abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46783905
Sommige hardwarebedrijven bieden een dode pixelgarantie aan voor LCD-schermen, vaak niet echt goedkoop.

Maar is deze garantie eigenlijk geen onzin? In de zin dat je elke hardware-aankoop die je doet binnen 8 dagen altijd nog kan terugbrengen en je geld kunt terugkrijgen (omdat je niet tevreden bent oid)? Weet iemand hier meer van?
pi_46784768
Nu wordt ie helemaal mooi:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Defecte_pixel
quote:
O.a Philips en Samsung hanteren een 'zero dead pixel policy'. Als je één van hun producten koopt met een defecte pixel, dan zullen zij dit product omruilen voor een exemplaar zonder defecte pixels.
pi_46784798
Mits je bij een webshop besteld: Wet van koop op afstand geeft je 8 dagen de tijd om een product weer terug te brengen zonder opgaaf van reden. De winkel moet dan 100% van het geld terug geven. (sommige shops doen dit niet, zoals SA in raalte, die dus daarom nu ook een rechtzaak daarvoor heeft lopen)
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_46786549
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:15 schreef pberends het volgende:
Sommige hardwarebedrijven bieden een dode pixelgarantie aan voor LCD-schermen, vaak niet echt goedkoop.

Maar is deze garantie eigenlijk geen onzin? In de zin dat je elke hardware-aankoop die je doet binnen 8 dagen altijd nog kan terugbrengen en je geld kunt terugkrijgen (omdat je niet tevreden bent oid)? Weet iemand hier meer van?
Is geen onzin als je je (zoals ik) op het standpunt stelt dat je gewoon geen gezeik wil (en daar heb ik inderdaad een paar tientjes voor over). Dat terugbrengen binnen 8 dagen geldt alleen voor spullen die ongebruikt zijn, maar ja, zo kun je niet te weten komen of er wel of geen dode pixels zijn.
pi_46787109
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:36 schreef pberends het volgende:
Nu wordt ie helemaal mooi:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Defecte_pixel
[..]
Je hebt verschillende soorten pixel defecten. Een dode pixel ruilen ze misschien om, maar een luie meestal niet. Een luie is een groene/rode/blauwe die blijft hangen. Een dode pixel is zwart.

Maar om op je eerste vraag terug te komen: Ik vind het ook onzin. Je betaald veel geld voor een nieuwe monitor, deze dient dan ook 100% ok bij aflevering te zijn. Er is echter een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen...

edit: Op de site van samsung lees ik heel iets anders: Samsung voldoet aan ISO Klasse II, dat betekend maximaal 2 pixels die constant branden, max 2 zwarte pixels en max 5 subpixels (rood, groen, blauw)
pi_46787705
De schermen worden steeds beter qua productie (minder vaak dode pixels), dus mogen ze die vage ISO standaarden weleens laten varen. Ik zie in de showroom een uiteraard perfect scherm zonder dode pixels, en mag verwachten dat het scherm dat ik aan de hand van die demonstratie koop hetzelfde werkt. Dus met alle pixels intact, zoals bij het demomodel het geval was. Het is gewoon niet rechtvaardig dat Pietje een beter werkend scherm krijgt dan ik voor de zelfde prijs, op basis van toeval.

Wat betreft de definities, volgens mij is het zo:
- Dode pixel: compleet zwart, ook als ie wit zou moeten zijn (= 3 dode subpixels)
- Hotpixel: compleet wit, ook als ie zwart zou moeten zijn (= 3 'hot' subpixels)
- Dode subpixel: een deelkleur (rood groen of blauw) die niet werkt. Wat wit moest zijn is bv. magenta.
- 'Hot' subpixel: een deelkleur (rood groen of blauw) die altijd aan staat. Wat zwart moest zijn is bv. rood.
- Luie (sub)pixel: (sub)pixel die dood/hot is, maar het soms wel normaal doet (bv. door 'masseren' van het scherm).

Een dode of hotte gehele pixel is beter te zien dan een dode of hotte subpixel... kan een reden zijn om de subpixels minder snel onder de garantie te laten vallen (onder het mom van 'de koper zal het er wel bij laten zitten').

Ikzelf vind het onzin, je betaalt voor een 100% correct werkend scherm... en als dat productietechnisch niet haalbaar is, dan moeten ze het verlies op de defecte exemplaren maar gewoon in de prijs verwerken en iedereen altijd volledige garantie geven. Nu staat het winkels vrij om eens lekker woekerprijzen erbij te tellen voor een garantie waar je eigenlijk al recht op had.
pi_46788043
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 21:20 schreef Riparius het volgende:

[..]

Is geen onzin als je je (zoals ik) op het standpunt stelt dat je gewoon geen gezeik wil (en daar heb ik inderdaad een paar tientjes voor over). Dat terugbrengen binnen 8 dagen geldt alleen voor spullen die ongebruikt zijn, maar ja, zo kun je niet te weten komen of er wel of geen dode pixels zijn.
Wat verstaan ze daaronder Moet het dan nog perse in doos zitten ofzo, met het plakbandje gesealed?
pi_46788101
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:15 schreef pberends het volgende:

Die 8 dagen gelden alleen bij online of telefonische aankoop.

Niet in de winkel. Tenzij de winkel je die mogelijkheid biedt.
pi_46788120
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 21:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die 8 dagen gelden alleen bij online of telefonische aankoop.

Niet in de winkel. Tenzij de winkel je die mogelijkheid biedt.
En wat als je online besteld, en het zelf komt ophalen?
pi_46789147
Bij de mycom hebben ze een niet goed , geld terug garantie. Heb even een 22"widescreen geprobeerd voor 3 dagen en weer teruggebracht. geen enkel probleem gehad.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
pi_46789253
Jeej pberends = held
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_46789462
Ik koop niet bij winkels met een dode-pixel garantie.. als je dan een scherm koopt zonder die garantie dan krijg je waarschijnlijk een exemplaar dat door iemand mét die garantie is teruggestuurd. Kut service
pi_46790231
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 21:57 schreef pberends het volgende:

[..]

En wat als je online besteld, en het zelf komt ophalen?
Ik weet het niet zeker.

De koop zelf sloot je op afstand dus lijkt me nog redelijk zelfde verhaal.
pi_46790308
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 22:26 schreef Bigs het volgende:
Ik koop niet bij winkels met een dode-pixel garantie.. als je dan een scherm koopt zonder die garantie dan krijg je waarschijnlijk een exemplaar dat door iemand mét die garantie is teruggestuurd. Kut service
Waar ik werk heb je 2 weken omruilgarantie op dode pixels. Alternatief is een korting van zo'n 40 euro (ook bij laptops).

De één neemt de korting, de ander neemt een nieuwe.
Maar het is niet hetzelfde als terugbrengen. De klant kan kiezen uit een ander scherm óf korting.

En er zijn ook koopjesjagers die een scherm met één of twéé dooie pixels geen probleem vinden (en ja, dan vermelden we dat wel op de bon zodat ze niet nog een week later weer opnieuw korting kunnen krijgen ).
Dus we blijven er nooit mee zitten.
pi_46790900
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 21:55 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat verstaan ze daaronder Moet het dan nog perse in doos zitten ofzo, met het plakbandje gesealed?
Nogmaals, wat verstaan ze onder "niet gebruikt"?

Als je de monitor 5 minuten uit de doos haalt, om even met een wit en zwart vlak te checken of er dode pixels zijn, is het dan gebruikt of nog niet gebruikt?
pi_46793505
Gewoon even een advies als je een scherm in de winkel gaat kopen. Laat het scherm uitpakken en aansluiten, loop er even met wit,zwart, groen,rood en blauw overheen en je kunt zien of er een defecte pixel inzit.

Wil de winkel hem niet uitpakken en laten zien dan weet je voldoende en ga je gewoon naar een andere winkel
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
pi_46793533
quote:

[..]

quote:
Bedenktijd en opzegtermijn
Omdat de consument bij een koop op afstand het product niet in de winkel kan bekijken, is het lastiger voor hem om te beslissen of hij het wel echt wil kopen. Vandaar dat de wet een bedenktijd of opzegtermijn heeft voor koop op afstand.

Opzegtermijn van zeven werkdagen
Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) wordt afgesloten, heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen.

Geen boete bij opzeggen
De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen. Hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten. Als de consument een financieringsregeling heeft afgesproken, dan wordt deze mede herroepen.

Wanneer gaat de termijn in
De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is.

Dertig dagen bij ontbreken bevestiging
Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.

Uitzonderingen
Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen.
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

er wordt dus niks vermeld over gebruikt of ongebruikt.

en ik zou proberen bij een normale shop een scherm te kopen:
vaak goedkoper dan die extra pixel garantie en gewoon een zaak zoeken (media markt, PCL computers) die 8 dagen niet goed geld terug garantie heeft...
pi_46793826
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 00:08 schreef Provinciaaltje het volgende:
Gewoon even een advies als je een scherm in de winkel gaat kopen. Laat het scherm uitpakken en aansluiten, loop er even met wit,zwart, groen,rood en blauw overheen en je kunt zien of er een defecte pixel inzit.

Wil de winkel hem niet uitpakken en laten zien dan weet je voldoende en ga je gewoon naar een andere winkel
Vond het eerst belachelijk wanneer een winkel die niet toestond, maar kan nu wel begrijpen waarom winkels dit liever niet doen. Wat bijvoorbeeld als je een scherm uit het cellofaan haalt, uitpakt en aansluit, en na de test de koper een malloot blijkt te zijn die hem toch maar niet koopt terwijl het ding 100% dodepixel-vrij blijkt? In principe is het scherm dan als demomodel gebruikt geweest, niet meer nieuw, en dus niet meer verkoopbaar voor de originele prijs. Mij kan je op m'n woord vertrouwen wanneer ik zeg dat ik 'm koop als ie helemaal defectvrij blijkt te zijn, maar je hebt genoeg draaikonten die dat niet doen.
pi_46794780
quote:

[..]

Geluids, data en beelddragers worden niet teruggenomen tenzij de drager zelf defect is.
Alle andere apperatuur mag je dus uit de verpakking halen om te testen of het aan je eisen voldoet. Veel webwinkels hebben dat anders in hun voorwaarden staan, maar voor de rechter krijg je altijd gelijk. Je moet immers kunnen controleren of je product voldoet aan de verwachting die het bedrijf bij je heeft gedaan.

LET OP: bij afhalen heb jij de mogelijkheid om te controleren hoe het product is. betaal je dan ook? dan wordt dat gezien als een normale koop en geen koop op afstand. Géén recht op terugbrengen binnen 7 dagen dus...
bye
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')