Iemand gezien??
![]()
Nu ben ik niet helemaal objectief...
![]()
Maar toch.
In de uitzending:
1) - een lesbische jonge vrouw, in conflict met haar familie omdat ze niet geaccepteerd zou worden zoals ze is.
2) - Een mijnheer die vroeger als homo leefde, zelfs homohoerrrrr was en daarna tot inkeer is gekomen en uiteindelijk zelfs priester is geworden
3) - Twee ouders die zich zorgen maken om hun zoontje: is hij homo?? Hij draagt graag hoge hakken, speelt niet met jongensspeelgoed en doet vaak alsof hij een meisje is.
Ad. 1: de moeder van die vrouw was, zoals we dat in Nederland zouden noemen, het prototype gereformeerde. Kinderen kort aangelijnd en God heeft een belangrijke rol in hun levens. Nu accepteer ik alles wat maar met religie te maken heeft, hoe streng ook. Wanneer iemand daar dan bewust voor gekozen heeft. Echter is mijn ervaring dat homo's en lesbiennes die streng christelijk zijn opgevoed, heel erg moeite hebben met het zijn wie ze zijn. En dan word je OF een kasplantje, OF je ontspoort en ligt als jongen elk weekend weer voor een ander met je kont omhoog. De jonge vrouw in dit item was duidelijk van het tweede soort, aangezien haar uiterlijk tegen alles in ging, wat haar moeder en haar tevens aanwezige zus uitstraalden.
Mijn punt van aandacht op dit item: de benadering en het opdrukken van religieuze overtuigingen door vooral de moeder werd volkomen genegeerd. Het gesprek richtte zich uiteindelijk op de mening van mijnheer Phill dat de lesbo in kwestie van haar geaardheid een issue maakte, en dat ze zich niet moest aanstellen maar tot zich moest laten doordringen dat haar familie heus wel van haar houdt. Dan denk ik als leek: dan heb je als psycholoog toch heel wat gemist in het gesprek.
Ad. 2: een oudere man die dus vertelt dat hij ervan overtuigt is dat God je kan genezen van homoseksualiteit. En hij kon het weten, want hij was jarenlang openlijk homoseksueel geweest, zelfs hoer geweest dus, en na veel bidden en zich overleveren aan God is hij hetero geworden. Het publiek applaudiseert. En hij heeft geen partner (vrouw/kinderen), omdat hij priester is geworden. Een andere jongen die ook is uitgenodigd, verwerpt de woorden van deze man. Deze jongen is namelijk opgegroeid in een christelijk gezin, geen gescheiden ouders, en is toch homo en gelukkig met wie hij is, en heeft een bijzonder goede relatie met zijn familie. De oudere man vertelt nog eens hoe hij tot inkeer is gekomen, en het publiek laat weer van zich horen.
Ad. 3: twee ouders, vooral de moeder, maken zich zorgen over het feit dat hun zoontje van vier (!!) zich niet met jongenszaken bezighoudt. Hij had De Kleine Zeemeermin gezien, en sindsdien ging het fout. Hij wilde hakken dragen en deed zijn t-shirt over zijn hoofd om te doen alsof hij lang haar had. De jongen vroeg ook vaker waarom hij geen meisje was (aan zijn moeder). Daarop kocht de vader wat Action Heroes voor zijn zoon, en werd het meisjesspeelgoed weggepakt. Maar het zoontje speelt niet met de Action Heroes. De ouders kregen als opdracht alle sekse-gebonden speelgoed weg te halen en alleen nog "neutraal" speelgoed te geven. Even een jaartje aanzien en wanneer het zoontje nog naar meisjesspullen verlangde, zou Phill iemand regelen die hij dan weer goed kent, die dat jongetje kan behandelen.
Even een schetsje gemaakt dus, over de inhoud van het programma. Nu gaat het mij niet zo om gedetailleerde inhoud of wat die mensen ervan vinden, ik ben alleen heel erg verbaasd over de houding en de mening van die Phill en ik neem aan de producers van dat programma! Er zit ook gewoon klapvee in die zaal, en substantiele zaken werden gewoon genegeerd. Er werd niet ingegaan op het "vormen" van mensen, ipv het zich "laten ontwikkelen" van mensen, zoals ik tenminste het verschil in opvoeding altijd probeer te verklaren.
Ik weet wel dat religie erg belangrijk is in de USA voor veel mensen, en dat er op zijn zachtst gezegd nog altijd met een schuin oog wordt gekeken naar alles dat homo- en biseksueel is, maar ik vond dit toch wel een enorm indoctrinerende aflevering! Nogmaals: niet dat ik die religie zou verafschuwen, maar vooral omdat punten die fundamenteel zijn voor een persoonlijkheid, en die de bron van het probleem zijn, volkomen werden genegeerd. Ik ben daar erg verbaasd over...
Iemand gezien??
Dat is eigenlijk de enige uiteindelijke vraag, ik geloof dat ik gewoon even mijn ei kwijt moest...
Dit was voor mij iig de eerste keer dat ik heb gezien dat het programma erg manipulatief is op het gebied van maatschappelijke kwesties...
Morgenmiddag de herhaling op RTL4 iig...