Ik ook ja. De hoogste temperatuur ooit op een KNMI-station in Nederland gemeten bedraagt 38,6 graden op 23 augustus 1944 in Warnsveld. Nog anderhalve graad erbij en je zit boven de 40 graden. Moet toch mogelijk zijn, met het broeikaseffect etc...quote:Op zondag 25 februari 2007 00:47 schreef Saekerhett het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer de 40 graden grens wordt overschreden in Nederland.
Voor mijn gevoel was dat vorige zomer alquote:Op zondag 25 februari 2007 00:47 schreef Saekerhett het volgende:
Plaatselijk moet de 40 graden haalbaar zijn.quote:Op zondag 25 februari 2007 08:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik ook ja. De hoogste temperatuur ooit op een KNMI-station in Nederland gemeten bedraagt 38,6 graden op 23 augustus 1944 in Warnsveld. Nog anderhalve graad erbij en je zit boven de 40 graden. Moet toch mogelijk zijn, met het broeikaseffect etc...
Ik ben benieuwd wanneer de eerste hittegolf in 2007 een feit zal zijn.
Een nieuw record.....10 mei 2007?![]()
dude, een hittegolf in april, het is nu al 30 graden hierquote:Op zondag 15 april 2007 12:08 schreef aloa het volgende:
Vandaag al temperaturen richting de 30 graden.
Een paar weken verder en de eerste hittegolf van 2007 is een feit![]()
Of niet natuurlijk![]()
35 graden is in Nederland al lastig.. zeker als je ook moet werken..quote:Op maandag 16 april 2007 04:39 schreef indahnesia.com het volgende:
35 graden is het zelden, maar ga er maar niet vanuit dat in Nederland die 45 graden wel goed uit te houden is hoor.
of je huis moet verbouwen en ook nog verhuizen....quote:Op maandag 16 april 2007 16:05 schreef addie het volgende:
[..]
35 graden is in Nederland al lastig.. zeker als je ook moet werken..
De vochtigheid moet gewoon lager en de temperatuur hoger.quote:Op maandag 16 april 2007 04:23 schreef Autoreply het volgende:
Ach, deze warme prut komt rechtstreeks uit de Sahara, maar de grond en het water is nog relatief koud. 45 graden is overigens beter uit te houden dan de normale 35 graden in NL met die hoge vochtigheid![]()
Dat gat kom waarschijnlijk door global dimming.quote:Op maandag 16 april 2007 17:12 schreef Eveli het volgende:
Kijk eens in die tabel naar het aantal hittegolven in de jaren '40, tien stuks maar liefst, waarvan 4 in hetzelfde jaar (1947)!
Maar ook in dit decennium hebben we er al 6. Een evenaring van die 10 zit er dus wel in.
Wel opvallend dat gat tussen de hittegolven van 1950 en 1975.
In denk dat de 40 graden al wel vrij binnenkort, in de komende paar jaren, overschreden gaat worden. 2003 was heel warm met tempraturen van 35, 36 graden, vorig jaar was natuurlijk heel wartm met ook zo'n 36, 37 graden, plaatselijk hoger natuurlijk. Maar ja aan de andere kant, de hoogste tempratuur in NL ooit gemeten stamt alweer uit 1944.
Edit: ook leuk: maar 2 van de hittegolven begonnen in mei. Geen enkele in september.
Statistieken
dacht ook dat het er meer waren ja.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:29 schreef Flyga het volgende:
dat het maar 8 tropische dagen waren ik dacht veel meer
Forget it. Met 45 graden doe je niets meer. Wellicht dat 35 graden hier aanvoelt als 38 in Spanje, maar meer ook niet.quote:Op maandag 16 april 2007 04:23 schreef Autoreply het volgende:
Ach, deze warme prut komt rechtstreeks uit de Sahara, maar de grond en het water is nog relatief koud. 45 graden is overigens beter uit te houden dan de normale 35 graden in NL met die hoge vochtigheid![]()
Ik zie een teletekstbericht over het nieuwe rookbeleid in de horecaquote:Op dinsdag 17 april 2007 19:04 schreef 61neorej het volgende:
Het mooie weer heeft ook minder leuke kanten:
[afbeelding]
Hier nu ook zo ongeveer een maand droog al, waar we begin maart nog verzopen is het nu overal kurkdroog.
'NMa doet inval bij Rabo, ING, ABN'quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:21 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ik zie een teletekstbericht over het nieuwe rookbeleid in de horeca![]()
Gemiddeld wordt die ook warmer. Alles (huizen, grond, water, atmosfeer) is door de grote temperatuurverschillen al verder opgewarmd als normaal en dat heeft z'n weerslag op de zomer.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:45 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik vraag me nu al een tijdje af dat wanneer er zoals nu, in april al zoveel hete dagen zijn, dat de echte zomer dan minder warm is of meer regen of wordt de zomer ook gewoon zomer en dus telkens heter, en ook langer dus dat het in april/mei al begint
Jawel hoor. Ik zat in 2003 in Frankrijk tijdens die extreme hittegolf. 43 graden in de schaduw. Ik was buiten de hele dag bezig (sjouwen, schuren, hardlopen) en da's prima te doen. Extreem veel (6-8 liter) drinken en gewoon niet te wild doen. Ik zit geregeld een paar uur in een cockpit van tegen de 50 graden en da's best uit te houden. (Alhoewel oncomfortabel)quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Forget it. Met 45 graden doe je niets meer. Wellicht dat 35 graden hier aanvoelt als 38 in Spanje, maar meer ook niet.
Niet overdrijven hoor![]()
Even met z'n allen een regendansje doen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:59 schreef 61neorej het volgende:
Het bericht ging er dus over dat er watertekorten aan het ontstaan zijn en dat het voor begin mei toch eigenlijk wel moet gaan regenen, waar het momenteel niet echt naar uitziet.
64 gradenquote:Op zondag 25 februari 2007 11:24 schreef sjippen het volgende:
Moet je de laatste 15 jaar eens checken. Voor 1988 zeer afwisselend: soms 10 jaar ertussen, soms 2 paar jaar. Vanaf 1988 gemiddeld eens om de 2 à 3 jaar. Vanaf 2000 gemiddeld 1 per jaar...![]()
40 graden in de Benelux zal nog wel een tijdje duren, hoewel ik herinner me 19 juli 2006 nog, als je toen buitenkwam deed de hitte pijn aan je ogen... in de zon werd het toen 64 graden, in de schduw bijna 38.
Of begin augustus 2003, toen was het mogelijks nog warmer...
Idd, mensen weten niet wat ze zeggen. Temperatuur meet je in de schaduw en nergens anders. Als je in de zon de temperatuur meet, meet je de hoeveelheid opgenomen energie in je thermometer, meer niet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:46 schreef erkel het volgende:
[..]
64 gradenIn de zon hoogstens (de (gevoelstemperatuur) midden 40 graden.
De zomer van 2004 was trouwens maar bagger en 2005 was ook niet echt geweldig, dus het zou zo maar weer een matige zomer kunnen worden. De temperaturen van afgelopen week zeggen helemaal niks over de komende zomer.
De zomer wordt dus warmer. Dat kon ik idd nog verzinnen. Maar als t nu al in april begint, eindigt de zomer dan pas ook september, of eerder al omdat het eerder begint, dusquote:Op dinsdag 17 april 2007 21:00 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Gemiddeld wordt die ook warmer. Alles (huizen, grond, water, atmosfeer) is door de grote temperatuurverschillen al verder opgewarmd als normaal en dat heeft z'n weerslag op de zomer.
Daar is niets zinnigs over te zeggen. Er zijn zo veel invloeden (die ook nog 's een onbekende invloed hebben) dat zelfs klimaatmodellen hier amper een conclusie aan kunnen verbinden, zelfs geen statistische (10% kans op een warmere september. Denk aan El nino, de invloed van de stratosfeer, zonneuitbarstingen, bosbranden, vulkaanas, instabiliteit in de golfstroom enz.quote:Op woensdag 18 april 2007 01:41 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
De zomer wordt dus warmer. Dat kon ik idd nog verzinnen. Maar als t nu al in april begint, eindigt de zomer dan pas ook september, of eerder al omdat het eerder begint, dus
Ik hoop dat de zomer zo láng mogelijk duurt.quote:Op woensdag 18 april 2007 01:41 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
De zomer wordt dus warmer. Dat kon ik idd nog verzinnen. Maar als t nu al in april begint, eindigt de zomer dan pas ook september, of eerder al omdat het eerder begint, dus
Zonder dalen geen pieken. Vraag dat maar 's aan mensen die in Spanje oid wonenquote:Op woensdag 18 april 2007 13:01 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Ik hoop dat de zomer zo láng mogelijk duurt.Het liefst heel het jaar door.
![]()
Ja, maar het lijkt mij sterk dat t vanaf april tot aan september volhoudtquote:Op woensdag 18 april 2007 13:01 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Ik hoop dat de zomer zo láng mogelijk duurt.Het liefst heel het jaar door.
![]()
juistquote:Op zondag 22 april 2007 17:44 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
De temperatuur gaat gelukkig weer omhoog.![]()
Het lijkt mij eerder andersom. Juist een beetje wind erbij is heerlijk; zonder wind krijg je het al snel bloedheet als je aan 't werk bent buiten.quote:Op dinsdag 24 april 2007 03:48 schreef teknomist het volgende:
Ik vind 25 graden echt een maximum. De temperatuur zoals ie nu is is perfect, alleen moet het dan wel windstil zijn.
quote:Op zondag 25 februari 2007 00:47 schreef Saekerhett het volgende:
Ja ik ook.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:47 schreef Saekerhett het volgende:
Volgens mij krijg je dan de komende dagen je zin. Morgen 28, overmorgen 29 graden volgens RTL. In het binnenland, that is.quote:Op dinsdag 24 april 2007 08:26 schreef Qwea het volgende:
ik wil graag een graad of 28, net zoals vorig jaar
Oef, lekkere klap als je daar in of uit loopt.quote:Op dinsdag 24 april 2007 12:37 schreef appelsientje het volgende:
[..]
[afbeelding]
oke oke was niet in Nederland
Ik heb in Eindhoven een bananen-boom gezien, staat er al jaren, dicht tegen het huis en vast op een leiding van de stadsverwarming. Maar het groeit welquote:Op dinsdag 24 april 2007 13:02 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Ja ik ook.Ik kan eigenlijk niet wachten tot er hier palmbomen graag groeien.
![]()
Ja vooral als je dan nog op een wijngaard moet werken zonder schaduwquote:Op donderdag 26 april 2007 17:41 schreef Queen_Bee het volgende:
43 graden is me echt veel te veel
Eens met Teknomist, 25 graden maar dan wel een briesje
43 dagen is juist vanaf 22 maart.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:36 schreef MissSunshineee het volgende:
43 dagen geen regen, en pas 0,3 of 3 millimeter regen vanaf 22 maart ofsoo..,
Echt? Goh wat ben ik daar blij mee!quote:Op woensdag 16 mei 2007 18:39 schreef aloa het volgende:
Begin Juni de eerste hittegolf.?
Nog ver weg, maar volgens de weerkaarten gaat de temperatuur vanaf 24 / 25 mei boven de 25 graden komen en later richting de 30 graden.
![]()
Niks is zeker.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:37 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Echt? Goh wat ben ik daar blij mee!![]()
quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:37 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Echt? Goh wat ben ik daar blij mee!![]()
Ik teken er direct voor.quote:Op woensdag 16 mei 2007 18:39 schreef aloa het volgende:
Begin Juni de eerste hittegolf.?
Nog ver weg, maar volgens de weerkaarten gaat de temperatuur vanaf 24 / 25 mei boven de 25 graden komen en later richting de 30 graden.
![]()
Ik zit er eigenlijk al een paar jaar op te wachten. Ik heb de thermometer hier al verschillende keren boven de 38 graden aan zien geven.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:47 schreef Saekerhett het volgende:
Dat vindt de milieu-maffia vast niet leuk. Maar achja, het journaal vindt ergens in de wereld altijd wel iets om te melden, al is het een beekje in China dat overstroomt het moet en zal een item zijn.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 22:31 schreef aloa het volgende:
Het ziet er niet naar uit dat er deze zomer nog een hittegolf gaat komen.
Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat het de komende 2 weken gaat gebeuren.
Daarna is er nog een kans, maar ik denk dat deze zomer zonder hittegolf de boeken in gaat.
![]()
Ik hoop het... van mij hoeft zon hittegolf ook nietquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 22:31 schreef aloa het volgende:
Het ziet er niet naar uit dat er deze zomer nog een hittegolf gaat komen.
Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat het de komende 2 weken gaat gebeuren.
Daarna is er nog een kans, maar ik denk dat deze zomer zonder hittegolf de boeken in gaat.
![]()
wordt het uberhaupt nog rond de 25 graden de komende week/ 2 weken? dus vanaf nu tot 6 Juli ergens ofzo?quote:
Vanf volgende week woensdag lijkt het boven de 25 graden te gaan komen. Donderdag misschien meer dan 30.quote:Op woensdag 25 juni 2008 20:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
wordt het uberhaupt nog rond de 25 graden de komende week/ 2 weken? dus vanaf nu tot 6 Juli ergens ofzo?
Een hittegolf hebben we niet nodig om op een record hoge jaargemiddelde te komen. Kijk maar naar vorig jaarquote:Op zondag 5 augustus 2007 11:44 schreef BretsiG het volgende:
[..]
Dat vindt de milieu-maffia vast niet leuk. Maar achja, het journaal vindt ergens in de wereld altijd wel iets om te melden, al is het een beekje in China dat overstroomt het moet en zal een item zijn.![]()
Voor een bosbrand heb je geen hittegolf nodig.quote:Op woensdag 25 juni 2008 20:19 schreef Frutsel het volgende:
Hittegolf zorgt ook voor fikse bosbranden
Bosbranden 2008: Athene bedreigd door bosbranden
http://www.hln.be/hln/nl/(...)den-in-Kroatie.dhtmlquote:Hittegolf eist vijf doden in Kroatië
In Kroatië heeft de hittegolf waaronder het zuiden en oosten van Europa kreunt al aan zeker vijf mensen het leven gekost. In de hoofdstad Zagreb bezweken vier mannen aan de hitte terwijl in de kustplaats Zadar een vrouw stierf.
Op sommige plaatsen in Kroatië is de temperatuur gestegen tot 38 graden. In delen van Spanje en Portugal is een hittealarm afgekondigd, maar ook in Bulgarije, op Cyprus, Italië en in Griekenland is het extreem warm met temperaturen tot zo'n 40 graden. (hlnsydney/sps)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |