Victoria Koblenko beroofd
AMSTERDAM - Actrice Victoria Koblenko is net als een groep fotomodellen op een vlucht vanuit Afrika bestolen van veel dure spullen. Ondergoed, schoenen en electronica verdwenen op de KLM-vlucht.
Is er in de bagageruimte van Schiphol soms een nieuwe oplichtersbende actief? Een hele club van fotomodellen, visagisten, journalisten en fotografen zou het niets verbazen. Het gezelschap keerde onlangs met een KLM-vlucht terug van een vrolijke modeshoot in Zambia, maar bij de bagageband op Schiphol kwam de kater: opengebroken koffers en verdwenen laptops, camera’s, schoenen, geurtjes en designondergoed.
Voor topfotograaf Wilberto van den Boogaard liep de reis uit op een nachtmerrie: „Ik zag het meteen toen mijn koffer op de bagageband voorbij kwam. Onze koffers waren in Johannesburg gesealed, maar dat was nu verbroken. Ik ben een body, een flitser, een lens en al mijn geschoten materiaal kwijt. 6500 euro aan apparatuur gestolen! Maar het ergste vind ik nog dat toen ik Customer Care van de KLM belde, ik gewoon nul op het rekest kreeg. Ik kreeg letterlijk te horen: ’Ja, dan had u die apparatuur maar niet moeten laten inchecken!’ Ongelooflijk! Ik leg mijn apparatuur toch op hún band. Ik had 14 kilo apparatuur bij me en heb alles ingecheckt. Dat móest in het buitenland!”
Parfum
Model Nicola Dow: „Uit mijn bagage zijn onder andere mijn videocamera, parfum en sieraden gestolen na de incheck op het vliegveld van Johannesburg. Dit kan toch allemaal niet zo doorgaan?”
Ook actrice Victoria Koblenko kwam van een koude kermis thuis. „Ik ben een dagje eerder dan de rest terugvlogen, ook per KLM vanaf Zambia via Johannesburg naar Amsterdam. Misschien is er in Johannesburg iets fout gegaan, of in Amsterdam, maar in ieder geval ben ik voor 5000 euro aan spullen kwijt”, vertelt ze aangeslagen.
„Het ergste vind ik nog dat ik mijn laptop kwijt ben met daarop mijn eindscriptie voor politicologie. Die studie ging al heel moeizaam, en nu dit! Verder had ik net een nieuwe Nikon F100-camera voor mijn verjaardag gekregen en die is dus ook gestolen. M’n schoenen zijn weg, m’n ondergoed en een goodybag die we van Lâncome kregen, met daarin een geurtje en bodylotion. Ik kreeg echter wel een heel vriendelijke persoon van KLM aan de telefoon, die vertelde dat dit vaker gebeurt in Johannesburg.”
Designspullen
Bastiaan van Schaik, fashion director bij glossy magazine Avantgarde: „Victoria sms’te ons nog voordat wij een dag later vertrokken. Maar helaas, nu is het ons ook overkomen. Het lijkt wel of onze koffers gewoon door een scanner heen zijn gegaan en dat de dieven toen hun slag hebben geslagen. Er zijn echt alleen maar designspullen gestolen. Zelfs parfums die in een klein zakje bovenop de rest van je spullen in de koffer liggen. De vader van een van de modellen vertelde dat hij het afgelopen jaar vier keer naar San Diego is geweest voor zaken. Drie keer werden er spullen gejat. Elke keer bij terugkomst in Amsterdam, en elke keer betrof het een KLM-vlucht. Hier moet toch wat aan gedaan worden? Maar als je dan belt, krijg je laconiek te horen: ’Meneer, we kunnen toch niet de spullen van iedere passagier in de gaten houden?’”
Schadeloos
Maar volgens woordvoerder Koster van de KLM wordt er wel degelijk onderzoek gedaan naar deze gevallen van diefstallen. „We zullen ook zeker kijken hoe en op welke manier deze mensen schadeloos gesteld kunnen worden. We hebben het in het geval van de modereis dus over drie potentiële brandhaarden. Zambia, Johannesburg of Schiphol.”
Organisator van de modetrip, Dick van der Niet: „Alle stylisten, journalisten, visagisten en fotografen moeten een klacht indienen. Want op deze wijze kunnen wij straks ons werk niet meer doen.”
![]()
.
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:Mayo is de dochter die ik nooit had!