Gisteravond ging ik bij een vriend op bezoek die in een andere stad woont.
Zodoende ben ik op de fiets naar het station gereden (Leiden CS), heb mijn fiets daar vast gezet aan een boom, waar nog meer fietsen aan vast stonden. Dat was gisteren rond 17 uur. Nergens stond aangegeven dat dit niet mocht.
Ja, er zijn wel "officiele" stallingen, maar deze zijn altijd zo vol dat ze uitpuilen en je blij mag zijn als je je fiets uberhaupt terug kan vinden tussen de berg fietsen, dus dat is niks.
Kom ik vanmorgen terug.... alle fietsen die aan de bomen vast stonden weggehaald door de gemeente.
Geen waarschuwing, geen briefje eraan, gewoon fiets weg. Nergens ook maar iets aangegeven... Zelfs niet dat er evt. ontruimd was en waar je op zoek kon naar je fiets...
![]()
Nu kan ik een beleid van geen fietsen mogen plaatsen ergens wel begrijpen (hoewel het wel weer erg bekromen is imho; wie heeft daar nou last van- ik zie het niet), vind ik dit gewoon echt een beetje ver gaan (noem mij maar een zeikerd
![]()
).
Ben er uiteindelijk via via achtergekomen dat er meerdere mensen waren die er achter kwamen dat hun fiets weg was, en met die mensen dus naar de dichtsbijzijnde fietsenwinkel gelopen.. Deze man kon bevestigen dat er inderdaad vanmorgen een fietsontruiming is geweest, en gaf ons een telefoonnummer van de gemeente...
Na dat gebeld te hebben... Ja hoor... fietsen kunnen worden opgehaald op maandag en woensdag
![]()
voor een bedrag van 27 euro...
Moeten ze het niet beter aangeven wat de regels zijn (dag vantevoren kaartje aan je fiets, duidelijkere borden etc. ) voordat ze zomaar iemands persoonlijke bezit slopen (een beetje slot kost tegenwoordig 20 euro, en aan dat ding heb ik dus niks meer), en een boete van 27 euro geven + je dagen laten wachten voordat je je fiets weer op kan halen????
Kan dit zomaar...
Geef dan beter aan waar fietsen worden weggehaald dan had ik 'm daar niet neergezet.
![]()
En wees een beetje duidelijker in je voorlichting!! Stond zelfs een dametje van rond de 80 te huilen omdat ze dacht dat hij gestolen was, die wonder boven wonder helemaal opfleurde toen ze te horen kreeg dat ze hem maandag kon ophalen tegen betaling..
Bedoel.. geef dat dan ook ergens aan! Damn..
![]()
gemeente..
Edit:
Wanneer is mijn fiets ten onrechte verwijderd?
Tekst: Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond
In veel gemeenten worden fietsen bij het station of in het stadscentrum verwijderd. Kan dat zomaar?
In principe mogen gemeentes fietsen die in strijd met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gestald zijn, wegslepen. Deze bevoegdheid heet het toepassen van bestuursdwang en is gekoppeld aan een aantal zorgvuldigheidseisen, geformuleerd in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).
Kort samengevat zijn deze:
De overtreder wordt eerst persoonlijk schriftelijk op de hoogte gesteld van het feit dat hij in overtreding is. In de praktijk betekent dit een sticker op je fiets of een label aan je stuur. De eigenaar moet verzocht worden om (zonder sanctie) de overtreding ongedaan te maken. Kortweg: je moet je fiets weghalen.
Er moet een redelijke termijn gesteld zijn waarbinnen je je fiets moet verwijderen. Pas na het verlopen van die termijn mag de gemeente de fiets daadwerkelijk weghalen.Alleen als je fiets hinderlijk of gevaarlijk gestald is, mag de gemeente de fiets direct wegknippen. Er moet in dat geval ook echt sprake zijn van daadwerkelijk gevaar of hinder (bijvoorbeeld geparkeerd voor een ingang of een nooduitgang). Overigens moet de gemeente (achteraf) op schrift stellen waarom zij vond dat er sprake was van gevaar of hinder.
Als er alleen een parkeerverbod voor fietsen geldt (blauw rond bord met een rode rand en daarin een fiets en bromfiets), dan mogen fietsen niet weggesleept worden. Wel mag de politie degene die het parkeerverbod overtreedt, beboeten. De boete moet echter op naam uitgeschreven worden. Aangezien fietsen geen nummerplaat hebben, is dat lastig. In de praktijk betekent dit dat de politie dus naast de fiets moet blijven staan om bij terugkeer van de eigenaar een bon uit te kunnen schrijven.
Gemeentes moeten zich aan al de bovengenoemde drie zorgvuldigheidseisen houden.
Helaas is dat in de praktijk vaak niet zo. In dat geval kunnen slachtoffers van onzorgvuldig wegsleepbeleid bij het college van Burgemeester en Wethouders bezwaar instellen tegen dit beleid, indien nodig gevolgd door beroep bij de bestuursrechter. In het verleden is dit meerdere malen met succes gebeurd. Er liggen dan ook diverse gerechtelijke uitspraken waarin fietsers in het gelijk zijn gesteld.
Als je fiets ten onrechte is weggesleept, kun je al je gemaakte kosten op de gemeente verhalen, zoals:
De kosten die je moet betalen bij het ophalen van de fiets
De kosten voor de aanschaf van een nieuw slot als dat is doorgeknipt
De kosten voor vervangend vervoer over de tijd dat je niet over je fiets kon beschikken
De kosten voor het vrij moeten nemen van je werk om je fiets op te halen.
Mooi dat ik niet ga betalen.
[ Bericht 22% gewijzigd door Cutebutpsycho op 22-02-2007 14:39:12 ]
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."