vijfmaal 0,33 wel beïnvloed.quote:Op woensdag 7 maart 2007 10:51 schreef Falco het volgende:
[..]
Nog ietsje meer technischere uitleg
Bij imdb voor de top 250 wordt deze formule gebruikt voor het opstellen van de lijst:
weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C
Vervolgens worden, gok ik, ook nog allemaal filters gehanteerd om de invloed van fanboys, tienen en enen te verminderen, maar dat terzijde
v = Totaal aantal stemmen (+ en -) opgeteld
m = minimum votes om in de top zoveel te komen. In dit geval heb ik die op 5 gesteld, maar dat zou ook een ander getal kunnen zijn.
R = Rating, bepaald door het aantal plusstemmen / totaal aantal stemmen.
C = Het gemiddelde cijfer over het hele bestand. Hier heb ik die op 0,333 gezet. Je geeft één plusstem (1) en twee minstemmen (0). Over drie stemmen is je gemiddelde dan 0,333 punt.
Ik krijg het even niet beter onder woorden. Je begrijpt wat ik bedoel. Je evalueert nu al het systeem, terwijl we pas op 20% (of zoiets) zittenquote:
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Naast de vele liefhebbers heeft die film meer dan genoeg 'haters'. Ik denk dat zelfs een film als Pulp Fiction daar onder te lijden heeft.quote:Op woensdag 7 maart 2007 14:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik begin wel met zeuren wanneer dat Shawshank-prul de finale wint.
Ik gok dat Pulp Fiction er binnen een uur uit ligt.quote:Op woensdag 7 maart 2007 14:25 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Naast de vele liefhebbers heeft die film meer dan genoeg 'haters'. Ik denk dat zelfs een film als Pulp Fiction daar onder te lijden heeft.
Ik snap het jaquote:Op woensdag 7 maart 2007 13:39 schreef Flitspaal het volgende:
[..]
Ik krijg het even niet beter onder woorden. Je begrijpt wat ik bedoel. Je evalueert nu al het systeem, terwijl we pas op 20% (of zoiets) zitten.
Klopt en 2001 Space Odyssey heeft een puntje meer. De plusstem bij iemand stond een rij te hoog. Dank voor deze opmerkzaamheidquote:Op donderdag 8 maart 2007 00:37 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft 12 angry men toch echt 9 punten.
Heb jij iets tegen 12 angry men of zo?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 00:00 schreef Falco het volgende:
Tussenstand:
Een record voor Rear Window! Nog nooit heeft een film zoveel punten bij elkaar weten te halen.
12 Angry Men (1957) 6
Hmm vaag, even nakijken dan maar. Het lijkt me wel een geweldige film btw.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 00:07 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Heb jij iets tegen 12 angry men of zo?![]()
![]()
9 punten nog steeds.
Hehe, ik las deze post na mijn stemmen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 00:06 schreef SaintOfKillers het volgende:
Oh ja, als The Usual Suspects wordt uitgeschakeld, dan delete ik het topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |