quote:
Het is mooi dat je dat vaststelt, maar dan moet je het vervolgens wel even weerleggen, en daar heb je zelfs geen begín mee gemaakt.
Dat de transportsector belangrijk is zul je mij niet horen ontkennen. Hij zorgt inderdaad voor veel werkgelegenheid, hij is een absolute bestaansvoorwaarde voor vrijwel alle andere sectoren en hij bezorgt daarnaast bedrijven uit andere sectoren (verzekeringen, brandstoffen e.d.) een goedbelegde boterham.
Maar mijn punt was dat het geen
lucratieve sector is. En je kunt hoog of laag springen met je logistiekdiploma, maar dat is het ook niet! Hij biedt werk aan bijna 9% van de beroepsbevolking, maar die dragen slechts 4,5% bij aan ons BNP, ofwel twee keer zo weinig als men in andere sectoren doet. Het is alle grootschaligheid en innovaties ten spijt een relatief marginale en laagwaardige sector, die geen oplossing biedt voor Nederland's bedreigde welvaart.
Integendeel zelfs. Als je het gigantische verkeersinfarct en de enorme milieuschade in de afweging meeneemt, en het feit dat de sector tegen de infrastructurele grenzen van zijn groei aanloopt (Schiphol, Rotterdam, wegennet, binnensteden), en het feit dat het steeds vaker meer hoogwaardige arbeid vervangt, wordt het beeld alleen maar donkerder.
Je noemt Value Added Logistics. Vanuit de transportsector zelf gezien is iedere gelegenheid om hoogwaardigere diensten te verlenen, bijvoorbeeld door apparaten niet alleen te vervoeren maar ze ook te assembleren, een goede ontwikkeling. Macroeconomisch is het echter een nadeel, want dat zijn nou juist de activiteiten waaraan veel lucratievere ondernemingen zoals importeurs en distributeurs hun bestaansrecht ontlenen. Je ziet dan ook steeds vaker dat succesvolle Nederlandse handelsondernemingen verdwijnen doordat de buitenlandse producenten, uit winstbejag maar ook onder druk van de wereldwijde concurrentie, zelf hun distributie ter hand nemen. Hoogwaardige en goedbetaalde arbeid maakt daardoor plaats voor dozenschuiverij, en de winsten die voorheen in de Nederlandse economie terechtkwamen gaan nu naar buitenlandse ondernemers.
Samengevat: het is een grote en belangrijke sector, maar het is geen alternatief voor meer hoogwaardige activiteiten die Nederland's welvaart in de toekomst op peil zouden kunnen houden. Helaas ziet het er wel naar uit dat een steeds groter deel van onze beroepsbevolking in deze sector zijn brood zal moeten zien te verdienen, en dat er dus minder geld in het Nederlandse laatje komt dan in een meer innovatieve en dynamische economie zou gebeuren.