abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 februari 2007 @ 16:12:52 #1
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46429364
Ivm met lebensraum, zal ik binnenkort naar de zolder van het huis verhuizen. Halleen is daar niet veel dag licht aanwezig. Er zit een 4-pans dakraam en thats it. Nu is mijn vraag zijn er oplossingen om optisch de kamer lichter te maken (spiegels bijv?) En wat voor een kunstverlichting komt het dichtst bij daglicht (ik bedeol in daglicht zit een bepaalde straling, waarvan je gelukkig word, en welk kunst licht heeft dit ook?)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pi_46430387
dakkapel
kaasboer
  zondag 18 februari 2007 @ 16:49:56 #3
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46430812
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:37 schreef Bafnek het volgende:
dakkapel
een dakkapel of dakraam is geen optie. tis namelijk een huurhuis...
pi_46434420
Voor het simuleren van daglicht wil ik ooit nog eens Truelight daglichtlampen aanschaffen. Ik heb de betreffende lampen een paar jaar terug kunnen vergelijken met o.a. de coolwhite TL-buizen en reguliere 'daglichtlampen' en het licht was erg prettig.

http://beterlicht.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26
  zondag 18 februari 2007 @ 20:31:37 #6
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46437286
quote:
Op zondag 18 februari 2007 18:59 schreef Walter-Ego het volgende:
Voor het simuleren van daglicht wil ik ooit nog eens Truelight daglichtlampen aanschaffen. Ik heb de betreffende lampen een paar jaar terug kunnen vergelijken met o.a. de coolwhite TL-buizen en reguliere 'daglichtlampen' en het licht was erg prettig.

Dit is een spuer tip! Ik wist niet eens dat er zoiets daatwerkelijk bestond!! Maar waarom ooit eens aanschaffen, het is opzich niet eens zo kostbaar... En ik neem aan dat ze in een gewone tl armatuur kunnen? Nu nog even een adresje opzoeken hier in de buurt...

Ik zie nu net, na wat verder zoeken, dat ze ook gewone spaarlampen hebben met zo'n indraai fitting...

[ Bericht 6% gewijzigd door hierissiedan op 18-02-2007 20:39:44 ]
pi_46437408
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:49 schreef hierissiedan het volgende:

[..]

een dakkapel of dakraam is geen optie. tis namelijk een huurhuis...
Kun je dat niet aanvragen?
  zondag 18 februari 2007 @ 20:42:01 #8
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46437717
quote:
Op zondag 18 februari 2007 20:34 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Kun je dat niet aanvragen?
kan wel, maar het geld er niet voor...
  zondag 18 februari 2007 @ 20:53:36 #9
167723 sanni
Acima de seu
pi_46438207
Niet om vervelend te zijn maar waar een wil is,is een weg
  zondag 18 februari 2007 @ 21:19:35 #10
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46439340
quote:
Op zondag 18 februari 2007 20:53 schreef sanni het volgende:
Niet om vervelend te zijn maar waar een wil is,is een weg
das zeker waar, maar alle pro's en con's tegen elkaar afgewogen, is dat niet de oplossing
pi_46439637
Muren lichte kleur. Wit geel of pastel.

Maak een koof van plusminus 20 cm breed met opstaande rand van 10-15 cm langs het plafond en leg daar TL verlichting in. Ideale verlichting. Ben je het wit beu. Zet er een andere kleur in.
  zondag 18 februari 2007 @ 21:28:43 #12
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46439756
quote:
Op zondag 18 februari 2007 21:26 schreef Solingjan het volgende:
Muren lichte kleur. Wit geel of pastel.

Maak een koof van plusminus 20 cm breed met opstaande rand van 10-15 cm langs het plafond en leg daar TL verlichting in. Ideale verlichting. Ben je het wit beu. Zet er een andere kleur in.
De kamer is al wit, en als het overdags is komt er net aan genoeg licht binnen. Ik ben druk bezig met die natuurlijke tl-verlichting. Ik moet nu nog weten of tegenwoordig alle nieuwe amraturen hoogspannings armaturen zijn??
pi_46449547
Als het een huurhuis is, en de kamer wordt slaapkamer, kan de woningbouwvereniging niet wat doen? Er is een minimale lichtinval nodig/verplicht op een slaapkamer. Hoeveel dat is hangt af van het vloeroppervlak. Misschien dat iemand anders weet hoeveel dat moet zijn.

Ik zou er iig een belletje aan wagen.

Ik zie dat je al schrijft dat je kan aanvragen, maar het geld er niet voor hebt. Nu denk ik dat een huurverhoging van een paar euro per maand goedkoper is dan investeren in daglichtlampen en het maken van een lichtkoof.

Bovendien heb je dan echt buitenlicht, inclusief zonsop- en ondergang. En je kunt het raam verder openzetten in de zomer, dus het is er weer eerder koel op een hete zomerdag.
pi_46449582
quote:
Op zondag 18 februari 2007 18:59 schreef Walter-Ego het volgende:

Interessant. Heb een vrij donkere woonkamer.
pi_46450979
quote:
Op maandag 19 februari 2007 08:08 schreef Marsepein het volgende:
Als het een huurhuis is, en de kamer wordt slaapkamer, kan de woningbouwvereniging niet wat doen? Er is een minimale lichtinval nodig/verplicht op een slaapkamer. Hoeveel dat is hangt af van het vloeroppervlak. Misschien dat iemand anders weet hoeveel dat moet zijn.

Ik zie dat je al schrijft dat je kan aanvragen, maar het geld er niet voor hebt. Nu denk ik dat een huurverhoging van een paar euro per maand goedkoper is dan investeren in daglichtlampen en het maken van een lichtkoof.

Bovendien heb je dan echt buitenlicht, inclusief zonsop- en ondergang. En je kunt het raam verder openzetten in de zomer, dus het is er weer eerder koel op een hete zomerdag.
klopt. Zodra je de ruimte een woon-bestemming geeft (dus slaapkamer, woonkamer, whatever) is er een minimale hoeveelheid daglicht verplicht. Daar zou je je verhuurder op kunnen aanspreken dan
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 11:17:04 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_46452240
quote:
Op maandag 19 februari 2007 10:14 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

klopt. Zodra je de ruimte een woon-bestemming geeft (dus slaapkamer, woonkamer, whatever) is er een minimale hoeveelheid daglicht verplicht. Daar zou je je verhuurder op kunnen aanspreken dan
In principe kun je inderdaad je verhuurder daar op aanspreken; m.a.w. maak van jou probleem het probleem van de verhuurder. Natuurlijke ventilatie vind ik ook wel een heel belangrijk punt vooral omdat je er ook gaat slapen en in de zomer is het stik en stik heet op zo'n zolder.

En niks is fijner dan af en toe een raam los kunnen zetten voor de nodige frisse lucht; dakramen zijn opzich helemaal niet zo duur en zijn voor een beetje DHZ echt wel te plaatsen
pi_46452595
quote:
Op maandag 19 februari 2007 11:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

In principe kun je inderdaad je verhuurder daar op aanspreken; m.a.w. maak van jou probleem het probleem van de verhuurder. Natuurlijke ventilatie vind ik ook wel een heel belangrijk punt vooral omdat je er ook gaat slapen en in de zomer is het stik en stik heet op zo'n zolder.

En niks is fijner dan af en toe een raam los kunnen zetten voor de nodige frisse lucht; dakramen zijn opzich helemaal niet zo duur en zijn voor een beetje DHZ echt wel te plaatsen
daarbij is het voor ons een leuk project om te volgen (mits genoeg foto's natuurlijk )
  maandag 19 februari 2007 @ 12:30:15 #18
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46454014
quote:

De zolder heeft al een hele tijd een woonbestemming(slaapkamer van mijn moeder). De woning cooperatie is al langsgesweest voor het dakraam, daarom krijgen wij nu een 4-pans dakraam en geen grotere(ik noem het maar een velux) dakraam. Het probleem is dat de woningcooperatie dat niet wil doen... dus we moeten het bij een 4pans houden.
Die daglichtlamp kost opzich ook niet al te veel, de plek waar hij komt: is op de plek waar nu ook al een tl-balk zit... alleen moet ik nog even kijken naar een ander armatuur...
pi_46464170
quote:
Op maandag 19 februari 2007 10:14 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Dat jij iets een bestemming geeft, betekent nog niet automatisch dat de verhuurder het voor die bestemming verhuurt.
pi_46464208
quote:
Op maandag 19 februari 2007 18:22 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat jij iets een bestemming geeft, betekent nog niet automatisch dat de verhuurder het voor die bestemming verhuurt.
Ook dat is waar.... het hangt inderdaad ook van de bestemming die de verhuurder eraan geeft af. Wat ik uit de OP van TS begrijp is dat hij alleen de zolder huurt...dus vandaar
pi_46464304
Ik begreep (o.a. uit de laatste post van TS) dat TS thuiswoont en dus van een slaapkamer naar de zolderkamer verhuist. Dat zijn ouders dus het hele huis huren.
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:30 schreef hierissiedan het volgende:

[..]

De zolder heeft al een hele tijd een woonbestemming(slaapkamer van mijn moeder).

[ Bericht 53% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2007 18:28:55 ]
pi_46465634
quote:

Het equivalent daglichtoppervlak bedraagt 10% van je verblijfsruimte. Dus per tien vierkante meter verblijfsruimte moet je glasoppervlak (indien onbelemmerd) één vierkante meter bedragen. Uiteraard hangt dit af van belemmerignen zoals overstekken en belendende panden. Waarschijnlijk zul je bij de woningbouwvereniging bakzeil halen omdat ze de ruimte niet als verblijfsruimte aanmerken. Je hebt namelijk het gebruiksoppervlakte van je woning (je vloeren binnen je constructieve wanden minus een paar aftrekposten). Hiervan hoeft slechts 55% als verblijfsruimte cq. verblijfsgebied aangemerkt te worden. Vaak wordt o.a. de zolder niet als verblijfsgebied aangemerkt waardoor hiervoor geen daglichteisen en lagere geluidsisolatie-eisen gelden (en dus goedkoper gebouwd kan worden). De gemiddelde 'leek' is hiervan niet op de hoogte en loopt dus tegen beperkingen in het gebruik op. Gelukkig is er wel een verandering van houding in de bouw gaande waardoor dit soort praktijken doorzichtiger worden (o.a. met diverse keurmerken zoals Woonkeur en de verplichting tot het leveren van een gebruikershandleiding bij nieuwbouw).

Oh, ik zie al dat je bij de woningbouwvereniging geweest ben. Nouja, nu heb je tenminste het achterliggende verhaal achter die weigering.

Er gaat inderdaad niks boven natuurlijk daglicht, maar als je met kunstlicht werkt (en je wil daglicht benaderen) dan zijn volspectrum daglichtlampen het beste alternatief.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 00:20:12 #23
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46478705
Ik woon nog thuis, samen met mijn mams en mijn broer. Aangezien dit een van de grootste huizen is. althans, hij lijkt groot(oppervlakte is iets van 45m2) maar daarbij komt dat de indeling erg gebrekkig is. grote gangpaden en dan ook niet echt economisch. Maar de zolder is dus een bergzolder. de vloer is daar ook zwakker. (tis wel beton) er zat origineel niet eens een vaste trap naar de zolder... Maar uit het bovenstaande verhaal begrijp ik dat ik dus voor de 30 m2 op de zolder(deel is afgebakend) 3meter raampartij zou moeten hebben?
Nu wil ik een kant van de kamer meer slaapgedeelte houden en is daar minder licht nodig, het andere gedeelte wil ik meer woon/werk bestemming geven. Daar komt dus een raampje van ong. 40 bij 40, je creeert er geen uitzicht mee. maar wel wat licht... Ideaal is het licht niet echt en het uitzicht is verwaarloosbaar.... Maar aan de andere kant, ik kijk ook nooit naar buiten. Alleen wil ik wel voldoende licht en daar zal ik daglichtlamp voor aanschaffen. Ik heb al een mail gestuurt naar de firma van de true light en wacht hun reactie dus ff af... Maar die lamp komt er!!
pi_46500569
Als je die 30m² als verblijfsruimte aan wilt kunnen duiden, dan wel. Onthoudt dan ook even dat een verlbijfsruimte een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter (2,4 meter in bestaande bouw, mits je ontheffing bij B&W aanvraagt en krijgt), minimum breedte van 1,8 meter en een minimum vloeroppervlak van 5m² heeft. Nog even een detail: voor je daglichttoetreding en alle andere juridische ellende maakt het niet uit of je de ruimte nu 'slaapruimte' of 'woonruimte' noemt. De bouwregelgeving kent die termen namelijk niet. Het Bouwbesluit waarborgt enkel de minimale kwaliteit voor ruimten voor het verblijven van mensen.
  woensdag 21 februari 2007 @ 09:54:14 #25
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46518295
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:40 schreef Walter-Ego het volgende:
Als je die 30m² als verblijfsruimte aan wilt kunnen duiden, dan wel. Onthoudt dan ook even dat een verlbijfsruimte een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter (2,4 meter in bestaande bouw, mits je ontheffing bij B&W aanvraagt en krijgt), minimum breedte van 1,8 meter en een minimum vloeroppervlak van 5m² heeft. Nog even een detail: voor je daglichttoetreding en alle andere juridische ellende maakt het niet uit of je de ruimte nu 'slaapruimte' of 'woonruimte' noemt. De bouwregelgeving kent die termen namelijk niet. Het Bouwbesluit waarborgt enkel de minimale kwaliteit voor ruimten voor het verblijven van mensen.
Ik heb in mijn geval niet zo heel veel te maken met regelgeving, tis in ons huis en we hoeven geen vergunning ervoor aan te vragen... Maar goed, volgens mij komt alles wel oke...
pi_46520392
Gewoon een of twee TL balken ophangen in de nok va het dak. Licht zat en het kost ook nog eens niks.
pi_46520411
TLlicht is kutlicht. <--punt.
pi_46535495
@veldmuis: TL-licht kan zeer prima licht zijn. Zeker met de juiste type lampen en op de juiste plekken. Ik moet er niet aan denken om onder een armzalig spotje o.i.d. te moeten werken. Geef mij in zo'n geval maar TL-verlichting. Ook als sfeerverlichting is TL-verlichting prima in te zetten.
pi_46541145
Zouden ze zoveel problemen maken van een groter raam?
  woensdag 21 februari 2007 @ 22:34:18 #30
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46542406
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 22:00 schreef hello_moto1992 het volgende:
Zouden ze zoveel problemen maken van een groter raam?
De woningbouw niet, mits je ff doorgeeft dat je het gaat doen. En als je het netjes doet mag het blijven zitten. Maar ik heb get geld er niet voor...
pi_46550028
Wil de woningbouw het ook niet doen in ruil voor een huurverhoging van een paar euro per maand? Mijn woningbouw rekent bijvoorbeeld ¤ 2,50 huurverhoging voor een wasmachine-aansluiting in de kelder, of ¤ 15,- huurverhoging om alle binnendeuren en vensterbanken te vernieuwen.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 02:57:13 #32
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46584168
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:55 schreef Igen het volgende:
Wil de woningbouw het ook niet doen in ruil voor een huurverhoging van een paar euro per maand? Mijn woningbouw rekent bijvoorbeeld ¤ 2,50 huurverhoging voor een wasmachine-aansluiting in de kelder, of ¤ 15,- huurverhoging om alle binnendeuren en vensterbanken te vernieuwen.
nee dat doen ze niet... Helaas maar waar...
  vrijdag 23 februari 2007 @ 08:13:09 #33
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_46584938
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 19:31 schreef Walter-Ego het volgende:
@veldmuis: TL-licht kan zeer prima licht zijn. Zeker met de juiste type lampen en op de juiste plekken. Ik moet er niet aan denken om onder een armzalig spotje o.i.d. te moeten werken. Geef mij in zo'n geval maar TL-verlichting. Ook als sfeerverlichting is TL-verlichting prima in te zetten.

Het beste vind ik een dubbel armatuur nemen, met daarin 1 TL van wit licht, en 1 TL met warm licht. Dit samen geeft een natuurlijk daglicht
is prettig om bij te schilderen

lichtgele muren is trouwens beter dan witte muren. Vanille-geel vind ik zelf erg prettig
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')