een dakkapel of dakraam is geen optie. tis namelijk een huurhuis...quote:Op zondag 18 februari 2007 16:37 schreef Bafnek het volgende:
dakkapel
Dit is een spuer tip! Ik wist niet eens dat er zoiets daatwerkelijk bestond!! Maar waarom ooit eens aanschaffen, het is opzich niet eens zo kostbaar... En ik neem aan dat ze in een gewone tl armatuur kunnen? Nu nog even een adresje opzoeken hier in de buurt...quote:Op zondag 18 februari 2007 18:59 schreef Walter-Ego het volgende:
Voor het simuleren van daglicht wil ik ooit nog eens Truelight daglichtlampen aanschaffen. Ik heb de betreffende lampen een paar jaar terug kunnen vergelijken met o.a. de coolwhite TL-buizen en reguliere 'daglichtlampen' en het licht was erg prettig.
http://beterlicht.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26
Kun je dat niet aanvragen?quote:Op zondag 18 februari 2007 16:49 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
een dakkapel of dakraam is geen optie. tis namelijk een huurhuis...
kan wel, maar het geld er niet voor...quote:
das zeker waar, maar alle pro's en con's tegen elkaar afgewogen, is dat niet de oplossingquote:Op zondag 18 februari 2007 20:53 schreef sanni het volgende:
Niet om vervelend te zijn maar waar een wil is,is een weg![]()
De kamer is al wit, en als het overdags is komt er net aan genoeg licht binnen. Ik ben druk bezig met die natuurlijke tl-verlichting. Ik moet nu nog weten of tegenwoordig alle nieuwe amraturen hoogspannings armaturen zijn??quote:Op zondag 18 februari 2007 21:26 schreef Solingjan het volgende:
Muren lichte kleur. Wit geel of pastel.
Maak een koof van plusminus 20 cm breed met opstaande rand van 10-15 cm langs het plafond en leg daar TL verlichting in. Ideale verlichting. Ben je het wit beu. Zet er een andere kleur in.
Interessant. Heb een vrij donkere woonkamer.quote:Op zondag 18 februari 2007 18:59 schreef Walter-Ego het volgende:
Voor het simuleren van daglicht wil ik ooit nog eens Truelight daglichtlampen aanschaffen. Ik heb de betreffende lampen een paar jaar terug kunnen vergelijken met o.a. de coolwhite TL-buizen en reguliere 'daglichtlampen' en het licht was erg prettig.
http://beterlicht.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26
quote:Op maandag 19 februari 2007 08:08 schreef Marsepein het volgende:
Als het een huurhuis is, en de kamer wordt slaapkamer, kan de woningbouwvereniging niet wat doen? Er is een minimale lichtinval nodig/verplicht op een slaapkamer. Hoeveel dat is hangt af van het vloeroppervlak. Misschien dat iemand anders weet hoeveel dat moet zijn.
Ik zou er iig een belletje aan wagen.
Ik zie dat je al schrijft dat je kan aanvragen, maar het geld er niet voor hebt. Nu denk ik dat een huurverhoging van een paar euro per maand goedkoper is dan investeren in daglichtlampen en het maken van een lichtkoof.
Bovendien heb je dan echt buitenlicht, inclusief zonsop- en ondergang. En je kunt het raam verder openzetten in de zomer, dus het is er weer eerder koel op een hete zomerdag.
In principe kun je inderdaad je verhuurder daar op aanspreken; m.a.w. maak van jou probleem het probleem van de verhuurder. Natuurlijke ventilatie vind ik ook wel een heel belangrijk punt vooral omdat je er ook gaat slapen en in de zomer is het stik en stik heet op zo'n zolder.quote:Op maandag 19 februari 2007 10:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]klopt. Zodra je de ruimte een woon-bestemming geeft (dus slaapkamer, woonkamer, whatever) is er een minimale hoeveelheid daglicht verplicht. Daar zou je je verhuurder op kunnen aanspreken dan
quote:Op maandag 19 februari 2007 11:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
In principe kun je inderdaad je verhuurder daar op aanspreken; m.a.w. maak van jou probleem het probleem van de verhuurder. Natuurlijke ventilatie vind ik ook wel een heel belangrijk punt vooral omdat je er ook gaat slapen en in de zomer is het stik en stik heet op zo'n zolder.
En niks is fijner dan af en toe een raam los kunnen zetten voor de nodige frisse lucht; dakramen zijn opzich helemaal niet zo duur en zijn voor een beetje DHZ echt wel te plaatsen![]()
De zolder heeft al een hele tijd een woonbestemming(slaapkamer van mijn moeder). De woning cooperatie is al langsgesweest voor het dakraam, daarom krijgen wij nu een 4-pans dakraam en geen grotere(ik noem het maar een velux) dakraam. Het probleem is dat de woningcooperatie dat niet wil doen... dus we moeten het bij een 4pans houden.quote:Op maandag 19 februari 2007 08:08 schreef Marsepein het volgende:
Als het een huurhuis is, en de kamer wordt slaapkamer, kan de woningbouwvereniging niet wat doen? Er is een minimale lichtinval nodig/verplicht op een slaapkamer. Hoeveel dat is hangt af van het vloeroppervlak. Misschien dat iemand anders weet hoeveel dat moet zijn.
Ik zie dat je al schrijft dat je kan aanvragen, maar het geld er niet voor hebt. Nu denk ik dat een huurverhoging van een paar euro per maand goedkoper is dan investeren in daglichtlampen en het maken van een lichtkoof.
Bovendien heb je dan echt buitenlicht, inclusief zonsop- en ondergang. En je kunt het raam verder openzetten in de zomer, dus het is er weer eerder koel op een hete zomerdag.
Dat jij iets een bestemming geeft, betekent nog niet automatisch dat de verhuurder het voor die bestemming verhuurt.quote:Op maandag 19 februari 2007 10:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]klopt. Zodra je de ruimte een woon-bestemming geeft (dus slaapkamer, woonkamer, whatever) is er een minimale hoeveelheid daglicht verplicht. Daar zou je je verhuurder op kunnen aanspreken dan
Ook dat is waar.... het hangt inderdaad ook van de bestemming die de verhuurder eraan geeft af. Wat ik uit de OP van TS begrijp is dat hij alleen de zolder huurt...dus vandaarquote:Op maandag 19 februari 2007 18:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat jij iets een bestemming geeft, betekent nog niet automatisch dat de verhuurder het voor die bestemming verhuurt.
quote:Op maandag 19 februari 2007 12:30 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
De zolder heeft al een hele tijd een woonbestemming(slaapkamer van mijn moeder).
Het equivalent daglichtoppervlak bedraagt 10% van je verblijfsruimte. Dus per tien vierkante meter verblijfsruimte moet je glasoppervlak (indien onbelemmerd) één vierkante meter bedragen. Uiteraard hangt dit af van belemmerignen zoals overstekken en belendende panden. Waarschijnlijk zul je bij de woningbouwvereniging bakzeil halen omdat ze de ruimte niet als verblijfsruimte aanmerken. Je hebt namelijk het gebruiksoppervlakte van je woning (je vloeren binnen je constructieve wanden minus een paar aftrekposten). Hiervan hoeft slechts 55% als verblijfsruimte cq. verblijfsgebied aangemerkt te worden. Vaak wordt o.a. de zolder niet als verblijfsgebied aangemerkt waardoor hiervoor geen daglichteisen en lagere geluidsisolatie-eisen gelden (en dus goedkoper gebouwd kan worden). De gemiddelde 'leek' is hiervan niet op de hoogte en loopt dus tegen beperkingen in het gebruik op. Gelukkig is er wel een verandering van houding in de bouw gaande waardoor dit soort praktijken doorzichtiger worden (o.a. met diverse keurmerken zoals Woonkeur en de verplichting tot het leveren van een gebruikershandleiding bij nieuwbouw).quote:Op maandag 19 februari 2007 08:08 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb in mijn geval niet zo heel veel te maken met regelgeving, tis in ons huis en we hoeven geen vergunning ervoor aan te vragen... Maar goed, volgens mij komt alles wel oke...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:40 schreef Walter-Ego het volgende:
Als je die 30m² als verblijfsruimte aan wilt kunnen duiden, dan wel. Onthoudt dan ook even dat een verlbijfsruimte een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter (2,4 meter in bestaande bouw, mits je ontheffing bij B&W aanvraagt en krijgt), minimum breedte van 1,8 meter en een minimum vloeroppervlak van 5m² heeft. Nog even een detail: voor je daglichttoetreding en alle andere juridische ellende maakt het niet uit of je de ruimte nu 'slaapruimte' of 'woonruimte' noemt. De bouwregelgeving kent die termen namelijk niet. Het Bouwbesluit waarborgt enkel de minimale kwaliteit voor ruimten voor het verblijven van mensen.
De woningbouw niet, mits je ff doorgeeft dat je het gaat doen. En als je het netjes doet mag het blijven zitten. Maar ik heb get geld er niet voor...quote:Op woensdag 21 februari 2007 22:00 schreef hello_moto1992 het volgende:
Zouden ze zoveel problemen maken van een groter raam?
nee dat doen ze niet... Helaas maar waar...quote:Op donderdag 22 februari 2007 08:55 schreef Igen het volgende:
Wil de woningbouw het ook niet doen in ruil voor een huurverhoging van een paar euro per maand? Mijn woningbouw rekent bijvoorbeeld ¤ 2,50 huurverhoging voor een wasmachine-aansluiting in de kelder, of ¤ 15,- huurverhoging om alle binnendeuren en vensterbanken te vernieuwen.
quote:Op woensdag 21 februari 2007 19:31 schreef Walter-Ego het volgende:
@veldmuis: TL-licht kan zeer prima licht zijn. Zeker met de juiste type lampen en op de juiste plekken. Ik moet er niet aan denken om onder een armzalig spotje o.i.d. te moeten werken. Geef mij in zo'n geval maar TL-verlichting. Ook als sfeerverlichting is TL-verlichting prima in te zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |