quote:O.a Philips en Samsung hanteren een 'zero dead pixel policy'. Als je één van hun producten koopt met een defecte pixel, dan zullen zij dit product omruilen voor een exemplaar zonder defecte pixels.
Is geen onzin als je je (zoals ik) op het standpunt stelt dat je gewoon geen gezeik wil (en daar heb ik inderdaad een paar tientjes voor over). Dat terugbrengen binnen 8 dagen geldt alleen voor spullen die ongebruikt zijn, maar ja, zo kun je niet te weten komen of er wel of geen dode pixels zijn.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:15 schreef pberends het volgende:
Sommige hardwarebedrijven bieden een dode pixelgarantie aan voor LCD-schermen, vaak niet echt goedkoop.
Maar is deze garantie eigenlijk geen onzin? In de zin dat je elke hardware-aankoop die je doet binnen 8 dagen altijd nog kan terugbrengen en je geld kunt terugkrijgen (omdat je niet tevreden bent oid)? Weet iemand hier meer van?
Je hebt verschillende soorten pixel defecten. Een dode pixel ruilen ze misschien om, maar een luie meestal niet. Een luie is een groene/rode/blauwe die blijft hangen. Een dode pixel is zwart.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:36 schreef pberends het volgende:
Nu wordt ie helemaal mooi:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Defecte_pixel
[..]
Wat verstaan ze daaronderquote:Op woensdag 28 februari 2007 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Is geen onzin als je je (zoals ik) op het standpunt stelt dat je gewoon geen gezeik wil (en daar heb ik inderdaad een paar tientjes voor over). Dat terugbrengen binnen 8 dagen geldt alleen voor spullen die ongebruikt zijn, maar ja, zo kun je niet te weten komen of er wel of geen dode pixels zijn.
Die 8 dagen gelden alleen bij online of telefonische aankoop.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:15 schreef pberends het volgende:
Sommige hardwarebedrijven bieden een dode pixelgarantie aan voor LCD-schermen, vaak niet echt goedkoop.
Maar is deze garantie eigenlijk geen onzin? In de zin dat je elke hardware-aankoop die je doet binnen 8 dagen altijd nog kan terugbrengen en je geld kunt terugkrijgen (omdat je niet tevreden bent oid)? Weet iemand hier meer van?
En wat als je online besteld, en het zelf komt ophalen?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 8 dagen gelden alleen bij online of telefonische aankoop.
Niet in de winkel. Tenzij de winkel je die mogelijkheid biedt.
quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:57 schreef pberends het volgende:
[..]
En wat als je online besteld, en het zelf komt ophalen?
Waar ik werk heb je 2 weken omruilgarantie op dode pixels. Alternatief is een korting van zo'n 40 euro (ook bij laptops).quote:Op woensdag 28 februari 2007 22:26 schreef Bigs het volgende:
Ik koop niet bij winkels met een dode-pixel garantie.. als je dan een scherm koopt zonder die garantie dan krijg je waarschijnlijk een exemplaar dat door iemand mét die garantie is teruggestuurd. Kut service
Nogmaals, wat verstaan ze onder "niet gebruikt"?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:55 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat verstaan ze daaronderMoet het dan nog perse in doos zitten ofzo, met het plakbandje gesealed?
quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Is geen onzin als je je (zoals ik) op het standpunt stelt dat je gewoon geen gezeik wil (en daar heb ik inderdaad een paar tientjes voor over). Dat terugbrengen binnen 8 dagen geldt alleen voor spullen die ongebruikt zijn, maar ja, zo kun je niet te weten komen of er wel of geen dode pixels zijn.
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/quote:Bedenktijd en opzegtermijn
Omdat de consument bij een koop op afstand het product niet in de winkel kan bekijken, is het lastiger voor hem om te beslissen of hij het wel echt wil kopen. Vandaar dat de wet een bedenktijd of opzegtermijn heeft voor koop op afstand.
Opzegtermijn van zeven werkdagen
Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) wordt afgesloten, heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen.
Geen boete bij opzeggen
De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen. Hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten. Als de consument een financieringsregeling heeft afgesproken, dan wordt deze mede herroepen.
Wanneer gaat de termijn in
De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is.
Dertig dagen bij ontbreken bevestiging
Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.
Uitzonderingen
Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen.
Vond het eerst belachelijk wanneer een winkel die niet toestond, maar kan nu wel begrijpen waarom winkels dit liever niet doen. Wat bijvoorbeeld als je een scherm uit het cellofaan haalt, uitpakt en aansluit, en na de test de koper een malloot blijkt te zijn die hem toch maar niet koopt terwijl het ding 100% dodepixel-vrij blijkt? In principe is het scherm dan als demomodel gebruikt geweest, niet meer nieuw, en dus niet meer verkoopbaar voor de originele prijs. Mij kan je op m'n woord vertrouwen wanneer ik zeg dat ik 'm koop als ie helemaal defectvrij blijkt te zijn, maar je hebt genoeg draaikonten die dat niet doen.quote:Op donderdag 1 maart 2007 00:08 schreef Provinciaaltje het volgende:
Gewoon even een advies als je een scherm in de winkel gaat kopen. Laat het scherm uitpakken en aansluiten, loop er even met wit,zwart, groen,rood en blauw overheen en je kunt zien of er een defecte pixel inzit.
Wil de winkel hem niet uitpakken en laten zien dan weet je voldoende en ga je gewoon naar een andere winkel
Geluids, data en beelddragers worden niet teruggenomen tenzij de drager zelf defect is.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Is geen onzin als je je (zoals ik) op het standpunt stelt dat je gewoon geen gezeik wil (en daar heb ik inderdaad een paar tientjes voor over). Dat terugbrengen binnen 8 dagen geldt alleen voor spullen die ongebruikt zijn, maar ja, zo kun je niet te weten komen of er wel of geen dode pixels zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |