Ik geloof niet dat jij hoeft de dienen als moderator.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:09 schreef Lestat het volgende:
Zo kun je alles wel een geloof noemen. Jij gelooft dat morgen de zon opkomt. Jij gelooft dat je morgen niet door een krokodil opgegeten wordt. In dat soort contexten wordt 'geloof' betekenisloos. Slotje dus!
Ik neem aan dat je het hier over een geloof als religie hebt?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:15 schreef Isegrim het volgende:
Atheïsme is enkel het gebrek aan een geloof. Een atheïst kan best de mogelijkheid aanvaarden dat er een goddelijk wezen zou kunnen bestaan, hij houdt er alleen geen rekening mee.
quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het hier over een geloof als religie hebt?
Ik snap het, maar heel vaak is het dus zo dat een, tenminste laat ik concreet zijn, in mijn omgeving zich profileert als, Ik geloof niet in een God, ik geloof nergens in, ik geloof niet dat er iets is.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]'Atheïsme' = zonder theïsme. Dus zonder het geloof in een goddelijk wezen, dus zonder religie. Hoewel het geloven in een goddelijk wezen natuurlijk niet per se een religie hoeft te impliceren. Er zijn ook veel 'ietsisten'.
Vanuit die redenering zou het ook een 'geloof' zijn om aan te nemen dat er geen kaboutertjes bestaan. Voor het bestaan van een goddelijk wezen zijn geen objectieve bewijzen. Om die reden zou ik het geen 'geloof' noemen wanneer iemand aanneemt dat er geen goddelijk wezen bestaat.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik snap het, maar heel vaak is het dus zo dat een, tenminste laat ik concreet zijn, in mijn omgeving zich profileert als, Ik geloof niet in een God, ik geloof nergens in, ik geloof niet dat er iets is.
Mja, dan heb ik toch weer zo iets van, vriend als je gelooft dat God niet bestaat, maakt het je toch gelovig, weliswaar in andere contexten.
Prima, laat ik nu akkoord gaan met jouw voorbeeld, laten we het over kabouters hebben, reden waarom ik het over God was enkel omdat het meest gangbare is in zulke discussies, als jij tegen mij zegt dat je gelooft dat er geen kabouters bestaan, dan ben je toch in een context gelovig, gezien het niet bestaan van iets niet te bewijzen isquote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:21 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vanuit die redenering zou het ook een 'geloof' zijn om aan te nemen dat er geen kaboutertjes bestaan. Voor het bestaan van een goddelijk wezen zijn geen objectieve bewijzen. Om die reden zou ik het geen 'geloof' noemen wanneer iemand aanneemt dat er geen goddelijk wezen bestaat.
Dat is meer wat we een (georganiseerde) 'religie' noemen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:23 schreef liefie_ het volgende:
misschien word iets pas als een geloof beschouwt als er dingen bij zitten om te doen en regels (en die dan vast gelegd zijn in iets als een heilig boek of zo)
bidden, vasten, geen vlees eten, geen koe eten,
Verschil lijkt mij vrij klein.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:25 schreef Monidique het volgende:
Het is het verschil tussen geloven dat niet en niet geloven dat. Een vrij duidelijk verschil, lijkt mij.
Ik zou ervoor pleiten om iets pas een 'geloof' te noemen wanneer je gelooft in het bestaan van iets waarvoor geen objectieve bewijzen bestaan. Juist omdat er anders wel heel veel onder 'geloof' valt. Want er zijn ontelbare dingen denkbaar die misschien wel zouden kunnen bestaan. Van kaboutertjes tot goden en van eenhoorns tot goegelhoebels.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Prima, laat ik nu akkoord gaan met jouw voorbeeld, laten we het over kabouters hebben, reden waarom ik het over God was enkel omdat het meest gangbare is in zulke discussies, als jij tegen mij zegt dat je gelooft dat er geen kabouters bestaan, dan ben je toch in een context gelovig, gezien het niet bestaan van iets niet te bewijzen is
quote:"Calling Atheism a religion, is like calling 'bald' a hair color."
Don Hirschberg
Maakt niet uit, waarom zou het niet geloven in iets, het wel geloven in iets anders uitsluiten? Nee toch, lijkt me niet een beperking, al geloof je niet in God, maar wel in alle andere dingen die jij ervaart als sprookje.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:27 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zou ervoor pleiten om iets pas een 'geloof' te noemen wanneer je gelooft in het bestaan van iets waarvoor geen objectieve bewijzen bestaan. Juist omdat er anders wel heel veel onder 'geloof' valt. Want er zijn ontelbare dingen denkbaar die misschien wel zouden kunnen bestaan. Van kaboutertjes tot goden en van eenhoorns tot goegelhoebels.
dat is het zelfde....quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:24 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is meer wat we een (georganiseerde) 'religie' noemen.
Een geloof is niet per se een religie. Zo heb je veel mensen die zeggen: "Ik geloof wel dat er iets is, maar ik weet niet wat". Dat is een geloof, maar het is zeker geen religie. En ook geen godsdienst.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:28 schreef liefie_ het volgende:
[..]
dat is het zelfde....
iig volgens het woordenboek is een geloof een godsdienst en een godsdienst een religie dus ja...
Bedoelde het ook nooit als religiequote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:28 schreef Bart1984 het volgende:
Misschien is atheisme wel een geloof maar zeker geen religie.
Geen idee. Dat beweer ik ook niet.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maakt niet uit, waarom zou het niet geloven in iets, het wel geloven in iets anders uitsluiten?
Dat kwam bij over als jouw beweegredenen om niet veel dingen dan geloof te noemen, omdat het teveel zou zijn om niet in te geloven?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Geen idee. Dat beweer ik ook niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |