Da's waar. Het blijft Fok.quote:Op woensdag 21 februari 2007 22:45 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Er staan er wel weer nieuwe voor op.![]()
Die staat al een tijdje te wachten ja.quote:Op woensdag 21 februari 2007 22:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zo dat Moniek er terug in kan?
Doekje springt graag in voor 2 of meer van ze.quote:
Om te baggeren of om billen te bezetten?quote:Op woensdag 21 februari 2007 23:01 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Doekje springt graag in voor 2 of meer van ze.
Gelukkig heeft men aan de rechterzijde geen dwazen nodigquote:Op woensdag 21 februari 2007 23:01 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Doekje springt graag in voor 2 of meer van ze.
Je moet ook geen slaaf zijn.quote:
Beide vrees ik.quote:Op woensdag 21 februari 2007 23:04 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Om te baggeren of om billen te bezetten?
Hoe hoger in de hierarchie, hoe minder ze weten slaaf te zijn. En hoe meer het ze kost..quote:Op donderdag 22 februari 2007 07:48 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Je moet ook geen slaaf zijn.![]()
Heb je het nu over noudstar en zijn Fortuyn-adoratie?quote:Op woensdag 21 februari 2007 22:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Niet zo slim, kunnen we linkse users niet meer koppelen aan die mogolen.![]()
quote:Het nieuwe kabinet stelt een extra, veertiende, secretaris-generaal aan. Deze topambtenaar moet leiding gaan geven aan de grootschalige afslanking van de rijksoverheid.
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=07/02/21/2326240quote:"SETI@home is a distributed processing client from UC Berkeley that installs on the vounteers' home computers and harnesses their processing power in the search for extraterrestrial intelligence. So far nothing noteworthy has comeout of this massive project... that is until today! One of the voluteers was able to track down his wife's stolen laptop using the IP address that SETI@home client reports back to the server. After getting back the laptop his wife said, 'I always knew that a geek would make a great husband.'"
Die uiteraard als eerste opdracht krijgt om een "taskforce" samen te stellen die geadviseerd dient te worden door verschillende nog op te richten onderzoeks en adviescommissie'squote:
Ik heb alvast een open sollicitatie verstuurdquote:Op donderdag 22 februari 2007 09:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Die uiteraard als eerste opdracht krijgt om een "taskforce" samen te stellen die geadviseerd dient te worden door verschillende nog op te richten onderzoeks en adviescommissie's![]()
Je hebt talentquote:Op donderdag 22 februari 2007 09:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Die uiteraard als eerste opdracht krijgt om een "taskforce" samen te stellen die geadviseerd dient te worden door verschillende nog op te richten onderzoeks en adviescommissie's![]()
Het bedrijfsleven kan er ook wel wat van anders.quote:
Foei, dan ken je mijn reorganisatieverhaal nog niet.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:32 schreef Autodidact het volgende:
Wat een cynisme.
deze opmerking is anders meer naief te noemen. Van het bedrijfsleven heb je als burger minder last als die minder rationeel zou handelen, je kunt immers besluiten om klant te worden van een ander bedrijf. Bij de overheid heb je die keuze niet en wordt je gedwongen om er aan mee te betalen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:42 schreef du_ke het volgende:
En het idee dat het bedrijfsleven veel rationeler zou handelen dan de overheid is ook maar naïef.
Ja, dus? Dat maakt het meer of minder rationeel handelen toch niet anders?quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
deze opmerking is anders meer naief te noemen. Van het bedrijfsleven heb je als burger minder last als die minder rationeel zou handelen, je kunt immers besluiten om klant te worden van een ander bedrijf. Bij de overheid heb je die keuze niet en wordt je gedwongen om er aan mee te betalen.
Niet eens: meer het idee dat zich dat in het bedrijfsleven zou afstraffen, dankzij vrije maarkt & concurrentie. Dat zou alleen opgaan als er concurrentie was van onmensen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:42 schreef du_ke het volgende:
En het idee dat het bedrijfsleven veel rationeler zou handelen dan de overheid is ook maar naïef.
Dus je vindt wel dat ze rationeler handelen in het bedrijfsleven?quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet eens: meer het idee dat zich dat in het bedrijfsleven zou afstraffen, dankzij vrije maarkt & concurrentie. Dat zou alleen opgaan als er concurrentie was van onmensen.
Nee maar omdat je in een markt de keuze hebt, kun je zo'n bedrijf afstraffen bijvoorbeeld door hun product of dienst niet meer af te nemen. Wezenlijk verschil met overheden, een bedrijf zal dan ook eerder geneigd zijn om zich aan te passen aan de wensen van de klant.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:49 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ja, dus? Dat maakt het meer of minder rationeel handelen toch niet anders?
Ach, 90% van de bevolking is toch te dom om te poepen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet eens: meer het idee dat zich dat in het bedrijfsleven zou afstraffen, dankzij vrije maarkt & concurrentie. Dat zou alleen opgaan als er concurrentie was van onmensen.
Dat is waar. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld Essent en UPC dan zie ik dat deze bedrijven geen last hebben van te weinig klanten.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:53 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee maar omdat je in een markt de keuze hebt, kun je zo'n bedrijf afstraffen bijvoorbeeld door hun product of dienst niet meer af te nemen. Wezenlijk verschil met overheden, een bedrijf zal dan ook eerder geneigd zijn om zich aan te passen aan de wensen van de klant.
Nee, dat dan ook weer niet.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus je vindt wel dat ze rationeler handelen in het bedrijfsleven?
Niet dat ik weet, helaas. Ik ben de Reve collectie even een beetje kwijt, anders had ik je verteld in welke bundel het staat. Ik heb al even gezocht; ik heb eens een uitgebreider stukje geciteerd, inclusief titel etc, maar dat forum is offline en ook in de googlecache vind ik het niet meer.quote:(kan ik die rede van K van het Reve ergens op inet lezen btw?)
Waarom moet ik dan zoveel rioolbelasting betalen?quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:54 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ach, 90% van de bevolking is toch te dom om te poepen.
De rest poept dus blijkbaar voor 10.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom moet ik dan zoveel rioolbelasting betalen?![]()
Okee.quote:
Wat was de strekking ongeveer, weet je dat nog? K vh Reve was iig erg interessante stukjesschrijver. Zijn observaties en gevolgtrekkingen tav de Sovjetsamenleving bijv. nadat hij in een metrostation in Moskou achterelkaar enkele oudveteranen met 1 been tegenkwam, waren hilarisch. Ook zijn letterlijke vertaling van de her en der in de publieke ruimte aanwezige Sovjetleuzen waren komisch. Ze hadden wel een melig gevoel voor humor, de textschrijvers van de cp. En ook K vh Reve was melig.quote:Niet dat ik weet, helaas. Ik ben de Reve collectie even een beetje kwijt, anders had ik je verteld in welke bundel het staat. Ik heb al even gezocht; ik heb eens een uitgebreider stukje geciteerd, inclusief titel etc, maar dat forum is offline en ook in de googlecache vind ik het niet meer.
Het is een lezing over Popper, uitgesproken te Eindhoven (dacht ik). Zodra ik de Reve'tjes weer terug(gevonden) heb zal ik het in ieder geval laten weten, maar dat kan wel even duren..
Ik zou gokken op De ongelooflijke slechtheid van het opperwezen of De ondergang van het morgenland.
http://www.liberales.be/cgi-bin/showframe.pl?boek&vanhetrevequote:Dat Karel van het Reve een kritische geest is, blijkt ook uit zijn sympathie voor de Oostenrijks/Britse filosoof Karl Popper. In zijn Toespraak over Popper te Enschede bewondert hij zijn ‘falsificatietheorie’ die stelt dat een groot aantal positieve uitslagen nooit de juistheid van een theorie kan bewijzen, omdat één enkele negatieve aantoont dat een theorie gewoon onjuist is. Hiermee keerde Popper zich ook tegen elke absolute waarheid, tegen elk dogma en, als men consequent doordenkt, tegen elk geloof. Er bestaan geen absolute waarheden, hooguit hypotheses, desnoods heel sterke hypotheses. Maar de kritische mens moet bereid zijn zelfs de sterkste hypotheses in vraag te stellen en te testen op zijn juistheid. Een tweede stelling van Popper is dat er niet zoiets bestaat als een ‘wetenschappelijke methode. ‘Dat de ontdekkingen van wetenschap en techniek niet gedaan zijn omdat de ontdekkers volgens enige methode of volgens ‘de wetenschappelijke methode’ te werk zijn gegaan’. Hiermee ging Popper regelrecht in tegen diegenen die bepaalde doelstellingen via een ‘wetenschappelijke methode’ trachten te bereiken, iets wat vooral bij marxisten voorkomt en die zeggen dat hun methode goed is maar dat het heel moeilijk is om haar op de juiste manier toe te passen. ‘Zij doen denken aan iemand die beweert een methode om te vliegen te hebben uitgevonden, telkens weer uit de dakgoot springt, een smak maakt en dan zegt dat zijn vliegmethode heus uitstekend is, maar dat het niet eenvoudig is die methode goed toe te passen’. Wie logisch doordenkt beseft dat aldus elke vorm van dogmatisch denken, zeg maar fundamentalisme onjuist is, dus ook het zogenaamde marktfundamentalisme dat nogal wat neoliberalen en libertariërs huldigen.
Dank je voor dit mooie stukje.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:08 schreef sigme het volgende:
Gegoogeld op Popper Reve:
Enschede, niet Eindhoven. Voor mijn doen is dat redelijk correct gegokt.
[..]
http://www.liberales.be/cgi-bin/showframe.pl?boek&vanhetreve
Ja, Popper sticks to you.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Het stukje waaruit ik mijn onderschrift plukte was te lang voor fok (als onderschrift).quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:07 schreef Ryan3 het volgende:
Wat was de strekking ongeveer, weet je dat nog?
quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:08 schreef sigme het volgende:
quote:
Dat Karel van het Reve een kritische geest is, blijkt ook uit zijn sympathie voor de Oostenrijks/Britse filosoof Karl Popper. In zijn Toespraak over Popper te Enschede bewondert hij zijn ‘falsificatietheorie’ die stelt dat een groot aantal positieve uitslagen nooit de juistheid van een theorie kan bewijzen, omdat één enkele negatieve aantoont dat een theorie gewoon onjuist is. Hiermee keerde Popper zich ook tegen elke absolute waarheid, tegen elk dogma en, als men consequent doordenkt, tegen elk geloof. Er bestaan geen absolute waarheden, hooguit hypotheses, desnoods heel sterke hypotheses. Maar de kritische mens moet bereid zijn zelfs de sterkste hypotheses in vraag te stellen en te testen op zijn juistheid. Een tweede stelling van Popper is dat er niet zoiets bestaat als een ‘wetenschappelijke methode. ‘Dat de ontdekkingen van wetenschap en techniek niet gedaan zijn omdat de ontdekkers volgens enige methode of volgens ‘de wetenschappelijke methode’ te werk zijn gegaan’. Hiermee ging Popper regelrecht in tegen diegenen die bepaalde doelstellingen via een ‘wetenschappelijke methode’ trachten te bereiken, iets wat vooral bij marxisten voorkomt en die zeggen dat hun methode goed is maar dat het heel moeilijk is om haar op de juiste manier toe te passen. ‘Zij doen denken aan iemand die beweert een methode om te vliegen te hebben uitgevonden, telkens weer uit de dakgoot springt, een smak maakt en dan zegt dat zijn vliegmethode heus uitstekend is, maar dat het niet eenvoudig is die methode goed toe te passen’. Wie logisch doordenkt beseft dat aldus elke vorm van dogmatisch denken, zeg maar fundamentalisme onjuist is, dus ook het zogenaamde marktfundamentalisme dat nogal wat neoliberalen en libertariërs huldigen.
[..]
Ik ga niet zo'n lap Engels lezen hoor. Samenvatting?quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:19 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
![]()
A Skeptical Look at Karl Popper
![]()
Popper = Bullshitquote:Op donderdag 22 februari 2007 11:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ga niet zo'n lap Engels lezen hoor. Samenvatting?
Ok, als dat de samenvatting van de argumentatie is hoef ik de uitgebreide versie niet te lezen.quote:
Leuk, maar een onderdeel van een betoog is pas zwak nadat je hebt bewezen dat-ie zwak is hè, doordat-ie niet deugt en daardoor (en dat is je doel) de strekking van het betoog niet.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Het stukje waaruit ik mijn onderschrift plukte was te lang voor fok (als onderschrift).
Het kwam erop neer dat je geen gebruik moest maken van zwakke plekken in betogen van tegenstanders, integendeel, je moet deze waar nodig zelf repareren.
De argumenten van je tegenstander zijn het bestrijden te meer waard naarmate zij sterker zijn. Je moet dus te werk gaan als meen ik admiraal Tromp, die zijn tegenstanders kruit en lood liet brengen.
En dat Popper zich aan dat uitgangspunt hield, en om die reden een zeer gewaardeerd discussievoerder/partner/tegenstander was.
Zijn er onderdelen zwak (vormfoutjesquote:Op donderdag 22 februari 2007 11:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Leuk, maar een onderdeel van een betoog is pas zwak nadat je hebt bewezen dat-ie zwak is hè, doordat-ie niet deugt en daardoor (en dat is je doel) de strekking van het betoog niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |