Lekker, klein, Hitchcock weekend gehad. Gisteren en vandaag gezien:
SpellboundIngrid Bergman en Gregory Peck vormen een fantastisch duo in dit pareltje van Hitch, waarin uitermate sterk wordt geacteerd. Beide zijn perfect gecast, waarbij vooral Peck grote indruk maakt. Ook de bijrollen zijn erg sterk. Het verhaal zit goed in elkaar, al zie je sommige dingen wel al van te voren aan komen. Toch blijft de film tot het einde boeien. De prachtige, sfeervolle soundtrack past eindstekend bij de prachtig gefilmde beelden zorgt voor meer sfeer. De kern van de film, de door Dali ontworpen droomscene, is ronduit fascinerend, ziet er geweldig uit maar duurt eigenlijk te kort. Had graag de complete scene wel eens willen zien, zoals Dali `m oorspronkelijk bedoeld had.
Desondanks is Spellbound een top film waar ik volop van heb genoten.
IMDB Cijfer: 7,6/10
Mijn Cijfer: 8,5/10
North by NorthwestReclame man Cary Grant komt terecht in een web van achtervolging, spionage en moord nadat ie door een groep gangsters aan is gezien voor iemand anders.
Ook hier zit het verhaal weer goed in elkaar waarbij dit keer de twists achterwege blijven. De film duurt met z`n 130 minuten eigenlijk iets te lang om de hele tijd te blijven boeien. Op een gegeven moment zakt de film wat in, om vervolgens te eindigen met een spannende laatste act. Cary Grant is perfect voor de rol, de meeste van de effecten blijven nog steeds overeind en ook hier is de muziek weer een duidelijke meerwaarde.
Zeker spannend, maar niet de beste van Hitchcock die ik heb gezien
IMDB Cijfer: 8,6/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
Strangers On A TrainFantastische film van Hitchcock met een heel simpel maar geweldig uitgevoed en uitgewerkt verhaal: 2 vreemden raken in de trein met elkaar aan de praat, waarbij 1 van de 2 verteld over hoe hij wel eens heeft nagedacht hoe 2 totaal vreemden elkaar kunnen "helpen" door bij elkaar iemand te vermoorden, zodat ze beiden niet aan de moord gelinkt kunnen worden. Ze zijn namelijk niet te linken aan het slachtoffer omdat ze die niet kennen. Wat begint als een gedachtengang loopt al snel uit de hand...
Ongeveer alles aan Stangers On A Train klopt: het sterke verhaal, een geweldig acterende cast (waarbij vooral Robert Walker sterk is), het camera werk, de belichting: alles.
Het is genot om naar te kijken, zelfs al zou het verhaal je niet interesseren. De manier waarop het geheel in beeld wordt is om van te smullen. Het spelen met licht en donker en vooral schaduwen is fantastisch en doet wat denken aan The Third Man.
Ook duurt de film niet te lang (96 minuten) waardoor hij spannend blijft tot het einde en voorbij is voor je het weet.
Wederom een klein meesterwerk van Hitchcock.
IMDB Cijfer: 8,3/10
Mijn Cijfer: 8,3/10
Nu moet ik die OOP Criterion van Rebecca nog zien te vinden