Driverrrr | donderdag 22 februari 2007 @ 01:44 |
Hey... even een vraagje.... Heb hier vaak discussies over verschillende soorten benzine gelezen, benzine van de witte pomp, benzine van de shell, v-power etc. Ik heb zelf een Mitsubitshi Colt uit 96, en wil wel eens een beetje testen of ik wat verschil merk. Mijn vraag is alleen, kan er in mijn auto ook euro 98, of kan dat schadelijk zijn? bedankt! | |
Turquaz52 | donderdag 22 februari 2007 @ 02:02 |
quote:nee.. en zowiezow dacht ik dat meeste auto's na 96 op 98octaan rijden ![]() maar benzine=benzine... de een heeft wel een ander octaan gehalte dan de ander.. dat merk je dan wel ![]() | |
DarkShine | donderdag 22 februari 2007 @ 03:04 |
Waarom geen Euro91? ![]() | |
StefanP | donderdag 22 februari 2007 @ 03:10 |
Gooi er het goedkoopste in en je bent klaar. Tenzij je in een superauto rijdt heb je die dure rommel helemaal niet nodig - dat is alleen maar marketingpraat. Zelfs euro 95 is veel te luxe voor de meeste auto's. | |
Cynix ® | donderdag 22 februari 2007 @ 03:25 |
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin? ![]() | |
Chinless | donderdag 22 februari 2007 @ 07:17 |
quote:Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn. Euro 95, 98 je merkt het verschil bijna niet. | |
Trebweb | donderdag 22 februari 2007 @ 07:30 |
quote:Tevens verkopen ze hier in Nederland niet overal Euro98 meer :-) Octaangehalte 98 of meer zie je vaker in bergachtige gebieden, omdat de auto met benzine met een hoger octaangehalte beter trekt. | |
Fugie | donderdag 22 februari 2007 @ 08:51 |
Ik kan met een knoppie omzetten of ik op 95 of 98 rij, tenminste dat is mij ooit verteld, nooit getest eigelijk ![]() ![]() | |
M5 | donderdag 22 februari 2007 @ 09:57 |
quote:Een FSI motor heeft directe brandstof injectie en werkt met een compressieverhouding van 12,0:1. Als je daar Euro 95 in gooit heb je wat minder vermogen. Bij een hoge compressieverhouding is Euro 98 geen onzin, maar op die 110 of 115 pk merk je het niet echt. | |
#ANONIEM | donderdag 22 februari 2007 @ 10:09 |
Je merkt het verschil in prestatie maar ook in de portemonnee. | |
DS4 | donderdag 22 februari 2007 @ 10:10 |
98 tanken is, als de motor het nodig heeft, helemaal geen onzin. Hoe lager het octaangetal, hoe eerder je last krijgt van detoneren. Nou hebben de meeste motoren tegenwoordig pingelsensoren om detonatie tegen te gaan, dus motorschade levert het dan niet op. Maar: de motor gaat wel minder efficient lopen. Hetgeen meer verbruik oproept. En als een pingelsensor het heeft begeven... tsja, dan kun je zware motorschade krijgen. Ergo: hou je gewoon aan het advies. Zeker op warme dagen en zeker indien je de motor zwaar wenst te belasten. | |
OxygeneFRL | donderdag 22 februari 2007 @ 10:11 |
Ik heb een Mitsubishi Colt uit 91 en heb gehoord dat BP Utlimate wel degelijk verschil maakt..dat ga ik binnenkort eens proberen. | |
johnwoo | donderdag 22 februari 2007 @ 10:15 |
quote:Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je van nature meer kans op detonatie hebt ![]() | |
DS4 | donderdag 22 februari 2007 @ 10:21 |
quote:Als je nog met een barn-door luchtmeetsysteem werkt en het is on-Nederlands koud... Maar met hittedraad: no way. Waar ik op doel is het warmer worden van de motor. Hoe warmer de motor, hoe meer kans op detonatie. | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 11:11 |
Tsjah... Die van mij loopt lekkerder met 98... Dus vaak gooi ik dat erin... Zelfs m'n vriendin merkt -ongezien- dat er 95 in zit ![]() | |
Bob-B | donderdag 22 februari 2007 @ 12:05 |
Argh, octaangehalte bestaat helemaal niet.... | |
JaFFe | donderdag 22 februari 2007 @ 12:07 |
van de zomer per ongeluk benzin 91 in duitlsland getankt en daarna door de bergen gereden, niks van gemerkt verder. | |
Repeat | donderdag 22 februari 2007 @ 12:22 |
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg. | |
OxygeneFRL | donderdag 22 februari 2007 @ 12:45 |
quote:Euro 91 dus ![]() Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast ![]() | |
funkmaster | donderdag 22 februari 2007 @ 12:50 |
quote:Mijn Saab 9-3 uit 1998 heeft in het boekje anders staan dat minimaal 91 octaan is vereist, nu tank ik gewoon altijd 95...maar het is onzin dat alle motoren daar niet tegen kunnen, hoge octaangehaltes is echt een hype geworden... owja, en dan dat V-Power van shell...das in nederland dus gewoon 95 octaan he, in Duitsland daarentegen is het 100...en dat verschil merk je wel op topsnelheid! ![]() | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 12:51 |
quote:97 dus ja... | |
funkmaster | donderdag 22 februari 2007 @ 12:54 |
quote:meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor... als je nederland bedoeld dan zou ik het mis kunnen hebben maar dan is v-power nog steeds stukken duurder dan 98 ongelood...en van die "speciale ingredienten" geloof ik geen zak...puur slimme marketing | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 12:57 |
quote:In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker... | |
funkmaster | donderdag 22 februari 2007 @ 12:57 |
quote:wat voor een auto rij je? | |
GizartFRL | donderdag 22 februari 2007 @ 13:00 |
Mijn 205 GTTI moest op 98 rijden. Gewone GTI kan gewoon op 95. | |
funkmaster | donderdag 22 februari 2007 @ 13:05 |
quote:ja, veel pk uit kleine motor --> dan heb je het nodig.. zo'n amerikaanse 5.0l V8 met maar 220 pk ofzo draait prima op 89 octaan hoor | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 13:08 |
quote:Een Carina E... | |
Repeat | donderdag 22 februari 2007 @ 13:11 |
quote:succes met het vinden van euro 91 alvast ![]() | |
funkmaster | donderdag 22 februari 2007 @ 13:18 |
quote:Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima. Ik ontken niet dat je het misschien merkt als ie vol met 98 zit, tuurlijk presteert ie beter....maar als je het echt heel erg merkt dan zou ik er eens naar laten kijken... nogmaals ik gooi er ook weleens 98 in, voor lange stukken zware belasting : autobahn, bergen...dan merk je het verschil ook echt...maar niet in het stadsverkeer hoor...en jou auto heeft helemaal niet zo'n hoge compressie dus hij moet prima tuffen op 95 | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 13:21 |
quote:Tsjah, hoe dan ook; hij rijdt gewoon fijner... Soepeler... En er is echt niks mis mee, hij is top onderhouden... En de perfecte test; m'n vriendin leent m'n auto, komt terug en zegt "heb je er weer 95 in gegooid?"... Duidelijker kan niet, lijkt me... Natuurlijk doet ie het wel, maar gewoon minder... Zeg ook niet dat ie beter presteert, dat zal ongetwijfeld geen ruk uitmaken, maar het is gewoon gevoelsmatig fijner... | |
DS4 | donderdag 22 februari 2007 @ 13:50 |
quote:Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call. | |
DS4 | donderdag 22 februari 2007 @ 13:51 |
quote:Dat komt door de pingelsensor, of doordat je een motor hebt die voor 91 is ontwikkeld. | |
Repeat | donderdag 22 februari 2007 @ 13:53 |
quote:en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt? | |
DarkShine | donderdag 22 februari 2007 @ 13:56 |
quote:Als je vlakbij de Duitse grens woont, ff de grens over en klaar ![]() | |
Skinkie | donderdag 22 februari 2007 @ 13:57 |
quote:In rusland hadden ze 80 ![]() | |
DS4 | donderdag 22 februari 2007 @ 14:00 |
quote:Het zijn even fictieve getallen, het prijsverschil tussen 95 en 98 is in Nederland nl. godsonmogelijk hoog (6-7%? vs ong. 1% in België). Maar 5% zuiniger met 98 acht ik allesbehalve onmogelijk. Mijn auto rijdt er gewoon net wat beter op, dus ik mik het er sowieso in, ongeacht het verbruik (mijn rijstijl is daarin veel bepalender...). | |
OxygeneFRL | donderdag 22 februari 2007 @ 14:28 |
quote:Op elk Duits tankstation sukkel ![]() | |
1299 | donderdag 22 februari 2007 @ 14:35 |
In je colt merk je geen fuck verschil. Ik heb zelf een Colt GTi, en of ik nu euro 95 of 98 dr in flikker maakt geen zak uit. Hij haalt evenveel kilometers op een tank en vliegt even snel uit de startblokken. Top maakt ook geen zak uit. Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf. Nu heb ik in dezelfde auto een turbomotor hangen die wel RON 98 nodig heeft omdat hij anders gaat pingelen (dankzij turbo) | |
OxygeneFRL | donderdag 22 februari 2007 @ 14:37 |
quote:Nou das mooi kut dan | |
1299 | donderdag 22 februari 2007 @ 14:41 |
quote:Nee waarom? Die paar knaken extra heb ik dr wel voor over.. Van 140PK naar 205PK wel best ![]() | |
DS4 | donderdag 22 februari 2007 @ 14:44 |
quote:Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement. | |
1299 | donderdag 22 februari 2007 @ 14:47 |
quote:Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95 ![]() | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 14:49 |
quote:Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...? | |
1299 | donderdag 22 februari 2007 @ 15:07 |
quote:Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet. | |
beschuit | donderdag 22 februari 2007 @ 15:16 |
quote:apart ![]() | |
Repeat | donderdag 22 februari 2007 @ 15:16 |
quote:gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren. | |
MikeyMan | donderdag 22 februari 2007 @ 15:18 |
quote:Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen... Tis niet dat je er ineens 30 pk op vooruit gaat... Maar een wat efficientere ontsteking zou die ecu toch wel moeten doorhebben, lijkt me? | |
Pietverdriet | donderdag 22 februari 2007 @ 15:21 |
quote:Zou kunnen zweren dat jij in Berlijn woonde. | |
1299 | donderdag 22 februari 2007 @ 15:48 |
quote:De ecu zegt gewoon dat er bij dat toerental zus en zoveel brandstof ingespoten moet worden. En dan nog afhankelijk van een aantal sensoren. Maar hij heeft geen besef van een 'efficientere ontsteking' | |
Bob-B | donderdag 22 februari 2007 @ 18:52 |
quote:En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank ![]() | |
nelsiki | donderdag 22 februari 2007 @ 23:20 |
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen. | |
Bob-B | vrijdag 23 februari 2007 @ 01:54 |
quote:dus? | |
endemion | vrijdag 23 februari 2007 @ 01:58 |
quote:lpg tanken is sjiek man | |
endemion | vrijdag 23 februari 2007 @ 02:01 |
quote:Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is. | |
lesley | vrijdag 23 februari 2007 @ 02:02 |
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug? | |
endemion | vrijdag 23 februari 2007 @ 02:08 |
quote:het voordeel is dat ze dan meer centen aan jou verdienen | |
MinardiF1 | vrijdag 23 februari 2007 @ 06:53 |
Hangt er vanaf of je een een wat modernere auto hebt MET klop-sensor of eentje ZONDER klopsensor. Heb je geen klop-sensor en is je ECU afgestemt op Euro 98, en rijd je met Euro 95, is de kans groot dat je je motorblok omzeep helpt. Heb je een moderner motorblok MET klop-sensor dan maakt de getankte benzine niet zoveel uit. De ECU zal de motor hier automatisch op aanpassen. Hooguit heb je dan minder vermogen of een minder verbruik, maar het kan geen schade opleveren aan de auto. | |
OxygeneFRL | vrijdag 23 februari 2007 @ 08:25 |
quote:Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 23 februari 2007 @ 08:47 |
quote: SPOILER | |
DS4 | vrijdag 23 februari 2007 @ 10:43 |
quote:Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal? | |
Pino_666 | vrijdag 23 februari 2007 @ 11:56 |
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort? | |
MikeyMan | vrijdag 23 februari 2007 @ 11:58 |
quote:Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht... | |
DS4 | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:09 |
quote:Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)? | |
MikeyMan | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:20 |
quote:Ehm... Excuus... Zie nu pas dat het stukje tekst onder de link geen copy-paste is... ![]() Dacht dat dát het wikipedia stuk was ![]() | |
OxygeneFRL | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:30 |
quote:Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in. | |
Pino_666 | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:33 |
quote:Top bedankt ! ![]() Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan.... Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal. | |
MikeyMan | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:36 |
quote:ook 98... | |
OxygeneFRL | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:38 |
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100) In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor. Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit. | |
MikeyMan | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:40 |
quote:v-power is 97 in nl | |
Bob-B | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:41 |
quote:v-power is 97 edit: je was me voor ![]() | |
Bob-B | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:42 |
Is de reden dat in Duitsland de v-power een octaangetal heeft van 100 dat daar harder gereden mag worden en in verhouding meer luxe wagens rondrijden? | |
Bob-B | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:43 |
Nou ja heb het zelf eigenlijk al gevonden ![]() van de shell site: quote: | |
Pino_666 | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:44 |
quote:Ok... dus... In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98. Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ? | |
Bob-B | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46 |
quote:Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is. | |
MikeyMan | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46 |
quote:Kan, maar is onwaarschijnlijk... | |
DonJames | vrijdag 23 februari 2007 @ 13:10 |
quote:[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode] | |
DS4 | vrijdag 23 februari 2007 @ 15:48 |
quote:Mooie praatjes. Feit is dat V-power 100 duurder is om te produceren dan V-power-97 (die 95 moet heten vanwege ambtelijk geneuzel). Uit onderzoek is gebleken dat het marketingtechnisch beter is om de inferieure variant voor 2 ct. de liter minder op de markt te brengen. | |
Bob-B | vrijdag 23 februari 2007 @ 20:21 |
quote:Wat is daar nou mierenneukerij aan? Als mensen zomaar dingen gaan gillen terwijl ze compleet verkeerde roepen kan je ze daar gewoon op aftikken hoor ![]() | |
Wojworshebn | vrijdag 23 februari 2007 @ 20:57 |
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal. Even een uitleg van het octaangetal: et octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110. | |
Cynix ® | vrijdag 23 februari 2007 @ 21:20 |
quote:150 km méér op een volle tank Euro 98 dan op een volle tank euro 95? ![]() Weet je dat wel zeker? ![]() | |
DarkShine | vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45 |
Of ik nu 91, 95 of 98 erin gooi, rij altijd max 500km met een tank. Tank meestal 95 en een enkele keer 91. | |
endemion | zaterdag 24 februari 2007 @ 01:53 |
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus). Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud. In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen. Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger. | |
Bob-B | zaterdag 24 februari 2007 @ 11:28 |
quote:*kuch*octaanGETAL*kuch* | |
DonJames | zaterdag 24 februari 2007 @ 11:33 |
quote:Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet. | |
MinardiF1 | zaterdag 24 februari 2007 @ 17:10 |
quote:Gewoon Euro 95... Al loopt de GTi wat beter op Euro 98... | |
Wojworshebn | maandag 26 februari 2007 @ 19:28 |
quote:Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig. | |
DonJames | maandag 26 februari 2007 @ 19:57 |
quote:Okee, het heeft misschien wel een octaangetal, de klopvastheid van dieselbrandstof wordt alleen nooit uitgedrukt als octaangetal maar als cetaangetal. Wat jij wil ![]() | |
TheSilentEnigma | maandag 30 maart 2009 @ 21:13 |
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan? | |
Repeat | maandag 30 maart 2009 @ 21:22 |
quote:Zo'n oude kar kan makkelijk op 95 rijden. | |
Erasmo | dinsdag 31 maart 2009 @ 09:49 |
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders. | |
OxygeneFRL | dinsdag 31 maart 2009 @ 09:52 |
Mijn colt van 91 heb ik een tijdje op 91 laten draaien. Een oude auto die gaat gewoon. Is ook een carburateurtje. | |
OxygeneFRL | dinsdag 31 maart 2009 @ 09:52 |
quote:Wanneer gaan ze daarmee starten dan? | |
Erasmo | dinsdag 31 maart 2009 @ 09:59 |
quote:14 april dacht ik. | |
OxygeneFRL | dinsdag 31 maart 2009 @ 09:59 |
Jezus dan pas. | |
fathank | dinsdag 31 maart 2009 @ 15:33 |
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel. | |
Erasmo | dinsdag 31 maart 2009 @ 15:54 |
quote:Voor dezelfde prijs ![]() | |
Repeat | dinsdag 31 maart 2009 @ 15:55 |
quote:Moet je weer de bink uithangen? ![]() Ik wil best zuiniger rijden namelijk, maargoed dat zal wel aan mij liggen ![]() |