abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46419230
Iemand ervaringen met Windows XP (met SP2) installeren op een SATA HD via een SATA DVD-drive met een onboard SATA controller?

Hoe gaat dat precies, waren er geen problemen met het niet herkennen van Windows van de SATA-controller
  zondag 18 februari 2007 @ 10:49:09 #2
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_46419316
Zolang je bios van de SATA DVD kan booten lijkt het me dat de setup verder nergens last van heeft.
i.a.w. de sata controller is verder transparant voor de software.

Lijkt mij hoor, kheb er 0 ervaring mee.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_46419346
quote:
Op zondag 18 februari 2007 10:49 schreef dikkedorus het volgende:
Zolang je bios van de SATA DVD kan booten lijkt het me dat de setup verder nergens last van heeft.
i.a.w. de sata controller is verder transparant voor de software.

Lijkt mij hoor, kheb er 0 ervaring mee.
Als ik WinXp op een SATA-HD wil zetten (via een normale IDE-dvd) dan trekt ie het niet. Dat wilt ie eerst drivers hebben voor de SATA-controller. Ik vraag me af hoe dat zit bij een setup via SATA-dvd.
pi_46419421
quote:
Op zondag 18 februari 2007 10:50 schreef pberends het volgende:

[..]

Als ik WinXp op een SATA-HD wil zetten (via een normale IDE-dvd) dan trekt ie het niet. Dat wilt ie eerst drivers hebben voor de SATA-controller. Ik vraag me af hoe dat zit bij een setup via SATA-dvd.
Hoe ga je booten vanaf die SATA-dvd dan? De SATA-driver wordt pas gevraagd na het opstarten van de Windows cd, en met een SATA-dvd (wist niet eens dat het bestond) had je die al bij voorbaat nodig.

Overigens, met gewoon ide-cd kan je toch via F5 de driver laden?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_46419443
quote:
Op zondag 18 februari 2007 10:56 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Hoe ga je booten vanaf die SATA-dvd dan? De SATA-driver wordt pas gevraagd na het opstarten van de Windows cd, en met een SATA-dvd (wist niet eens dat het bestond) had je die al bij voorbaat nodig.

Overigens, met gewoon ide-cd kan je toch via F5 de driver laden?
Dat laatste week ik.

Maar inderdaad, hoe kom je in een Windows Setup als Windows sommige SATA-controllers niet herkent !

Toch worden tegenwoordig veel SATA-DVD stations verkocht .
  zondag 18 februari 2007 @ 11:05:12 #6
85129 dikkedorus
pi_46419524
Het is zoiezo een bizarre situatie, bijv. sata HD's kunnen door de BIOS wel benaderd worden (om te booten) maar niet door de setup. Beetje vreemd, aangezien de setup toch "over" de BIOS draait. Maar ik weet niet of dat komt door RAID, of puur door de SATA. (ik heb alleen ervaring met RAID SATA)
Ik kan me voorstellen dat de MBR etc gewoon "plat" van de eerste HD van de RAID array wordt gehaald oid.
pi_46419542
Ik heb geen idee. Weet niet of er al moederborden geleverd worden met alleen SATA (dus helemaal geen IDE meer), anders kan je voor het installeren nog een oudje aansluiten...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_46420287
Die vraag heb je hier echt al 1200maal gesteld.
pi_46420326
bij bijna alle chipsets herkend de XP SP2 CD direct de sata-HD's, tenzij je je HD's in een raid gegooid hebt. De HD's die hier rechtstreeks aan mijn nForce4 hangen worden direct gezien, de 2 andere die in een raid staan enkel als je de driver laadt.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 18 februari 2007 @ 12:02:50 #10
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_46420588
Ik had dit probleem ook.

De SATA controller heeft een soort legacy mode, die ervoor zorgt dat de SATA DVD brander gezien wordt in de wxp setup.

Echter, als ik een mooie RAID0 wil bouwen, gaat de controller uit legacy mode, en kan ik niet meer booten.

En laat ik nou net 2x 250GB in RAID0 willen draaien.

Kwam dit probleem eigenlijk tegen bij een maat, die een nieuw systeem gekocht had. Maar ik was zelf aan een nieuw systeem toe, en de specs/mobo etc die die maat hadden gekocht beviel me wel.

Oplossing voor hem was uiteindelijk een IDE DVD speler erbij hangen.

Zelfde setup gekocht, maar met daarbij 1 extra IDE DVD brander. En daar boot'ie altijd van.

Maar ga je geen RAID setjes bouwen, zul je niet tegen dit probleem aanlopen.
pi_46421443
quote:
Op zondag 18 februari 2007 11:47 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Die vraag heb je hier echt al 1200maal gesteld.
Nee, dat ging over SATA HD's en niet over DVD's.
pi_46421528
quote:
Op zondag 18 februari 2007 11:50 schreef Athmozz het volgende:
bij bijna alle chipsets herkend de XP SP2 CD direct de sata-HD's, tenzij je je HD's in een raid gegooid hebt. De HD's die hier rechtstreeks aan mijn nForce4 hangen worden direct gezien, de 2 andere die in een raid staan enkel als je de driver laadt.
Ik hoop ten sterkste dat m'n nieuwe mobo (Intel iP965 chipset) Windows het wel meteen pakt . Maar ik draai sowieso geen RAID gelukkig.
  zondag 18 februari 2007 @ 12:46:13 #13
85129 dikkedorus
pi_46421753
Gelukkig kan je met Vista gewoon een usb-fröbel er aan hangen met drivers. Ik kwam er achter dat mijn antieke mobo zelfs van usb kan booten!

Maar aangezien er maar 3 aparaten in de boot-lijst kunnen staan schopt ie mijn HD eruit, en kreeg ik "system disk not found" *!schrik!* Kutding.
pi_46635161
Nou, doet het prima hoor. Nogmaals bedankt voor de reacties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')