Op 4 juli van dit jaar zal het IOC op een congres in Guatemala besluiten wie de XXIIe Olympische Winterspelen in 2014 zal organiseren.
De drie overgebleven kandidaat -steden zijn:
PyeongChang, Zuid - Korea.
Sochi, Rusland
Salzburg, Oostenrijk
Vorige week was er een evaluatie-commissie van het IOC in PyeongChang om te kijken hoe de zaken er daar voor staan. Momenteel is deze commissie in Sochi en van 14 t/m 17 maart in Salzburg.
Wie krijgt volgens jullie deze Spelen toegewezen en aan welke stad geven jullie de voorkeur?
Mij maakt het persoonlijk niet echt veel uit. Voor eventuele fans die er heen willen zou Salzburg wellicht het meest comfortabele zijn, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat voor andere het avontuur van Rusland en Korea trekt.
Op grond van een aantal factoren was PyeongChang misschien favoriet. Het liep de Winterspelen van 2010 nipt mis (Vancouver werd gekozen). Bovendien heeft Azie al sinds 1998 geen Winterspelen meer gehouden terwijl Europa in recente jaren al Athene 2004, Turijn 2006 had en London 2012 krijgt. Beijing 2008 lijkt niet echt een belemmering voor de kansen van PyeongChang, aangezien Azie al redelijk onderbedeeld is ten opzichte van Europa en Noord - Amerika.
Echter besloten de Zuid - Koreanen om Noord - Korea, nadat ze hun bid book al hadden ingeleverd bij het IOC, opeens Noord - Korea erbij te trekken. Noord - Korea zou ook enkele onderdelen kunnen huisvesten, mits PyeongChang de spelen krijgt. Een nogal onrealistisch plan wat ze misschien veel stemmen gaat kosten.
Sochi is wellicht een grote kanshebber. Rusland is altijd een van de grote gouddelvers op de Winterspelen en heeft nog nooit een Olympische Winterspelen mogen organiseren. Bovendien zou het kunnen dat veel IOC - leden als een soort van troostprijs de spelen aan Sochi gunnen, omdat Moskou de Zomerspelen van 2012 misliep. Dat speelde ook een beetje mee toen Turijn en Vancouver werden gekozen (omdat Rome en Toronto de buit misliepen). Sommigen willen wellicht de Russen te vriend houden.
Hoe het met de infrastructuur er voor staat weet ik niet precies, maar die zal vast wel redelijk in orde zijn of snel in orde kunnen worden gebracht. Wat het aparte is, is dat Sochi een badplaats aan de Zwarte Zee is. Hoe de temperatuur in de winter is weet ik niet precies, maar op mij komt het een beetje over alsof de Winterspelen in Nice of Monte Carlo worden gehouden, met de ijssporten in Nice of Monte Carlo zelf en de ski-onderdelen in de nabijgelegen Alpen.
Misschien dat er toch veel IOC-leden voor Salzburg kiezen omdat ze voor de veilige optie gaan. De Alpenlanden hebben zich immers vaak genoeg bewezen als gastheer en de infrastuctuur ligt er al kant en klaar. Alleen het feit dat West - Europa al zo vaak de Spelen heeft gehad en de Alpen de Winterspelen is een groot nadeel. Op het eerste gezicht lijkt mij de beurt deze keer niet aan Salzburg, maar je weet nooit.
Op 4 juli dus de uitslag.