abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46730577
Wie praat hier in tongen?

Wat houdt die gave dan precies in
Wanneer iemand de gave van tongentaal krijgt van de Heilige Geest is hij of zij in staat hoorbaar te maken wat zijn geest door de Heilige Geest tegen God zegt. Dit uitspreken van 'een tong' heeft als nut dat het jouw geestelijk sterker maakt en/ of anderen om je heen.

Het eerste: 'jezelf opbouwen', kun je je onder andere als volgt voorstellen: Wow! Er gebeurt nu iets dat ik niet uit mezelf kan! De Geest van God heeft me dit geschenk gegeven, dat ik met mijn geest rechtstreeks tegen de Vader kan zeggen hoe geweldig Hij is!

N.B.! Het heeft dus NIETS te maken met
extase of iets dat buiten jezelf omgaat. Je hebt er volledige controle over, niets gaat buiten jouw wil om. Die respecteert God namelijk volledig in tegenstelling tot Zijn/ onze tegenstander.

graag serieuze reacties A.U.B
pi_46730846
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 13:42 schreef PushyGurl het volgende:
graag serieuze reacties A.U.B
pi_46731976
Tja, dat valt niet echt te meten he... Wanneer weet je iemand te inspireren, en wanneer wordt iemand geïnspireerd door de Heilige Geest? Ik bedoel, volgens de Bijbel gaat het tijdens het evangeliseren erom dat je vertelt, maar dat die woorden (sommige) mensen echt zullen raken en hun leven zal veranderen dmv de Heilige Geest.
Aan de andere kant, als je iemand weet te inspireren of motiveren zal dat ook altijd van God komen omdat die jouw de gaven ervoor heeft gegeven.

Het praten in tongen is volgens mij dat God (gelovige) mensen als middel gebruikt om de Heilige Geest te kunnen laten uitstorten over anderen.

En als mensen zoiets over hun zelfs zouden beweren zou ik ook bedenkelijk reageren over hun motieven denk ik. De discipelen bijv. overkwam het ook maar tijdens Pinksteren...

edit:
nog wat interessante linkjes naar waar dit onderwerp besproken wordt:
Waarom spreek ik niet in tongen?
Spreken in tongen
“Tongentaal” in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?

[ Bericht 23% gewijzigd door Logical op 27-02-2007 14:33:53 (Linkjes toegevoegd) ]
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_46732267
quote:
Wie praat hier in tongen?
Ik heb geen idee of ik het kan. Nog nooit geprobeerd eigenlijk. Wil graag eerst wat meer over lezen voordat ik zomaar wat ga proberen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_46732396
Voor wie niet weet waar ze het hier over heeft: denk terug aan de film Borat in de kerk waarbij de mensen zich zodanig gedraagden dat Borat als komiek niets hoefde te doen om de bioscoopzaal dubbel te laten liggen van het lachen.

filmpje
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 27 februari 2007 @ 16:00:16 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_46735325
quote:
Wanneer iemand de gave van tongentaal krijgt van de Heilige Geest is hij of zij in staat hoorbaar te maken wat zijn geest door de Heilige Geest tegen God zegt.
Waarom hebben geesten dialecten?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46735959
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:37 schreef onemangang het volgende:
Voor wie niet weet waar ze het hier over heeft: denk terug aan de film Borat in de kerk waarbij de mensen zich zodanig gedraagden dat Borat als komiek niets hoefde te doen om de bioscoopzaal dubbel te laten liggen van het lachen.

filmpje
grappig
pi_46735971
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Misschien kunnen de lieden die tongentaal spreken dat even vragen aan De Heilige Geest. (maar dan wel onafhankelijk van elkaar, om te voorkomen dat ze zelf wat verzinnen... beter checken of ze werkelijk hetzelfde antwoord zullen geven )
pi_46736418
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:00 schreef speknek het volgende:

[..]

de heilige geest is niet zomaar een geest
de heilige geest is volgens mij de schepping
pi_46736451
In de tijd dat ik nog de Volle Evangelie Kerk frequenteerde heb ik vaak in tongentaal horen spreken.
Het waren ook altijd dezelfde mensen die dat deden.
Na een tijdje kwam ik erachter dat ze meestal hetzelfde riedeltje afdraaiden.
Het klonk eerst wel indrukwekkend maar later ging ik inzien dat dat het maar een toneelstukje was.
  dinsdag 27 februari 2007 @ 16:58:54 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_46737734
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:27 schreef PushyGurl het volgende:
de heilige geest is niet zomaar een geest
de heilige geest is volgens mij de schepping
De heilige geest is de schepping? Hoe kan hij dan neerdalen op mensen? Lijkt welhaast een gevalletje Russell's paradox.
Maar ik was schijnbaar confuus, ik dacht dat je zei dat elke geest afzonderlijk sprak middels de heilige geest. De vraag is dan, waarom praat de heilige geest in verschillende dialecten?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46737874
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:58 schreef speknek het volgende:

[..]

De heilige geest is de schepping? Hoe kan hij dan neerdalen op mensen? Lijkt welhaast een gevalletje Russell's paradox.
Maar ik was schijnbaar confuus, ik dacht dat je zei dat elke geest afzonderlijk sprak middels de heilige geest. De vraag is dan, waarom praat de heilige geest in verschillende dialecten?
waarom zijn er verschillende culturen
als god alles van dat is
ik vind dat best een moeilijke vraag
pi_46737914
Ik snap nu de term "Speaking in tongues".

Dank u
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_46738442
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:02 schreef PushyGurl het volgende:

[..]

waarom zijn er verschillende culturen
als god alles van dat is
ik vind dat best een moeilijke vraag
Het antwoord is anders heel simpel hoor. En dat is niet God.
pi_46739190
Volgens dit artikel is het spreken in tongen bidden met je geest, zonder gebruik te maken van je verstand. En aangezien je geest in Jezus is, en Jezus volmaakt is, zal het gebed door je geest volmaakt zijn. Maar het met de geest, en niet met het verstand, kunnen bidden is dan wel een gave van de Heilige Geest (geestesgaven door de Heilige Geest worden gegeven aan wie Hij wil).
  dinsdag 27 februari 2007 @ 17:39:28 #16
78843 mrbomb
Open misère praatje
pi_46739226
Dit is toch geen wetenschap ?
Why does it hurt when I pee?
  dinsdag 27 februari 2007 @ 19:58:05 #17
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_46744751
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:38 schreef Logical het volgende:
Volgens dit artikel is het spreken in tongen bidden met je geest, zonder gebruik te maken van je verstand. En aangezien je geest in Jezus is, en Jezus volmaakt is, zal het gebed door je geest volmaakt zijn. Maar het met de geest, en niet met het verstand, kunnen bidden is dan wel een gave van de Heilige Geest (geestesgaven door de Heilige Geest worden gegeven aan wie Hij wil).
je geest is dan de heilige geest omdat je daarvan vervuld ben. Jezus is in de hemel en dus niet in jou. en verder klopt het dan wel wat je zegt. tenminste als je er in gelooft.
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 februari 2007 @ 20:07:24 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_46745123

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 27 februari 2007 @ 20:09:05 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46745203
Kickje TRU
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46748374
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:58 schreef Boomstam het volgende:
Jezus is in de hemel en dus niet in jou.
Volgens de uitleg is het 'in Jezus zijn', van Jezus houden, een relatie met hem hebben en vertrouwen op Zijn genade.

Ik blijf bij de uitleg van dit betoog waarin gesteld wordt dat 'tongen' talen betekent, en dat het om bestaande talen gaat, die als teken voor de Joden dient. Oftewel het gebrabbel en de zelf uitgeroepen genezers zijn grote onzin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')