Punt van de gedachte achter bijvoorbeeld de site why does god hate amputees is dat de wondergenezingen die worden geclaimd altijd genezingen zijn die een andere oorzaak kunnen hebben. Dus er valt niet per definitie uit te sluiten dat het een goddelijke genezing is, maar het is wel toevallig altijd een genezing die gewoon op natuurlijke wijze kan ontstaan, of kan komen doordat de oorspronkelijke behandelde ziekte een misdiagnose is o.i.d. Daarnaast zie je ook dat mensen gewoon in een ziekenhuis onder behandeling zijn en gaan bidden, dan genezen en deze genezing geheel toewijzen aan god.quote:Op woensdag 21 maart 2007 08:52 schreef Dwerfion het volgende:
Afgezien van het feit dat ik niet weet of geamputeerde lichaamsdelen niet genezen (ik heb eerder reden om te denken dat dat wel is gebeurd), is dat het omdraaien van de vraagstelling. Er vinden wondergenezingen plaats, en dan wordt er meteen maar geeist dat alle vormen van gebreken aan het menselijk lichaam genezen worden. Wie zijn wij om dat te eisen?
Hier een previewquote:The Richard Dawkins Foundation is going to be offering some exclusive new DVDs very soon, and one is just around the corner...
Dat een onderzoek naar genezing door gebed per se falsificeerbaar moet zijn is op zn zachtst gezegd twijfelachtig te noemen. Stel dat er bijvoorbeeld een paranormale kracht achter de genezing zit, dan is er geen reden om aan te nemen dat deze iedere keer op dezelfde manier ingrijpt.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:12 schreef averty het volgende:
[..]
Wat je wel degelijk mag eisen is dat als mensen claimen dat bidden werkt, dat je dat ook moet kunnen bewijzen. Dus voor 1000 mensen met een aandoening wordt gebeden en 1000 mensen niet en dan blijkt dat groep 1 beter geneest. En dan als je het weer doet, dan werkt het weer en weer.
Haha, goede drogreden, genaamd Ad hoc. Gods wegen zijn zeker ondoorgrondelijk??quote:Op woensdag 21 maart 2007 18:19 schreef Dwerfion het volgende:
Dat een onderzoek naar genezing door gebed per se falsificeerbaar moet zijn is op zn zachtst gezegd twijfelachtig te noemen. Stel dat er bijvoorbeeld een paranormale kracht achter de genezing zit, dan is er geen reden om aan te nemen dat deze iedere keer op dezelfde manier ingrijpt.
Door enkel met sofismes te komen blijven we in een vicieuze cirkel dwalen. Welke bronnen we ook op tafel leggen.quote:Op woensdag 21 maart 2007 18:19 schreef Dwerfion het volgende:
Dat een onderzoek naar genezing door gebed per se falsificeerbaar moet zijn is op zn zachtst gezegd twijfelachtig te noemen. Stel dat er bijvoorbeeld een paranormale kracht achter de genezing zit, dan is er geen reden om aan te nemen dat deze iedere keer op dezelfde manier ingrijpt.
Edited to add: En als het niet zo is, waarom heet het boek dan "The God Delusion"? En zien andere gelovigen God dan niet zoals ik Hem beschrijf? Volgens mij weet iedere gelovige (tenzij ze getikt zijn, maar dat is een heel ander verhaal) dat God en wetenschap twee gescheiden verhalen zijn. En anders zijn ze gewoon dom IMO.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 10:27 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben op dit moment pas bij het 2e hoofdstuk en ik moet nog zien welke argumenten hij aandraagt voor het niet-bestaan van God
Wat zijn dan volgens hem de "godsbeelden" van de grote religies? Wat een gekke uitspraak, ieders Godsbeeld is toch verschillend?quote:Op donderdag 22 maart 2007 21:35 schreef Doffy het volgende:
Dan zijn alle gelovigen dus getikt en/of dom
Dawkins veegt alleen de vloer aan met alle domme, onwetenschappelijke zaken die uit religie voortvloeien, maar die mensen wél in hun godsbeeld gestopt hebben. Inclusief hersenspoelen, feiten verdraaien, selectief lezen, etc. Dawkins houdt altijd ruimte voor *een* god, maar niet voor de godsbeelden zoals die in de grote religies voorkomen.
quote:Op donderdag 22 maart 2007 22:03 schreef Doffy het volgende:
Misschien moet jij eerst eens dat boek en/of de topics hier lezen, voordat je precies weet waar het over gaat.
Ik heb juist het idee dat Dawkins het precies doorheeft, misschien nog wel beter dan de religieuze mensen zelf.quote:Op donderdag 22 maart 2007 21:55 schreef Waris3 het volgende:
[..]
Wat zijn dan volgens hem de "godsbeelden" van de grote religies? Wat een gekke uitspraak, ieders Godsbeeld is toch verschillend?
Edited to add: En gezien de per definitie onwetenschappelijke natuur van het geloof, is het logisch dat er onwetenschappelijke zaken uit voortvloeien. Of je die dom vindt is een ander verhaal, maar ik vind het nogal onaardig als die Dawkins er zomaar de vloer mee gaat aanvegen, zonder dat hij weet waar het precies over gaat.
Eh, Dawkins is wel een atheist hoor.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:39 schreef Twpk het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat Dawkins het precies doorheeft, misschien nog wel beter dan de religieuze mensen zelf.
Waris3: Dawkins probeert niet te bewijzen dat God niet bestaat, hij is ook geen atheist. Hij geeft enkel een sterke argumentatie voor de waarschijnlijkheid dat God niet bestaat. En daar is geen speld tussen te krijgen.
Praktiserend, 'weak-atheist' noemt met dat. Als je het hem op de man vraagt zal hij zeggen dat hij agnost is.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:45 schreef Lestat het volgende:
[..]
Eh, Dawkins is wel een atheist hoor.
Nope, in zijn boek noemt hij een spectrum van 'mijlpalen' tussen geloof tot ongeloof in zeven stappen (blz.60)quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:03 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Praktiserend, 'weak-atheist' noemt met dat. Als je het hem op de man vraagt zal hij zeggen dat hij agnost is.
Inderdaad, wie het boek niet heeft, kan deze passage hier bekijken/beluisteren op Youtube.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:42 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nope, in zijn boek noemt hij een spectrum van 'mijlpalen' tussen geloof tot ongeloof in zeven stappen (blz.60)
Van 1. gedecideerd theist (100% zeker dat god bestaat) tot 4, exact 50%: agnosticus, tot 7.Gedecideerde atheist.
Hij plaats zichzelf op positie 6 maar neigt naar 7: De facto-atheist, uitermate onwaarschijnlijk, maar niet 0%. "Ik kan het niet zeker weten, maar ik geloof dat God zeer onwaarschijnlijk is en leef mijn leven met de aanname dat hij er niet is'.
Lees nou eerst maar eens het boek, hierin wordt het toch duidelijk weerlegd (samen met de 'tegen argumenten' die mensen zoals jij aanvoeren), praten we dan wel weer eens verder.quote:Op donderdag 22 maart 2007 21:23 schreef Waris3 het volgende:
Ik heb het boek niet gelezen, maar uit de OP van deel 1 concludeer ik dat deze Dawkins het bestaan van God probeert te weerleggen. Dat is dus je reinste onzin, want het bestaan van God kan niet wetenschappelijk bewezen danwel weerlegd worden, omdat God iets is dat BOVEN de wetenschap staat. (of NAAST, zo je wilt, maar in ieder geval niet een wetenschappelijk iets.) Dus de discussie is bij voorbaat zinloos.
Ze hebben allemaal een of meerdere almachtige goden die allemaal stuk voor stuk onbewezen zijn, maar waar toch door een massa mensen zonder enig geldig bewijs heilig wordt in geloofd. Overeenkomst genoeg lijkt mij zo.quote:]Wat zijn dan volgens hem de "godsbeelden" van de grote religies? Wat een gekke uitspraak, ieders Godsbeeld is toch verschillend?
En toch zijn er meer dan genoeg (semi)gelovige wetenschappers die blijkbaar wel kunnen leven met een samengang van religie en wetenschap.quote:Edited to add: En gezien de per definitie onwetenschappelijke natuur van het geloof, is het logisch dat er onwetenschappelijke zaken uit voortvloeien. Of je die dom vindt is een ander verhaal, maar ik vind het nogal onaardig als die Dawkins er zomaar de vloer mee gaat aanvegen, zonder dat hij weet waar het precies over gaat.
Ik vond het minder goed leesbaar dan the selfish gene en ik weet zeker dat 'normale' mensen er problemen mee hebben.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:32 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij is dit één van de (zoniet het) meest 'leesbare' boeken van Dawkins. (Rekening gehouden met de Amerikaanse markt?) Er komt weinig zware terminologie in voor en het meeste wordt redelijk netjes uitgelegd. Voor de 'complete Dawkins experience' heb je wel de Engelse versie nodig denk ik; Dawkins houd er een aparte stijl van humor en schrijven op na. Inhoudelijk maakt het (hopelijk) niet zoveel uit welke versie je leest.
Je Engels oppoetsen is zeker een goed idee; en moet met dit boek (en een woordenboek er naast) best lukken.
Mja, ik moet mijn bovenstaande ook nuanceren. Ik vindt het woord en taalgebruik in 'the god delusion' goed leesbaar. Het daadwerkelijke verhaal is minder samenhangend dan normaal.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:50 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Ik vond het minder goed leesbaar dan the selfish gene en ik weet zeker dat 'normale' mensen er problemen mee hebben.
Ik vermoed dat het aantal religieuzen die dit boek leest ongeveer 0 is. Helaas.quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:44 schreef W8ezel het volgende:
Zijn er hier ook al (ex)religieuzen die na het lezen van Dawkins hun geloof hebben verworpen?
Was ik ook al bang voor inderdaad. Het boek is ook een klein beetje te duur om het massaal via de post richting SGP en dergeljike te sturenquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:02 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het aantal religieuzen die dit boek leest ongeveer 0 is. Helaas.
Ik ontmoette iemand die beweerde dat hij het gelezen had, maar hij geloofd nog steedsquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:02 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het aantal religieuzen die dit boek leest ongeveer 0 is. Helaas.
Dan is het vast iemand die zijn brood verdient of gaat verdienen in religie, vermoed ik zo.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:11 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Ik ontmoette iemand die beweerde dat hij het gelezen had, maar hij geloofd nog steeds
Onwrikbaar he
Of Dawkins en consorten zijn niet op de hoogte van het feit dat een wetenschappelijke redenering wellicht niet voldoet aan de eisen van de gelovige. Ik zie zelf heus wel hoe zijn redenering klopt, mits je zijn hele wetenschappelijke wereldbeeld accepteert. Gelovigen doen dat laatste echter al niet, dus dan zal de redenering voor hen ook niet kloppen. Als boek om gelovigen van hun geloof te laten stappen is het dus verre van geslaagd.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:44 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dan is het vast iemand die zijn brood verdient of gaat verdienen in religie, vermoed ik zo.![]()
Het boek was bedoeld voor twijfelaars om ze over de rand te helpen stappen. Overigens lijkt het net alsof je het over een bepaald mensenras hebt, 'gelovigen'. Een type mens wat gehandicapt is doordat het alleen in een bepaald (gelovig)kader kan denken. Zou de opvoeding er dan toch mee te maken hebben?quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:53 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Of Dawkins en consorten zijn niet op de hoogte van het feit dat een wetenschappelijke redenering wellicht niet voldoet aan de eisen van de gelovige. Ik zie zelf heus wel hoe zijn redenering klopt, mits je zijn hele wetenschappelijke wereldbeeld accepteert. Gelovigen doen dat laatste echter al niet, dus dan zal de redenering voor hen ook niet kloppen. Als boek om gelovigen van hun geloof te laten stappen is het dus verre van geslaagd.
Ik heb het over een bepaalde groep, ja. Ik haal daar echter niet 'ras' bij. En ik zeg helemaal niet dat ze gehandicapt zijn. Ik denk dat elk kader zowel beperkend als bevrijdend is, en dat wetenschap en religie allebei verschillende kaders zijn die op kentheoretisch gebied overeenkomsten vertonen.quote:Op donderdag 29 maart 2007 14:02 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Het boek was bedoeld voor twijfelaars om ze over de rand te helpen stappen. Overigens lijkt het net alsof je het over een bepaald mensenras hebt, 'gelovigen'. Een type mens wat gehandicapt is doordat het alleen in een bepaald (gelovig)kader kan denken. Zou de opvoeding er dan toch mee te maken hebben?
Ook heb je het over 'accepteren', klinkt nogal raar. Net zoals een kind niet wilt accepteren dat sinterklaas niet bestaat ook al trek je voor zijn neus zijn baard eraf "Dan heeft hij die geschoren!".
wat dat betreft leuk dat je het paranormale aanhaalt. Want dat werkt precies hetzelfde: eerst iets beweren en daarna vooral energie steken in het verzinnen van redenen waarom het niet werkt zoals beschreven.quote:Op woensdag 21 maart 2007 18:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wetenschappelijke onderzoek waar wel effecten worden gevonden zijn er ook. Dubbelblinde experimenten om het placebo effect uit te sluiten.
In reviewartikelen worden er nog veel meer genoemd. Niet dat dit iemand tot geloof brengt of er vanaf haalt, maar zeker interessant.
Als je een paar artikelen gelezen hebt, dan weet je hoe voorzichtig de onderzoekers zelf zijn om conclusies te trekken uit hun data. Ik zeg alleen dat het niet per definitie zo is dat resultaten iedere keer hetzelfde zullen zijn. Daarmee sluit ik me bij een hoop mensen aan die er onderzoek naar doen.quote:Op donderdag 29 maart 2007 17:32 schreef averty het volgende:
[..]
wat dat betreft leuk dat je het paranormale aanhaalt. Want dat werkt precies hetzelfde: eerst iets beweren en daarna vooral energie steken in het verzinnen van redenen waarom het niet werkt zoals beschreven.
Ik heb helemaal geen patroon gemeld. Ik geef slechts links waar significante resultaten gevonden worden. Het waarom is niet uit de data af te leiden.quote:En vooral verbazend hoe je, als paranormale en gebedsgenezing zich niet volgens patronen gedraagt, ons toch de patronen weet te vertellen.
Wel degelijk, behalve op het gebied waarvan ze zonder bewijs overtuigd zijn. Hoe denk jij dat de gemiddelde Christen zal reageren als (heel onwaarschijnlijk, ik weet het) wetenschappelijk aangetoond wordt dat Maria inderdaad een maagd was toen ze Jezus baarde, door bijvoorbeeld archeologische opgravingen en DNA-testen?quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:53 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Of Dawkins en consorten zijn niet op de hoogte van het feit dat een wetenschappelijke redenering wellicht niet voldoet aan de eisen van de gelovige.
quote:HET GEBED VAN DEN ONWETENDE.
Ik weet niet of we zyn geschapen met 'n doel,
Of maar by toeval daar zyn. Ook niet of een God
Of... Goden zich vermaken met ons leed, en schimpen
Op de onvolkomenheid van ons bestaan. Als dit zo waar'
Zou 't vreeselyk zyn! Aan wien de schuld
Dat zwakken zwak zyn, kranken krank en dommen dom?
Wanneer we zyn gemaakt met opzet, met 'n doel.
En door onze onvolkomenheid dat niet bereiken...
Dan valt de blaam van al 't verkeerde op ons niet,
Op 't maaksel niet... maar op den Maker ! Noem hem ZEUS,
Of JUPITER, JEHOVAH, BAAL, DJAU... om 't even:
Hy is er niet, of hy moet GOED zyn, en vergeven,
Dat wy hem niet begrypen. 't Stond aan hem
Zich te openbaren, en dit ded hy niet ! Had hy 't gedaan,
Hy hadde 't zoo gedaan, dat niemand twyflen kon,
Dat ieder zeide: ik ken hem, voel hem, en versta hem.
Wat anderen nu beweren van dien God te weten,
Baat my niet. Ik versta hem niet ! Ik vraag waarom
Hy zich aan anderen openbaarde, en niet aan my?
Is 't eene kind den vader meer naby dan 't andre?
Zoolang een menschenzoon dien God niet kent,
Zoolang is 't laster te geloven aan dien God!
't Kind dat vergeefs den vader aanroept doet geen kwaad...
De vader die vergeefs zyn kind laat roepen, handelt wreed.
En schooner is 't geloof: daar is geen vader,
Dan dat hy doof zou zyn voor z'n kind!
Misschien zyn we eenmaal wyzer! Eens misschien
Zien we in dat Hy er is. dat Hy ons gadesloeg,
En dat z'n zwygen oorzaak had, en grond. Welnu,
Zoodra wy 't weten, is de tyd van loven daar,
Maar eerder niet... thans niet! 't Zou God verdrieten,
Te ontwaren dat we hem aanbaden zonder grond,
En dwaasheid is 't, de donkere onwetendheid van heden
Te willen helder maken met een licht... dat nog niet schynt.
Hem dienen? Dwaasheid! Had Hy dienst begeerd,
Hy hadde ons geopenbaard op welke wys,
En ongerymd is 't, dat Hy van den mensch verwacht:
Aanbidding, dienst en lof... terwyl Hyzelf
Omtrent de wyze hoe, ons in 't onzekere liet.
Wanneer wy God niet dienen naar zyn zin...
Dan is 't Zyn schuld, Zyn schuld, en onze schuld is 't NIET!
Intusschen - tot we wyzer zyn - is goed en kwaad dan een?
Ik zie niet in waartoe een God ons dient, in 't scheiden
Van 't booze en 't goede. Integendeel! Wie 't goede doet
Opdat een God hem loonen zou, maakt juist daardoor
Het goede tot iets kwaads, tot handel. En wie boosheid vliedt,
Uit vrees voor de ongenade van dien God is... laf!
Ik ken u niet, o God! Ik riep U aan, ik zocht,
Ik smeekte om antwoord, en Gy zweegt! Ik wou zo graag
Uw wil doen... niet uit vrees voor straf, uit hoop op loon,
Maar zoals 't kind den wil zyns vader doet... uit liefde!
Gy zweegt... en alty zweegt Ge!
En ik dool rond, en hyg
Naar 't uur, waarop ik weten zal dat Gy bestaat...
Dan zal ik vragen: "Vader, waarom nu voor 't eerst
Uw kind getoond dat het een vader had,
En dat het niet alleen stond in den stryd,
Of waart Ge er zeker van, dat ik Uw wil zou doen
Ook zonder dien te kennen? Dat ik, onbewust
Van uw bestaan, U dienen zou, zoals Ge wilt gediend?
Zou 't waar zyn?
Antwoord, Vader, als Ge daar zyt, antwoord !
Laat niet Uw kind vertwyflen, Vader! Blyf niet stom
Op 't bloedig afgeperst laba sabachtani !
Zo kermt de onwetende aan z'n zelfgekozen kruis,
En krimpt van pyn, en jammert dat hem dorst...
De wyze - hy die wel weet... wel God kent - bespot den dwaas,
En rykt hem gal, en jubelt: "hoor, hy roept z'n vader!"
En prevelt: "dank, o Heer, dat ik niet ben als hy!"
En zingt 'n psalm: "welzalig hy die in der boozen raad
niet zit, en niet op 't vuile pad der zondaars gaat...
De wyze... sluipt ter-beurse, en schachert integralen.
De vader zwygt... o God, er is geen God!
Allemaal excuusjes om hun waarheid waarheid te houden.quote:Op zondag 1 april 2007 18:11 schreef Autodidact het volgende:
"De dateringsmethodes zijn niet accuraat", "wetenschap is ook maar een geloof", "God laat zich niet testen", "religie en wetenschap zijn niet-overlappende waarheidsvindingmethodes".
Natuurlijk niet.
Och, het valt nog wel mee. Amerikaanse journalisten zijn vaak nogal geïnteresseerd om hun eigen mening openlijk te verkondigen en een ander geluid de mond te snoeren. Kijk eens naar Fox News.quote:
Ik kan me erg goed voorstellen dat je na het lezen van zo'n boek nog steeds gelooft. Geloven is immers ook een stuk ratio naast je neerleggen. Ik denk wel dat het religieuze beeld van zo'n persoon dan verandert, maar het hoeft natuurlijk niet persé zo te zijn dat zijn/haar hele geloof aan gort wordt geschoten.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:11 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Ik ontmoette iemand die beweerde dat hij het gelezen had, maar hij geloofd nog steeds
Onwrikbaar he
Inderdaad. Vergeet niet dat een gelovige met zijn eeuwige leven speeltquote:Op maandag 2 april 2007 10:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan me erg goed voorstellen dat je na het lezen van zo'n boek nog steeds gelooft. Geloven is immers ook een stuk ratio naast je neerleggen. Ik denk wel dat het religieuze beeld van zo'n persoon dan verandert, maar het hoeft natuurlijk niet persé zo te zijn dat zijn/haar hele geloof aan gort wordt geschoten.
Okee, goed punt. Maar dat bevestigt slechts dat de gelovige zich niet door wetenschappelijke rationaliteit laat overtuigen. Hij laat die rationaliteit alleen bevestigen wat hij al gelooft en verwerpt mogelijke resultaten die zijn geloof tegenspreken. Hetzelfde geldt overigens voor heel veel wetenschappers, die verkeerde testresultaten schrappen onder het mom van een verkeerde uitvoering van de test: Dit is precies hetzelfde mechanisme.quote:Op zondag 1 april 2007 18:11 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wel degelijk, behalve op het gebied waarvan ze zonder bewijs overtuigd zijn. Hoe denk jij dat de gemiddelde Christen zal reageren als (heel onwaarschijnlijk, ik weet het) wetenschappelijk aangetoond wordt dat Maria inderdaad een maagd was toen ze Jezus baarde, door bijvoorbeeld archeologische opgravingen en DNA-testen?
Wetenschap is niet 'maar een geloof', het is een heel precies geordend geloof, waarbinnen exacte definities van waarheid zijn geconstrueerd die een precieze methode voorschrijven om de wereld te benaderen. Punt is dat de meeste aanhangers van de wetenschap die tegen geloof zijn niet in willen zien dat deze manier om de wereld te benaderen ook voor een deel de wereld structureert. De benadering beinvloedt de resultaten. Aangezien de moderne wetenschap uitgaat van het niet-bestaan van niet-fysische oorzaken van fysische zaken, is de stelling "God laat zich niet testen" dichter bij de werkelijkheid dan jij nu beweert. Dit betekent natuurlijk niet dat God bestaat of niet bestaat, het betekent dat de wetenschap (een deel van) de werkelijkheid verklaart zonder daarin het idee van God te verwerken. Het betekent ook dat er mensen zijn die niet geloven in de validiteit van wetenschap. Deze validiteit kan ook zeker wel ter discussie worden gesteld, onder andere doordat binnen de wetenschap vaak gebouwd wordt op hypothesen als ware deze vaste fundamenten. Zo bouw je verklaringen vanuit het niets. Op zich is de wetenschappelijke methode niet anders dan een religieuze methode, het enige verschil is dat de wetenschap een stuk langer heeft geoefend in het creeren van waarheid en dat binnen wetenschap (in theorie, ten minste) deze waarheid ook nooit honderd procent vaststaat. De zwakte van de wetenschappelijke methode ligt juist in deze kracht: sommige mensen geloven dat als iets in de wetenschap met bepaalde zekerheid wordt voorspeld/verkondigd, dat dit dan ook meteen waar is. Helaas zijn sommige van deze mensen zelf ook weer wetenschappers.quote:"De dateringsmethodes zijn niet accuraat", "wetenschap is ook maar een geloof", "God laat zich niet testen", "religie en wetenschap zijn niet-overlappende waarheidsvindingmethodes".
Natuurlijk niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |