abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46557876
Gisteravond ging ik bij een vriend op bezoek die in een andere stad woont.
Zodoende ben ik op de fiets naar het station gereden (Leiden CS), heb mijn fiets daar vast gezet aan een boom, waar nog meer fietsen aan vast stonden. Dat was gisteren rond 17 uur. Nergens stond aangegeven dat dit niet mocht.
Ja, er zijn wel "officiele" stallingen, maar deze zijn altijd zo vol dat ze uitpuilen en je blij mag zijn als je je fiets uberhaupt terug kan vinden tussen de berg fietsen, dus dat is niks.

Kom ik vanmorgen terug.... alle fietsen die aan de bomen vast stonden weggehaald door de gemeente.
Geen waarschuwing, geen briefje eraan, gewoon fiets weg. Nergens ook maar iets aangegeven... Zelfs niet dat er evt. ontruimd was en waar je op zoek kon naar je fiets...
Nu kan ik een beleid van geen fietsen mogen plaatsen ergens wel begrijpen (hoewel het wel weer erg bekromen is imho; wie heeft daar nou last van- ik zie het niet), vind ik dit gewoon echt een beetje ver gaan (noem mij maar een zeikerd ).

Ben er uiteindelijk via via achtergekomen dat er meerdere mensen waren die er achter kwamen dat hun fiets weg was, en met die mensen dus naar de dichtsbijzijnde fietsenwinkel gelopen.. Deze man kon bevestigen dat er inderdaad vanmorgen een fietsontruiming is geweest, en gaf ons een telefoonnummer van de gemeente...

Na dat gebeld te hebben... Ja hoor... fietsen kunnen worden opgehaald op maandag en woensdag voor een bedrag van 27 euro...

Moeten ze het niet beter aangeven wat de regels zijn (dag vantevoren kaartje aan je fiets, duidelijkere borden etc. ) voordat ze zomaar iemands persoonlijke bezit slopen (een beetje slot kost tegenwoordig 20 euro, en aan dat ding heb ik dus niks meer), en een boete van 27 euro geven + je dagen laten wachten voordat je je fiets weer op kan halen????

Kan dit zomaar...

Geef dan beter aan waar fietsen worden weggehaald dan had ik 'm daar niet neergezet. En wees een beetje duidelijker in je voorlichting!! Stond zelfs een dametje van rond de 80 te huilen omdat ze dacht dat hij gestolen was, die wonder boven wonder helemaal opfleurde toen ze te horen kreeg dat ze hem maandag kon ophalen tegen betaling..
Bedoel.. geef dat dan ook ergens aan! Damn.. gemeente..

Edit:

Wanneer is mijn fiets ten onrechte verwijderd?

Tekst: Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond

In veel gemeenten worden fietsen bij het station of in het stadscentrum verwijderd. Kan dat zomaar?

In principe mogen gemeentes fietsen die in strijd met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gestald zijn, wegslepen. Deze bevoegdheid heet het toepassen van bestuursdwang en is gekoppeld aan een aantal zorgvuldigheidseisen, geformuleerd in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).
Kort samengevat zijn deze:

De overtreder wordt eerst persoonlijk schriftelijk op de hoogte gesteld van het feit dat hij in overtreding is. In de praktijk betekent dit een sticker op je fiets of een label aan je stuur. De eigenaar moet verzocht worden om (zonder sanctie) de overtreding ongedaan te maken. Kortweg: je moet je fiets weghalen.
Er moet een redelijke termijn gesteld zijn waarbinnen je je fiets moet verwijderen. Pas na het verlopen van die termijn mag de gemeente de fiets daadwerkelijk weghalen.

Alleen als je fiets hinderlijk of gevaarlijk gestald is, mag de gemeente de fiets direct wegknippen. Er moet in dat geval ook echt sprake zijn van daadwerkelijk gevaar of hinder (bijvoorbeeld geparkeerd voor een ingang of een nooduitgang). Overigens moet de gemeente (achteraf) op schrift stellen waarom zij vond dat er sprake was van gevaar of hinder.

Als er alleen een parkeerverbod voor fietsen geldt (blauw rond bord met een rode rand en daarin een fiets en bromfiets), dan mogen fietsen niet weggesleept worden. Wel mag de politie degene die het parkeerverbod overtreedt, beboeten. De boete moet echter op naam uitgeschreven worden. Aangezien fietsen geen nummerplaat hebben, is dat lastig. In de praktijk betekent dit dat de politie dus naast de fiets moet blijven staan om bij terugkeer van de eigenaar een bon uit te kunnen schrijven.

Gemeentes moeten zich aan al de bovengenoemde drie zorgvuldigheidseisen houden. Helaas is dat in de praktijk vaak niet zo. In dat geval kunnen slachtoffers van onzorgvuldig wegsleepbeleid bij het college van Burgemeester en Wethouders bezwaar instellen tegen dit beleid, indien nodig gevolgd door beroep bij de bestuursrechter. In het verleden is dit meerdere malen met succes gebeurd. Er liggen dan ook diverse gerechtelijke uitspraken waarin fietsers in het gelijk zijn gesteld.

Als je fiets ten onrechte is weggesleept, kun je al je gemaakte kosten op de gemeente verhalen, zoals:

De kosten die je moet betalen bij het ophalen van de fiets
De kosten voor de aanschaf van een nieuw slot als dat is doorgeknipt
De kosten voor vervangend vervoer over de tijd dat je niet over je fiets kon beschikken
De kosten voor het vrij moeten nemen van je werk om je fiets op te halen.

Mooi dat ik niet ga betalen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Cutebutpsycho op 22-02-2007 14:39:12 ]
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_46557949
euhm volgens mij mag dit ja. als er duidelijk een bord staat dat je alleen in de rekken je fiets mag plaatsen, en ze anders weggesleept worden lijkt het me duidelijk.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_46557983
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:12 schreef gothic-blackie het volgende:
euhm volgens mij mag dit ja. als er duidelijk een bord staat dat je alleen in de rekken je fiets mag plaatsen, en ze anders weggesleept worden lijkt het me duidelijk.
Ik kom al jaren meerdere keren per week op dit station, en een bord heb ik nooit gezien.
Als dat er is mag iemand me dan wel even vertellen waar.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_46558089
Als inwoner van de gemeente wordt je geacht op de hoogte te zijn van de plaatselijke verordeningen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_46558132
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:16 schreef Deetch het volgende:
Als inwoner van de gemeente wordt je geacht op de hoogte te zijn van de plaatselijke verordeningen.
Dan moet de gemeente er ook wel een beetje moeite voor doen om deze verorderigen te laten doordringen tot haar burgers. Ik ben ook niet dom ofzo, als ik lang wegga, zou ik hem echt niet daar zetten, terwijl hij 20m verder niet word weggehaald. Ik wist het gewoon niet, en overigens, ik was blijkbaar niet de enige.
  donderdag 22 februari 2007 @ 14:20:18 #6
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_46558197
Volgens mij staan er daar wel borden met "Fiets fout = fiets weg", al jaren.
pi_46558221
Staat er echt nergens een bord? Hier staat bij het station een bordje dat fietsen in de stalling moeten en anders weggehaald kunnen worden door de gemeente.
Het is geen groot bord overigens, dus je kijkt er wellicht makkelijk overheen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_46558232
er is eerder op andere plaatsen ook gebeurd. Toen werd verklaard dat de fietsen in de beslag nemen een illegaal activiteit is.
mits het afgeeft dat je het foute plek heeft geplaatst.

Gemeenten verdien zo ook wat extraatje geld mee..

Ze gaat ook niet auto meteen wegslepen als het fout staat parkeren zonder waarschuwingen..
Dat zou ook bij fietsen moeten zijn..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_46558250
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:20 schreef Jojogirl het volgende:
Klopt.
Dat TS niet kan lezen, daar kan de gemeente niets aan doen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_46558276
Aangifte doen?
Anders voor 27 euro een nieuwe fiets bij een junk kopen, altijd een stuk goedkoper dan 27 euro voor je EIGEN fiets betalen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_46558297
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:20 schreef Jojogirl het volgende:
@spijkerbroek en jojogirl:
Ik ken die ja, maar die hangen dus in die grote stalling. Ik heb altijd gedacht dat je ze niet los in die stalling mag zetten. Daar was ik me ook van op de hoogte, dat dat niet mocht. Maar gewoon aan een boom, ietsjes van het station af, meer richting de stad.. Geef dan aan waar die restricties precies gelden!!
pi_46558682
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
er is eerder op andere plaatsen ook gebeurd. Toen werd verklaard dat de fietsen in de beslag nemen een illegaal activiteit is.
mits het afgeeft dat je het foute plek heeft geplaatst.

Gemeenten verdien zo ook wat extraatje geld mee..

Ze gaat ook niet auto meteen wegslepen als het fout staat parkeren zonder waarschuwingen..
Dat zou ook bij fietsen moeten zijn..
Bloedende hel, wat een steenkolen nederlands.

Als in de gemeentelijke verordeningen staat dat op bepaalde plaatsen fietsen alleen in de rekken mogen en dit is kenbaar gemaakt via de gebruikelijke kanalen (er staan zelfs borden) dan is het gewoon domme pech als je fiets isweggehaald. Ik zou gewoon die 27 euro lappen want voor dat held heb je geen fiets als je die ergens moet kopen en het sponsoren van junkies zou ik mee uitkijken ivm heling en strenge controles in studentensteden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_46558771
Zie edit in OP. Daar waar mijn fiets stond, staat nergens dat hij daar niet mag staan + dat ik helemaal geen waarschuwing heb gehad, maar de fiets is gewoon direct meegenomen.

Ik heb sterk het vermoeden dat het wagentje met foutgeparkeerde fietsen bij het station nog niet helemaal vol was, en ze in hun enthousiasme ook nog even de fietsen diemeer richting de stad staan hebben meegenomen.
pi_46558829
Vandaar je ik zoek een damesfietst topic zeker ?
  donderdag 22 februari 2007 @ 14:45:08 #15
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_46558889
Huillie.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_46559091
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:43 schreef Wezzel het volgende:
Vandaar je ik zoek een damesfietst topic zeker ?
Misschien wil ik wel 2 fietsen.
pi_46559485
het is algemeen bekend dat ze in leiden de oorlog aan fietsen verklaard hebben.
pi_46560087
En wie weet zit er wel een sticker op TS's fiets.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_46560341
Leiden Ik heb mijn fiets daar wel eens in de buitenstalling gezet waarna een of andere malloot met een betonschaar het stuur er af geknipt heeft. Voor de gemeente was dat voldoende reden om de fiets te "ruimen". Hier kwam ik achter toen ik een paar dagen later met een stuur en wat gereedschap terugkwam om mijn fiets te repareren.

Van terughalen, al dan niet tegen betaling,was geen sprake want het beestje was al verschroot. Geen excuses van de gemeente en al helemaal geen schadevergoeding.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2007 15:30:49 ]
pi_46560464
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:23 schreef spijkerbroek het volgende:
En wie weet zit er wel een sticker op TS's fiets.
wat heb je aan een sticker als je daarna nog geen uur 'verplaatstijd' krijgt...
pi_46560645
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:33 schreef Cutebutpsycho het volgende:
wat heb je aan een sticker als je daarna nog geen uur 'verplaatstijd' krijgt...
quote:
heb mijn fiets daar vast gezet aan een boom, waar nog meer fietsen aan vast stonden. Dat was gisteren rond 17 uur
....
Kom ik vanmorgen terug....
Jij hebt lange uren...
pi_46560760
volgend keer bind je je fiets met hele sterke ketting, kabels etc om de paal of boom
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_46566262
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:41 schreef Captain_Ghost het volgende:
volgend keer bind je je fiets met hele sterke ketting, kabels etc om de paal of boom
LEEEEEES

Plus dat ze met zon ruiming altijd eeen mooie slijptol bij zich hebben.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')