abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:08:50 #1
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46378566
Voor de zure zulthoofden alhier:
quote:
'Smoren discussie dubbel paspoort schandalig'

donderdag 15 februari 2007 20:26

Met het buiten de orde verklaren van de motie van Geert Wilders (PVV) over de dubbele nationaliteit van bewindslieden heeft Kamervoorzitter Gerdi Verbeet (PvdA) 'een prachtig en bitter noodzakelijk' debat de kop ingedrukt.

Dat zegt de Maastrichtse hoogleraar Staatsrecht Twan Tak tegen Elsevier.nl. 'Dit kon men van mijlenver zien aankomen. De zaak had allang geregeld moeten zijn.' De gerenommeerde staatsrechtgeleerde ziet de benoeming van bewindslieden met een dubbele nationaliteit wel degelijk als een risico.

Risico
'Bij de benoeming van de top van het landsbestuur gaat het om het overleven van het land,'aldus Tak, 'misschien is dat voor mijn generatie, die dichter bij de Tweede Wereldoorlog staat, gevoeliger, maar het is een risico. En de kwestie is hoeveel risico we willen aanvaarden.'

Tak windt zich op over de wijze waarop Kamervoorzitter Gerdi Verbeet (PvdA) de discussie smoorde door een motie van de PVV buiten de orde te verklaren, Daarin riep de partij van Geert Wilders de Kamer op om de PvdA'ers Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb niet te benoemen tot staatssecretarissen.

'Los van wat je van de PVV kunt vinden, als hoogleraar Staatsrecht vind ik het prachtig en bitter noodzakelijk dat iemand deze kwestie aansnijdt,' aldus Tak, 'maar dan wordt de knop gewoon dichtgedraaid, terwijl die man meer dan een half miljoen kiezers achter zich heeft staan. Volstrekt ondemocratisch.'

Asociaal
Er moet nu snel een oplossing komen voor de kwestie, vindt Tak, te beginnen met het uitoefenen van druk op landen als Turkije en Marokko, die nazaten van geëmigreerde burgers automatisch de Turkse of Marokkaanse nationaliteit geven.

'Hoe aanvaardbaar is dat? Ze willen deze burgers houden, maar er geen last van hebben. Daarmee ondermijnen die landen het principe van wederkerigheid van het recht. Het is ronduit asociaal.'
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/139517/index.html

Maar Verbeet weet natuurlijk meer van staatsrecht dan een hoogleraar.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:17:27 #2
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_46378882
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:23 schreef Toad het volgende:
[afbeelding]
[..]

VK.nl

Gewoon een prima kandidaat. Dat gezeik over nationaiteit, dat is gewoon een papiertje en zegt niks over iemands kwaliteiten.
Als je nationaliteit helemaal niet belangrijk vindt, vind je dat ook een echte buitenlander -zonder Nederlandse nationaliteit- in de Nederlandse regering kan zitten?
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:18:00 #3
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_46378903
Rechts-sensatieblaadje, Wilders-stemmers zijn untermenschen, Hitler hadden ze ook moeten tegenhouden en zeker ook zo een Limburgse rassist die hoogleraar.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:20:09 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46378972
Meneer Tak laat zich anders niet uit over de rechtmatigheid van Verbeet's beslissing. Hij is het er niet mee eens. Hij onderbouwt nergens met wetsteksten of reglementen dat ze buiten de orde is geweest.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:20:40 #5
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46378989
Precies. En eigenlijk moet die rassist van een Wilders afgeknald worden.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:22:02 #6
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379050
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Meneer Tak laat zich anders niet uit over de rechtmatigheid van Verbeet's discussie. Hij is het er niet mee eens. Hij onderbouwt nergens met wetsteksten of reglementen dat ze buiten de orde is geweest.
Nou, ik krijg niet de indruk dat Verbeet niet anders had kunnen handelen...
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:22:40 #7
66444 Lord_Vetinari
pi_46379073
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou, ik krijg niet de indruk dat Verbeet niet anders had kunnen handelen...
Gebaseerd op...?
pi_46379144
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Gebaseerd op...?
Omdat ze nu ondemocratisch bezig was?
quote:
'maar dan wordt de knop gewoon dichtgedraaid, terwijl die man meer dan een half miljoen kiezers achter zich heeft staan. Volstrekt ondemocratisch.'
Big dick.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:25:34 #9
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_46379184
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:24 schreef HassieBassie het volgende:
Dat betekent nog niet dat ze onrechtmatig bezig was.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:26:03 #10
66444 Lord_Vetinari
pi_46379198
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:24 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

[..]
Nee, dat is de mening van die meneer. De eenzame stem in de Wilder(s)nis. Dat onderbouwt hij nergens met wetsteksten of reglementen.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:27:48 #11
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379262
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De eenzame stem in de Wilder(s)nis.
Je bedoelt de stem van de rede terwijl de meute wil lynchen?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:27:54 #12
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_46379267
Ik ben oprecht verdrietig dat mensen zo'n discussie persoonlijk opvatten. Het gaat niet om de loyaliteit van die twee bewindslieden, maar om risico's te mijden wanneer Nederland en het andere vaderland in conflict komen. En met conflicten worden natuurlijk niet alleen gewapende conflicten bedoeld.

Je ziet het nu al. Marokkaanse media bejubelen dat een Marokkaan het zover heeft geschopt in de Nederlandse politiek. Blijkbaar zien de Marokkanen daar onze toekomstige staatssecretaris als iemand van hun. Hoe wenselijk is dat? Toegegeven, de Marokkaanse overheid speelt wel slim. Met het bewust geven van de Marokkanse nationaliteit aan het nageslacht van hun geemigreerden plegen ze een staaltje imperialisme waar de oude Euopese grootmachten uit de 19de eeuw nog een puntje aan konden zuigen.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:28:41 #13
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379303
quote:
De geest van Melkert

Het besef oog in oog te staan met Het Kwaad in Hoogsteigen Persoon bracht kamervoorzitter Gerdi Verbeet er toe een kamerlid te verbieden verder te spreken en zijn motie tegen bewindspersonen met dubbele paspoorten buiten de orde te verklaren. Het deed denken aan het moment dat Verbeet's leermeester Melkert tegenover Fortuyn stond.

Verbeet, en met haar de hele kamer inclusief nota bene de VVD - die sprak van 'discriminatie' - viel over brave boekhouder Fritsma van de PVV heen: de integriteit en loyaliteit van Aboutaleb en Albayrak werden in twijfel getrokken! Hadden zij geen trouw gezworen aan de Grondwet?

Het nogal hysterisch gedrag van Azough in deze kwestie zij haar vergeven. Ze is kamerlid en heeft als lid van GroenLinks wel meer rare opvattingen. Kwestie van politieke verschillen. Verbeet had beter moeten weten: ze is onafhankelijk voorzitter van het parlement, en als iemand het standpunt wil inbrengen dat een bewindspersoon beter niet ook een buitenlands paspoort kan hebben is dat zijn goed recht. Iemand waar je het grondig mee oneens bent, is daarom nog geen slecht mens die in de Zaal der Zalen de mond moet worden gesnoerd.

Voorzover ik uit de berichten opmaak - het stenografisch verslag van deze sessie is nog niet beschikbaar - heeft Fritsma niet de persoonlijke integriteit van deze beide aspirant-bewindspersonen in twijfel getrokken, maar gewezen op de onwenselijkheid van een dubbelfunctie, namelijk het bezit van twee nationale identiteiten. Waarom zijn andere dubbelfuncties, zoals het zijn van Minister en het tevens bezitten van een boerderij, ontoelaatbaar vanwege mogelijke belangenconflicten? Ook een Minister legt de eed op de Grondwet af, is dus gehouden het belang van het Koninkrijk boven al het andere te stellen, en zal dus altoos het landsbelang laten prevaleren boven zijn eigen belang bij landbouwsubsidies. Trekt wie een dubbelfunctie van politiek ambt en persoonlijk ondernemen onwenselijk vindt ook meteen de persoonlijke integriteit van zo'n bewindspersoon in twijfel? Natuurlijk niet.

Het is een zaak van voorzorg en transparantie. Het gaat, simpelweg, om het voorkomen van de schijn. Bij standpunten of beslissingen over de toetreding van Turkije, of over handelsverdragen met dat land, over het toelaten van migranten of het legaliseren van witte illegalen, over uitkeringen voor teruggekeerde migranten of over de Armeense genocide mag nooit de schijn bestaan dat die andere nationaliteit daarbij enigerlei rol speelt.

Albayrak, bijvoorbeeld, zou bij het publiek weergeven van het (voormalige?) officiële standpunt van de PvdA over de Armeense genocide vanwege haar Turkse staatsburgerschap in Turkije strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Is het in dat licht zo vreemd dat dan de stelling wordt verdedigd dat een dubbele nationaliteit voor bewindspersonen (en voor kamerleden) onwenselijk is? Kunnen we ons een Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken voorstellen die tevens een Noord-Koreaans paspoort bezit?

Zie ook het doorgedraaide commentaar in Trouw, en een staatsrechtgeleerde op Elsevier.nl die een debat over de dubbele paspoorten 'bitter noodzakelijk' noemt.
http://dezwijger.blogspot.com/2007/02/de-geest-van-melkert.html
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:30:43 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46379372
Nou, als je het als Marokkaan zó ver kan kan schoppen in de politiek, dan is dat wel mooi natuurlijk.

Net zoals de eerste neger in de politiek, járen geleden in de US.

Maar je kunt er natuurlijk ook weer tsunami's e.d. bij gaan halen, en roepen dat ze onze banen afpakken.
Men doet maar. Niet tevreden? Dan geen PvdA stemmen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:35:56 #15
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379548
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:30 schreef Yildiz het volgende:
Nou, als je het als Marokkaan zó ver kan kan schoppen in de politiek, dan is dat wel mooi natuurlijk.

Net zoals de eerste neger in de politiek, járen geleden in de US.

Maar je kunt er natuurlijk ook weer tsunami's e.d. bij gaan halen, en roepen dat ze onze banen afpakken.
Men doet maar. Niet tevreden? Dan geen PvdA stemmen.
En de dubbele nationaliteit is weer iets heel anders.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:37:46 #16
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46379617
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:20 schreef PJORourke het volgende:
Precies. En eigenlijk moet die rassist van een Wilders afgeknald worden.
Goed gesproken. Doooood aan alle rasssssssssssisssssssssssssssten!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:39:23 #17
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46379684
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:35 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En de dubbele nationaliteit is weer iets heel anders.
Ohja? Waar ligt het verschil dan?

Aan de ene kant was het de neger die nieuw was tussen de blanke politici.
En hier is het de meneer die goed zijn werk doet (anders werd ie niet door de democratisch verkozen partij naar voren geschoven) en toevallig 2 paspoortjes heeft, net zoals een heel groot deel van de wereld. Ook zo'n situatie is nieuw, en blijkbaar vinden mensen dat niet kunnen.

Kom op, geef toe, het gaat gewoon om het kleurtje, 'ze' kijken 'eng', ofzo.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:41:36 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379756
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:37 schreef Lemmeb het volgende:
Goed gesproken. Doooood aan alle rasssssssssssisssssssssssssssten!
Komt ie er nog genadig van af. De echte AFA-ganger stelt vierendelen voor.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:42:22 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379788
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:39 schreef Yildiz het volgende:
Kom op, geef toe, het gaat gewoon om het kleurtje, 'ze' kijken 'eng', ofzo.
Je wilt dat het zo is, maar dat maakt het nog niet waar.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:42:54 #20
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_46379810
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:39 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ohja? Waar ligt het verschil dan?
Oh mijn god.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:44:26 #21
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46379869
Het zou me trouwens helemaal niks verbazen als hij vandaag of morgen een keer echt het loodje legt. Genoeg gekken hier in Nederland, vooral in extreem-linkse hoek.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:45:22 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46379899
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:42 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je wilt dat het zo is, maar dat maakt het nog niet waar.
Dat wil ik helemaal niet.

Het is gewoon 1 grote farce. Partijen worden democratisch gestemd door het volk, en die schuiven vervolgens hun mensen naar voren als kandidaat. Daar wordt dan een kabinet uit gevormd, waar die mensen ook nog even een eed afleggen en dergelijke.

En dán ineens gaat ie, voor de verandering, weer zeiken op die 2 papiertjes. Niet dat het een one-issue partij is hoor, er staat ergens in het programma ook nog iets over belasting ofzo.

Ik snap werkelijk waar het punt niet.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:46:01 #23
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46379920
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:44 schreef Lemmeb het volgende:
Het zou me trouwens helemaal niks verbazen als hij vandaag of morgen een keer echt het loodje legt. Genoeg gekken hier in Nederland, vooral in extreem-linkse hoek.
Inderdaad. Ze hebben met Fortuyn gezien dat haat opstoken werkt. Hopelijk is de beveiliging wat beter, maar met mensen als Verbeet als voorzitter en Ter Horst op BiZa kan je er niet van uitgaan.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 20:48:13 #24
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46379998
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Inderdaad. Ze hebben met Fortuyn gezien dat haat opstoken werkt. Hopelijk is de beveiliging wat beter, maar met mensen als Verbeet als voorzitter en Ter Horst op BiZa kan je er niet van uitgaan.
serieus? Als ik Wilders was zou ik vrezen voor m'n leven.
pi_46380046
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:30 schreef Yildiz het volgende:
Niet tevreden? Dan geen PvdA stemmen.
Het vervelende is dát de kiezers de pvda als een baksteen hebben laten vallen en dat juist deze verliezers op dergelijke posten worden geplaatst.
Eigen brokjes eerst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')