abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 februari 2007 @ 13:35:07 #1
44964 whisko
a^2 + b^2 =c^2
pi_46455578
Ik zit me af te vragen, is dammen een eindig combinatorisch spel?
Wie heeft er verstand van dammen? Ik niet zoveel.
Daarom deze vraag:
Is dammen na een eindig aantal zetten met 100% zekerheid afgelopen?
pi_46455895
Er zijn altijd maar een x aantal zetten mogelijk, dus het is in principe ooit afgelopen.

Tenzij:
- je je niet aan de regels houd
- je accepteerd dat er een circel-effect ontstaat, waardoor de damstenen wel van plek veranderen, maar er geen effect op de andere stenen wordt veroorzaakt (je blijft gewoon de zelfde zet heen en weer doen ofzo).

Als je het spel speelt om te winnen is het altijd een keer afgelopen. Geld voor schaak overigens ook.
Je kan bediscussieren of er een padstelling mogelijk is waardoor je spelregelgewijs 'remise' krijgt, maar ook dat is in feite een einde aan het spel: waarbij de regels voorschrijven dat als je echt kansloos overblijft je gewoon 't bijltje er bij neer moet gooien
  maandag 19 februari 2007 @ 13:47:44 #3
12644 secret17
To go even further beyond
pi_46455953
Vrij simpel lijkt me: nope! Tenminste, vroeger speelde ik wel eens een potje dammen en als je dan toevallig beide met één of twee dammen eindigt kan je eeuwig om elkaar heen blijven 'cirkelen'. Of het spel dan nog boeiend is een ander verhaal

Het is anders als dammen een perfect game blijkt te hebben en je gaat er vanuit dat dat gespeeld wordt (beetje triviaal).
Life is all about development
pi_46456717
Net als bij schaken zijn er regels, die het eindeloos heen en weer schuiven beperken
quote:
Einde van de partij
Het doel van het spel is om te zorgen dat de tegenstander geen reglementaire zet meer heeft.

Als iemand geen schijven meer heeft, heeft de tegenstander gewonnen. Ook als iemand niet meer kan zetten ('vast staat'), heeft de tegenstander gewonnen.

Als er geen mogelijkheid is om te winnen (bijvoorbeeld een situatie van beiden één dam) is het remise (gelijkspel). Tevens zijn er regels dat standen die bij goed spel niet meer te winnen zijn, remise worden verklaard na een aantal zetten. Bij twee dammen tegen één dam geldt dat het na vijf zetten remise is. In de situatie van drie stukken waaronder minimaal 1 dam tegen één dam is het na wederzijds zestien zetten remise.
Overigens is de remisemarge bij dammen erg hoog, zo zijn er 4 dammen nodig om te winnen van 1 dam. Bij schaken is meestal een materiaalvoordeel van 1 pion voldoende voor de winst.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_46456846
quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:46 schreef NiGeLaToR het volgende:
Als je het spel speelt om te winnen is het altijd een keer afgelopen. Geld voor schaak overigens ook.
Je kan bediscussieren of er een padstelling mogelijk is waardoor je spelregelgewijs 'remise' krijgt, maar ook dat is in feite een einde aan het spel: waarbij de regels voorschrijven dat als je echt kansloos overblijft je gewoon 't bijltje er bij neer moet gooien
Als het pat is, dan is de partij per definitie afgelopen.
Het opgeven van een kansloze partij is niet verplicht, maar wel usance.
Als er 50 zetten geen stuk is geslagen of een pion is gespeeld, dan kan een van de partijen remise claimen. Im theorie zouden dus beide spelers kunnen doorspelen, als ze beiden denken te kunnen winnen, maar zoiets is in de praktijk nog nooit voorgekomen (bij mijn weten, ander vraag het aan Tim Krabbe)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:44:15 #6
44964 whisko
a^2 + b^2 =c^2
pi_46467292
Oké, bedankt, hier heb ik wel genoeg aan!
pi_46520551
Volgens de huidige regels is het in ieder geval eindig.

Dit omdat een partij is afgelopen als er 16 (of 25) zetten achtereenvolgende zetten gedaan zijn door beide spelers met een dam, zonder te slaan. Dus om de zoveel zetten, moet of geslagen worden of er moet een schijf naar voren geschoven worden. Je kunt maximaal 20 keer slaan en ook het aantal zetten vooruit is beperkt. Dus ja dammen is eindig. (maar wel oneindig leuk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')