abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46529769
Op 4 juli van dit jaar zal het IOC op een congres in Guatemala besluiten wie de XXIIe Olympische Winterspelen in 2014 zal organiseren.

De drie overgebleven kandidaat -steden zijn:

PyeongChang, Zuid - Korea.
Sochi, Rusland
Salzburg, Oostenrijk

Vorige week was er een evaluatie-commissie van het IOC in PyeongChang om te kijken hoe de zaken er daar voor staan. Momenteel is deze commissie in Sochi en van 14 t/m 17 maart in Salzburg.

Wie krijgt volgens jullie deze Spelen toegewezen en aan welke stad geven jullie de voorkeur?

Mij maakt het persoonlijk niet echt veel uit. Voor eventuele fans die er heen willen zou Salzburg wellicht het meest comfortabele zijn, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat voor andere het avontuur van Rusland en Korea trekt.

Op grond van een aantal factoren was PyeongChang misschien favoriet. Het liep de Winterspelen van 2010 nipt mis (Vancouver werd gekozen). Bovendien heeft Azie al sinds 1998 geen Winterspelen meer gehouden terwijl Europa in recente jaren al Athene 2004, Turijn 2006 had en London 2012 krijgt. Beijing 2008 lijkt niet echt een belemmering voor de kansen van PyeongChang, aangezien Azie al redelijk onderbedeeld is ten opzichte van Europa en Noord - Amerika.

Echter besloten de Zuid - Koreanen om Noord - Korea, nadat ze hun bid book al hadden ingeleverd bij het IOC, opeens Noord - Korea erbij te trekken. Noord - Korea zou ook enkele onderdelen kunnen huisvesten, mits PyeongChang de spelen krijgt. Een nogal onrealistisch plan wat ze misschien veel stemmen gaat kosten.

Sochi is wellicht een grote kanshebber. Rusland is altijd een van de grote gouddelvers op de Winterspelen en heeft nog nooit een Olympische Winterspelen mogen organiseren. Bovendien zou het kunnen dat veel IOC - leden als een soort van troostprijs de spelen aan Sochi gunnen, omdat Moskou de Zomerspelen van 2012 misliep. Dat speelde ook een beetje mee toen Turijn en Vancouver werden gekozen (omdat Rome en Toronto de buit misliepen). Sommigen willen wellicht de Russen te vriend houden.

Hoe het met de infrastructuur er voor staat weet ik niet precies, maar die zal vast wel redelijk in orde zijn of snel in orde kunnen worden gebracht. Wat het aparte is, is dat Sochi een badplaats aan de Zwarte Zee is. Hoe de temperatuur in de winter is weet ik niet precies, maar op mij komt het een beetje over alsof de Winterspelen in Nice of Monte Carlo worden gehouden, met de ijssporten in Nice of Monte Carlo zelf en de ski-onderdelen in de nabijgelegen Alpen.

Misschien dat er toch veel IOC-leden voor Salzburg kiezen omdat ze voor de veilige optie gaan. De Alpenlanden hebben zich immers vaak genoeg bewezen als gastheer en de infrastuctuur ligt er al kant en klaar. Alleen het feit dat West - Europa al zo vaak de Spelen heeft gehad en de Alpen de Winterspelen is een groot nadeel. Op het eerste gezicht lijkt mij de beurt deze keer niet aan Salzburg, maar je weet nooit.

Op 4 juli dus de uitslag.
pi_46529918
Voor de volledigheid de kandidatuurlogo's en de websites:

http://www.pyeongchang2014.org/eng/

http://sochi2014.com/

http://www.salzburg2014.com/
pi_46530212
Oops, wil een modje even de typfout uit de topictitel halen

Dank u.
  Redactie Sport donderdag 22 februari 2007 @ 21:09:22 #4
109131 crew  sportfreak
pi_46572806
PyeongChang, Zuid - Korea.
Ik denk de beste keuze van de 3, alleen het tijdsverschil maakt het minder.

Sochi, Rusland
Beetje onlogische keuze, Sochi wordt ook wel de 'Russische riviera' genoemd. Het klimaat is gematigd subtropisch met korte zachte winters en lange zomers. Dan zullen ze voor veel sporten ver de bergen in moeten.

Salzburg, Oostenrijk
Ligt mooi in de bergen. alleen jammer dat Oostenrijk niet zo'n schaatsland is.

En voor het schaatsen is het natuurlijk voor de tijden de hoogte van de steden belangrijk:
PyeongChang: 700m sommige gedeeltes boven 1000m
Sochi: ligt aan zee, dus ik neem aan 0 meter.
Salzburg: 424 meter
pi_46575096
Oostenrijk lijkt mij het mooist gewoon omdat het dichtbij en een leuk land is... En waarschijnlijk schaatsen in Inzell

Ik bedenk me net dat dat natuurlijk in Duitsland ligt, lijkt me een beetje sterk dan...
pi_46575675
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:52 schreef Remzz het volgende:
Oostenrijk lijkt mij het mooist gewoon omdat het dichtbij en een leuk land is... En waarschijnlijk schaatsen in Inzell

Ik bedenk me net dat dat natuurlijk in Duitsland ligt, lijkt me een beetje sterk dan...
Ik meen dat als de Spelen naar Salzburg gaan het rodelen en bobsleeen wel in Duitsland zou zijn, op een reeds bestaande bobbaan net over de grens in Königssee.

En waarom zou je een nieuwe bobbaan in Oostenrijk bouwen als er vlak om de hoek in Duitsland al een geschikte ligt? Er staat immers nergens dat Spelen per sé in 1 land gehouden moeten worden.

Ik denk echter niet dat Inzell gebruikt zal worden. Schaatsen op de olympische spelen moet verplicht indoor zijn, en dan denk ik dat die Oostenrijkers liever zelf een nieuwe hal bouwen (die ze dan later als beursgebouw kunnen gebruiken, zoals in Turijn) dan dat ze Inzell laten overdekken.

P.s. modjes, kunnen jullie die nonchalante typfout uit de titel halen?
pi_46575829
Dat wist ik geeneens dat bij de OS het verplicht was een indoor baan te hebben... wel erg jammer, Inzell maar ook Insbruck was enorm mooi geweest, en Collalbo heeft bewezen dat buitenbanen niet veel langzamer moeten zijn dan indoor banen.

Maar een nieuwe bobbaan laten bouwen is natuurlijk enorme kostbaar, dus dat zou wel logisch zijn als ze Koningsee zouden gebruiken
pi_46576044
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 22:05 schreef Remzz het volgende:
Dat wist ik geeneens dat bij de OS het verplicht was een indoor baan te hebben... wel erg jammer, Inzell maar ook Insbruck was enorm mooi geweest, en Collalbo heeft bewezen dat buitenbanen niet veel langzamer moeten zijn dan indoor banen.

Maar een nieuwe bobbaan laten bouwen is natuurlijk enorme kostbaar, dus dat zou wel logisch zijn als ze Koningsee zouden gebruiken
Dat heeft het IOC na Albertville besloten.

Ik weet niet meer precies waarom, ik geloof dat er veel klachten om wisselende omstandigheden waren.

Dat buitenbaantje van Albertville was natuurlijk ook niet echt olympisch waardig.

Maar ik denk persoonlijk dat Salzburg deze keer niet aan de buurt is om geopolitieke redenen (al te veel Spelen in de EU).

Salzburg is leuk voor 2018 of later.
pi_46576247
Ja heb je wel gelijk aan, het is logischer dat Rusland of Korea de spelen toegewezen krijgt... Toch lijkt het me minder leuk dan Oostenrijk vooral de sfeer zou in eerste instantie wat 'koud' aanvoelen lijkt mij....Al kunnen de Koreanen natuurlijk wel vol enthousiasme een toernooi organiseren(WK voetbal)
pi_46576435
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 22:14 schreef Remzz het volgende:
Ja heb je wel gelijk aan, het is logischer dat Rusland of Korea de spelen toegewezen krijgt... Toch lijkt het me minder leuk dan Oostenrijk vooral de sfeer zou in eerste instantie wat 'koud' aanvoelen lijkt mij....Al kunnen de Koreanen natuurlijk wel vol enthousiasme een toernooi organiseren(WK voetbal)
Njah, ik snap wel wat je bedoelt.

Het is ver weg, op voor ons vervelende tijdstippen en Korea is op shorttracken en langebaanschaatsen na niet echt een wintersportland. Nagano kwam op mij ook een beetje kil over vergeleken bij Lillehammer of Salt Lake City.

Maar toch kan zoiets best een succes worden. Die Aziaten zijn best te enthousiasmeren voor zoiets.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 09:40:51 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46586187
't zal me niets verbazen dat vanwege de bakken geld de spelen naar Rusland gaan. Jammer dat Alma-ata niet mee doet?
pi_46586489
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 09:40 schreef pfaf het volgende:
't zal me niets verbazen dat vanwege de bakken geld de spelen naar Rusland gaan.
In Korea is er natuurlijk ook wel het nodige kapitaal te vinden met al die multinationals daar.
quote:
Jammer dat Alma-ata niet mee doet?
Die werden in de voorverkiezingen uitgeschakeld. Jammer, want dat leek me echt een coole plaats om Winterspelen te houden.
pi_46595511
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:09 schreef sportfreak het volgende:
Sochi, Rusland
Beetje onlogische keuze, Sochi wordt ook wel de 'Russische riviera' genoemd. Het klimaat is gematigd subtropisch met korte zachte winters en lange zomers. Dan zullen ze voor veel sporten ver de bergen in moeten.
Direkt buiten Sochi beginnen de bergen. Het is maar enkele tientallen kilometers totdat je in het geliefde skigebied van Jeltsin en Putin bent. Niet ver van Sochi, in Dombay, werd er dit jaar in mei nog geskied.
Het grootste probleem van Sochi is de veiligheid. Net buiten Sochi ligt de Georgische grens. Maar dat stuk van Georgië, Abchazië, staat niet onder de controle van een internationaal erkende regering. Verder is Tsjetsjenië ook niet echt ver en zijn er al in andere gebieden er omheen ook wat problemen.
De hele infrastructuur in de regio zal grandioos op de schop moeten. De skigebieden zijn nu maar bereikbaar via 1 weg. Dat zal moeten veranderen. En veel zal aangelegd moeten worden in natuurgebieden. Ook is er nu al sprake van weerstand bij delen van de bevolking tegen deze plannen.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 19:48:01 #14
167723 sanni
Acima de seu
pi_46603430
Ik denk dat Zuid-Korea de beste kans maakt ipv de anderen. Ik heb gisteravond laat
op MSNBC een doc.over dat plaatsje in Rusland gezien. Zag er nou niet echt modern of
interessant uit. Om maar te zijgen over het logistieke gedeelte.
pi_46605528
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 19:48 schreef sanni het volgende:
Ik denk dat Zuid-Korea de beste kans maakt ipv de anderen.
Bij de toewijzing worden er natuurlijk naar verschillende zaken gekeken, zoals financiering, infrastructuur, logistiek. Ik denk dat Zuid - Korea op al deze gebieden wel een dikke plus scoort.

Ze hebben ook echt de ambitie om van die regio rondom PyeongChang de belangrijkste wintersport-hub in Azie te maken. Dat scoort natuurlijk beter dan wanneer ze de accommodaties na de Spelen onbenut laten.

Het enige wat tegen ze kan werken is dat ze ineens riepen Noord - Korea erbij te willen betrekken. Dat deden ze waarschijnlijk om een beetje goodwill te kweken (zonder het echt concreet te maken), maar ik kan me voorstellen dat het in sommige IOC - kringen ook minder voordelig uitpakt.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 23 februari 2007 @ 23:51:23 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_46611550
Austria
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_47035848
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:17 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Direkt buiten Sochi beginnen de bergen. Het is maar enkele tientallen kilometers totdat je in het geliefde skigebied van Jeltsin en Putin bent. Niet ver van Sochi, in Dombay, werd er dit jaar in mei nog geskied.
Het grootste probleem van Sochi is de veiligheid. Net buiten Sochi ligt de Georgische grens. Maar dat stuk van Georgië, Abchazië, staat niet onder de controle van een internationaal erkende regering. Verder is Tsjetsjenië ook niet echt ver en zijn er al in andere gebieden er omheen ook wat problemen.
De hele infrastructuur in de regio zal grandioos op de schop moeten. De skigebieden zijn nu maar bereikbaar via 1 weg. Dat zal moeten veranderen. En veel zal aangelegd moeten worden in natuurgebieden. Ook is er nu al sprake van weerstand bij delen van de bevolking tegen deze plannen.
Lijkt me niet zo'n beste keus dan. Teveel potentiële problemen.
pi_47037129
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 22:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo'n beste keus dan. Teveel potentiële problemen.
Beveiliging en opwaardering van de infrastructuur zijn wel serieuze issues, inderdaad.
pi_50803101
Dit topic mag wel eens omhoog worden geschopt.

Op 4 juli a.s. zal het IOC de gaststad voor de Olympische Winterspelen in 2014 aanwijzen. Iets meer dan een week dus.

De overgebleven kandidaten zijn:

Salzburg, Oostenrijk
Sochi, Rusland
PyeongChang, Zuid-Korea

Wie van de drie?
  woensdag 27 juni 2007 @ 20:17:32 #20
164953 Cavalier1
Geen basketbal fan!
pi_50911882
Schijnt Sochi te worden. En niet veel later wordt bekend dat een groot Russisch bedrijf sponsor wordt van het IOC
pi_50913520
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 20:17 schreef Cavalier1 het volgende:
Schijnt Sochi te worden. En niet veel later wordt bekend dat een groot Russisch bedrijf sponsor wordt van het IOC
Eerst dacht ik steeds dat het PyeongChang zou worden, maar ik krijg nu ook steeds meer het voorgevoel dat de Russen met de zege aan de haal zullen gaan.

Maar qua commerciële belangen zouden Rusland of Z- Korea in principe bijna gelijkwaardig moeten zijn voor het IOC. Samsung is immers ook één van de voornaamste geldschieters van de olympische beweging.

Het zijn natuurlijk beide interessante markten voor een olympische winterspelen. Details zullen wellicht de doorslag geven, tenzij de boel natuurlijk bij voorbaat al is omgekocht.
pi_50915924
Ja mij lijkt Salzburg het leukste, qua tijdsschema en qua sfeer.... de Russische stad spreekt me veruit het minste aan, beetje te kil allemaal...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Redactie Sport woensdag 27 juni 2007 @ 21:55:58 #23
109131 crew  sportfreak
pi_50916415
Salzburg lijkt kwa tijdsschema ook het beste, maar om Zuid-Korea zou ik ook niet treuren.

Sochi lijkt mij drie keer niks, totaal geen wintersportklimaat daar en je zult ver de bergen in moeten. Krijg je een beetje het Turijn effect maar dan erger.

Maarja, de oliedollars zullen wel wonderen doen.
pi_50918875
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 21:55 schreef sportfreak het volgende:

Maarja, de oliedollars zullen wel wonderen doen.
Ach ja, dat wordt ook vaak over de Zuid-Koreanen gedacht.

Krijgt Daegu het WK atletiek, beginnen sommigen meteen te roepen dat het wel zal liggen aan de $$$ van Samsung.

Beide landen hebben een redelijk negatief imago wat dat betreft.
pi_50919981
Effe plaatjes op wikipedia gezocht.

Zo ziet Sochi er dus uit:

Het is dus een badplaats aan de Zwarte Zee.

Als Sochi de Spelen krijgt, zou dat denk ik vergelijkbaar zijn met wanneer Nice of San Remo de Winterspelen zouden houden. In de praktijk is Sochi dan de centrale plaats waar enkel wat indoorsporten worden gehouden en vinden de meeste onderdelen in de achterliggende bergen plaats.

Maar een badplaats met een mediterraan klimaat als centrale stad van een Winterspelen. Ik vind het toch maar een raar idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')